Οδηγός Μουσικής

Συνέντευξη: Κάτια Πάσχου

Όπερα με τσάι; Γιατί όχι; Η σοπράνο Κάτια Πάσχου μας εξηγεί ότι το λυρικό τραγούδι μπορεί να μπει σε μια κεφάτη απογευματινή συγκέντρωση, στην οποία ο Στράους και ο Πουτσίνι «συνομιλούν» με τη Σοφία Λόρεν, τη Ρόμι Σνάιντερ και τη Φανί Αρντάν. 

Συνέντευξη: Κάτια Πάσχου

Όπερα με τσάι; Γιατί όχι; Η σοπράνο Κάτια Πάσχου μας εξηγεί ότι το λυρικό τραγούδι μπορεί να μπει σε μια κεφάτη απογευματινή συγκέντρωση, στην οποία ο Στράους και ο Πουτσίνι «συνομιλούν» με τη Σοφία Λόρεν, τη Ρόμι Σνάιντερ και τη Φανί Αρντάν.

Συνέντευξη: Κάτια Πάσχου - εικόνα 1

«Τι σοπράνο; Tea soprano!» Με λέξεις ομόηχες έπαιξαν η Μυρσίνη Μαργαρίτη, η Μάιρα Μηλολιδάκη και η Κάτια Πάσχου στο concept της απογευματινής τους συναυλίας, την οποία σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μπογδάνος, προσφέροντας ένα τσάι με γεύση μαγευτικών μελωδιών των Στράους, Μασνέ, Πουτσίνι και άρωμα από μεγάλες κινηματογραφικές στιγμές. Το πρώτο ερώτημα είναι εύλογο.

Πώς προέκυψε ο τίτλος «Τρεις σοπράνο… στο τσάι μου»;
Όταν κάναμε brainstorming με τα κορίτσια, πέταξε την ατάκα αυθόρμητα η Μάιρα και μας άρεσε πολύ. Έχει χιούμορ και τονίζει το χαρακτήρα της συναυλίας που γίνεται σε ατμόσφαιρα tea party. Ήθελα να οργανώσω μια συναυλία για τρεις σοπράνο. Κατά κάποιον τρόπο δηλώνει «θέση»: οι σοπράνο, σε ένα χώρο πολύ απαιτητικό, αντιμετωπίζουμε μεγάλο ανταγωνισμό μεταξύ μας - και δεν αναφέρομαι τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό. Στην ατμόσφαιρα της εποχής μας πιστεύω ότι είναι ωραίο να συνεργαζόμαστε, αντί να ανταγωνιζόμαστε, διεκδικώντας κάτι που ίσως αύριο δεν υπάρχει. Από κει και πέρα, θέλαμε να παρουσιάσουμε μια διαφορετική μουσική εμπειρία. Σε ένα περιβάλλον οικείο, όπου το κοινό θα μας νιώθει κοντά του κι εμείς θα νιώθουμε ελεύθερες. Στο πρώτο μέρος ενσαρκώνουμε (ερμηνεύοντας άριες και τραγούδια) διάσημες σταρ, η Μυρσίνη τη Ρόμι Σνάιντερ, η Μάιρα τη Φανί Αρντάν κι εγώ τη Σοφία Λόρεν, και στο δεύτερο το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια από ταινίες. Οι τρεις διάσημες περσόνες αποτυπώνουν χαρακτηριστικά τη διαφορετικότητα κάθε κουλτούρας: το μυστήριο της γαλλικής, το edge της γερμανικής, το ταμπεραμέντο της ιταλικής.

Γιατί επιλέξατε τις συγκεκριμένες γυναικείες προσωπικότητες;
Κ.Π.
Οι συγκεκριμένες προσωπικότητες αποτελούν τρεις φιγούρες του ευρωπαϊκού κινηματογράφου που αποτυπώνουν χαρακτηριστικά τη διαφορετικότητα της κάθε κουλτούρας: το μυστήριο της γαλλικής, το edge της γερμανικής, το ταμπεραμέντο της ιταλικής, κάτι που ενυπάρχει και στη μουσική. Εμείς, υιοθετώντας κάποια στοιχεία από το στυλ και τις φόρμες τους, ουσιαστικά δημιουργούμε μια «γλώσσα» για την κάθε μια που συνδέεται με τη γαλλική, γερμανική ιταλική μουσική αντίστοιχα.

