Αναβάλλονται οι συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα και της Εστουδιαντίνας

Ένα συναρπαστικό μουσικό οδοιπορικό με τίτλο «Μη μου γράφεις γράμματα...», μια μουσική παράσταση-ωδή στην ξενιτιά.

Αναβάλλονται οι συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα και της Εστουδιαντίνας

Τον επόμενο μήνα θα γίνει το συναρπαστικό μουσικό οδοιπορικό, η μουσική παράσταση-ωδή στην ξενιτιά, στην μετανάστευση, αλλά και στο ταξίδι, στη ζωή, στη χαρά, στον έρωτα. Το παρουσιάζει ο Γιώργος Νταλάρας με την Εστουδιαντίνα στις 15 και 16 Ιανουαρίου στην Ιερά Οδό. Με ξεχωριστό καλεσμένο τον Ιταλό τραγουδιστή Eddy Napoli, και συμμέτοχους τους Θοδωρή Κοτονιά, Ρία Ελληνίδου και την εντυπωσιακή χορωδία «Fonέs» καθώς και τον ηθοποιό Τάσο Νούσια, τραγουδούν και αφηγούνται ιστορίες της ξενιτιάς που έχουν βιώσει άνθρωποι με διαφορετική καταγωγή αλλά κοινούς πόνους, χαρές και ιστορίες ζωής, που βρήκαν στην μουσική έναν μοναδικό τρόπο έκφρασης συναισθημάτων.

Μιλήσαμε γι' αυτές τις δυο συναυλίες με τον Γιώργο Νταλάρα που από την αρχή μας εκμυστηρεύτηκε πως «είναι μια προσπάθεια αυτή η δουλειά μας, που αν υπήρχε η δυνατότητα και οι κατάλληλοι χώροι θα ήθελα να την κάνω όπως πραγματικά την έχω ονειρευτεί, με διαφορετικές μπάντες, μουσικούς και ερμηνευτές από διαφορετικές χώρες. Τι να κάνουμε όμως -είναι δύσκολη εποχή. Το πάμε βήμα βήμα».

Αναβάλλονται οι συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα και της Εστουδιαντίνας - εικόνα 1
Γιώργος Νταλάρας-Eddy Napoli (c) Γιάννης Κανελλόπουλος

Το θέμα «ξενιτιά», «μετανάστευση» και τα συνεπαγόμενα «θλίψη», «μοναξιά», «νοσταλγία» - αλλά και «αγάπη», «έρωτας» - είναι κυρίαρχα σε όλα τα είδη λαϊκού τραγουδιού και σε όλα τα μήκη και πλάτη. Εσείς, μαζί με την Εστουδιαντίνα και τους συνεργάτες σας, που έχετε εστιάσει τον δικό σας καλλιτεχνικό / εκφραστικό άξονα ως προς αυτό το θέμα;

Σωστά, είναι η ουσία του λαϊκού τραγουδιού αυτή η λαϊκή εκφραστική που αναφέρετε. Είναι μεγάλη και διαρκής η συζήτηση που γίνεται για το λαϊκό τραγούδι. Για μένα, είναι κάθε εποχή η τοιχογραφία της κοινωνικής ιστορίας, της μουσικής ρίζας, των μουσικών επιρροών και της έκφρασης της ψυχοσύνθεσης κάθε λαού. Στη δική μας χώρα, το γνωρίζετε πολύ καλά, στην εξέλιξη του σμυρναίικου και του ρεμπέτικου έπαιξε μεγάλο ρόλο ο ξενιτεμός, η προσφυγιά, το παράπονο, αλλά μαζί και το πάθος, ο έρωτας, η λυσσαλέα ψυχική δύναμη, που κάνει τον άνθρωπο να ξαναστήσει τα πόδια του στον καινούργιο τόπο και είναι ακόμα και η περιπέτεια, το ταξίδι, η συνάντηση δυο διαφορετικών νοοτροπιών, συνηθειών, που όταν ενωθούν γλυκά και ειρηνικά, δημιουργούν κάτι καινούργιο, νέους ήχους, νέες μυρωδιές. Και να μην ξεχνάμε ότι με τον όρο σμυρναίικο, δεν αναφερόμαστε μονάχα στα τραγούδια της Σμύρνης, αφορά ολόκληρο τον λαό της Μικράς Ασίας, που πολιτιστικά συμπληρώνει την έννοια της ελληνικότητας. Και μετά είναι και κάτι άλλο. Έχοντας ταξιδέψει όλα αυτά τα χρόνια σε μέρη με πρόσφυγες, ακόμα και σε κέντρα φιλοξενίας προσφύγων, ξέρω ότι υπάρχουν ώρες γλεντιού, ώρες χαράς, ώρες ενθύμησης της πατρίδας που άφησαν πίσω.

