Με τρία από τα πιο λαμπρά αστέρια του διεθνούς πιανιστικού στερεώματος, τον Γεβγκένι Κίσιν, τη Χάτια Μπουνιατισβίλι και τον Ίβο Πογκορέλιτς, εγκαινιάζει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη νέα καλλιτεχνική περίοδο αλλά και τη νέα σειρά ρεσιτάλ Piano Masters, που σηματοδοτεί τη συνέχεια των εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του οργανισμού. Όλοι τους έχουν εμφανιστεί στις μεγαλύτερες συμφωνικές αίθουσες και στα σημαντικότερα φεστιβάλ του κόσμου, έχουν πραγματοποιήσει περιοδείες σε όλες τις ηπείρους, έχουν συνεργαστεί με φημισμένες ορχήστρες και διάσημους μαέστρους, ενώ έχουν εκτενέστατη και έγκυρη δισκογραφία.
Η αυλαία ανοίγει την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου με τo ρεσιτάλ του Γεβγκένι Κίσιν, ενός βιρτουόζου που υπήρξε παιδί-θαύμα και θεωρείται σήμερα ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους εκπροσώπους της περίφημης ρωσικής πιανιστικής σχολής. Παλιός γνώριμος του ελληνικού κοινού και πιανίστας με ευρύ ρεπερτόριο, ο οποίος τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για τα έργα της ρομαντικής περιόδου, ο Κίσιν φημίζεται για το βάθος, το λυρισμό και την ποιητικότητα των ερμηνειών του.
Το πρόγραμμα της βραδιάς αποτελείται από συνθέσεις της προκλασικής, κλασικιστικής και ρομαντικής περιόδου. Αρχίζει με τη μεταγραφή του Τάουσιγκ πάνω στην Τοκάτα και Φούγκα σε ρε ελάσσονα BWV 565 του Γ. Σ. Μπαχ και συνεχίζεται με τη Σονάτα για πιάνο αρ. 31 του Μπετόβεν. Ο επίλογος ανήκει στον Σοπέν και συγκεκριμένα σε επτά από τις δημοφιλέστατες Μαζούρκες του και στο υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων Andante spianato και Μεγάλη Πολωνέζα Μπριλάντε.
Την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου τη σκυτάλη παίρνει η Χάτια Μπουνιατισβίλι, πιανίστρια εκπληκτικών ικανοτήτων! Με τις πληθωρικές εμφανίσεις και τις ηχογραφήσεις της, η περιζήτητη Γεωργιανή σολίστ έχει χτίσει μία εντυπωσιακή διεθνή καριέρα, κερδίζοντας την αμέριστη εκτίμηση του κοινού χάρη στις γεμάτες ευαισθησία και φαντασία ερμηνείες της, αλλά και στην έντονη προσωπικότητά της.
Αποφεύγοντας τις μεγάλες φόρμες, το ρεσιτάλ της εστιάζει σε πιανιστικές μινιατούρες κορυφαίων συνθετών, καθεμία από τις οποίες συνιστά έναν αυτόνομο ηχητικό και συναισθηματικό κόσμο. Ο περίπλους ξεκινά από έργα της προκλασικής εποχής (των Γ. Σ. Μπαχ και Φρανσουά Κουπρέν) και φτάνει μέχρι την αυγή του 20ού αιώνα και την ονειρική 1η Γυμνοπαιδία του Σατί. Στο επίκεντρο βρίσκονται και πάλι ρομαντικές δημιουργίες των Σοπέν, Σούμπερτ και κυρίως Λιστ (η 3η Παρηγοριά, η υπερδεξιοτεχνική 2η Ουγγρική ραψωδία, αλλά και μεταγραφές του κομματιών των Μπαχ και Σούμπερτ), του πιο λατρεμένου της μουσουργού, που, κατ’ αυτήν, «παντρεύει το λαϊκό με το ακαδημαϊκό ύφος, το κοσμικό με το θρησκευτικό στοιχείο, τη φύση με την ποίηση».
Ο επίλογος του κύκλου ανήκει στον Ίβο Πογκορέλιτς, ο οποίος θα χαρίσει την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου ένα πρόγραμμα αποκλειστικά με έργα Σοπέν (3η Σονάτα, Φαντασία, Πολωνέζα-Φαντασία, Βαρκαρόλα). Ο σολίστ έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1980, όταν αποκλείστηκε σκανδαλωδώς από τον τελικό του διαγωνισμού Σοπέν στη Βαρσοβία. Αυτή ήταν η αρχή μίας θρυλικής πλην ιδιαίτερης καλλιτεχνικής πορείας, κατά την οποία δίχασε όσο κανείς το φιλόμουσο κοινό με τις εικονοκλαστικές ερμηνευτικές του προσεγγίσεις.
Φημισμένος για την έντονη ιδιοσυγκρασία και τον πληθωρικό του ήχο, ο πιανίστας από την πρώην Γιουγκοσλαβία διέκοπτε συχνά και για μεγάλα διαστήματα την καριέρα του, από τα οποία πάντως εξαιρούνταν κάποιες σποραδικές εμφανίσεις του στην Ελλάδα. Στα 63 του χρόνια, πλέον, αναμετριέται και πάλι με το έργο του μεγάλου Πολωνού ρομαντικού, που παρέμενε πάντα στον πυρήνα του ρεπερτορίου του. Κάθε συνάντηση Πογκορέλιτς-Σοπέν αποτελεί μία αξέχαστη εμπειρία –ενδεχομένως σοκαριστική, σίγουρα συγκλονιστική!– για κάθε ακροατή.
Περισσότερες πληροφορίες
Ivo Pogorelich
Τρεις ερμηνευτές παγκοσμίου φήμης απογειώνουν το πιάνο ανοίγοντας τη νέα σεζόν του Μεγάρου.