"O Σούμαν και οι φίλοι του" κλείνουν τον κύκλο "Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος"

Το Τρίο «Έκφρασις» ερμηνεύει αριστουργήματα μουσικής δωματίου για σπάνιους συνδυασμούς οργάνων.

«O Σούμαν και οι φίλοι του» κλείνουν τον κύκλο «Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος»

Καρλ Ράινεκε, Ρόμπερτ Σούμαν, Γιοχάννες Μπραμς, Χάινριχ φον Χερτσόγκενμπεργκ - τέσσερις ρομαντικοί συνθέτες που έζησαν στη Γερμανία του 19ου αιώνα, συνδέθηκαν με δεσμούς φιλίας και βαθιάς εκτίμησης και έγραψαν μικρά κομψοτεχνήματα μουσικής δωματίου για σπάνιους συνδυασμούς οργάνων: πιάνο, όμποε και κόρνο. Το Τρίο "Έκφρασις", που απαρτίζεται από τους καταξιωμένους σολίστ Βαγγέλη Χριστόπουλο (όμποε), Νίκο Σπίνουλα (κόρνο) και Ναταλία Μιχαηλίδου (πιάνο), επιλέγει και μας παρουσιάζει γνωστές και άγνωστες σελίδες από την εργογραφία του Σούμαν και των φίλων του, στο ρεσιτάλ του το Σάββατο 14 Μαΐου (8.30 μ.μ.) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών –το τελευταίο του κύκλου "Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος" για τη φετινή σεζόν. Στο πρόγραμμα της βραδιάς, το Τρίο για πιάνο, όμποε και κόρνο, έργο 188 του Ράινεκε, οι Ρομάντσες για όμποε και πιάνο αρ. 1, έργο 94 του Σούμαν, οι Δύο ραψωδίες για πιάνο, έργο 79 (αφιερωμένες στην Ελίζαμπεθ φον Χερτσόγκενμπεργκ) του Μπραμς και το Τρίο για όμποε, κόρνο και πιάνο, έργο 61 του Χερτσόγκενμπεργκ.

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα και τους συνθέτες

Ο Καρλ Ράινεκε (1824-1910) υπήρξε χαρισματικός πιανίστας και παιδαγωγός του πιάνου. Έτρεφε ειλικρινή θαυμασμό για τον Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856), ο οποίος, με τη σειρά του, τον εκτιμούσε ιδιαίτερα ως μουσικό. Αμφότεροι είχαν αφιερώσει έργα τους ο ένας στον άλλον. Μάλιστα, όταν ο Ράινεκε βρέθηκε στα 1860 επικεφαλής της Γκεβάντχαουζ της Λειψίας, προέβαλε συστη¬ματικά το έργο τόσο του Σούμαν, όσο και του Μπραμς. Το Τρίο για πιάνο, όμποε και κόρνο (1886) αφηγείται μια πρωτότυπη ιστορία φιλίας ανάμεσα σε τρία όργανα που, αν και σπάνια συνδυάζονται στη μουσική δωματίου, αλληλοσυμπληρώνονται αρμονικά. Επίσης, ο πιανίστας που έπαιξε σε πρώτη δημόσια εκτέλεση τις Ρομάντσες για όμποε και πιάνο του Σούμαν, δεν ήταν άλλος από τον Ράινεκε. 
Το 1879 ο Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897) αφιέρωσε τις δύο Ραψωδίες για πιάνο, έργο 79 στην ταλαντούχα μουσικό και μαθήτριά του Ελίζαμπετ φον Στοκχάουζεν, μετέπειτα κυρία Χερτσόγκενμπεργκ· πιθανότατα, ο Μπραμς υπήρξε ερωτευ¬μένος με την Ελίζαμπετ και εκτιμούσε την άποψή της για διάφορα καλλιτεχνικά ζητήματα. Όταν εντέλει η Ελίζαμπετ παντρεύτηκε τον Χέρμπερτ, ο Μπραμς συνδέθηκε με στενή φιλία και με τον σύζυγό της. Ωστόσο, ο Χάινριχ φον Χερτσόγκενμπεργκ (1843-1900), στο Τρίο του για όμποε, κόρνο και πιάνο (1889), μοιά¬ζει να απομακρύνεται από τη μαγνητική έλξη του Μπραμς και να ακολου¬θεί τη δική του φωνή.