Αναβάλλονται οι συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα και της Εστουδιαντίνας - εικόνα 2

Η μελέτη που έχετε κάνει στο λαϊκό τραγούδι – όχι μόνο το δικό μας – και στις μουσικές της Μεσογείου και η εμπειρία σας, σας έχουν «οπλίσει» με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείτε να δώσετε μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική εικόνα μιας τέτοιας θεματικής ενότητας – που αφορά στα τραγούδια και τις μουσικές της ξενιτιάς. Μπορείτε να μας δώσετε την εικόνα αυτού του προγράμματος;

Είναι μια μουσική περιήγηση, με ότι χωράει στις 3 και κάτι ώρες, από τραγούδια ελληνικά, παραδοσιακά, σμυρναίικα, σύγχρονα, τραγούδια της Μεσογείου, των γειτονικών μας χωρών δηλαδή, που ζήσανε παρόμοιες καταστάσεις. Eσείς έχετε ακούσει, ας πούμε, τραγούδια της Κάτω Ιταλίας ή φλαμένκο, πικρά τραγούδια με τεράστια δύναμη που σε ξεσηκώνουν. Αυτό είναι περίπου το πρόγραμμα. Και έχει μεγάλη σημασία που γίνεται με την Εστουδιαντίνα. Με τον Ανδρέα Κατσιγιάννη και τους μουσικούς της, προσπαθήσαμε στις πολύωρες πρόβες να εκφράσουμε μουσικά αυτά τα διαφορετικά είδη και ηχοχρώματα. Γι’ αυτό και στη σκηνή έχουμε 16 μουσικούς μαζί με μένα. Δύσκολο πράγμα αυτές τις εποχές. Δουλεύω και στηρίζω την Εστουδιαντίνα για έναν ακόμη λόγο. Τα παιδιά αυτά ξεκίνησαν μόνα τους στην Νέα Ιωνία Βόλου, χωρίς διασυνδέσεις και είχαν στήριγμα μόνο την τοπική κοινωνία. Τότε, πριν από 20 χρόνια, που οι εταιρείες έλυναν και έδεναν, ή νόμιζαν τουλάχιστον, και προετοιμάζανε παιδιά τραγουδιστές και τραγουδίστριες με σύντομη ημερομηνία λήξεως, με προβολή κυρίως στην τηλεόραση. Η Εστουδιαντίνα, αντίθετα, φοιτητές οι περισσότεροι, δούλευαν με ερασιτεχνικό πάθος αλλά επαγγελματική προσήλωση και έκαναν αυτό που τους έλεγε η καρδούλα τους. Η ρίζα τους ήταν ποτισμένη μ’ αυτή την μουσική, την έφεραν στο δικό τους χρόνο, προσέθεσαν τη δική τους σύγχρονη εμπειρία στο παίξιμο και συντηρούν αυτή την καταπληκτική ορχήστρα, η οποία έχει παίξει στα σπουδαιότερα μουσικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.

