Όχι, η Netflix δεν θέλει να ξέρει τη γνώμη σου για τις σειρές της

Ούτε θέλει να την μοιράζεσαι με το κοινό - για ποιούς λόγους, γιατί κάνει φάουλ

Όσον αφορά στην Netflix, την δημοφιλέστερη Δικτυακή υπηρεσία ψυχαγωγικού περιεχομένου αυτή τη στιγμή, σε δύο ζητήματα δεν χωρούσε μέχρι σήμερα συζήτηση. Ένα, προσφέρει πλούσιο κατάλογο σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, σίγουρα μεγάλο και ευρύ αναλογικά με το κόστος της συνδρομής της. Δύο, έχει αναπτύξει με τα χρόνια κορυφαία εργαλεία συλλογής δεδομένων της χρήσης του περιεχομένου που κάνουν οι συνδρομητές της, αλλά και ευφυείς αλγόριθμους που αναλύουν αυτά τα δεδομένα ώστε να προσφέρουν στην Netflix πολύτιμα συμπεράσματα. Υπάρχει, ωστόσο, και ένα... τρίτο ζήτημα στο οποίο επίσης δεν χωρά, δυστυχώς, συζήτηση πια: αυτό της αξίας που έχει για την Netflix η γνώμη των συνδρομητών της για το περιεχόμενο που τούς προσφέρει.

Συγκεκριμένα: για την Netflix δείχνει να μην έχει - και επίσημα πλέον - καμία αξία η γνώμη μας για το περιεχόμενο αυτό, ούτε καν για το αμιγώς δικής της παραγωγής.

Σε μερικές ημέρες, από την 30η Ιουλίου, ο αμερικανικός Δικτυακός κολοσσός θα αφαιρέσει από την κεντρική σελίδα των ταινιών και τηλεοπτικών σειρών που προσφέρει την αξιολόγηση που μπορούν να κάνουν οι συνδρομητές της σε αυτές. Έως τα μέσα Αυγούστου, δε, όχι μόνο δεν θα μπορούν οι χρήστες της υπηρεσίας να κάνουν καμία αξιολόγηση, αλλά θα εξαφανιστούν και όλες οι αξιολογήσεις που έχουν καταχωρηθεί μέχρι σήμερα, αφαιρώντας οποιαδήποτε ένδειξη δημοτικότητας για οποιαδήποτε σειρά ή φιλμ. Υπενθυμίζουμε πως το σύστημα αξιολόγησης που είναι διαθέσιμο σήμερα, αυτό με το απλό εικονίδιο "Like" ή "Dislike", είχε αντικαταστήσει πριν από ένα χρόνο περίπου το αρχικό με τα "πέντε αστεράκια", το οποίο ήταν ακριβέστερο και σαφώς χρησιμότερο.

Η Netflix τότε είχε ολοφάνερα κρίνει πως εκείνο το σύστημα... δεν την βοηθούσε ακριβώς να προωθήσει, όπως την συμφέρει, ολόκληρο τον κατάλογό της και όχι μόνο τις καλύτερες σειρές και ταινίες (ήταν πολλές εκείνες με 2.5 "αστεράκια" και κάτω), οπότε το κατήργησε. Κάτι τέτοιο φαίνεται, ουσιαστικά, να συμβαίνει και τώρα. Ο αμερικανικός κολοσσός υποστηρίζει πως καταργεί τις αξιολογήσεις "επειδή δεν χρησιμοποιούνται αρκετά", όμως αυτό συμβαίνει εν μέρει και επειδή η ίδια η Netflix είχε ήδη αποδυναμώσει την εν λόγω λειτουργία καθιστώντας την εφικτή μόνο μέσω Web (η χρήση της υπηρεσίας γίνεται πια στην μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων μέσω apps για τηλεοράσεις και φορητές συσκευές).

Ο λόγος για τον οποίο καταργείται πια και αυτό το "διπολικό" σύστημα αξιολόγησης κινείται σε δύο επίπεδα: στο προφανές και στο δυσάρεστο. Το προφανές: η Netflix, μιλώντας καθαρά για τους δικούς της σκοπούς όμως, δεν χρειάζεται πια το σύστημα αξιολόγησης: το τί παρακολουθούν τακτικά οι συνδρομητές της είναι επαρκές με την συλλογή δεδομένων που κάνει, ώστε να προχωρά στις δικές της προτάσεις (recommendations) για το τί από τον κατάλογό της θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν στην συνέχεια. Το δυσάρεστο: οι προτάσεις της γίνονται μόνο βάσει είδους κι όχι βάσει ποιότητας. Την Netflix την ενδιαφέρει να συνεχίσει ο συνδρομητής να παρακολουθεί σειρές ή ταινίες που ανήκουν στο είδος ή/και το στυλ που προτιμά, ασχέτως αν αυτές είναι μέτριες, κακές ή αληθινά σκουπίδια.

