To περιεχόμενο πάνω απ' όλα, η Disney το αποδεικνύει ξανά

Η Netflix σωστά ανησυχούσε πριν από 6 χρόνια, δύσκολα τα πράγματα για τους υπόλοιπους μνηστήρες

Αυτό το Σαββατοκύριακο σηματοδότησε την πρώτη μεγάλη κυκλοφορία ταινίας της Disney για το 2021 και - με την κατάσταση της πανδημίας και την λειτουργία των κινηματογράφων ως έχουν σε παγκόσμιο επίπεδο - η κυκλοφορία αυτή έλαβε χώρα... κυρίως στα σπιτικά σαλόνια: το Raya and the Last Dragon έκανε την πρεμιέρα του Δικτυακά (και υπό την επιδοκιμασία των κριτικών κινηματογράφου καθώς βρίσκεται με την αξιολόγησή τους σε βαθμολογία 95/100 στο Rotten Tomatoes) μέσα από την συνδρομητική υπηρεσία Disney Plus ως εμπορικό περιεχόμενο αντί $29.99 για απεριόριστη θέαση.

Είναι μία ωραία ταινία η οποία θα σημείωνε κατά πάσα πιθανότητα θεαματική πορεία στους κινηματογράφους κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Αν και δεν έχουμε τρόπο να γνωρίζουμε ποιά ήταν η υποδοχή που επεφύλαξε το καταναλωτικό κοινό στην τιμή των $29.99 - σε όποιες χώρες προσφέρεται βέβαια το Disney Plus - κρίνοντας από τα σχόλια στο Web θεωρούμε πως ήταν θετική, προσφέροντας υπολογίσιμα έσοδα στην Disney και παράλληλα βοηθώντας την υπηρεσία της να διευρύνει την συνδρομητική της βάση. Τα Mulan και Hamilton είχαν λειτουργήσει με αυτόν τον τρόπο το 2020, είναι λοιπόν μάλλον ασφαλές να υποθέσει κανείς πως η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney που προσφέρεται μέσω Disney Plus θα κάνει κάτι αντίστοιχο, αν όχι κάτι παραπάνω.

Αυτή είναι, φυσικά, η δύναμη των οικογενειακών ταινιών της Disney: μετά από τόσες δεκαετίες φιλμ κινουμένων σχεδίων αγαπημένων από τόσες γενιές θεατών, η διάθεση κάθε φορά μίας καινούργιας τέτοιας ταινίας είναι γεγονός από μόνη της (ακόμη και όταν το φιλμ αυτό καθ' αυτό δεν είναι αριστούργημα). Η είσοδος αυτής της δύναμης στην αγορά των Δικτυακών συνδρομητικών υπηρεσιών δεν υπήρχε περίπτωση να μην "αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού" για όλους. Αυτό ακριβώς φοβόταν, άλλωστε, και η ίδια η Netflix από το 2014, όταν συνειδητοποίησε πως δεν είχε άλλη επιλογή από την μεγάλη επέκταση της δικής της βιβλιοθήκης ταινιών: ναι μεν ήταν η δημοφιλέστερη Δικτυακή ψυχψαγωγική υπηρεσία, αλλά το "ειδικό βάρος" του ονόματος της Disney δεν το είχε. Κατά μία έννοια η Netflix βρισκόταν έκτοτε σε έναν αγώνα δρόμου με τον χρόνο - και το να "χτίσει" οποιοσδήποτε μία ποιοτική βιβλιοθήκη αποκλειστικών ταινιών μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα δεν είναι καθόλου, μα καθόλου εύκολο.

Το πρόβλημα είναι πως κυριαρχεί πλέον διάχυτη η εντύπωση πως - όσον αφορά στις ταινίες πάντοτε - ο χρόνος της Netflix τελείωσε. Υπάρχουν πολύ λίγα φιλμ στον κατάλογό της (πιο πολλά από πέντε και λιγότερα από δέκα στα μάτια των πιο πολλών από μας) τα οποία είναι όντως βεληνεκούς Hollywood, τα πιο πολλά από αυτά δεν είναι "οικογενειακά" (κάτι που θα βοηθούσε με αντίπαλο την Disney) και σίγουρα δεν έχουν το κοινό και την αναγνώριση των Star Wars, της Marvel ή της Pixar. Η Netflix έχει βελτιωθεί ως παραγωγός αποκλειστικών ταινιών, ναι, αλλά δεν πρόλαβε να αγγίξει εκείνο το επίπεδο ποιότητας που θα την προστάτευε από έναν τιτάνα του θεάματος όπως την Disney.

Στο μεταξύ η Disney κατόρθωσε να συγκεντρώσει σχεδόν 100 εκατομμύρια συνδρομητές μέσα σε 14 μήνες - ένα κατόρθωμα που δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Με αυτόν τον τρόπο ο αμερικανικός κολοσσός απέδειξε κι έμπρακτα πως το ποθητό, ποιοτικό περιεχόμενο είναι το σημαντικότερο απ' όλα και στην αρένα των Δικτυακών συνδρομητικών υπηρεσιών: η Disney αξιοποίησε όχι μόνο την τεράστια βιβλιοθήκη της από κλασικές επιτυχίες, αλλά και την δυνατότητά της να δημιουργεί νέες παραγωγές που το κοινό αληθινά θέλει να παρακολουθήσει, όπως τις τηλεοπτικές σειρές που σχετίζονται με τα Star Wars ή την Marvel. Ο συνδυασμός των δύο χάρισε στην συνδρομητική της βάση εκρηκτική ανάπτυξη. Οι συνθήκες της πανδημίας βοήθησαν, ναι, μα κατά βάση απλώς επιτάχυναν διαδικασίες που θα συνέβαιναν έτσι κι αλλιώς. Η Disney είναι τώρα ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στο παιχνίδι που η Netflix δημιούργησε και είναι βέβαιο πως, αργά ή γρήγορα, θα διεκδικήσει τον θρόνο της κατηγορίας αυτής υπηρεσιών.

Αν και η Netflix αντιμετωπίζει ισχυρό πια ανταγωνισμό, είναι φυσικά... ασφαλής για την ώρα: την εγκατεστημένη της βάση των 203 εκατομμυρίων συνδρομητών η Disney δεν θα την πλησιάσει μέσα στο 2021, ίσως και μέσα στο 2022 όπως δείχνουν τα πράγματα. Δεν υπάρχει όμως αυτού του είδους το... "δίχτυ ασφαλείας" για τους υπόλοιπους "μνηστήρες" των Δικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας - όπως τις Apple TV Plus, HBO Max, Peacock, Paramount Plus και όχι μόνο - οι οποίες θα πρέπει να συναγωνιστούν όχι μόνο την Netflix, όχι μόνο την Disney αλλά και τον οικιακό προϋπολογισμό. Στο κάτω-κάτω πόσες συνδρομητικές υπηρεσίες για ταινίες και τηλεοπτικές σειρές μπορεί να πληρώνει κάθε μήνα ένα νοικοκυριό; Οι επόμενοι 24 ή 36 μήνες πιθανώς θα μας προσφέρουν κάποια απάντηση στο ερώτημα αυτό, έστω κι αν... μάλλον δεν θ' αρέσει σε όλους!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