Είναι η πρώτη φορά που συναντιέστε καλλιτεχνικά με τις δυο συνεργάτιδες σας;
Κ.Π.
Είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε όλες μαζί στο ίδιο πρότζεκτ. Μας δένει όμως μια φιλία από την εποχή των σπουδών μας, και λίγο αργότερα οι συνεργασίες μας στην παιδική σκηνή της Λυρικής Σκηνής. Και βέβαια μας ενώνει το γεγονός ότι και οι τέσσερις, μαζί με την πιανίστα μας Ζωή Ζενιώδη, είμαστε υπότροφοι του Ιδρύματος Α. Ωνάση.

Οι παραγωγές σας συνήθως φλερτάρουν με το θέατρο. Τις σας έλκει σε αυτό;
Μου αρέσει η ιδέα αλλά και η πρόκληση να συνδυάζεται το τραγούδι με τις άλλες τέχνες: με χορό, θέατρο ή -όπως τώρα- τον κινηματογράφο. Ύστερα, με αυτά τα projects που δεν έχουν το στήσιμο μιας «κλασικής» συναυλίας ή αμιγώς το χαρακτήρα παράστασης όπερας μπορείς να απευθυνθείς σε ένα κοινό, ίσως και πιο νεανικό, που θα ήθελε βιώσει μια διαφορετική μουσική εμπειρία.

Αγαπάτε πολύ την όπερα. Τι είναι αυτό που σας γοητεύει σε αυτήν και πώς θα τη συστήνατε σε κάποιον που δεν τη γνωρίζει;
Με γοητεύουν η μουσική και το γεγονός ότι αυτού του είδους το τραγούδι μπορεί να μεταδίδει τόσο βαθιά συναισθήματα. Οι μεγάλοι συνθέτες της όπερας έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν την ανθρώπινη ψυχή με τον πιο ουσιαστικό και δυναμικό τρόπο. Ο «Οθέλλος» του Σαίξπηρ είναι μεγαλειώδες έργο, όταν όμως ακούς τον «Οθέλλο» του Βέρντι, η μουσική σε απογειώνει, σε διαπερνά, σε ξεπερνά. Σε αυτό οφείλεται, νομίζω, και η διαχρονικότητα αυτής της τέχνης. Σε αυτόν που δεν γνωρίζει καθόλου την όπερα θα έλεγα ότι έστω μία φορά πρέπει να ζήσει την εμπειρία.

Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι το ελληνικό κοινό έρχεται πιο κοντά στην όπερα τα τελευταία χρόνια;
Είναι εξαιρετικό… Είναι εντυπωσιακό δε ότι έχουν ενεργοποιηθεί τόσο οι μεγάλοι φορείς του χώρου όσο και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, με μικρότερες ομαδικές ή ατομικές προσπάθειες. Από τα street events και την Όπερα της Βαλίτσας της ΕΛΣ, τις αναμεταδόσεις του AΝΤ1 από τη Metropolitan Opera και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μεγάρου ή τη Συμμετοχική Όπερα του Ιδρύματος Θεοχαράκη μέχρι τα νεανικά σχήματα Opera Chaotique και Oper(o). Σε συνδυασμό με την ανταπόκριση του κοινού σε όλες αυτές τις κινήσεις, φαίνεται να υπάρχει μια επί της ουσίας αναζήτηση αυτής της τέχνης και από τις δύο πλευρές.

