DVD/Blu-ray: θεαματική πτώση την τελευταία πενταετία

Και αντίστοιχη μεγάλη άνοδος των Δικτυακών κινηματογραφικών υπηρεσιών - τί σημαίνει αυτό πρακτικά;

Όχι ότι είχαμε καμία... αμφιβολία σχετική, φυσικά, καθώς τόσο μεγάλες αλλαγές στο τοπίο της οικιακής ψυχαγωγίας δεν περνούν από κανέναν απαρατήτητες, όμως όταν και τα διασταυρωμένα εμπορικά στοιχεία συνηγορούν στην ανάδειξη ενός γεγονότος, δεν απομένει περιθώριο για συζήτηση: η Αμερικανική Κινηματογραφική Ένωση (MPAA) στην τελευταία της θεματική έκθεση για την πορεία του παγκόσμιου σινεμά επιβεβαιώνει πως το ποσοστό των ταινιών που το καταναλωτικό κοινό αγοράζει σε υλική μορφή, σε δίσκους DVD ή Blu-ray ή Ultra HD Blu-ray δηλαδή, έχει γνωρίσει μείωση της τάξης του 48% (!) από τις αρχές του 2014 έως και τα τέλη του 2018. Η μετάβαση από αυτά τα μέσα αποθήκευσης στην αμιγώς Δικτυακή κατανάλωση κινηματογραφικού περιεχομένου, ωστόσο, στο ίδιο διάστημα έχει σημειώσει αύξηση της τάξης του 170%, εν τέλει όχι μόνο εξισορροπώντας την απώλεια, αλλά προσφέροντας σημαντικά περισσότερα έσοδα για το Hollywood.

Η έκθεση της MPAA, βασισμένη σε στοιχεία των IHS Markit και DEG, σκιαγραφεί με αριθμούς την εικόνα που ούτως ή άλλως ήδη γνωρίζαμε: ενώ οι πωλήσεις των οπτικών δίσκων από το επίπεδο τζίρου των 25.2 δις δολαρίων του 2014 έχουν μειωθεί σε αυτό των 13.1 δις για το 2018, ο αντίστοιχος Δικτυακός τζίρος (είτε από ενοικίαση ή αγορά ταινιών σε ψηφιακή μορφή είτε από συνδρομητικές υπηρεσίες) αυξήθηκε από τα 15.7 δις δολάρια του 2014 στα 42.6 δις το 2018. Έτσι ο ετήσιος συνολικός τζίρος του οικιακού κινηματογραφικού περιεχομένου αυξήθηκε από τα 40.9 δις δολάρια του 2014 στα 55.7 δις το 2018.

Η μετάβαση αυτή, κοινώς, εν τέλει αποδείχθηκε επωφελής για τις εμπλεκόμενες πολυεθνικές, έστω και αν αυτές βέβαια είναι περισσότερες απ' ότι στο παρελθόν - οπότε η "πίτα" μεταξύ τους "μοιράζεται" σε μικρότερα κομμάτια. Οι... "μνηστήρες", δε, μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες θα γίνουν ακόμη πιο πολλοί, καθώς η Disney με το Disney Plus που αποκαλύφθηκε πρόσφατα, η Apple με το δικό της Apple Plus και η Warner με την δική της αντίστοιχη υπηρεσία (ελπίζουμε να μην την ονομάσει κι αυτή... Plus!) θα διεκδικήσουν τα δικά τους μερίδια αγοράς. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Με την τάση αυτή της μετάβασης του παγκόσμιου κοινού στην κατανάλωση ταινιών ψηφιακά - και όχι πια στην συλλογή τους σε φυσικό μέσο αποθήκευσης - να επικρατεί αναμφισβήτητα και το 2019, το μέλλον των DVD/Blu-ray/Ultra HD Blu-ray ομολογουμένως φαντάζει λιγότερα υποσχόμενο από ποτέ. Γνώμη μας είναι πως συνεχίζουν να έχουν θέση και ρόλο στην καταναλωτική αγορά και πρόβλεψή μας είναι πως για τα επόμενα 3 ή 4 χρόνια θα συνεχίσουν να προσφέρονται. Όμως το γεγονός ότι τα Ultra HD Blu-ray, με το έξοχο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα που μπορούν να προσφέρουν, δεν κατόρθωσαν να "επιβραδύνουν" την μείωση των πωλήσεων οπτικών δίσκων, είναι ενδεικτικό.

Με την ίδια λογική, δε, τίθεται θέμα όσον αφορά στο αν και κατά πόσο θα δούμε ποτέ αντίστοιχο υλικό φορμά για την υπερ-υπερυψηλή ευκρίνεια (εικόνα 8Κ), για την οποία οι πρώτες τηλεοράσεις βρίσκονται ήδη στο εμπόριο και περισσότερες θ' ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια. Παρά τον πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων που θ' απαιτούνταν για την απόδοση μιας ολόκληρης ταινίας σε ανάλυση 8Κ, με τα παρόντα δεδομένα είναι πιθανότερο η κινηματογραφική βιομηχανία και η βιομηχανία καταναλωτικών ηλεκτρονικών να... περιμένουν ν' αποκτήσει επαρκή (πάρα πολύ γρήγορη) Δικτυακή σύνδεση ικανό ποσοστό του καταναλωτικού κοινού, παρά να μπουν στην διαδικασία να αναπτύξουν επόμενο φορμά διάδοχο του Ultra HD Blu-ray. Ποιός ξέρει; Ίσως το 2021 ή το 2022, να αλλάξουν γνώμη!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