Ο Μπαχ όπως δεν τον έχουμε ξανακούσει στο Μέγαρο

Ο Μάρτιος μας φέρνει κάτι πραγματικά ιδιαίτερο, καθώς για ένα πενθήμερο οι χώροι του Μεγάρου γεμίζουν με μουσικές Μπαχ, έτσι όπως μας αρέσουν ή όπως δεν τις έχουμε ξανακούσει. 

Ο Μπαχ όπως δεν τον έχουμε ξανακούσει στο Μέγαρο

Ο Μάρτιος μας φέρνει κάτι πραγματικά ιδιαίτερο, καθώς για ένα πενθήμερο οι χώροι του Μεγάρου γεμίζουν με μουσικές Μπαχ, έτσι όπως μας αρέσουν ή όπως δεν τις έχουμε ξανακούσει. Μουσικές μπαρόκ και κλασικές, μουσικές που προσεγγίζουν τη σύγχρονη ή την jazz γραφή, μουσικές που μας αρέσουν και μας ταξιδεύουν. Μια πραγματική γιορτή.

Ο Μπαχ όπως δεν τον έχουμε ξανακούσει στο Μέγαρο - εικόνα 1

Ένα πενθήμερο στο Μέγαρο Μουσικής έρχεται να μας αποκαλύψει κάποια από τα πολλά πρόσωπα της μουσικής του Μπαχ (του Ιωάννη Σεβαστιανού για να συνεννοούμεθα), που όλοι τον θεωρούν παμμεγίστη μορφή στη μουσική, ακόμη κι αν δεν έχουν ακούσει από το τεράστιο έργο του παρά μόνο ψήγματα. Αν κοιτάξουμε το τεράστιο έργο του Ιωάννη Σεβαστιανού Μπαχ (που έζησε από το 1685 μέχρι το 1750 στη Θουριγγία, τη Σαξονία και άλλες περιοχές της Γερμανίας), συνειδητοποιούμε πως δεν υπάρχει δομική πτυχή της δυτικής μουσικής που να μην την άγγιξε δημιουργικά και να μην τη βελτίωσε. Έτσι, με τη μουσική του εμπλούτισε την αρμονία, τις μετατροπίες, τα μελωδικά ποικίλματα, την ενοργάνωση/ενορχήστρωση, τη μορφή και το χαρακτήρα του σόλο και, φυσικά, τον κανόνα και την αντίστιξη – με λίγα λόγια οτιδήποτε είναι χρήσιμο στη σύγχρονη μουσική και όχι μόνο στην κλασική.

Η μουσική του Μπαχ έχει διαμορφώσει τη φύση και το χαρακτήρα όλης της έντεχνης δυτικής (aka ευρωπαϊκής) μουσικής παράδοσης, από το ύστερο μπαρόκ μέχρι το ρομαντισμό και τα σύγχρονα μουσικά­ ρεύματα και, φυσικά, έχει αγγίξει όψεις και σελίδες της pop με χαρακτηριστικούς τρόπους: έχει επηρεάσει σημαντικά τις αυτοσχεδιαστικές πρακτικές της jazz κι έχει αγκαλιάσει με τρόπο ευδιάκριτο ακόμη και μεταλλικές όψεις του rock, παρέχοντας ιδιαίτερες δημιουργικές λύσεις και συνθετικές δυνατότητες.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Θα αναφερθώ σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αφορά τον μεγάλο μετρ της σύγχρονης κινηματογραφικής μουσικής των ημερών μας, τον Ennio Morricone. Όταν το 1981 o Jean-Paul Belmondo ζήτησε από τον φίλο του μαέστρο να χρησιμοποιήσει στον «Επαγγελματία» το παλιότερο κομμάτι του «Chi mai», που είχε ήδη γίνει επιτυχία κι έμελλε να γίνει ακόμη μεγαλύτερη, ο Morricone κάθισε κι έγραψε το μεγαλύτερο μέρος του σάουντρακ της ταινίας σε στιλ Μπαχ, για να ταιριάζει με το «Chi mai».

