Οδηγός Μουσικής

Ένα μίνι φεστιβάλ ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής καταλαμβάνει το πρώην εργοστάσιο Τσαούσογλου

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022 προσκαλεί στην Πειραιώς 260 δυναμικούς καλλιτέχνες με headliner της βραδιάς τη Nene H.

Ένα μίνι φεστιβάλ ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής καταλαμβάνει το πρώην εργοστάσιο Τσαούσογλου

Μια βραδιά γεμάτη ρηξικέλευθες ηχητικές περφόρμανς περιμένει το φεστιβαλικό κοινό την Παρασκευή 10 Ιουνίου (9 μ.μ.) στον Χώρο Η της Πειραιώς 260. Μετά την περσινή συνεργασία ανάμεσα στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, το διεθνώς αναγνωρισμένο φεστιβάλ ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής CTM Festival και το Ινστιτούτο Γκαίτε, η επιτυχημένη αυτή συνέργεια συνεχίζεται, δίνοντας και πάλι βήμα διαλόγου στις νέες τάσεις της πειραματικής και ηλεκτρονικής μουσικής.

Για ακόμα μία χρονιά, το πρώην εργοστάσιο Τσαούσογλου στην Πειραιώς 260, που έχει καθιερωθεί ως χώρος συνάντησης του κοινού με πρωτοποριακές παραστάσεις από όλο τον κόσμο, προσκαλεί δυναμικούς καλλιτέχνες, καταξιωμένους και ανερχόμενους, με headliner της βραδιάς τη Nene H, "από τις πιο ανήσυχες νέες μορφές της πειραματικής κλαμπ σκηνής του Βερολίνου" (Crack Magazine). Η Beste Aydin, πιο γνωστή ως Nene H, θα ενώσει της δυνάμεις της με τη διεθνώς αναγνωρισμένη γεωργιανή χωρωδία Ensemble Basiani και μαζί θα απαντήσουν στο ερώτημα: Πώς μπορεί κανείς να συνδυάσει την αβανγκάρντ τέκνο με το πολυφωνικό τραγούδι;

Πρόγραμμα

Αφροδίτη Ψαρρά (με την Tingyi Jiang), Ventriloquist Ontology | 9 - 9.25 μ.μ.
Γιώργος Γαργαλάς & Ορέστης Καραμανλής, BitVox | 9.25 – 9.40 μ.μ.
Διάλειμμα
Sote & Tarik Barri, Majestic Noise | 10 – 10.45 μ.μ.
Διάλειμμα
Nene H & Ensemble Basiani, Chela | 11 – 11.50 μ.μ.

Λίγα λόγια για τα έργα και τους καλλιτέχνες

Αφροδίτη Ψαρρά, "Ventriloquist Ontology" | με τη συμμετοχή της Tingyi Jiang | Διάρκεια 20΄

Το έργο "Ventriloquist Ontology" διερευνά τα στοιχεία υβριδισμού και τα όρια ελέγχου μεταξύ ανθρώπου και μηχανής μέσα από τη σχέση μιας περφόρμερ και μιας "φορετής" οντότητας. Αυτή η μαλακή, αρθρωτή, εγγαστρίμυθη οντότητα μιλά μέσω ενός κειμένου το οποίο παράγεται με τη χρήση του γλωσσικού μοντέλου GPT-2, που έχει εκπαιδευτεί να διαχειρίζεται ένα σύνολο δεδομένων από κείμενα σχετικά με τη βιοπολιτική, την αλγοριθμική διακυβέρνηση, το επιτηρούμενο σώμα και την κουίρ θεωρία. Σημειώνει η Αφροδίτη Ψαρρά: "Η συνεχής εφαρμογή των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης σε όλους τους τομείς των τεχνολογικών αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένης της τέχνης, αμφισβητεί τους τρόπους με τους οποίους κατανοούμε τον κόσμο γύρω μας και μας προτρέπει να θεωρούμε τις πέρα-από-τον-άνθρωπο οντότητες και τα "αντικείμενα” εξίσου σημαντικά με τα ανθρώπινα όντα. Σε μια εξερεύνηση τέτοιων φιλοσοφικών ιδεών, που προέρχονται από τα πεδία του Μετα-ανθρωπισμού, της Θεωρίας Δράστη/Δικτύου και της Αντικειμενοστραφούς Οντολογίας, προτείνω τη δημιουργία ενός αρθρωτού φορετού αντικειμένου, εκπαιδευμένου μέσω της Επεξεργασίας Φυσικής Γλώσσας, για να δημιουργήσει τη δική του προσωπικότητα, η οποία εκδηλώνεται με τη μορφή της ομιλίας και της κίνησης".

