«Sun and Sea»: ένα ερεθιστικό «οπερατικό» σχόλιο για την κλιματική αλλαγή στο Φεστιβάλ Αθηνών

Με μία πραγματικά ενδιαφέρουσα όπερα-περφόρμανς, το «Sun and Sea», ολοκληρώθηκε το μουσικό πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.

«Sun and Sea»: ένα ερεθιστικό «οπερατικό» σχόλιο για την κλιματική αλλαγή στο Φεστιβάλ Αθηνών

Με μία πραγματικά ενδιαφέρουσα όπερα-περφόρμανς, το «Sun and Sea», ολοκληρώθηκε (χώρος Δ στην Πειραιώς 260, 1-2/9) το -μάλλον άχρωμο- μουσικό πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.

Προϊόν μιας δημιουργικής ομάδας νέων γυναικών, που απαρτίζουν οι Λίνα Λαπελύτε (σύνθεση – μουσική διεύθυνση), Βάιβα Γκράινυτε (λιμπρέτο) και Ρουγκίλε Μπαρζτζιουκάιτε (σκηνοθεσία – σκηνικά), το έργο εκπροσώπησε τη Λιθουανία στη Μπιεννάλε της Βενετίας το 2019, όπου και απέσπασε τον «Χρυσό Λέοντα» για την καλύτερη εθνική συμμετοχή. Έκτοτε, περιοδεύει ανά τον κόσμο, προσαρμοζόμενο σε διαφορετικής αρχιτεκτονικής χώρους, εντυπωσιάζοντας κοινό και κριτικούς.

Στο σταυροδρόμι μουσικής, θεάτρου και εικαστικών τεχνών, το ωριαίας διάρκειας «Sun and Sea» -του οποίου παρακολουθήσαμε τη γενική δοκιμή στις 31/8- αποτέλεσε ένα ερεθιστικό σχόλιο πάνω στο τόσο επίκαιρο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Υπό τα βλέμματα των τοποθετημένων σε εξώστη, περιμετρικά της σκηνής, θεατών, 13 παραθεριστές-τραγουδιστές απολαμβάνουν ανέμελοι τις καλοκαιρινές τους διακοπές, ξαπλωμένοι πάνω στην ψιλή άμμο μίας τεχνητής παραλίας. Τους πλαισιώνει μια οικογένεια (Ελλήνων performers), που προσδίδει -με τα παιχνίδια της- ζωντάνια στην ευρύτερη ακινησία.

Μια ακινησία και αδράνεια, όμως, μόνο επιφανειακή, αφού οι υπό τη μορφή τραγουδιών μικρο-αφηγήσεις υπενθυμίζουν -ενίοτε πίσω από τετριμμένες ιστορίες- το πόσο οι διακοπές τους τελούν υπό την επερχόμενη απειλή της κλιματικής αλλαγής, της σπατάλης των πόρων του πλανήτη ως συνέπειας -μεταξύ άλλων- και του ξέφρενου καταναλωτισμού. Η διερεύνηση της θεματικής του καταναλωτισμού και της συλλογικής φωνής είχε απασχολήσει τη δημιουργική ομάδα και στο πρώτο της εγχείρημα (2014), την όπερα «Να έχετε μια καλή μέρα!» για …10 ταμίες, ήχους από σούπερ-μάρκετ και πιάνο!

«Sun and Sea»: ένα ερεθιστικό «οπερατικό» σχόλιο για την κλιματική αλλαγή στο Φεστιβάλ Αθηνών - εικόνα 1
© Πηνελόπη Γερασίμου

Σε σκηνοθετικό επίπεδο, οι γλαφυρά παραπέμποντες στους προερχόμενους από την Βόρεια Ευρώπη -και τα στερεότυπά τους- τουρίστες συνιστούν ένα μωσαϊκό χαρακτήρων αντιπροσωπευτικών κάθε φύλου, κοινωνικής ή εθνοτικής ομάδας, σεξουαλικής προτίμησης, σωματότυπου κλπ. Αντανακλώντας μιαν ηδονιστική παθητικότητα, οι προσωπικές εμπειρίες που αφηγούνται, μέσω τραγουδιών, σχετίζονται με μικρότερες ή μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές, οι οποίες «υπονομεύουν» τις φαινομενικά ανέφελες και έμπλεες χαλαρής κατανάλωσης στιγμές των θερινών τους διακοπών.


