Οδηγός Μουσικής

Puzzlemusik: Μια ελληνική δισκογραφική με 15 χρόνια ανεξάρτητης πορείας

Κόντρα στις αντιξοότητες των τελευταίων ετών, η εταιρεία του Χρήστου Αλεξόπουλου δίνει το «παρών» από το 2006 και γιορτάζει την επέτειο με την κυκλοφορία μιας καινούργιας συλλογής, γεμάτης αδημοσίευτες ηχογραφήσεις.

Puzzlemusik: Μια ελληνική δισκογραφική με 15 χρόνια ανεξάρτητης πορείας

Oπως συχνά παρατηρούν οι άνθρωποι της δισκογραφίας, λόγω της δυναμικής εισόδου του ίντερνετ, ο χώρος περνούσε δύσκολα ήδη πριν από την οικονομική κρίση που άφησε έντονο αποτύπωμα και στην Ελλάδα. Για αρκετές ανεξάρτητες εταιρείες, το διάστημα αυτό σήμανε το τέλος της διαδρομής, ενώ η πανδημία επέφερε άλλο ένα χτύπημα σε όσες επιβίωσαν. Παρά ταύτα, η Puzzlemusik άντεξε: ιδρυμένη το 2006 από τον Χρήστο Αλεξόπουλο, συμπληρώνει τώρα 15 χρόνια δράσης και 70 κυκλοφορίες. Και φυσικά το γιορτάζει, βγάζοντας την καινούργια συλλογή «15», με αδημοσίευτες ηχογραφήσεις ισάριθμων καλλιτεχνών της.

Puzzlemusik: Μια ελληνική δισκογραφική με 15 χρόνια ανεξάρτητης πορείας - εικόνα 1
Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος βρήκε στην Puzzlemusik μια φιλόξενη εστία. © Σίμος Σαλτιέλ

Μιλώντας για τη συλλογιστική με την οποία την έστησε τον Νοέμβριο του 2006, ο Αλεξόπουλος αναφέρθηκε στο σοβαρό ζήτημα που αντιμετώπιζαν τότε όσοι εγχώριοι δημιουργοί δεν ακολουθούσαν τις κυρίαρχες ηχητικές τάσεις. «Ήταν σχεδόν αδύνατο να δισκογραφήσεις», μας είπε, συμπληρώνοντας ότι οραματίστηκε την Puzzlemusik ως μια στέγη για ανθρώπους με αναγνωρίσιμο στίγμα, ανεξαρτήτως είδους. Έτσι, ποτέ δεν υπήρξε το άγχος να καταταγεί ο ήχος της κάτω από μία ταμπέλα. Η κεντρική ιδέα, εξήγησε, «ήταν ο κάθε καλλιτέχνης να αποτελεί το κομμάτι ενός παζλ που συνθέτει τη μουσική εικόνα της εναλλακτικής, προσωπικής δημιουργίας της εποχής μας». Στόχος που οπωσδήποτε εκπληρώθηκε από νωρίς, χάρη σε άλμπουμ όπως το δικό του «Παραπούνες και Τριαφύνταλλα» (2006), το «Απ’ τη σπηλιά του δράκου» του Μπάμπη Παπαδόπουλου (2010) ή την «Ύδρα των πουλιών» του Socos με τον Δημήτρη Πουλικάκο (2010).

Puzzlemusik: Μια ελληνική δισκογραφική με 15 χρόνια ανεξάρτητης πορείας - εικόνα 2
Για τον Γιώργο Κοντραφούρη, στη δισκογραφική μετράει η ελευθερία και ο σεβασμός

Τι είναι όμως αυτό που διαφοροποιεί την Puzzlemusik σε σχέση με άλλες ανεξάρτητες εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν κατά την ίδια περίοδο; Τρία πράγματα, σύμφωνα με τον Αλεξόπουλο: η πολυσυλλεκτικότητα του ρεπερτορίου, η υποστήριξη των καλλιτεχνών της σε βάθος χρόνου και το γεγονός ότι είναι και ο ίδιος «ενεργός δημιουργός, οπότε αντιλαμβάνομαι την καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία». Δεν χρειάζεται να συζητάμε για τα αυτονόητα, τονίζει με τη σειρά του ο Μπάμπης Παπαδόπουλος, πάλαι ποτέ κιθαρίστας στις ιστορικές Τρύπες, ο οποίος βρήκε στο label μια φιλόξενη εστία για τις ανησυχίες που ανέπτυξε μετά τη διάλυσή τους: «Ο Αλεξόπουλος προβάλλει και προωθεί τις δουλειές μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε μια εποχή που όλοι γνωρίζουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η δισκογραφία».

