Samsung: τηλεοράσεις με HDR10 Plus Gaming το 2022

Οι Κορεάτες παρουσιάζουν εναλλακτική στο πρότυπο Dolby Vision Gaming με δυνατότητες αντίστοιχες

Δεν είναι... μυστικό το γεγονός ότι σχεδόν κάθε νέα τεχνολογία όταν εμφανίζεται είναι στην πράξη ατελής και χρειάζεται χρόνος για να διορθωθούν τα πρώτα της αρχικά προβλήματα. Ακόμη κι έτσι, όμως, η τεχνολογία απόδοσης χρώματος ευρέων δυναμικών (HDR) σε σύγχρονα video games έχει αποδειχθεί ασυνήθιστα προβληματική. Η "στατική" της εκδοχή, το HDR10, είναι ακόμη αναξιόπιστη όσον αφορά στα αποτελέσματα που προσφέρει εξαιτίας του πώς την διαχειρίζονται τα ίδια τα games και πώς την "ερμηνεύουν" δεκάδες διαφορετικοί τύπου τηλεοράσεων - ενώ η "δυναμική" της εκδοχή, το Dolby Vision, αποδεικνύεται ακόμη δυσκολότερη καθώς όπως πρέπει είναι ικανές ακόμη λιγότερες τηλεοράσεις να την διαχειριστούν. Δεν είναι τυχαίο που μόνο 4 ή 5 συγκεκριμένα μοντέλα μπορούν αυτήν την στιγμή να αποδώσουν χρώματική απεικόνιση κατά Dolby Vision σε σύγχρονα games από PS5/XSX/PC (πόσο μάλλον και συνδυαστικά με λειτουργίες όπως η VRR). Δεν υπάρχει, μάλιστα, ούτε ένας τίτλος ακόμη που να έχει δημιουργηθεί εξ αρχής βάσει των δυνατοτήτων του Dolby Vision Gaming: είναι απλά το είδος της τεχνολογίας που δεν υλοποιείται εύκολα.

Η Samsung έχει επιλέξει να μην υποστηρίζει την απεικόνιση Dolby Vision σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια, οπότε... καμία έκπληξη που έκανε το ίδιο και πέρυσι όταν ανακοινώθηκε το πρότυπο Dolby Vision Gaming. Η εταιρεία αναγνωρίζει, ωστόσο, την ανάγκη για έναν τρόπο απεικόνισης χρώματος ευρέων δυναμικών στα σύγχρονα games, οπότε - όπως ακριβώς έκανε και με το HDR10 Plus για τα φιλμ και τις σειρές - σχεδιάζει να προσφέρει την δική της εναλλακτική: το HDR 10 Plus Gaming. Ναι, είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται πως είναι, η Samsung ωστόσο δείχνει να έχει κάνει όλα όσα χρειάζεται έτσι ώστε το δικό της πρότυπο να ξεκινήσει έτοιμο από την αρχή, αντίθετα με ό,τι συνέβη στην περίπτωση της Dolby.

To HDR10 Plus Gaming είναι ουσιαστικά μία επέκταση του παρόντος προτύπου HDR10 Plus: προσθέτει χαρακτηριστικά που τα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας ή τα PC μπορούν να αξιοποιήσουν για να αποδώσουν σύγχρονα games με ακριβή χρώματα και ομαλή ροή. Υποστηρίζει την λειτουργία VRR σε έως και 120 Hz, την Automated HDR Calibration και την Low Latency Source Tone Mapping. Η πρώτη είναι γνωστή και προφανής, ενώ η δεύτερη στηρίζεται πιθανότατα στο ευρύτερο, καθιερωμένο πρότυπο HGIG (η Samsung είναι άλλωστε ιδρυτικό μέλος του HDR Gaming Interest Group). Οι πιο πολλές υλοποιήσεις του HGIG από άλλους κατασκευαστές δεν ήταν ακριβώς άψογες όσον αφορά στην ακρίβεια χρώματος, θα έχει ενδιαφέρον λοιπόν να διαπιστώσουμε πόσο καλή θα είναι αυτή της Samsung.