Λόγω της στατικής θεατρικής δράσης (πλήρης απουσία πρόζας), η δραματουργία προέκυπτε πρωτίστως από το -αγγλικό- λιμπρέτο και δευτερευόντως από τη μουσική. Κατά τούτο, το «Sun and Sea» υπήρξε ίσως εγγύτερο προς την όπερα από οποιαδήποτε άλλη από τις πολλές, εσχάτως, παραστάσεις μουσικού θεάτρου.

Η δυσκολία και το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης πρότασης έγκειτο ακριβώς στην ανάγκη παρακολούθησης και κατανόησης του αδόμενου λόγου, που περιεχόταν -στο αγγλικό πρωτότυπο- στο διανεμηθέν φυλλάδιο: εκεί αφουγκραζόταν κανείς το σφυγμό της απειλής, και όχι στην παραπλανητικά γλυκερή, μινιμαλιστική μουσική και τη μακρά σειρά τραγουδιών (σολιστικών ή χορωδιακών) με ποικίλες επιρροές, από το Sprechgesang μέχρι την ποπ μουσική ή τα σπιρίτσουαλς. Αυτά απέδωσαν δίχως πρόβλημα, υπό την ambient συνοδεία ενός ηλεκτρονικού οργάνου, οι μικροφωνικά ενισχυμένοι (με «ψείρες») τραγουδιστές όλων των φωνητικών κατηγοριών.

Καθώς ο τρόπος συναρμογής των συγκεκριμένων συνιστωσών και η απουσία -θεατρικής ή μουσικής- κορύφωσης αδυνατούσαν να «απογειώσουν» τη φαινομενικά απλή, πλην πρωτότυπη και άρτια σχεδιασμένη δουλειά, για αρκετούς θεατές τούτη θα ηχούσε σίγουρα κάπως μονότονη, βαρετή!

Κρατάει, πάντως, κανείς τον παιγνιώδη, αδιόρατα ειρωνικό/σουρεαλιστικό τρόπο σχολιασμού ενός τόσο καυτού θέματος, μακράν κάθε υπόνοιας πολιτικού διδακτισμού. Αν οι άνωθεν παρατηρούντες θεατές προβληματίσθηκαν για την αποστασιοποιημένη μακαριότητα των επί σκηνής τουριστών ως προς την κλιματική αλλαγή, ίσως δεν αναγνώριζαν τα είδωλά τους στον καθρέφτη της άμμου…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" στη Λυρική: προσεγμένη πλην ακαδημαϊκή ανάγνωση ενός εμβληματικού έργου πολιτικού μουσικού θεάτρου

Επιτυχημένη, παρά τις αρκετές ενστάσεις, υπήρξε η πρεμιέρα της νέας παραγωγής της όπερας των Βάϊλ & Μπρεχτ "Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" που παρουσιάζεται στη Λυρική μέχρι τις 25/4.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
19/04/2024

Οι James επιστρέφουν στη χώρα μας

Για διπλή στάση, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ετοιμάζονται οι δημοφιλείς Βρετανοί τον Σεπτέμβριο.

Οι Pulp γιορτάζουν τα 30 χρόνια του άλμπουμ "His ‘N’ Hers"

Το πιο κομβικό άλμπουμ των σπουδαίων Βρετανών έχει σήμερα γενέθλια.

H Downtempo Paintings ετοιμάζει μία κινηματογραφική, ethno-tribal fusion ηλεκτρονική συνάντηση

Τα Sunset Sessions επιστρέφουν σε νέο χώρο και υποδέχονται το Kaya Project & Hibernation, το δίδυμο Bitzpan και τον Dj Co.P.

"Αντικριστά" με τον Γιώργο Θεοφάνους και τέσσερις κορυφαίους συνθέτες στο Παλλάς

Ο Γιώργος Θεοφάνους συναντιέται με τους Στέφανο Κορκολή, Κώστα Χατζή, Γιώργο Κατσαρό και Θανάση Πολυκανδριώτη θυμίζοντάς μας μεγάλες τους επιτυχίες που μας έχουν συγκινήσει.

Οι Megadeth βγήκαν στους δρόμους του Μπουένος Άιρες

Ο Dave Mustaine και η μπάντα του, επιφύλαξαν μια μεγάλη έκπληξη στους οπαδούς τους στην Αργεντινή, παίζοντας ένα ακουστικό σετ έξω από το "Hotel Madero" στο Μπουένος Άιρες.

Είναι οι Nothing But Thieves η "ελπίδα της κιθαριστικής rock";

Λίγο πριν το διπλό sold out συναυλιακό ραντεβού μας με ένα από τα πιο καυτά ονόματα που γέννησε η βρετανική ροκ σκηνή την τελευταία δεκαετία ακούμε ξανά τον τελευταίο δίσκο τους, "Dead Club City".