Αφροδίτη Ψαρρά σύλληψη, electronics
Η Αφροδίτη Ψαρρά είναι διαθεματική καλλιτέχνιδα, Καθηγήτρια Ψηφιακών Τεχνών και Πειραματικών Μέσων (DXARTS) στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον. Η έρευνά της εστιάζει στην αλληλεπίδραση τέχνης και επιστήμης, με έναν κριτικό λόγο στη δημιουργία αντικειμένων. Την απασχολούν η χρήση του σώματος και η αναζωογόνηση της παράδοσης ως μεθοδολογίες για το "χάκινγκ", την αμφισβήτηση/τη διατάραξη των υφιστάμενων κανόνων σε σχέση με τα τεχνικά αντικείμενα. Χρησιμοποιεί την κυβερνο-χειροτεχνία και έμφυλες πρακτικές ως εργαλεία για τη διατύπωση υποθέσεων, καθώς και τεχνολογίες ανοιχτού κώδικα ως εκπαιδευτικά μοντέλα διάχυσης της γνώσης. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ τέχνης νέων μέσων (Ars Electronica, Transmediale και CTM, Eyeo, Amber, Piksel, Μπιενάλε του Βρότσλαβ κ.ά.), ενώ έχει δημοσιευτεί σε συνέδρια (Siggraph, ISWC – Διεθνές Συμπόσιο Φορέσιμων Υπολογιστών, DIS – Σχεδιασμός Διαδραστικών Συστημάτων, C&C – Δημιουργικότητα και Νόηση και EVA – Ηλεκτρονική Οπτικοποίηση και Τέχνες). Tingyi Jiang, περφόρμανς Η Tingyi Jiang είναι εικαστικός και περφόρμερ, με έδρα τη Χάγη. Μέσα από τη σύνθεση διαφορετικών μέσων και υλικών, του χώρου και του εαυτού της δημιουργεί ιδιαίτερες καταστάσεις, αυτο-καθοδηγούμενα περιβάλλοντα, που πυροδοτούναντιδράσεις εκ μέρους του κοινού. Θέτει σε αμφισβήτηση τις σχέσεις μεταξύ τέχνης και θεατή δημιουργώντας τις συνθήκες για μια εμπειρία ενεργητικής θέασης που αποκαλύπτει τη δυναμική μεταξύ του ατόμου, του περιβάλλοντος, των συλλογικοτήτων και του κοινωνικού συστήματος.

Ορέστης Καραμανλής & Γιώργος Γαργαλάς | "BitVox" | Διάρκεια 15΄

Ένα έργο για beatboxer και για ηλεκτρονικά που "τρέχουν" στη γλώσσα προγραμματισμού SuperCollider. Ο υπολογιστής αναλύει τα ηχητικά γεγονότα που λαμβάνει από το μικρόφωνο και επεξεργάζεται τα ρυθμικά πρότυπα αλγοριθμικά, με στόχο να δημιουργηθεί ένας ενοποιημένος ηχητικός κόσμος μεταξύ του beatboxer και του ηλεκτρονικού του αντίστοιχου.
Ορέστης Καραμανλής, live electronics
O Ορέστης Καραμανλής έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στην ηλεκτροακουστική σύνθεση. Το έργο του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα σύγχρονης μουσικής, με ιδιαίτερη έμφαση στον συγκερασμό ακουστικών οργάνων και υπολογιστή, στην αλγοριθμική σύνθεση και στην επεξεργασία του ήχου για πολυκάναλα συστήματα. Διδάσκει δημιουργικά μαθήματα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι επισκέπτης ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Μπόρνμουθ.
Γιώργος Γαργαλάς, beatboxing 
Ο Γιώργος Γαργάλας εργάζεται ως καλλιτέχνης ήχου (sound artist) και περφόρμερ. Με επίκεντρο τον ήχο, η δουλειά του διερευνά τις σχέσεις της σύγχρονης ηχητικής δημιουργίας με τη βιντεοτέχνη, τις εγκαταστάσεις και την περφόρμανς.