Με δεδομένη βέβαια αυτή την κατάσταση, ίσως εκπλήσσει το γεγονός ότι μια εταιρεία τέτοιας κλίμακας κατάφερε να επιζήσει της επέλασης του ίντερνετ, των μνημονίων, εσχάτως και του κορονοϊού. Ο ίδιος ο Αλεξόπουλος παραδέχεται ότι οι συνθήκες μπορεί να γίνουν τόσο απαγορευτικά αντίξοες, ώστε να μην επαρκούν οι αρετές της θέλησης, της υπομονής και της επιμονής. Και αποδίδει την επιβίωση της Puzzlemusik στο γεγονός ότι άλλαξε τον τρόπο λειτουργίας της τουλάχιστον τρεις φορές.

Παρόντες στο μεγαλύτερο τμήμα αυτής της δεκαπενταετίας, οι Playground Theory γνωρίζουν καλά τις σχετικές ζυμώσεις. Σημειώνουν, λοιπόν, ότι «έχουμε κερδίσει πολλά όμορφα από τη συγκεκριμένη συνεργασία κι ελπίζουμε να προσφέραμε κι εμείς με τη μουσική μας». Το ίδιο ισχύει και για τον Γιώργο Κοντραφούρη –μία από τις σημαντικότερες φιγούρες της σύγχρονης ελληνικής τζαζ–, ο οποίος συνόψισε την εμπειρία λέγοντάς μας ότι η Puzzlemusik «είναι το τέλειο σπίτι για να εκφραστείς με απόλυτη εμπιστοσύνη, ελευθερία και σεβασμό». Ευχόμενος παράλληλα να κρατήσει για άλλα δεκαπέντε χρόνια, λειτουργώντας πάντα ως όαση έκφρασης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Μουσική

Dead Can Dance: Το πρώτο διεθνές sold-out της θερινής σεζόν

Οι Αυστραλοί έχουν σφυρηλατήσει ισχυρούς δεσμούς με το ελληνικό κοινό, που παραμένουν ακατάλυτοι παρά το κολοσσιαίο πρόγραμμα του φετινού καλοκαιριού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
18/05/2022

Το 21ο Athens Jazz εξερευνά τη γυναικεία δημιουργία

Ο μακροβιότερος μουσικός θεσμός της Αθήνας επιστρέφει για 21η χρονιά με νέο όνομα (23-29/5), τολμώντας να βγει από τα όρια της Τεχνόπολης.

Panic! at the festivals: Το πιο πολυπρόσωπο συναυλιακό καλοκαίρι ξεκινά

Φτιάξαμε τον πληρέστερο δυνατό οδηγό για όσα θα δούμε το επόμενο τρίμηνο κι ετοιμαζόμαστε να γιορτάσουμε τις ζωντανές εμφανίσεις όπως τους πρέπει.

Η ΕΛΣ τιμά τον πρωτοπόρο Ιάννη Ξενάκη

Έλληνες και Ευρωπαίοι σολίστ συγκεντρώνονται στην Αθήνα για να τιμήσουν τις πολύπλευρες, ριζοσπαστικές του συνθέσεις, στήνοντας ένα πλούσιο συναυλιακό πρόγραμμα, το οποίο αναμένεται να απλωθεί σε πέντε ημέρες (7, 8, 20, 22 & 26/5), αναφερόμενο τόσο στο σκηνικό του έργο, όσο και στις τολμηρές του εξερευνήσεις μεταξύ μουσικής, αρχιτεκτονικής, φιλοσοφίας και μαθηματικών εξισώσεων.

Ο Μάνος Λοΐζος, 40 χρόνια μετά σε ένα μεγάλο αφιέρωμα στο Ολύμπια

Ενόψει ενός μεγάλου, τετραήμερου αφιερώματος στο θέατρο Ολύμπια, ο Γιώργος Νταλάρας, η Μαρία Φαραντούρη, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου και η Ελεωνόρα Ζουγανέλη μάς μιλούν για όσα άφησε ο σπουδαίος συνθέτης στην καρδιά και στη μνήμη.