Πιστεύετε πως αυτή την εποχή η τέχνη είναι είδος πολυτελείας;
Κ.Π.
Σίγουρα μέσα στην ατμόσφαιρα που βιώνουμε τελευταία, η τέχνη για πολλούς να φαντάζει πολυτέλεια. Παρατηρεί κανείς όμως ότι κόσμος συνεχίζει να πηγαίνει στο θέατρο, σε συναυλίες, σε εκδηλώσεις- βοηθάει και το γεγονός ότι οι τιμές των θεαμάτων έχουν μειωθεί αισθητά. Η τέχνη τελικά αποτελεί διέξοδο και αντίδοτο στην αρνητική αυτή ατμόσφαιρα. Αυτό ακριβώς εισπράττω και στις παραστάσεις της «Εύθυμης χήρας» της ΕΛΣ στην οποία συμμετέχω αυτήν την εποχή, όπου η προσέλευση είναι μεγάλη . Το κοινό που μας επισκέπτεται στα καμαρίνια, μας ευχαριστεί σα να του κάναμε ένα δώρο και φεύγει με ένα χαμόγελο! Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος έχει ανάγκη να ξεχαστεί, να γελάσει, να αποδράσει για δύο ώρες, να πάρει μια ανάσα, κουράγιο και δύναμη για να συνεχίσει το δύσκολο αυτό αγώνα…

Variete - Μπάντμιντον, Άλσος Στρατού, Γουδή. Κρατήσεις: 2108840600. <http://www.ticketnet.gr>Στις 11, 18, 25/3 και 8/4.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Μουσική

Μαρίνα Σάττι, πόσο εύκολο είναι να φτιάξει κανείς ένα δίσκο;

Με αφορμή την παρουσίαση του ντεμπούτου της, "Yenna", στον Κήπο του Μεγάρου (1/7), η πολύπλευρη τραγουδίστρια μιλάει για τις προκλήσεις της δημιουργικής διαδικασίας, τη συνύπαρξη της παράδοσης με την urban κουλτούρα και τα καλοκαιρινά της σχέδια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
29/06/2022

Δημήτρης Σωτάκης: "Θα ευχόμουν να λείψει η υστερία..."

Ο μοναδικός, ίσως, Έλληνας κινεζόφωνος συγγραφέας απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή την έκδοση του νέου μυθιστορήματός του "Μισή καρδιά".

Δανάη Στράτου: "Δεν είναι η "ανθρώπινη δράση" που σκοτώνει τον πλανήτη, είναι το ολιγαρχικό εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο ζούμε"

Η δημιουργός της εμβυθιστικής εγκατάστασης "Burning Issues-Merimbula", που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων μας μίλησε για το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της έκθεσής της, τον τρόπο που προσεγγίζει τα έργα της και τη σημασία της προβολής περιβαλλοντικών κρίσεων μέσα από την τέχνη.

Νάντια Κοντογεώργη: "Βάζοντας χιούμορ στη δραματικότητα έχεις όλα τα χρώματα της ζωής"

Η ταλαντούχα ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο μιούζικαλ "Mamma mia!" που κάνει πρεμιέρα στο City Garden Festival by Christmas Theater, με την υπογραφή της Θέμιδας Μαρσέλλου και 30μελή θίασο.

Κατερίνα Γρέγου: "Στο ΕΜΣΤ θέλουμε να καλλιεργήσουμε την "ιστορική συνείδηση" παρά την "εθνική""

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ γύρω από την έννοια του κράτους, τις πολιτικές του έθνους και το ρόλο του εθνικού μας μουσείου.

Greek Sting Fan Club: "Οι Scorpions μέχρι και τα mid 90s ήταν μια καλολαδωμένη μηχανή που μας έδινε το ένα διαμάντι μετά το άλλο"

Ο Χρήστος Κάππας, μέλος του fan club των Scorpions στην Ελλάδα, μίλησε στον Χάκο Περβανίδη για τη σχέση αγάπης του ελληνικού κοινού με τους θρυλικούς Σκορπιούς με αφορμή το live τους στις 6 Ιουλίου στο ΟΑΚΑ με προσκεκλημένο τον Alice Cooper.

Για τον Μιχάλη Μάρθα η "Μαραθιά" είναι ένας γαστρονομικός οδηγός!

Η Μαραθιά συνάντησε τον Μιχάλη Μάρθα και μια σχέση ταύτισης ξεκίνησε με θέμα την τροφή μέσα από τον σεβασμό στη φύση και τα υλικά του τόπου, τη συνεργασία και το ήθος.