Ελληνική Black Friday, v5.0

Η μεγάλη εμπορική γιορτή επιστρέφει στη χώρα μας πλέον καθιερωμένη - τί σημαίνει πρακτικά για το κοινό;

Με την αμερικανόφερτη και στην Ελλάδα γιορτή του Halloween τα τελευταία χρόνια γελούν πολλοί, με την γιορτή του Thanksgiving ακόμη πιο πολλοί - με την "γιορτή" της Black Friday ωστόσο δεν βλέπουμε να γελούν τόσοι, καθώς... κανείς δεν λέει όχι σε μια καλή έκπτωση! Η ελληνική αγορά λειτουργεί αυτές τις ημέρες πυρετωδώς στους ρυθμούς της πέμπτης Black Friday στην ιστορία της - και επειδή παραδόξως είναι ουκ ολίγοι οι φίλοι ή γνωστοί που ακόμη μάς ρωτούν (καθώς το "μπαράζ" τηλεοπτικών διαφημίσεων έχει ήδη ξεκινήσει από την περασμένη εβδομάδα) τί ακριβώς "είναι η Black Friday" και γιατί θα έπρεπε να τούς ενδιαφέρει, εξηγούμε σχετικά.

Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Είναι λοιπόν εδώ και πολλά χρόνια μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ούτως ή άλλως. Ειδικά όμως με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων στην δεκαετία του '90, η Black Friday (η τελευταία Παρασκευή κάθε Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν ή και να κρίνουν εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο. Περισσότερο, μάλιστα, απ' ότι κρίνονται στο αντίστοιχο Χριστουγεννιάτικο πλαίσιο τελικά!

Το... σαφάρι για τις πλέον συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" έχει ήδη ξεκινήσει: ορισμένες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες άρχισαν από την Παρασκευή να γνωστοποιούν "προσφορές-κράχτες" δημιουργώντας έτσι το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού, ενώ ορισμένων άλλων οι προσφορές Black Friday ισχύουν ήδη. Καλό "κυνήγι" και καλές αγορές λοιπόν (έχουμε να δώσουμε μερικές συμβουλές για το θέμα σύντομα) και μάλιστα όχι μόνο στο πλαίσιο της Black Friday, αλλά και σε αυτό της Cyber Monday, της Δευτέρας 30/11 δηλαδή, κατά την διάρκεια της οποίας ισχύουν για τα ηλεκτρονικά προϊόντα οι ίδιες ή και ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις. Για να δούμε... τί θα δούμε!

Η Παρασκευή 27/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από τις προηγούμενες, πολλοί Έλληνες καταναλωτές ξεκινούν την διαλογή των προσφορών από τις αρχές της περασμένης εβδομάδας. Η διαδικασία κορυφώνεται φυσικά την Πέμπτη το βράδυ και την Παρασκευή το πρωί - αξιοσημείωτο μάλιστα είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 70% των σχετικών αναζητήσεων γίνεται από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του κοινού στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια.

Η προσέγγιση αυτή άλλωστε - που υποννοεί κάποιον βαθμό... tech-εξοικείωσης - συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο μεγάλες εκπτώσεις οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, προσωπικοί υπολογιστές κάθε είδους, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά και games είναι τα είδη για τα οποία και οι πιο πολλές αναζητήσεις γίνονται, και οι πιο πολλές προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, μα ακολουθούν την τεχνολογική. Με δεδομένο το γεγονός ότι όλες οι πωλήσεις της Black Friday θα γίνουν φέτος ηλεκτρονικά - λόγω περιορισμού του παραδοσιακού εμπορίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας - για άλλες κατηγορίες το μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό. Σε αυτές, άλλωστε, συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά.

Απόδειξη του πόσο δεκτικό - και σε ποσοστό του ήδη ενήμερο - ήταν το ελληνικό κοινό για την δική του Black Friday, ήταν η "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά πριν από 5 χρόνια, παρά το... πρόχειρο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και οι άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως ήταν αρκούντως εντυπωσιακό (ειδικά με δεδομένο το οικονομικό κλίμα της χώρας) ώστε έκτοτε όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα κι εμπορικές αλυσίδες να προετοιμάζονται έγκαιρα τόσο σε επίπεδο προσφορών, όσο και διαφημιστικής προώθησης.

Όλοι, φυσικά, θεωρούμε ότι - ακριβώς για τους παραπάνω λόγους - το 2020 δεν υπάρχει πια δικαιολογία και πως οι συμμετέχοντες 'Ελληνες έμποροι στην φετινή Black Friday θα προσφέρουν αληθινά συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς εκείνες των περασμένων ετών βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες αμερικανικές.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