Αναβάλλονται οι συναυλίες του Γιώργου Νταλάρα και της Εστουδιαντίνας - εικόνα 3
Ανδρέας Κατσιγιάννης

Οι συναυλίες αυτές είναι μια εξέλιξη του project «Μεσόγειος» που είχατε παρουσιάσει πριν από 10-12 χρόνια; Να υποθέσω ότι η συμμετοχή του Τάσου Νούσια δίνει έναν «θεατρικό» τόνο και χαρακτήρα στην παράσταση;

Ενώ η συμμετοχή του Eddy Napoli τονίζει τον διεθνικό χαρακτήρα της; Θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής. Δεν πρόκειται για εξέλιξη γιατί εκείνη η συναυλία -που έγινε και δίσκος, με την Dulce Pontes, την Mira Anwar Awad, τον Eddy Napoli, τους Άραβες μουσικούς, τους φλαμενκίστες-, ήταν πολύ μεγάλο project και πολύ δύσκολο. Και μια και με ρωτάτε, θα ήθελα να το επαναλάβω αυτό και να το διευρύνω, αν τα καταφέρω, πριν σταματήσω τις ζωντανές μου εμφανίσεις. Σ’ αυτές τις συναυλίες στεκόμαστε περισσότερο στα τραγούδια, Ελληνικά και μεσογειακά και ο Eddy Napoli, Ναπολιτάνος βέρος, παιδί σπουδαίων τραγουδοποιών, μουσικός και τραγουδιστής ο ίδιος, ζώντας στα στενά δρομάκια της Νάπολης, που είναι ιδανικός να εκφράσει αυτό το συναίσθημα, το τόσο ίδιο με τα δικά μας τραγούδια. Ο Τάσος Νούσιας «δεμένος» μουσικά και αφηγηματικά, ιδανικά στο πρόγραμμα, διαβάζει ποιήματα, κείμενα αλλά και πραγματικές ιστορίες προσφύγων.

Σαφώς η μετανάστευση καθορίζεται από πολιτικοκοινωνικές συνθήκες και ιδιαίτερες καταστάσεις και, σίγουρα, το μεταναστευτικό, ως «πρόβλημα», σηματοδοτεί απρόβλεπτες εξελίξεις και εμπλοκές που μπορεί να οδηγήσουν ως τα χειρότερα. Πως νομίζετε πως μπορούν τα κράτη – και το δικό μας ακόμα περισσότερο – να χειριστούν ένα τέτοιο «πρόβλημα» με σύνεση ώστε να μην οδηγήσει σε εκτροχιασμούς;

Εμείς ως πολίτες, είμαστε υποχρεωμένοι να είμαστε αλληλέγγυοι και σε εγρήγορση και το κάνουμε οι περισσότεροι από εμάς. Είναι αυτονόητο. Όμως Γιώργο, το μεταναστευτικό και το προσφυγικό είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα, που λύνεται με πολύ γενναίες αποφάσεις. Η Ευρώπη δείχνει και εκφράζει ανησυχία, όμως έδειξε ολιγωρία, ίσως και μια υποκρισία στο προσφυγικό και αυτή η αδράνεια έχει παίξει ρόλο στις πολιτικές ακρότητες, στην ξενοφοβία και στην άνοδο του ρατσισμού. Όμως το ποτάμι δεν πάει πίσω. Αυτοί οι άνθρωποι αποδημούν στην ουσία, σαν τα πουλιά, γιατί η χώρα τους έχει γίνει στάχτη από πολέμους, από εκμετάλλευση πρώτων υλών, από οικολογικές καταστροφές, από φτώχεια και εξαθλίωση. Είναι καθήκον της πολιτισμένης Ευρώπης, αν θέλει να λέγεται έτσι, να αντιμετωπίσει θεσμικά το θέμα με νέα νομοθεσία.

Info

Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας

Ανδρέας Κατσιγιάννης-σαντούρι, καλλιτεχνική Διεύθυνση
Φίλιππος Ρέτσιος-πλήκτρα
Νίκος Μέρμηγκας-μπουζούκι
Γιώργος Μάτσικας-μπουζούκι
Αποστόλης Βαλαρούτσος-κιθάρα
Κώστας Κωνσταντίνου-μπάσο
Κυριάκος Γκουβέντας-βιολί
Αποστόλης Βαγγελάκης-πνευστά
Νίκος Σαμαράς-τρομπέτα
Μάνος Γρυσμπολάκης-ακορντεόν
Πέτρος Κούρτης -κρουστά
Θέμης Συμβουλόπουλος -κρουστά
Μιχάλης Καλιοντζίδης-ποντιακή λύρα
Συμμετέχει ο Γιώργος Παπαχριστούδης, πιάνο
Ενορχηστρωτική επιμέλεια: Ανδρέας Κατσιγιάννης, Γιώργος Παπαχριστούδης
Διδασκαλία της χορωδίας «Fonέs»: Μαρίνα Σάττι
Ηχητική επιμέλεια: Βαγγέλης Κουλούρης, Αντώνης Ζαχόπουλος
Φωτισμοί: Γιάννης Μανιατάκος