 Ναταλία Μιχαηλίδου

Ναταλία Μιχαηλίδου
© Αkriviadis

Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Άρχισε πιάνο με τη μητέρα της και σε ηλι¬κία 5 ετών έδωσε το πρώτο της ρεσιτάλ. Με υποτροφία της γαλλικής κυβέρ¬νησης σπούδασε στην École Νormale de Musique στο Παρίσι. Αποφοίτησε με το ανώτατο δίπλωμα και ιδιαίτερη διάκριση σε ηλικία 17 ετών. Πήρε μάστερ από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον (ΗΠΑ). Βραβεύτηκε σε τρεις διεθνείς διαγωνισμούς. Έχει δώσει συναυλίες σε πόλεις των ΗΠΑ, της Ευρώπης, της Άπω Ανατολής και της πρώην ΕΣΣΔ. Εμφανίστηκε σε διεθνή φεστιβάλ και συνεργάστηκε με διεθνείς μαέστρους και σολίστ. Συνέπραξε ως σολίστ με τις ορχήστρες ΚΟΑ, ΚΟΘ, Εθνική Συμφωνική της ΕΡΤ, Καμεράτα, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Σολίστ της Πάτρας, Orchestre Colonne του Παρισιού, Συμφωνική Κωνσταντινούπολης, Σεούλ, Μπουσάν (Ν. Κορέα), Αγίας Καικιλίας της Ρώμης, Ραδιοφωνίας της Μόσχας κ.ά. Πολλές συναυλίες της έχουν μεταδοθεί ζωντανά. Παρά την εξειδίκευσή της στη γαλλική μουσική, το ρεπερτόριό της είναι ευρύ¬τατο. Πολλοί συνθέτες τής έχουν αφιερώσει έργα τα οποία έχει παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Έχει συνεργαστεί με την Ελένη Καραΐνδρου και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Έχει διδάξει σε σεμινάρια στην Ελλάδα και σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Διδάσκει στο Ωδείο Αθηνών, στο Ωδείο Ν. Σκαλ¬κώτας και στην École Normale de Musique de Paris. Είναι μέλος κριτικής επι¬τροπής διεθνών διαγωνισμών πιάνου ανά τον κόσμο. Η Ένωση Κριτικών της έχει απονείμει βραβείο δίσκου. Είναι πρόεδρος του Συλλόγου ΕΡΤΑ Hellas (European Piano Teachers Association) και από το 2106 διδάσκει στα μεταπτυχιακά προγράμ¬ματα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Νίκος Σπίνουλας

Νίκος Σπίνουλας

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1946. Σε ηλικία 6 ετών άρχισε μαθήματα πιάνου και συμμετείχε στην εκκλησιαστική χορωδία που διηύθυνε ο πατέρας του. Άρχισε μαθήματα κόρνου σε ηλικία 11 ετών στη Φιλαρμονική Εταιρεία Κερ¬κύρας, με διδάσκοντα τον Σπύρο Χυτήρη. Το 1963 έγινε δεκτός στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών (τάξη Γ. Μπότου) και, στη συνέχεια, στο Ελληνικό Ωδείο (τάξη Ν. Κορατζίνου), αποφοιτώντας το 1970. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γερμανία και την Αυστρία (τάξη O. Schmitz και F. Misslinger). Το 1973 επέστρεψε στην Ελλάδα, παίρνοντας τη θέση του α΄ κόρνου στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και παράλληλα προσελήφθη στην ΚΟΑ, κατόπιν εξετάσεων. Υπήρξε συνιδρυτής και α΄ κορνίστας του συνόλου μουσικής δωματίου Ν. Μάντζαρος (1978-84), ενώ έλαβε μέρος σε σεμινάρια των F. Tariani και F. Orwal. Το 1982 δίδαξε κόρνο στο Εθνικό Ωδείο. Από το 1973 και για μία δεκαετία, εναλλάχθηκε σε όλα τα αναλόγια των κόρνων της Ορχήστρας, αναλαμβάνοντας, μετά τη συνταξιο¬δότηση του Ν. Κορατζίνου, τη θέση του α΄ κόρνου, μέχρι τη συνταξιοδότησή μου το 2001. Το 1987 προσκλήθηκε στην Ουγγαρία για να διδάξει και να συμμετάσχει στην κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνισμού τους. Με πλήθος εμφανίσεις και ηχογραφήσεις, έχει συμπράξει ως σολίστ με διάφορες ορχή¬στρες (ΚΟΑ, ΚΟΘ, ΕΣΟ ΕΡΤ κ.ά.). Συνεργάστηκε με την ορχήστρα δωματίου σύγχρονης μουσικής του Θ. Αντωνίου σε συναυλίες στο ΜΜΑ, στο Ινστιτούτο Γκαίτε και στην Ελληνοαμερικανική Ένωση καθώς και με το Ανοιχτό Θέατρο του Γ. Μιχαηλίδη (2002), σε παραστάσεις της "Ορέστειας" με ζωντανή μουσική. Την περίοδο 2003-04 συμμετείχε στην Ορχήστρα της ΕΛΣ.