Sote & Tarik Barri | "Majestic Noise" | Διάρκεια 45΄

Στη νέα τους συνεργασία, που υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της απομόνωσης λόγω της πανδημίας το 2020 και το 2021, ο Sote και ο Tarik Barri (γνωστός και για τις συνεργασίες του με μουσικούς όπως οι Monolake, Thom Yorke, Paul Jebanasam και Nicolas Jaar) δημιουργούν μαγευτικούς οπτικοακουστικούς κόσμους, οι οποίοι, παρά το υψηλό επίπεδο, μεταφέρουν μια αναπόδραστη εγγενή και συμβολική δύναμη. Οι καλλιτέχνες αντιλαμβάνονται έντονα στη ζωή τους το συναίσθημα της απομόνωσης, είτε προκαλείται από το στοιχείο της τυραννίας σε τοπική ή παγκόσμια κλίμακα είτε προκύπτει από τα μέτρα απομόνωσης και τις απώλειες που διαδόθηκαν ανά τον κόσμο παράλληλα με τον ιό. Αυτό που εκφράζεται εδώ είναι το υποκειμενικό βίωμα: η απομόνωση ως επιθετικότητα, ως θλίψη, ως παραίτηση και ως παραφροσύνη και, ταυτόχρονα, η ομορφιά και η ελπίδα ως κίνητρο που επιμένει να μας κινεί προς τα εμπρός. Ο Sote και ο Tarik Barri περιγράφουν αυτά τα συναισθήματα, όπως τα έζησαν οι ίδιοι και όπως τα είδαν να εκδηλώνονται σε συνανθρώπους τους, σε θύματα αλλά και σε καταπιεστές, σε αγαπημένα πρόσωπα και σε πρόσωπα που χάθηκαν.
Sote (Ata Ebtekar), live electronics
Ο Ata Ebtekar, γνωστότερος ως Sote, είναι συνθέτης ηλεκτρονικής μουσικής και καλλιτέχνης ήχου (sound artist), με έδρα την Τεχεράνη. Εδώ και δύο δεκαετίες το έργο του κυκλοφορεί από εδραιωμένες δισκογραφικές εταιρείες, όπως οι Warp, Sub Rosa, Opal Tapes, Morphine, Repitch, Diagonal κ.ά., ενώ το 2018 ίδρυσε τη δική του εταιρεία, Zabte Sote, η οποία λειτουργεί ως θυγατρική της Opal Tapes και επικεντρώνεται σε έργα Ιρανών πειραματικών ηλεκτρονικών συνθετών. Με σκληροπυρηνικούς κλαμπ ήχους, συνεργασίες που συνδυάζουν (παραδοσιακές) ακουστικές και ηλεκτρονικές ενορχηστρώσεις με σόλο πειραματική ηλεκτρονική μουσική, ο Sote είτε σε συναυλιακή αίθουσα, είτε σε γκαλερί, είτε σε κλαμπ βρίσκεται στον φυσικό του χώρο. Αναζητά πάντα νέες προκλήσεις, ιδιαίτερες προτάσεις και αναθέσεις με προδιαγραφές που του επιτρέπουν να οδηγείται σε νέες ανακαλύψεις.
Tarik Barri, live visuals
Ο Tarik Barri γεννήθηκε στην Ολλανδία και ζει στο Βερολίνο. Χρησιμοποιεί εργαλεία όπως οι γλώσσες προγραμματισμού Max/MSP, Java και Supercollider συνθέτοντας σόλο οπτικοακουστικά έργα και εντυπωσιακά ζωντανά εικαστικά για πολλούς μουσικούς παγκοσμίου φήμης, ενώ αναζητώντας νέες συνέργειες και αισθητικές φόρμες στη σύνδεση της εικόνας με τον ήχο, αναπτύσσει δικό του λογισμικό οπτικοακουστικής εκτέλεσης και σύνθεσης. Έχει παρουσιάσει και εκθέσει έργα του στις διοργανώσεις DEMF, Sonic Acts, Ars Electronica, CTM Festival, TodaysArt, Berlin Atonal, MIT Media Lab και EMPAC. Έχει επίσης διατελέσει επισκέπτης υφηγητής στο Berklee College of Music (Βοστώνη), στο CCRMA (Σαν Φρανσίσκο) και στο Universität der Künste (Βερολίνο).