Ας δούμε όμως αναλυτικά τα events που μας παρουσιάζει η Εβδομάδα Μπαχ στο Μέγαρο. Οι εκδηλώσεις γίνονται στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» και κορυφώνονται το σαββατοκύριακο σε όλους τους χώρους του Μεγάρου, οδηγώντας στην «Big Day Bach» την Κυριακή 5/3.

Αρχής γενομένης από την Τετάρτη (1/3), ο πιανίστας Αχιλλέας Γουάστωρ, μουσικός με πλατιές γνώσεις, παρουσιάζει μια ανθολογία από το έργο του συνθέτη, την Παρτίτα αρ. 4 για σόλο πιάνο σε D και τη «Chaconne» από την Παρτίτα για βιολί αρ. 2 σε Dm (σε μεταγραφή για πιάνο από τον Κλαούντιο Μπουζόνι), ενώ στο δεύτερο μέρος θα αυτοσχεδιάσει πάνω σε θέματα και δομές από το «Καλώς Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο».

Την Πέμπτη (2/3) έχουμε κάτι πραγματικά σπουδαίο. Ο τσελίστας Γιώρ­γος Καλούδης (τον ξέρουμε από την out jazz σκηνή αλλά και τη σταθερή συνεργασία του με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη) έχει μεταγράψει και ηχογραφήσει τις σουίτες για τσέλο του Μπαχ για τετράχορδη κρητική λύρα! Με αυτόν τον τρόπο το προχωρημένο μπαρόκ του μεγάλου μουσουργού έρχεται και συναντά ακόμη πιο αρχέγονες μουσικές πηγές. Αν αυτό δεν είναι η πραγματική μαγεία της μουσικής, τότε τι είναι;

Την Παρασκευή (3/3) έχουμε κάτι­ πραγματικά κλασικό. Οι «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ» είναι κάτι που ο Μπαχ έγραψε για να καλμάρει τα τσαταλιασμένα νεύρα και τις αϋπνίες ενός κόμη, όμως προέκυψε ένα πανέμορφο πιανιστικό αριστούργημα που έχουμε ακούσει σε απειράριθμες εκδοχές, από τον Glenn Gould στον Keith Jarrett, και πάντα το θεωρούμε απόλαυση! Εδώ θα το παίξει η Λίλια Μπογιατζίεβα. Το Σάββατο (4/3) ο Μπαχ έρχεται στην πραγματική του χωροχρονική σφαίρα, καθώς τη σκυτάλη παίρνει το γκρουπ La Stravaganza Greca. Είναι ο Σίμος Παπάνας (μπαρόκ βιο­λί), ο Δήμος Γκουνταρούλης (μπαρόκ και τετράχορδο βιολοντσέλο­ πίκολο) και ο Γεράσιμος Χοΐδάς (τσέμπαλο). Μουσικοί ειδικευμένοι στην ιστορική εκτέλεση της παλαιάς μουσικής –κυρίως στο μπαρόκ–, παίζουν Μπαχ με όργανα εποχής και με ένα τετράχορδο βιο­λοντσέλο πίκολο, εξωτικό «υβρίδιο» της προκλασικής εποχής. Την ίδια ημέρα, από τις 5 το απόγευμα, νέα ταλέντα και μαθητές ωδείων παίζουν Μπαχ στα φουαγιέ αλλά και σε όλο το Μέγαρο.

Η Κυριακή είναι μια ολοήμερη γιορ­τή για μικρούς και μεγάλους, με ποικίλες εκδηλώσεις από τους μαθητές ωδείων, τη μουσικοθεατρική παράσταση «Ποιος έβαλε φυλακή τον κ. Μπαχ» καθώς και ιδιαίτερα συναυλιακά events με τη διακεκριμένη αρπίστρια Μαρία Μπιλντέα, την Ουρανία Γκάσιου στο μεγάλο εκκλησιαστικό όργανο και τον Γιώρ­γο Κοντραφούρη στο τζαζικό και soul-machine-ίστικο hammond και στο πιάνο. Και όλα αυτά όπως πρέπει πραγματικά να γίνονται για να ­πιάνουν το ευρύ κοινό: με προσιτές τιμές ή κι ελεύθερη είσοδο.

