Πέρασαν κιόλας έξι χρόνια από την προηγούμενη συνάντηση του Γιώργου Πέτρου και της Καμεράτας με τον «Βαφτιστικό» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, με αφορμή μια νοσταλγική, συμβατική συμπαραγωγή Μεγάρου Μουσικής και Φεστιβάλ Αθηνών, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.
Καθώς η δημοφιλέστερη ελληνική οπερέτα όλων των εποχών συμπλήρωσε φέτος τα 100 της χρόνια, ο καταξιωμένος αρχιμουσικός με τη διεθνή αναγνώριση προτείνει μια καινούργια παραγωγή της, που θα φιλοξενηθεί για 6 παραστάσεις (5, 7, 9, 11, 13/1) στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου. Είναι γνωστές, άλλωστε, η αγάπη του Πέτρου για την ελληνική οπερέτα, ειδικότερα για τον «Βαφτιστικό», και αφετέρου η επιθυμία του να ασχολείται ολοένα και περισσότερο με τη σκηνοθεσία παραγωγών που διευθύνει!
Έτσι και τώρα, με συνοδοιπόρους σταθερούς συνεργάτες όπως οι Γιωργίνα Γερμανού (σκηνικά-κοστούμια) και ο Νίκος Λαάρης (με τον οποίο εναλλάσσονται στο πόντιουμ) ή ακόμη η Στέλλα Κάλτσου (φωτισμοί) και η Μιμή Αντωνάκη (χορογραφία), θα μας ταξιδέψει στην ανέμελη Αθήνα της μπελ επόκ μέσω ενός διαχρονικού σκηνικού με στοιχεία αρ ντεκό.
Όπως είχαν προβλέψει εγκαίρως χρονογράφοι και κριτικοί της εποχής του, ο «Βαφτιστικός» καταγράφηκε αμέσως ως σημαντική ψηφίδα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Το γρήγορο πέρασμά του από τη θεατρική σκηνή στο αστικό σαλόνι και το μικροαστικό ταβερνείο, όπου τα μουσικά του νούμερα, αυτονομημένα από το έργο, έκαναν θραύση, ουσιαστικά προετοίμασε την οριστική ένταξή του στο πεδίο της λαϊκής κουλτούρας. Αργότερα μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.
Κλειδί της δημοφιλίας του αποτελεί η ποιότητα του έξυπνου, γεμάτου ανατροπές κειμένου και της μελωδικότατης μουσικής του. Παρότι η πρόζα και οι στίχοι των τραγουδιών φέρουν την υπογραφή του συνθέτη, το έργο αποτελεί επιτυχημένη μεταφορά γαλλικής φάρσας στην ελληνική πραγματικότητα. Η πλοκή αρθρώνεται γύρω από μια σειρά παρεξηγήσεων που προκύπτουν όταν ο Πέτρος Χαρμίδης, στρατιώτης στο μέτωπο και σύζυγος της Κικής, αποφασίζει να υποδυθεί τον βαφτιστικό της Βιβίκας, τον οποίο εκείνη δεν θυμάται οπτικά, και με αυτήν την ιδιότητα να την επισκεφθεί –και να τη φλερτάρει– στο σπίτι όπου μένει με τον σύζυγό της Ζαχαρούλη και φιλοξενεί συμπτωματικά τη φίλη της, την Κική!
Ο Σακελλαρίδης κατάφερε να θίξει με θαυμαστή οικονομία, χιούμορ και λεπτό σαρκασμό θέματα επίκαιρα, όπως η αποφυγή κατάταξης και τα «βύσματα» στο στρατό –και μάλιστα σε εποχή εθνικών θριάμβων– ή ακόμη η συζυγική απιστία, αλλά και να σκιαγραφήσει γλαφυρά μια γκάμα εξίσου οικείων χαρακτήρων. Για τον Πέτρου το νέο ανέβασμα εμφορείται από την ανάγκη να επιστρέψουν το χαμόγελο και η αισιοδοξία ως στοιχεία ενός επικείμενου εθνικού restart.
Από μουσικής άποψης, ο «Βαφτιστικός», που θα δοθεί στην αυθεντική, λιτή ενορχήστρωση του 1918, εντάσσεται απόλυτα στην πρώτη δημιουργική περίοδο του Σακελλαρίδη, που χαρακτηρίζεται από την υιοθέτηση των βιενέζικων προτύπων σύνθεσης οπερέτας. Τούτο μαρτυρούν τα είδη χορού (βαλς, μαζούρκα, πόλκα, τανγκό) στα οποία βασίζονται τα μουσικά του νούμερα και ο τρόπος συναρμογής τους στην όλη δραματουργία. Μεγαλύτερη επιτυχία, βέβαια, γνωρίζουν τα τραγούδια και ντουέτα του έργου, που έναν αιώνα τώρα παραμένουν σταθερά κοσμαγάπητα: «Ψηλά στο μέτωπο», «Στο στόμα, στο στόμα», «Τον καιρό εκείνο τον παλιό», «Η καρδιά μου πονεί για σας» και άλλα τόσα.
Η διανομή συνδυάζει γνωστούς λυρικούς τραγουδιστές και ταλαντούχους ηθοποιούς. Ως Χαρμίδης εμφανίζεται ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος, ενώ ως Ζαχαρούλης ο Δημήτρης Ναλμπάντης. Οι Ελένη Σταμίδου και Άννα Κουτσαφτίκη ερμηνεύουν τις Βιβίκα και Κική αντίστοιχα. Τους καρατερίστικους ρόλους του Συνταγματάρχη και του Κορτάση ενσαρκώνουν οι Μάριος Σαραντίδης και Αργύρης Πανταζάρας. Συμπράττει το φωνητικό σύνολο Armonia Atenea, σε μουσική διδασκαλία Αθανασίας Κυριακίδου.
Περισσότερες πληροφορίες
«O βαφτιστικός»
H λατρεμένη οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη κλείνει φέτος τα εκατό και ανεβαίνει σε μια εντυπωσιακή νέα παραγωγή από την Καμεράτα και τον Γιώργο Πέτρου, και μάλιστα στην αυθεντική της μορφή, έτσι όπως παρουσιάστηκε στην ιστορική πρεμιέρα του 1918.