«Columbia, His Master’s Voice & Capitol» | Ήταν ένα μουσικό / διαφημιστικό σήμα που όσοι αρχίσαμε ν’ ακούμε μουσική πίσω στα sixties, έχουμε εντυπώσει ανεξίτηλα στη μνήμη μας. Η Columbia, αυτή η ιστορική δισκογραφική εταιρία που τα ερείπιά της βρίσκονται κοντά στον σταθμό του Περισσού – και που πολλοί θέλουν να προσκυνούν ως μνημείο της ελληνικής δισκογραφίας – δεν ήταν απρόσωπη. Ήταν δημιούργημα ενός ανθρώπου που χαρακτηρίζεται μύθος στην ιστορία της δισκογραφίας στη χώρα μας – του Τάκη Β. Λαμπρόπουλου (που έφυγε από τη ζωή στο Λονδίνο, όπου ζούσε εδώ και πολλά χρόνια, την περασμένη Τετάρτη).
Το όνομα του Τάκη Β. Λαμπρόπουλου (το Β. μπαίνει για να ξεχωρίζει τον Λαμπρόπουλο από τα ξαδέρφια του μέσα στην εταιρία, που είχαν κι αυτοί το όνομα Τάκης) ξεχώρισε στην δισκογραφία από το 1958 ως το 1972 που αποχώρησε. Δημιούργησε ή, μάλλον, μεγαλούργησε την Columbia, μέσα από την οποία πέρασαν όλοι οι μεγάλοι συνθέτες μας, λαϊκοί και μη (Τσιτσάνης, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος κ.ά.) και για πολλά χρόνια προπορευόταν κάθε άλλης σημαντικής δύναμης στον χώρο [όπως ήταν τα labels που χειριζόταν ο Μίνως Μάτσας και υιός (Odeon, Parlophone κ.λπ.) και ο Αλέκος Πατσιφάς με τη Lyra του]. Ο Λαμπρόπουλος ήταν τόσο διορατικός ώστε να έχει τους καλύτερους καλλιτέχνες, μουσικούς, παραγωγούς αλλά και ανοιχτής αισθητικής άνθρωπος ώστε να μην περιορίζεται από εμπορικούς ή πολιτικοκοινωνικούς καταναγκασμούς. Αντίθετα, ήξερε να ισορροπεί την ποιότητα με την εμπορική δυναμική σε βαθμό σχεδόν ιδανικό.
Χωρίς τον Τάκη Β. Λαμπρόπουλο η ελληνική δισκογραφία στα sixties δεν θα μπορούσε να είχε φθάσει σε τέτοια υψηλά επίπεδα και οι σπουδαίοι συνθέτες μας δεν θα μπορούσαν να έχουν βρει ένα κανάλι τόσο καλό που να δίνει στην τέχνη και την ποίηση ένα τέτοιο όχημα που να γίνεται ουσιαστικό και πραγματικά λαϊκό. Ο Τάκης Β. Λαμπρόπουλος, που ήταν μέλος της μεγάλης οικογενείας με το ισχυρό εμπορικό brand name Αφοι Λαμπρόπουλοι, άφησε την δισκογραφία στις αρχές της δεκαετίας του ’70, μια εποχή που όλα άλλαζαν στις δομές της και στις οποίες οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες έμελαν να κυριαρχήσουν.
To Σάββατο 30 Ιανουαρίου, στις 16:00 το Δεύτερο Πρόγραμμα 103,7 αποχαιρετά τον Τάκη Β. Λαμπρόπουλο μεταδίδοντας τη συνέντευξη-ντοκουμέντο που είχε δώσει πριν τρία χρόνια στον Φώτη Απέργη. Εδώ, ο άρχοντας της ιστορικής Columbia αποκαλύπτει πώς γεννήθηκε ο «Επιτάφιος» με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, ποιος ήταν ο μοναδικός τραγουδιστής τον οποίο παραδεχόταν ο Στέλιος Καζαντζίδης, και ποιον σολίστ του μπουζουκιού παρομοίαζε ο Μίκης Θεοδωράκης με τον Μπαχ. Επίσης, θυμάται πώς ανακάλυψε τον νεαρό τότε Σταύρο Ξαρχάκο και πώς εμπιστεύτηκε τον Μανώλη Μητσιά και τη Δήμητρα Γαλάνη, αφηγείται πώς χάρισε στον Μάρκο Βαμβακάρη ένα κοστούμι και αποκαλύπτει τι εννοούσε ο Μανώλης Χιώτης όταν έλεγε ότι «η ορχήστρα δεν πρέπει να μουτζουρώνει τον στίχο». Τέλος, εξομολογείται τι ένιωσε ο ίδιος όταν είδε γκρεμισμένo και ερειπωμένο τo εργοστάσιο της Ριζούπολης, στο οποίο ηχογραφήθηκαν ιστορικοί δίσκοι του ελληνικού τραγουδιού.
Εκτός από τα ερτζιανά, υπάρχει Live Streaming στο webradio.ert.gr/deftero και στο www.facebook.com/defteroprogramma.fm