Η τρίτη λειτουργία, αυτή του Low Latency Source Tone Mapping, έχει ως αποστολή να εξασφαλίσει πως η "ευθυγράμμιση" ανάμεσα στην χρωματική παλέτα συμβατών games και σε αυτήν που μπορεί να απεικονίσει η εκάστοτε τηλεόραση δεν προσθέτει έξτρα χρόνο επεξεργασίας (μειώνοντας έτσι τα "αντανακλαστικά" της απεικόνισης). Η Samsung σημειώνει πως έχει αναπτύξει δύο διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας αυτής της δυνατότητας, έναν για "τοπικά συστήματα" (PS5/XSX/PC) και έναν άλλο για "cloud gaming" (υπηρεσίες όπως οι nVidia GeForce Now ή Xbox Cloud Gaming). Αξίζει να υπογραμμιστεί πως οι Κορεάτες αναπτύσσουν και δική τους τέτοια υπηρεσία cloud gaming, ειδικά σχεδιασμένη για τηλεοράσεις, οπότε και αυτή η παράμετρος ενδέχεται να σχετίζεται με το πώς υλοποιείται η συγκεκριμένη λειτουργία.

Samsung υπόσχεται πως το πρότυπο HDR10 Plus Gaming θα είναι έτοιμο για να αξιοποιηθεί από τα μοντέλα τηλεοράσεών της που θα διατεθούν μέσα στο 2022. Δεν είναι ακόμη γνωστό αν και κατά πόσο τηλεοράσεις Samsung του 2021 που ενσωματώνουν θύρες HDMI 2.1 και προσφέρουν συμβατότητα με το πρότυπο HDR10 Plus μπορούν να αναβαθμιστούν μέσω λογισμικού ώστε να προσφέρουν και το πρότυπο HDR10 Plus Gaming. Το ίδιο ισχύει και για τις παρούσες τηλεοράσεις άλλων κατασκευαστών από άλλους κατασκευαστές με παρόμοιες προδιαγραφές που, θεωρητικά, θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν αντίστοιχα, όπως μοντέλα των Philips, Panasonic, TCL ή Visio.

Η σημαντικότερη παράμετρος σε όλα αυτά, φυσικά, έχει να κάνει με την υποστήριξη του νέου προτύπου σε επίπεδο περιεχομένου. Tο HDR10 Plus δεν έχει ακόμη εξασφαλίσει το εύρος υποστήριξης που πιθανότατα ήλπιζε η Samsung (συγκριτικά με το Dolby Vision) σε ταινίες ή σειρές, οπότε για να μην ακολουθήσει το HDR10 Plus Gaming την ίδια οδό ο κορεατικός κολοσσός θα πρέπει να κάνει ορισμένες κινήσεις. Θα πρέπει, για παράδειγμα, να επιδιώξει συνεργασία με τους κατασκευαστές συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας και τους δημιουργούς games. Η Microsoft, για παράδειγμα, μπορεί κάλλιστα να αναβαθμίσει μέσω λογισμικού τα Xbox Series S|X ώστε να υποστηρίξουν το HDR10 Plus Gaming, ίσως και τα Windows 11 για να προσφέρουν το ίδιο σε PC, όμως δεν είναι εύκολο να την φανταστούμε να αναπτύσσει games με γνώμονα το HDR10 Plus Gaming εξ αρχής (ακόμη και το Dolby Vision Gaming αυτήν την στιγμή "προστίθεται" ενώ έχουν ήδη κυκλοφορήσει). Η Sony, δε, δεν πρόκειται να υποστηρίξει ποτέ το HDR10 Plus Gaming στο PlayStation5 (δεν υποστηρίζει καν το Dolby Vision Gaming ακόμη).

Η πραγματική πρόκληση για την Samsung, κοινώς, όσον αφορά στο HDR10 Plus Gaming δεν είναι να προσφέρει "χαρακτηριστικό προς χαρακτηριστικό" ό,τι και το Dolby Vision Gaming (αυτό μπορεί κατά βάση να το κάνει). Είναι να εξασφαλίσει το είδος της ευρείας υποστήριξης που θα καταστήσει σημαντικό στον κόσμο του gaming το δικό της πρότυπο. Δεν θα είναι εύκολο, αλλά προκειμένου να λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός και για τα δύο αυτά πρότυπα - και εν τέλει να λάβουμε ως καταναλωτές εντυπωσιακή χρωματική απεικόνιση στα games μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο - ελπίζουμε πως οι Κορεάτες θα τα καταφέρουν.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