Nene H & Ensemble Basiani | "Chela" | Διάρκεια 50΄

Πώς μπορεί κανείς να συνδυάσει δύο φαινομενικά ανόμοια μουσικά στυλ, και πιο συγκεκριμένα την αβανγκάρντ τέκνο με το πολυφωνικό γεωργιανό τραγούδι; Η Beste Aydin, πιο γνωστή ως Nene H, "από τις πιο ανήσυχες νέες μορφές της πειραματικής κλαμπ σκηνής του Βερολίνου" (Crack Magazine) πρόκειται να δώσει την απάντηση σε αυτό το ερώτημα, μαζί με τους Ensemble Basiani. Η γεννημένη στην Κωνσταντινούπολη πιανίστα και συνθέτρια, διαθέτοντας κλασική παιδεία αλλά και έχοντας εξερευνήσει πειραματικούς ήχους όλα αυτά τα χρόνια, ενώνει τις δυνάμεις της με τη διεθνώς αναγνωρισμένη εθνική χορωδία της Γεωργίας Ensemble Basiani, η οποία έχει συμβάλει καθοριστικά στην αναβίωση της παραδοσιακής γεωργιανής πολυφωνικής μουσικής. Μαζί θα παρουσιάσουν το έργο Chela που έκανε πρεμιέρα στο Berghain, και μάλιστα sold-out, στο πλαίσιο του CTM Festival του 2020. Σύμφωνα με την ίδια: "Το Chela είναι ένα κομμάτι για live electronics και χορωδία εννέα ατόμων. Στόχος μου ήταν να δώσω έμφαση σε θεμελιώδη στοιχεία των συγκεκριμένων σύγχρονων και παραδοσιακών ιδιωμάτων, να αφήσω τα δύο υλικά να αλληλεπιδράσουν, να αναπτύξουν μια νέα, μοναδική ηχητική δομή και να δημιουργήσουν ένα έντονο και τελετουργικό ακουστικό σκηνικό. Ολόκληρο το κομμάτι στρέφεται γύρω από αρχαίες γεωργιανές ψαλμωδίες, στοιχειωμένες μυστηριώδεις μελωδίες και ηλεκτρονικά μέρη που δημιουργούν μια ακατέργαστη σκοτεινή ατμόσφαιρα και παραμορφωμένα ρυθμικά μοτίβα. Η σύνθεση αυτού του έργου καθορίζεται από μια γνήσια καλλιτεχνική οπτική, αναπτύσσεται για να φέρει αυτούς τους κόσμους μαζί. Αφορά καθαρά τη μουσική έκφραση και τίποτε άλλο".
Nene H, live electronics
Η διαρκής εξέλιξη της Nene H, από καλλιτέχνιδα του πιάνου με κλασικό κυρίως υπόβαθρο σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και πειραματιζόμενα ταλέντα της αντεργκράουντ τέκνο συνεχίζεται. Απόφοιτος της πλατφόρμας SHAPE του προγράμματος Creative Europe για την καινοτόμο μουσική και τέχνη, αναπτύσσει μια προσέγγιση στην παραγωγή και την ερμηνεία που μέχρι στιγμής προσομοιάζει με ψυχεδελικό ταξίδι. Το Crack Magazine τη χαρακτηρίζει ως "ένα από τα πιο συναρπαστικά νέα πρόσωπα στη συνεχώς διευρυνόμενη πειραματική σκηνή των κλαμπ του Βερολίνου…". Μετά το ντεμπούτο της στην Bedouin Records με το EP Metacommunication, ο ήχος της έγινε γνωστός χάρη σε μερικές από τις πιο καινοτόμες και ιδιαίτερες δισκογραφικές ετικέτες της σύγχρονης χορευτικής μουσικής, όπως οι Eotrax, Don’t Be Afraid και Intrepid Skin. Αυτό το ιδιαίτερo πρωτοποριακό μείγμα, δύο διαφορετικών σκηνών, προσδίδει στη μουσική της Nene H μια προσωπική χροιά που γεφυρώνει ένα νέο κύμα ριζοσπαστισμού στους χώρους των εναλλακτικών κλαμπ με ένα υπόβαθρο και μια παιδεία που η καλλιτέχνιδα αισθάνεται ελεύθερη να αγκαλιάσει ή να ανατρέψει όπως επιθυμεί.
Ensemble Basiani – Κρατικό Σύνολο Γεωργιανού Λαϊκού Τραγουδιού
George Donadze, Zurab Tskrialashvili. Zura Mamukelashvili, Irakli Tkvatsiria, Tornike Papidze, Giorgi Khunashvili, Zviad Michilashvili, Lasha Metreveli, Batu Lominadze Το Ensemble Basiani δημιουργήθηκε το 2000 και έκτοτε συμμετέχει ενεργά στη διάδοση της γεωργιανής παραδοσιακής πολυφωνίας. Το σύνολο έχει ταξιδέψει σε διάφορες περιοχές της Γεωργίας για αποστολές και συναυλίες, έχει αποκαταστήσει και αναβιώσει πολλά ξεχασμένα δείγματα δημοτικών τραγουδιών και εκκλησιαστικών ύμνων, έχει συμμετάσχει σε φημισμένα φεστιβάλ και σε συμπόσια και έχει δώσει συναυλίες σε πολλές αίθουσες και σε πανεπιστήμια διεθνούς κύρους. Διατηρώντας τον παραδοσιακό του προσανατολισμό, το Ensemble Basiani υλοποιεί κατά καιρούς και διάφορα πρωτοποριακά εγχειρήματα, όπου η γεωργιανή λαϊκή παράδοση συνδυάζεται με σύγχρονες μουσικές κατευθύνσεις. Την περίοδο 2012-2018, μαζί με τον Giorgi Mikadze, Γεωργιανό πιανίστα που εργάζεται στις ΗΠΑ, το Ensemble Basiani υλοποίησε τα έργα Voisa και Georgian Overtones και τα παρουσίασε με επιτυχία στο Πεκίνο, το Βερολίνο, τη Νέα Υόρκη και την Τιφλίδα. Έχει ηχογραφήσει έως και 300 δείγματα παραδοσιακών τραγουδιών και ύμνων, που περιλαμβάνονται σε διάφορα άλμπουμ και κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο.

