Ο τραγουδιστής που έχει τον δικό του τρόπο να συγκλονίζει έρχεται στην Τεχνόπολη (28/8) με ένα πρόγραμμα εφ’ όλης της ύλης, έχοντας τον καινούργιο του δίσκο «Κατάρτι κι ατμός», σε μουσική του Γιώργου Καζαντζή, που κυκλοφόρησε πριν από δύο μήνες από το Ogdoo Music.
Μίλησέ μας για τον καινούργιο σου δίσκο.
Η ιδέα της συνεργασίας μου με τον Γιώργο Καζαντζή ξεκίνησε σχεδόν πριν από 10 χρόνια, όμως το αποτέλεσμα ήρθε τώρα, αβίαστα. Το «Κατάρτι κι ατμός» είναι δίσκος ρεπερτορίου για μένα. Συνεργάζομαι με έναν συνθέτη της γενιάς μου, o οποίος έχει αφήσει ένα ιδιαίτερο αποτύπωμα στη δισκογραφία.
Πολλοί αποφεύγουν να βγάζουν δίσκους μέσα στην αστάθεια…
Παρά το τέλμα της δισκογραφίας, δίσκοι πρέπει να γίνονται. Δεν μπορεί να ισχύει η άποψη «αν δεν πουλάει ο δίσκος τι να τον κάνεις;». Πάντα υπήρχαν δίσκοι που δεν πουλούσαν· ακόμα και του Χατζιδάκι κάποιοι δεν πουλούσαν! Υπέροχες δουλειές που έχω κάνει με τον Γιώργο Τρανταλίδη και τον Γιάννη Σπάθα δεν είχαν ιδιαίτερο εμπορικό αντίκρισμα. Όμως έχω πολλά σχέδια στο μυαλό μου που θα υλοποιηθούν στο μέλλον ως δίσκοι.
Όπως;
Χρόνια τώρα, θέλω να κάνω κάτι με την παράδοση· από το 2000 που έκανα μια πρώτη προσπάθεια με τα «Σαράντα παλικάρια», με διαφορετική ματιά. Ανακάλυψα μετά πως αυτό το τραγούδι έχει απίθανες διασκευές στο εξωτερικό (ιταλικές, γερμανικές κ.ά.) – πέρα από τη γνωστή του Βαγγέλη Παπαθανασίου με την Ειρήνη Παππά. Θέλω να κάνω ένα σύνολο τραγουδιών με την παραδοσιακή ορχήστρα μπροστά, να την ανοίξω όσο μπορώ και να καταθέσω με αγάπη τη δική μου άποψη για την παράδοση. Όπως έκανα και με τον Καζαντζίδη, έτσι και με το παραδοσιακό, έχω τα βιώματά μου.
Θύμισέ μας το ξεκίνημά σου…
Στα 19 μου ηχογράφησα με τον Μάνο Χατζιδάκι την «Εποχή της Μελισσάνθης» και είμαι στη δισκογραφία 40 χρόνια καθαρά. Και συνεχίζω να βλέπω πάντα μπροστά… όπου δεν ξέρουμε και τι μας ξημερώνει! Αυτή τη φράση τη ζούσα από παιδάκι. Όμως φάνηκα πολύ τυχερός και δούλεψα όπως έπρεπε να δουλέψω, με πρόσωπα που για μένα αποτελούν «οικογένεια». Για παράδειγμα, ο Σπάθας που μπήκε στη δισκογραφία μου μετά τον Χατζιδάκι υπήρχε μαζί με όλους τους Socrates στην κοινή ορχήστρα που είχαν Χατζιδάκις - Θεοδωράκης και κάναμε μαζί περιοδείες. Και ο Μίκης και ο Μάνος θαύμαζαν απεριόριστα τον Γιάννη. Ήρθε και ο Μαρκόπουλος που κι αυτός ήταν μέσα σ’ αυτήν τη λογική και ακολούθησαν οι δουλειές που έκανα με τον Γιώργο Τρανταλίδη.
Αισθάνομαι ότι το τραγούδι καλείται να δώσει απάντηση και σ’ αυτή την κατάσταση που βιώνουμε τώρα. Με τον τρόπο που εκφράζεται, μας δίνει πάντοτε απαντήσεις. Μέσα απ’ τα προβλήματα και τις κακουχίες έβγαινε πάντα το τραγούδι και μιλούσε κατευθείαν στην ψυχή των ανθρώπων.
Ενδιάμεσα μελοποιήσαμε αρχαία ελληνική ποίηση με τον Σάκη Παπαδημητρίου (τον κιθαρίστα, όχι τον πιανίστα) το 2005 με θέμα το νέκταρ της ζωής, το κρασί και τον έρωτα. Κάναμε πολλές συναυλίες στο εξωτερικό μ’ αυτήν τη δουλειά – όπου συνειδητοποιήσαμε ότι η Σαπφώ είναι πραγματική φίρμα έξω! Ο δίσκος «Film noir» πριν από δύο χρόνια ήταν μια δική μου ανάγκη να επανεμφανίσω τις δουλειές που κάναμε με τον Τρανταλίδη και τον Σπάθα. Και τώρα θα κάναμε την παρουσίαση του «Κατάρτι κι ατμός» στο Φεστιβάλ της Πάτρας· όμως όλα ακυρώθηκαν. Έτσι, η μόνη συναυλία που μου μένει είναι 28 Αυγούστου στην Τεχνόπολη, όπου το πρόγραμμα θα είναι εφ’ όλης της ύλης.
Πως βιώνεις όλη αυτή την κατάσταση πολιτιστικής ασάφειας;
Μου προκαλεί αμηχανία και με κρατάει αποδιοργανωμένο. Αισθάνομαι όμως ότι το τραγούδι καλείται να δώσει απάντηση και σ’ αυτά. Με τον τρόπο που εκφράζεται, μας δίνει πάντοτε απαντήσεις. Μέσα απ’ τα προβλήματα και τις κακουχίες έβγαινε πάντα το τραγούδι και μιλούσε κατευθείαν στην ψυχή των ανθρώπων. Έτσι, μέσα σ’ όλη αυτή την κατάσταση, αισθάνομαι σαν στο σπίτι μου. Το τραγούδι είναι ένα και αντιμετωπίζει όλα αυτά τα ερωτήματα που έχει η κοινωνία, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της μουσικής για να τα λύσει ή απλώς για να αμυνθεί. Το τραγούδι παίζει βασικό ρόλο στην κοινωνία· εκφράζει την αγωνία να ειπωθεί κάτι παραπάνω από αυτό που λέει η ίδια η ζωή στην καθημερινότητά της. Πάντα ο λαός τραγουδάει και ξορκίζει – και η δική μου γενιά είχε να πει πράγματα, έδινε διεξόδους μέσα από το τραγούδι. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορείς να το στερήσεις υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, γιατί η μουσική είναι διαδικασία θεραπευτική. Αν έχω να παίξω αύριο, είμαι ζωντανός. Και έτσι μπορώ να προσφέρω, να έχω επαφή με τους ανθρώπους. Τραγουδάμε για να χαρούμε, να γλεντήσουμε…
Περισσότερες πληροφορίες
Βασίλης Λέκκας
Σε επιλογές από τη συνεργασία του με τους σημαντικότερους συνθέτες του τόπου μας, αλλά και από δικά του αγαπημένα.