Βαγγέλης Χριστόπουλος

Βαγγέλης Χριστόπουλος

Είναι κυρίως γνωστός από τη μακρόχρονη θητεία του (επί σχεδόν 40 χρόνια) ως πρώτο όμποε της ΚΟΑ καθώς και από τη συμμετοχή του σε πολλά cd με μουσική της Ελένης Καραΐνδρου. Το 1971 έλαβε δίπλωμα και α΄ βραβείο από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Κλωντ Σιελέ). Εν συνε¬χεία αρίστευσε στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου (τάξη Μάνφρεντ Κλέμεντ). Εκεί απέσπασε θετικές κρι¬τικές σε συναυλίες μουσικής δωματίου και ηχογραφή¬σεις με τη Χορωδία Μπαχ υπό τον Καρλ Ρίχτερ. Έχει παίξει ως σολίστ με όλες τις ελληνικές ορχήστρες, τη Συμφωνική της Σόφιας, την Ορχήστρα Δωματίου της Στουτγάρδης και του Ταλίν, την Ορχήστρα της Ακαδη¬μίας της Αγίας Καικιλίας, τη Συμφωνική της Ταϊβάν, την Ορχήστρα Beethoven Now του Ελσίνκι κ.ά. Έχει πλούσια δραστηριότητα στη μουσική δωματίου, με την πιανίστα και σύζυγό του Ναταλία Μιχαηλίδου, με το Τρίο Έκφρασις, το Τρίο Αμφιλύκη, το Κουαρτέτο Εγχόρδων της ΚΟΑ, το Ελληνικό Κουιντέτο Πνευστών κ.ά. Πολλοί έλληνες συνθέτες τού έχουν αφιερώσει έργα τους. Εξελέγη δύο φορές γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου. Πραγματοποίησε μουσική περιοδεία στην πρώην Σοβιετική Ένωση. Έπαιξε στο Φεστιβάλ Αθηνών και Σαιν Λιζιέ στη Γαλλία. Το έτος 2000 προσεκλήθη ως πρώτο όμποε στην ευρωασιατική Ορχή¬στρα ΑΣΕΜ στην Κορέα. Οι ζωντανές ερμηνείες του καθώς και η συμμετοχή του στη δισκογραφία (ιδίως σε έργα Ελένης Καραΐνδρου) απέσπασαν τους επαί¬νους μουσικοκριτικών μεγάλου κύρους.

Η προπώληση εισιτηρίων (€ 18-8) διενεργείται τηλεφωνικά (2107282333) και διαδικτυακά

Περισσότερες πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής - αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος»

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αμπελόκηποι
  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" στη Λυρική: προσεγμένη πλην ακαδημαϊκή ανάγνωση ενός εμβληματικού έργου πολιτικού μουσικού θεάτρου

Επιτυχημένη, παρά τις αρκετές ενστάσεις, υπήρξε η πρεμιέρα της νέας παραγωγής της όπερας των Βάϊλ & Μπρεχτ "Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" που παρουσιάζεται στη Λυρική μέχρι τις 25/4.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
19/04/2024

Οι James επιστρέφουν στη χώρα μας

Για διπλή στάση, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ετοιμάζονται οι δημοφιλείς Βρετανοί τον Σεπτέμβριο.

Οι Pulp γιορτάζουν τα 30 χρόνια του άλμπουμ "His ‘N’ Hers"

Το πιο κομβικό άλμπουμ των σπουδαίων Βρετανών έχει σήμερα γενέθλια.

H Downtempo Paintings ετοιμάζει μία κινηματογραφική, ethno-tribal fusion ηλεκτρονική συνάντηση

Τα Sunset Sessions επιστρέφουν σε νέο χώρο και υποδέχονται το Kaya Project & Hibernation, το δίδυμο Bitzpan και τον Dj Co.P.

"Αντικριστά" με τον Γιώργο Θεοφάνους και τέσσερις κορυφαίους συνθέτες στο Παλλάς

Ο Γιώργος Θεοφάνους συναντιέται με τους Στέφανο Κορκολή, Κώστα Χατζή, Γιώργο Κατσαρό και Θανάση Πολυκανδριώτη θυμίζοντάς μας μεγάλες τους επιτυχίες που μας έχουν συγκινήσει.

Οι Megadeth βγήκαν στους δρόμους του Μπουένος Άιρες

Ο Dave Mustaine και η μπάντα του, επιφύλαξαν μια μεγάλη έκπληξη στους οπαδούς τους στην Αργεντινή, παίζοντας ένα ακουστικό σετ έξω από το "Hotel Madero" στο Μπουένος Άιρες.

Είναι οι Nothing But Thieves η "ελπίδα της κιθαριστικής rock";

Λίγο πριν το διπλό sold out συναυλιακό ραντεβού μας με ένα από τα πιο καυτά ονόματα που γέννησε η βρετανική ροκ σκηνή την τελευταία δεκαετία ακούμε ξανά τον τελευταίο δίσκο τους, "Dead Club City".