Streaming στην Ελλάδα: οι παίκτες, τα ποσοστά, οι προβλέψεις

Ο χάρτης της ελληνικής Δικτυακής ψυχαγωγίας σύμφωνα με στοιχεία του Just Watch που περιλαμβάνουν και το Disney Plus

Μπορεί να... χρειάστηκε τον χρόνο της, αλλά με την είσοδο και του Disney Plus στην ελληνική αγορά τον Ιούνιο η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έχει πρακτικά ολοκληρωθεί (λείπει μόνο το μικρότερου βεληνεκούς Paramount Plus που δεν αναμένεται πριν από τα μέσα ή τέλη του 2023 το νωρίτερο με τον ρυθμό που αναπτύσσεται). Και ενώ δεν δημοσιεύονται επίσημα στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία ενδιαφέρουσα πρώτη εικόνα του πώς έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτή στην χώρα μας από - ανεπίσημα αλλά σαφώς ενδεικτικά - συνολικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το πρώτο μισό του 2022.

H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που συγκέντρωσε η JustWatch κατά την διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022 τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας διαμορφώθηκαν όπως απεικονίζεται στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς άνω του 40% στις αρχές του έτους έχασε το 3% από αυτό μέχρι τις 30/6, σε πλήρη σχεδόν ευθυγράμμιση με αυτό που συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο στο ίδιο διάστημα. Μικρή άνοδο σημείωσε το Amazon Prime Video που βρίσκεται πλέον στο 34%, ενώ το Apple TV Plus με αυξομειώσεις κατέληξε στο ποσοστό με το οποίο είχε ξεκινήσει την χρονιά (9%). Το MUBI επίσης με αυξομειώσεις παρέμεινε στο επίπεδο του 6%, ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι τον Δεκέμβριο, στο 12% συνολικά.

Η συλλογή των στοιχείων της JustWatch "έκλεισε" στις 30/6, οπότε πρόλαβε να καταγράψει μόλις 1% ως μερίδιο αγοράς του Disney Plus, το οποίο ξεκίνησε την λειτουργία του στις 14/6. Σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται σχεδόν... παράλληλη απώλεια μεριδίου αγοράς από το Netflix και αντίστοιχο κέρδος μεριδίου αγοράς από το Disney Plus (ακόμη και στις ποσοστώσεις!), οπότε θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αν θα συμβεί το ίδιο και στην χώρα μας. Στην παγκόσμια αγορά το Disney Plus κατέχει αυτήν την στιγμή την δεύτερη θέση με 152 εκ. συνδρομητές - έναντι του πρώτου Netflix που έχει ξεπεράσει τα 220 εκατομμύρια - και ναι μεν δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο στην Ελλάδα π.χ. μέσα στο 2022, είναι όμως σχεδόν βέβαιο πως θα συμβεί κάποια στιγμή (υποθέτοντας πως το Disney Plus θα συνεχίσει να προσφέρει ευρύ εξελληνισμένο περιεχόμενο που το Amazon Prime Video δεν διαθέτει).

Την δυναμική του Disney Plus την διακρίνει κανείς ακόμη και με μια πρόχειρη ματιά στις δημοφιλέστερες ταινίες και σειρές της ελληνικής αγοράς μέσω υπηρεσιών streaming για τον Ιούνιο και τον Ιούλιο (βάσει και πάλι στοιχείων της JustWatch): παραγωγές της Disney φιγουράρουν και στα τέσσερα αυτά charts παρ' ότι το Disney Plus δεν έχει ακόμη προφανώς το μερίδιο αγοράς που έχουν π.χ. τα Amazon Prime Video ή Apple TV Plus. Αναμένουμε αντίστοιχες παρουσίες στα charts και των επόμενων μηνών, ειδικά πλησιάζοντας στο τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς.

Με το οικονομικό κλίμα πάντως όχι το καλύτερο δυνατό για το υπόλοιπο του 2022 (κάτι που θα αποθαρρύνει πολλούς καταναλωτές από την διατήρηση συνδρομής σε 2 ή 3 υπηρεσίες streaming ταυτόχρονα), θα έχει ενδιαφέρον να δούμε - πέρα από το αν θα συμβεί στην χώρα μας η... "ανταλλαγή ποσοστών" που συμβαίνει παγκοσμίως ανάμεσα στα Netflix και Disney Plus - με ποιό ρυθμό θ' αποσπά το Disney Plus μερίδιο αγοράς από τους υπόλοιπους "παίκτες". Γιατί ναι μεν όχι κακό εκείνο το 1% μέσα σε δύο εβδομάδες στο ξεκίνημα, αλλά ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για την Disney: αν τo Disney Plus κερδίζει μόνο... 1% ή 2% μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα κάθε μήνα, θα χρειαστεί σχεδόν 2 χρόνια για την δεύτερη θέση. Δεν το λες και θρίαμβο, το λες;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