Θέμελης Γλυνάτσης: «Στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική»

Με αφορμή τη σύγχρονη όπερα «Λευκό ρόδο» του Γερμανού Ούντο Τσίμερμαν που παρουσιάζει, σε πανελλήνια πρώτη, η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης, για ένα έργο εξαιρετικής αμεσότητας.

Θέμελης Γλυνάτσης: «Στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική»

Με αφορμή τη σύγχρονη όπερα «Λευκό ρόδο» του Γερμανού Ούντο Τσίμερμαν που παρουσιάζει, σε πανελλήνια πρώτη και για 8 παραστάσεις (μεταξύ 3 και 18/11), η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής, συνομιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης για ένα έργο εξαιρετικής αμεσότητας.

Θέμελης Γλυνάτσης: «Στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική» - εικόνα 1

Πού παραπέμπει ο τίτλος της όπερας;
Το «Λευκό ρόδο» ήταν μια ομάδα γενναίων ιδεαλιστών φοιτητών στο Μόναχο, που αντιστάθηκε μέσω προκηρύξεων και συνθημάτων στο ναζισμό. Πρωτεργάτες της ήταν δύο αδέρφια, των οποίων η τυχαία σύλληψη το 1943 οδήγησε στην αυθημερόν πολύωρη ανάκρισή τους από την Γκεστάπο και τελικά στην εκτέλεσή τους στην γκιλοτίνα. Η μνήμη τους είναι ακόμη ζωντανή στη Γερμανία.

Με αυτά τα δεδομένα και το γεγονός ότι γράφτηκε από έναν από τους σημαντικότερους Ανατολικογερμανούς συνθέτες, πόσο πολιτικό είναι το έργο;
Πολιτική και άκρως επίκαιρη είναι η αφετηρία του, ιδίως στην αρχική εκδοχή του (1967), που εστίαζε περισσότερο στα ιστορικά γεγονότα. Όμως στην Εναλλακτική ανεβάζουμε τη δεύτερη εκδοχή του (1986), που συνιστά μια σπαρακτική, βαθιά προσωπική ανίχνευση της ηθικής, της πολιτικής ευθύνης, του θανάτου, ακόμη και της θρησκείας.

Θέμελης Γλυνάτσης: «Στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική» - εικόνα 2

Μπορείτε να μας το αναλύσετε;
Το «Λευκό ρόδο» δεν έμοιαζε με τις άλλες –πρωτίστως πολιτικές– αντιστασιακές οργανώσεις. Τα μέλη του ήταν βαθιά θρησκευόμενα άτομα και το θρησκευτικό στοιχείο αναδεικνύεται έντονα και στην όπερα.

Πόσο σας δυσκόλεψε αυτό;
Αρκετά, κυρίως επειδή η παράμετρος αυτή συνυπάρχει με μια τρυφερότητα, μια συγκινητική διά­σταση, που πρέπει εξίσου να αναδειχτεί. Προσπάθησα έτσι να αναπαραστήσω την φυλακή ως τόπο όχι μόνο ζόφου/εγκλεισμού αλλά και οράματος/φαντασίας. Με απασχόλησε επίσης το διαχρονικά καίριο ζήτημα της κοινωνικής ευθύνης και συνενοχής απέναντι στις κάθε μορφής φρικαλεότητες.

Μιλήστε μας και για το μουσικό στίγμα του έργου.
Πυκνή και άμεση όπως και το λιμπρέτο, η άλλοτε μελωδική και άλλοτε ελεύθερα δωδεκαφθογγική μουσική γλώσσα είναι αντιπροσωπευτική του μεταπολεμικού μοντερνισμού. Θα την αποδώσουν 15 επίλεκτοι μουσικοί υπό τη διεύθυνση του Νίκου Βασιλείου, ο οποίος δια­θέτει μεγάλη εμπειρία στο ρεπερτόριο του 20ού αιώνα. Σε φωνητικό επίπεδο η γραφή περιλαμβάνει από δραματική απαγγελία μέχρι αριόζι, από σιωπές μέχρι εκρήξεις! Ξαφνιάζει το πόσο δοκιμάζονται η χαμηλή περιοχή του τενόρου (του εξαιρετικού Χρήστου Κεχρή) και η υψηλή της σοπράνο (της εκπληκτικά ταλαντούχας Αφροδίτης Πατουλίδου).

Οι μέχρι τώρα δουλειές σας στο χώρο του λυρικού θεάτρου, έστω και σε έργα «μικρής» κλίμακας, χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης. Πώς το εξηγείτε;
Πιθανότατα λόγω της αγάπης μου για όλες τις εκφάνσεις της κλασικής μουσικής και της πεποίθησής μου ότι στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική.

Θέμελης Γλυνάτσης: «Στην όπερα η σκηνοθεσία οφείλει να διαλέγεται συνεχώς με τη μουσική» - εικόνα 3

Περισσότερες πληροφορίες

«Λευκό ρόδο»

  • Όπερα

Όπερα σύγχρονου ρεπερτορίου του Ούντο Τσίμερμαν. Ένας λυρικός ύμνος ενάντια στο ναζισμό, ένα από τα πιο συγκλονιστικά σύγχρονα έργα σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση. Διευθύνει ο Νίκος Βασιλείου και σκηνοθετεί ο Θέμελης Γλυνάτσης.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Οι Altın Gün έρχονται στο Lalibela Music Festival

Tο ολλανδοτουρκικό psych folk συγκρότημα θα πλαισιώσει τους Kasabian.

16/04/2024

Μια νοσταλγική βραδιά piano-bar με τον Κώστα Τσαγγαρίδη στο Μέγαρο

Δίπλα στον πιανίστα-τραγουδιστή, η Μαριάνθη Παπαλάμπρου θα απογειώσει τη βραδιά, συνυφαίνοντας τα αξέχαστα τραγούδια της δεκαετίας του '80 με χάρη και πάθος.

Το 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής διερευνά τη μεταφυσική έλξη της Μεγάλης Εβδομάδας

50 συναυλίες με ελεύθερη είσοδο συνθέτουν τον φετινό προγραμματισμό ενός περιπατητικού φεστιβάλ που μας καλεί να ανακαλύψουμε σημαντικά αθηναϊκά τοπόσημα.

Οι Magenta Flaws και ο One Of Vas σε ένα δυναμικό double bill live στο "Ρομάντσο"

Οι Magenta Flaws επιστρέφουν με έντονα electro, synthwave και nu disco στοιχεία, ενώ ο One of Vas έρχεται έχοντας στις αποσκευές του το ολοκαίνουργιο single "Mirror".

Ο David August στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

έρχεται στην Αθήνα για μια συναρπαστική οπτικοακουστική εμπειρία, μετά την κυκλοφορία του τελευταίου του άλμπουμ, "VĪS".

Ejekt Festival 2024: Loathe και Planet of Zeus στην ημέρα των Korn

Οι Loathe και οι Planet of Zeus μαζί με τους Korn και τους Spiritbox δημιουργούν ένα εντυπωσιακό line-up του σύγχρονου σκληρού ήχου.

Για άλλη μια βραδιά οι "Ποιητές μας τραγουδούν"

Ο Μανώλης Μητσιάς και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη συναντιούνται ξανά στον Φιλολογικό Σύλλογο "Παρνασσός".