Τηλεοπτική απεικόνιση ταινιών με τις... επιταγές σκηνοθετών

Η UHD Alliance προωθεί την λεγόμενη λειτουργία Filmmaker Mode, έχουμε ορισμένες αμφιβολίες σχετικές

Είχαμε αναφέρει πριν από έναν χρόνο περίπου την σχετική πρόθεση μερικών από τους μεγαλύτερους κινηματογραφικούς σκηνοθέτες και σήμερα οι κατασκευαστές δείχνουν εν τέλει να... υποκύπτουν στις επιθυμίες τους ή, το λιγότερο, να τις σέβονται. Ο λόγος για την UHD Alliance, την συμμαχία εταιρειών τεχνολογίας και θεάματος που ξεκίνησε το 2015 για να προωθήσει την εικόνα 4Κ και - θεωρητικά - το συμφέρον του καταναλωτικού κοινού απέναντί της, η οποία ανακοίνωσε πως τουλάχιστον τρεις κατασκεάστριες θα προσφέρουν μελλοντικά αυτό που εν πολλοίς οι σκηνοθέτες ζήτησαν: μία λειτουργία που διαμορφώνει την εικόνα των τηλεοράσεων με τέτοιο τρόπο ώστε αυτές, υποτίθεται, να αποδίδουν τις ταινίες με τον τρόπο που οι δημιουργοί τους τις φαντάστηκαν.

Η λειτουργία αυτή - ή μάλλον επιλογή που διαμορφώνει την εικόνα των τηλεοράσεων βάσει προκαθορισμένου σετ ρυθμίσεων - ονομάζεται Filmmaker Mode. Θα είναι διαθέσιμη σε μελλοντικές τηλεοράσεις των LG, Panasonic και Vizio (για την ώρα) και θα κάνει αυτόματα συγκεκριμένες αλλαγές στις ενεργές ρυθμίσεις της εκάστοτε τηλεόρασης - σε βάθος χρόνου θα ενεργοποιείται δε από το ίδιο το προς θέαση υλικό, αν αυτό έχει πιστοποιηθεί κατά Filmmaker Mode. Οι ρυθμίσεις που θα γίνονται είναι: επιβολή των κινηματογραφικής σάρωσης καρέ (24p), απενεργοποίηση της δημιουργίας πρόσθετων καρέ (frame interpolation), επιβολή του χρωματικού προτύπου D65 (χρωματική θερμοκρασία 6500Κ) τόσο στο περιεχόμενο HDR όσο και στο SDR, απενεργοποίηση της καταστολής κόκκου (noise reduction), απενεργοποίηση της αύξησης οξύτητας (sharpening), απενεργοποίηση άλλων ρυθμίσεων επεξεργασίας ή βελτίωσης εικόνας.

Για την προώθηση του Filmmaker Mode - αρχικά Reference Mode - άσκησαν πίεση επί σειρά μηνών σκηνοθέτες όπως οι Paul Thomas Anderson, Ryan Coogler, Patty Jenkins, Martin Scorsese και Christopher Nolan - όμως μάλλον "η πλάστιγγα έγειρε" όταν ενεπλάκη και ο... πολύς σε τέτοια θέματα James Cameron, ενώ την αμέριστη υποστήριξή τους δηλώνουν και οι Ava DuVernay, Ang Lee, Rian Johnson, JJ Abrams, M. Night Shyamalan, Christopher McQuarrie και οι Duffer Brothers. Όπως διακρίνει κανείς δεν πρόκειται μόνο για μεγάλους, αναγνωρισμένους σκηνοθέτες, αλλά και για δημιουργούς που δίνουν μεγάλη σημασία στην τεχνική πλευρά των σύγχρονων ταινιών, εμπλέκονται προσωπικά με την χρωματική διόρθωση των δικών τους και κατά συνέπεια θεωρούν πως δικαιούνται να έχουν γνώμη όσον αφορά στο πώς τα φιλμ τους δείχνουν στο σαλόνι μας.

Η δική μας γνώμη όσον αφορά όμως στην όλη πρωτοβουλία είναι διχασμένη και τα... συναισθήματά μας γι' αυτήν ανάμικτα. Από την μία πλευρά οι σκηνοθέτες έχουν εν μέρει δίκιο: πολλές από τις εξ ορισμού ρυθμίσεις απεικόνισης σχεδόν όλων των τηλεοράσεων, το πώς δηλαδή αυτές αποδίδουν υλικό αν δεν αλλάξει κανείς τίποτε στις παραμέτρους εικόνας με τις οποίες πωλούνται προρυθμισμένες στα καταστήματα, είναι κακές. Κάκιστες ίσως. Ειδικά η δημιουργία πρόσθετων καρέ είναι... κατανοητά μισητή από τον κόσμο του σινεμά (κάνει τις ταινίες να δείχνουν σαν βραζιλιάνικες σαπουνόπερες), ενώ και στοιχεία που συχνά είναι ηθελημένα, όπως π.χ. ο προσεκτικός "κόκκος" στην εικόνα, αλλοιώνονται από ρυθμίσεις που δεν έχουν σχεδιαστεί για σινε-χρήση.

Από την άλλη πλευρά έχουμε την αίσθηση πως... σαν πολύ εύκολα να αποδέχθηκε η UHD Alliance πως μπορεί να επιβληθεί "ελαφρά τη καρδία" ένα συγκεκριμένο σετ ρυθμίσεων σε τόσα πολλά διαφορετικά μοντέλα τηλεοράσεων που κυκλοφορούν στην αγορά. Αφενός δεν στηρίζονται όλες οι σύγχρονες τηλεοράσεις στην ίδια τεχνολογία απεικόνισης: οι τρεις επικρατέστερες, οι OLED, LCD (με περιμετρικό υποφωτισμό) και LED/LCD (με τοπικό υποφωτισμό) θα "μεταφράσουν" με διαφορετικά επίπεδα ακρίβειας π.χ. το χρωματικό πρότυπο D65. Επίσης τα φθηνότερα μοντέλα τηλεοράσεων χρησιμοποιούν ορισμένες από τις ρυθμίσεις βελτίωσης της εικόνας για να "κρύψουν τις αδυναμίες τους", κάτι που πιθανότατα δεν χρειάζεται να κάνουν τα ακριβά μοντέλα.

Υπάρχουν διάφορα άλλα αδιευκρίνιστα σημεία στην πρωτοβουλία του Filmmaker Mode και κρίνουμε μάλλον σκόπιμο να περιμένουμε, προκειμένου να διαπιστώσουμε πώς ακριβώς θα υλοποιηθεί. Οι LG και Panasonic ανακοίνωσαν πως θα το προσθέσουν σε μοντέλα τους του 2019 (αλλά όχι σε όλα) με αναβάθμιση λογισμικού, ενώ η Vizio πως θα το έχει ενσωματωμένο εξ αρχής στα μοντέλα της του 2020. Είναι πιθανό να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το Filmmaker Mode - και την πρόθεση άλλων κατασκευαστών όπως οι Sony, Samsung, TCL και HiSense να το ενστερνιστούν ή όχι - στο πλαίσιο της επερχόμενης έκθεσης IFA 2019 την ερχόμενη εβδομάδα. Έως τότε...