Το τί συμφέρει την Netflix, ωστόσο, στο συγκεκριμένο ζήτημα έρχεται σε σύγκρουση με το τί συμφέρει το κοινό της - γεγονός που την αμερικανική εταιρεία ποσώς δείχνει να την ενδιαφέρει. Από την μία πλευρά η γνώμη που έχουν οι "συνάδελφοι" θεατές για μία ταινία ή σειρά - ειδικά τις καινούργιες, καθώς δεν έχει όλος ο κόσμος χρόνο να διαβάζει κριτικές τους με τον καταιγιστικό ρυθμό που εμφανίζονται πια - μάς ήταν πολύτιμη. Τώρα η Netflix, ακριβώς επειδή δεν την συμφέρει αυτή η προσέγγιση λόγω πολλών κακών σειρών και φιλμ που εμπεριέχονται στον κατάλογό της, στερεί από τους θεατές την δυνατότητα να διαλέξουν τί θα παρακολουθήσουν βάσει αξιολόγησης. Όλες οι παραγωγές... "στο ίδιο τσουβάλι", σαν να είχαν την ίδια ακριβώς καλλιτεχνική και ψυχαγωγική αξία για όλους.

Από την άλλη πλευρά, ως πελάτες της Netflix, αληθινά δεν θα μπορούσε να μάς ενδιαφέρει λιγότερο τί θέλει και τί δεν θέλει να προωθήσει η διάσημη υπηρεσία από τον κατάλογό της. Ο,τιδήποτε κι αν προσφέρει είναι με το ίδιο συνολικό συνδρομητικό αντίτιμο που καταβάλλουμε ούτως ή άλλως - αλλά, σαφώς περισσότερο σημαντικό, είναι ο δικός μας τηλεοπτικός χρόνος που επενδύεται, ο οποίος μπορεί να είναι πολύτιμος ή υπερπολύτιμος ενίοτε στο πλαίσιο μιας καθημερινότητας βεβαρημένης με υποχρεώσεις. Δεν θέλουμε να χαραμίζουμε τον χρόνο αυτό σε ταινίες ή σειρές που δεν τον αξίζουν. Υποτίθεται πως η Netflix θα έπρεπε να το αντιλαμβάνεται αυτό και πως, αν μη τί άλλο, προσφέρει αρκετή ποικιλία υλικού ώστε να υπάρχει πάντοτε κάτι ποιοτικό να παρακολουθήσει κανείς κάνοντας ελεύθερη επιλογή. Όχι καθοδηγούμενη έως και... χειραγωγημένη στην ουσία.

Αυτό που θα έπρεπε να είχε προτιμήσει να κάνει η Netflix, φυσικά, είναι ολοφάνερο: ναι, ας χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγει ώστε να κάνει προτάσεις από τον τεράστιο κατάλογό της, αλλά να τις κάνει μόνο βάσει είδους και να διατηρεί τις αξιολογήσεις των θεατών εμφανείς. Έτσι θα ασχολούμασταν μόνο με τις ταινίες και σειρές που όντως αξίζουν τον χρόνο μας. Όμως ο αμερικανικός κολοσσός δεν αισθάνεται αρκετή αυτοπεποίθηση για το περιεχόμενό του ώστε να υιοθετήσει αυτή τη στάση, εξ ου και η κατάργηση των αξιολογήσεων. Ο "βασιλιάς είναι γυμνός", Netflix. Και η επιλογή αυτή ανήκει σ' εκείνες με την... δυναμική "μπούμερανγκ": είσαι σίγουρη πως είναι καλύτερο να ξεκινά και να σταματά κανείς, εκνευριστικά συχνά πιθανώς, την θέαση ταινιών ή σειρών που κινούνται "από την μετριότητα και κάτω", αντί να παρακολουθεί κάτι που θεωρεί καλή επιλογή έστω κι αν δεν βρίσκει κάθε βράδυ κάτι νέο; Για τους εαυτούς μας, τουλάχιστον, γνωρίζουμε την απάντηση.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