Προπώληση εισιτηρίων (€ 20-5).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Μουσική

Σπουδαίοι βιολιστές (Λοζάκοβιτς, Μπράουνσταϊν) στις φεστιβαλικές εμφανίσεις ελληνικών ορχηστρών (ΚΟΘ, Συμφωνική ΕΡΤ)

Δύο διάσημοι βιολιστές έκλεψαν τις εντυπώσεις στις πρώτες τακτικές συναυλίες ελληνικών ορχηστρικών συνόλων στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
01/07/2022

Έρχονται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου την εβδομάδα 4-10/7

Το πρώτο νεοελληνικό έργο παρουσιάζεται στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο, ενώ στην Πειραιώς 260 έρχεται μια πειραματική "Αντιγόνη", ιστορίες επιστημονικής φαντασίας και χορός από διακεκριμένους δημιουργούς.

Επιστροφή της όπερας στο Ηρώδειο με έναν άνισο "Ριγολέττο"

Τη σκηνοθεσία της νέας αυτής παραγωγής, που είχε προγραμματισθεί να ανεβεί ήδη από το 2020, υπέγραψε η Κατερίνα Ευαγγελάτου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ.

Τρία ραντεβού που δεν θα χάσουμε στην Πειραιώς 260

Έρχονται η απρόβλεπτη χορογράφος Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, μια αληθινή ιστορία διά χειρός Γιούλας Μπούνταλη και μια στενότερη γνωριμία με τη δουλειά του φέρελπί Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Ραντεβού στην Πειραιώς 260!

Φεστιβάλ Αθηνών: Οι "Αντιγονισμοί" συνεχίζονται στην Πειραιώς 260

"Νόμος και δίκαιο" είναι η θεματική της τρίτης συζήτησης του κύκλου διαλέξεων που αντλούν από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή.

Φεστιβάλ Αθηνών: Διήμερη χορευτική μάχη με ελεύθερη είσοδο στην Πειραιώς 260

Το Hip Hop Battle και το All Styles Battle σε περιμένουν για να σου διδάξουν την κουλτούρα του χορού του δρόμου μέσα από ηλεκτρισμένες αναμετρήσεις.

"Αίας" από το Εθνικό Θέατρο: Βackstage φωτογραφικό υλικό από τις πρόβες

Πάρτε μια γεύση από τις πρόβες του "Αίαντα" που γίνονται με εντατικό ρυθμό στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη.