Sony: οθόνες Crystal LED και για (έχοντες) καταναλωτές

Αλλά για... πάρα πολλά έχοντες, αν κρίνει κανείς από τα απίθανα κόστη - δηλαδή;

Βάσει των όσων έχουμε παρακολουθήσει να συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, τότε... μόνο δύο είναι οι πιθανοί λόγοι που οδήγησαν την Sony στην εκπληκτική αυτή απόφαση: ο ιαπωνικός κολοσσός είτε θεώρησε πως το "γιατί όχι;" είναι επαρκής απάντηση στο "γιατί;" όποια και να είναι η ερώτηση που ακολουθεί, είτε... βαρέθηκε να τον ρωτούν κάθε χρόνο οι δημοσιογράφοι (και πολύ περισσότερο από πέρυσι το καλοκαίρι) "τί έγινε τελικά μ' εκείνη την τεχνολογία προβολής Crystal LED πού αναπτύσσατε;". Διαφορετικά δεν μπορούμε να εξηγήσουμε πώς μέσα σε λίγους μήνες η Sony άλλαξε τόσο πολύ την τοποθέτησή της απέναντι σε αυτήν την τεχνολογία - και, πολύ περισσότερο, το κοινό στο οποίο απευθύνεται βεβαίως για τις σχετικές υλοποιήσεις!

Έχουμε και λέμε, λοιπόν: από το 2011 η Sony είχε δημιουργήσει μία νέα τεχνολογία προβολής που ονόμαζε Crystal LED και την παρουσίασε για πρώτη φορά στην έκθεση CES 2012. Αυτή η τεχνολογία - πάρα πολύ μπροστά για την εποχή της βέβαια - χρησιμοποιούσε απίθανα μικρές διόδους φωτοεκπομπής, αντιστοιχίζοντας ουσιαστικά κάθε pixel της οθόνης σε ένα τέτοιο LED. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ κοντά στο ιδανικό: τοπικός έλεγχος όπως αυτός των plasma/OLED, αλλά με την φωτεινότητα μιας οθόνης LED/LCD. Το μόνο πρόβλημα: η διαδικασία παραγωγής ήταν τόσο ανώριμη, και άρα τόσο πολύ κοστοβόρα, που δεν είχε κανένα εμπορικό νόημα η προοπτική διάθεσης τέτοιων τηλεοράσεων στο καταναλωτικό κοινό.

Όλα αυτά το 2012 - γιατί... fast forward 6 ολόκληρα χρόνια και η Samsung, στηριζόμενη σε αντίστοιχης συλλογιστικής τεχνολογία που ονομάζει ΜicroLED αποκαλύπτει την τηλεόραση "The Wall" με πρόθεση να την διαθέσει σε διαγώνιο 146 ιντσών, αναλύσεις 4Κ/8Κ και τιμή πώλησης πολύ υψηλότερη από αυτήν των ακριβότερων τηλεοράσεων της αγοράς. Αυτή η τηλεόραση δεν κυκλοφόρησε ποτέ στο εμπόριο, παρά τις ανακοινώσεις του καλοκαιριού της ίδιας χρονιάς. Οι Κορεάτες, αντιθέτως, στις αρχές του 2019 επιδεικνύουν ξανά τηλεόραση "The Wall" διαγωνίου έως 292 (!) ίντσες σε ανάλυση 8Κ, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα μοντέλο 75 ιντσών σε ανάλυση 4Κ. Το δεύτερο προορίζεται για την καταναλωτική αγορά και το πρώτο κατόπιν παραγγελίας μόνο για την επαγγελματική. Τιμές και διάθεση δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί γι' αυτά.

Η Sony - που στο μεταξύ δεν είχε σταματήσει να εργάζεται για την βελτίωση της διαδικασίας παραγωγής οθονών Crystal LED - μάλλον... την ολιγωρία της Samsung διέκρινε ως επιχειρηματική ευκαιρία παρά ο,τιδήποτε άλλο, λοιπόν, καθώς ανακοίνωσε την εμπορική διάθεση τέτοιων οθονών και σε τελικούς καταναλωτές. Το έκανε, δε, ενώ μόλις στις αρχές Απριλίου διευκρίνιζε πως λόγω τεράστιου κόστους αυτές οι οθόνες απευθύνονται κυρίως σε επιχειρήσεις και οργανισμούς - όπως αυτή των 800 ιντσών και ανάλυσης 16Κ που κατασκεύασε για το ερευνητικό κέντρο της Sisheido στην Yokohama. Το κόστος αυτής της οθόνης δεν το μάθαμε ποτέ, αλλά μπορούμε να κάνουμε εκτίμηση κόστους για αντίστοιχες ειδικές παραγγελίες από ιδιώτες - και οι αριθμοί όχι απλώς εντυπωσιάζουν, αλλά μάλλον... ζαλίζουν!

Πράγματι: οι οθόνες αυτές της Sony "χτίζονται", όπως ακριβώς οι αντίστοιχες MicroLED της Samsung, από "κομμάτια", με καθένα εξ αυτών ν' απαρτίζεται από 360x360 τέτοια pixel/Crystal LED και να κοστίζει γύρω στα $10.000. Οι Ιάπωνες σημειώνουν πως για μία οθόνη ανάλυσης 1080p στις 110 ίντσες χρειάζονται 18 τέτοια "κομμάτια", για μία ανάλυσης 4Κ στις 220 ίντσες χρειάζονται 72, για μία ανάλυσης 8Κ στις 440 ίντσες χρειάζονται 288 και για μία ανάλυσης 16 στις 790 ίντσες χρειάζονται 576 "κομμάτια". Τα σχετικά κόστη, λοιπόν; Αντιστοίχως $180.000, $720.000, $2.880.000 και... $5.760.000! Αν δεν γίνονται οικονομίες κλίμακος οποιουδήποτε είδους, με άλλα λόγια, ο πελάτης που έχει την οικονομική δυνατότητα απόκτησης οθόνης Crystal LED σε ανάλυση 16Κ στις 790 ίντσες αγοράζει στην ουσία ένα εσωτερικού χώρου σινεμά... κυριολεκτικά (και χωρίς να συνυπολογίσει κανείς τον ήχο και τα άλλα συνοδά)!

Η Sony υπογραμμίζει πως οι οθόνες αυτές προσφέρουν αντίθεση της τάξης του 1.000.000:1, απόδοση φωτεινότητας που ξεπερνά τα 1000 nits σε όλη την επιφάνειά τους, υποστήριξη ρυθμών ανανέωσης έως και 120 Hz και άλλα πολλά. Το γεγονός, ωστόσο, παραμένει πως με αυτά τα κόστη οι οθόνες Crystal LED απευθύνονται στους λεγόμενους... onepercenters και μόνο, σ' εκείνους δηλαδή για τους οποίους τα χρήματα δεν είναι ποτέ κριτήριο αγοράς (αν και κόστος σχεδόν 5.5 εκ. ευρώ για μία οθόνη θα το... "αισθάνονταν" ακόμη και δισεκατομμυριούχοι). Στην ουσία οι οθόνες αυτές της Sony δεν ξεκινούν... "εμπορική πορεία", καθώς με την σχετική ανακοίνωση οι Ιάπωνες απλώς γνωστοποιούν πως δεν κατασκευάζουν Crystal LED μόνο για εταιρείες, μα και για πάμπλουτους. Από την άλλη, κύριοι πάμπλουτοι, ιδού το νέο αληθινό status symbol για σας. Δεν σημαίνουν τίποτε πια οι Lamborghini και οι Ferrari, από αυτές έχουν ουκ ολίγοι. Αλλά οθόνη διαγωνίου σχεδόν 800 ιντσών και ανάλυσης 16Κ στο σπίτι... πόσοι; Και σε πιο πολλούς από έναν χώρους; Να η ευκαιρία σας λοιπόν να ξεχωρίσετε!