Ιερά Οδός 18-20, 210-3428272
Ώρα έναρξης: 22:00, προσέλευση: 21:00
Τιμές Εισιτηρίων: Γενική Είσοδος - Όρθιοι: €10, Α' Ζώνη – πλατεία: €35, Β' Ζώνη – πλατεία: €27, Α' Ζώνη – εξώστης: €27, Β' Ζώνη – εξώστης: €20
Ποτό στο Bar: €5. Ποτό Α΄ Ζώνη: €10. Ποτό Β' Ζώνη: €8.

Προπώληση: www.viva.gr, τηλεφωνικά στο 11876, στα καταστήματα Reload, Seven Spots, Media Markt, Ευριπίδης, στο Viva Spot Τεχνόπολη, στο Viva Kiosk Συντάγματος και στο athinorama.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Γιώργος Νταλάρας & Εστουδιαντίνα

  • Ελληνική

Ένα συναρπαστικό μουσικό οδοιπορικό, μια μουσική παράσταση/ωδή στην ξενιτιά, στη μετανάστευση αλλά και στο ταξίδι, στη ζωή, στη χαρά, στον έρωτα. Με special guest τον Eddy Napoli

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"Άνοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" στη Λυρική: προσεγμένη πλην ακαδημαϊκή ανάγνωση ενός εμβληματικού έργου πολιτικού μουσικού θεάτρου

Επιτυχημένη, παρά τις αρκετές ενστάσεις, υπήρξε η πρεμιέρα της νέας παραγωγής της όπερας των Βάϊλ & Μπρεχτ "Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ" που παρουσιάζεται στη Λυρική μέχρι τις 25/4.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
19/04/2024

Οι James επιστρέφουν στη χώρα μας

Για διπλή στάση, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ετοιμάζονται οι δημοφιλείς Βρετανοί τον Σεπτέμβριο.

Οι Pulp γιορτάζουν τα 30 χρόνια του άλμπουμ "His ‘N’ Hers"

Το πιο κομβικό άλμπουμ των σπουδαίων Βρετανών έχει σήμερα γενέθλια.

H Downtempo Paintings ετοιμάζει μία κινηματογραφική, ethno-tribal fusion ηλεκτρονική συνάντηση

Τα Sunset Sessions επιστρέφουν σε νέο χώρο και υποδέχονται το Kaya Project & Hibernation, το δίδυμο Bitzpan και τον Dj Co.P.

"Αντικριστά" με τον Γιώργο Θεοφάνους και τέσσερις κορυφαίους συνθέτες στο Παλλάς

Ο Γιώργος Θεοφάνους συναντιέται με τους Στέφανο Κορκολή, Κώστα Χατζή, Γιώργο Κατσαρό και Θανάση Πολυκανδριώτη θυμίζοντάς μας μεγάλες τους επιτυχίες που μας έχουν συγκινήσει.

Οι Megadeth βγήκαν στους δρόμους του Μπουένος Άιρες

Ο Dave Mustaine και η μπάντα του, επιφύλαξαν μια μεγάλη έκπληξη στους οπαδούς τους στην Αργεντινή, παίζοντας ένα ακουστικό σετ έξω από το "Hotel Madero" στο Μπουένος Άιρες.

Είναι οι Nothing But Thieves η "ελπίδα της κιθαριστικής rock";

Λίγο πριν το διπλό sold out συναυλιακό ραντεβού μας με ένα από τα πιο καυτά ονόματα που γέννησε η βρετανική ροκ σκηνή την τελευταία δεκαετία ακούμε ξανά τον τελευταίο δίσκο τους, "Dead Club City".