Περισσότερες πληροφορίες

Big Day Bach: Ποιος έβαλε φυλακή τον κ. Μπαχ;

  • Κλασική μουσική

Μια φανταστική ιστορία βασισμένη σε ένα πραγματικό γεγονός της ζωής του Μπαχ μέσω της οποίας οι μικροί και μεγάλοι φίλοι μας έρχονται σε επαφή με σημαντικές συνθέσεις του μεγάλου μουσουργού. Το πρωτότυπο κείμενο και η επιμέλεια είναι της Σοφίας Τοπούζη. Τον Γ.Σ. Μπαχ υποδύεται ο Τάσος Αποστόλου. Παίζουν η Ουρανία Γκάσιου (εκκλησιαστικό όργανο) και ο Νίκος Νικόπουλος (φλάουτο).

Big Day Bach: Ο Μπαχ στο εκκλησιαστικό όργανο

  • Κλασική μουσική

Η Ουρανία Γκάσιου στο εκκλησιαστικό όργανο ερμηνεύει αριστουργηματικά έργα του Γ.Σ. Μπαχ όπως τα «Τοκάτα και φούγκα», «Τρίο Σονάτα», «Πρελούδιο και φούγκα» κ.λπ.

Γ.Σ. Μπαχ, Σουίτες για τσέλο σε κρητική λύρα

  • Κλασική μουσική

Ο Γιώργος Καλούδης (τετράχορδη κρητική λύρα με συμπαθητικές χορδές) ερμηνεύει επιλεγμένα μέρη ενός από τα σημαντικότερα έργα του Γ.Σ. Μπαχ, τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"Αντρέι - Ρέκβιεμ Σε Οκτώ Σκηνές": Εντυπώσεις από μια απαιτητική, μα ουσιαστική βραδιά στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Χρησιμοποιώντας ένα πρωτότυπο κείμενο του Παντελή Μπουκάλα, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη τίμησε το έργο και τις ανησυχίες του Αντρέι Ταρκόφσκι με μια "παράσταση ήχου" μεταξύ θεάτρου, όπερας και συναυλίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
03/10/2022

Πέθανε ο Σταμάτης Κόκοτας

Εφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα του Σαββάτου ο αγαπημένος ερμηνευτής Σταμάτης Κόκοτας, σε ηλικία 85 ετών.

Η καρδιά της μουσικής χτυπάει στο "Ολύμπια"

Το εμβληματικό θέατρο θα φιλοξενήσει τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2022-23 έναν φιλόδοξο προγραμματισμό, με την υπογραφή του Ολιβιέ Ντεκότ.

Η Anneke Van Giersbergen γυρίζει την Ελλάδα

Μια ακουστική περιοδεία σε που θα περάσει από Ξάνθη, Καστοριά, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

Το Μέγαρο Μουσικής ταξιδεύει στη Βόρεια Εύβοια

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Νίκος Πορτοκάλογλου και ο Νίκος Σταμούλος στον κύκλο δράσεων "Φωνές του φθινοπωρινού δάσους".

Λευτέρη Βενιάδη, τι είναι για σένα η "Αλληλεγγύη" και γιατί έχει ρεμπέτικο ήχο;

Μιλήσαμε με τον συνθέτη για το πρότζεκτ "Τι είναι Αλληλεγγύη;" που παρουσιάζει με τη σκηνογράφο Barbara Ehnes στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και στο οποίο γράφει το soundtrack των αλληλέγγυων παντρεύοντας σύγχρονη μουσική με ρεμπέτικα κομμάτια.

Πέθανε ο ράπερ Coolio

Έφυγε ξαφνικά απ' τη ζωή ο βραβευμένος ράπερ, σε ηλικία 59 ετών.