Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Dolby Vision: υλοποίηση και μέσω λογισμικού

Αλλάζουν τα δεδομένα στην μάχη των προτύπων της εικόνας HDR - λεπτομέρειες

Τα καλά νέα στον κόσμο του οικιακού κινηματογράφου όσον αφορά στα διάφορα ανταγωνιστικά μεταξύ τους πρότυπα για την ίδια ουσιαστικά τεχνολογία - και δη αυτά που ενδέχεται να υποστηριχθούν δωρεάν - κατά βάση... σπανίζουν, ακριβώς ένα τέτοιο ωστόσο μόλις προέκυψε για το πολυσυζητημένο Dolby Vision. Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν πρόκειται για ένα από τα δύο πρότυπα απόδοσης χρωμάτων της τεχνολογίας HDR, ικανότερο από το διαθέσιμο χωρίς κόστος στους κατασκευαστές HDR-10, αλλά προωθούμενο... με το αζημίωτο από την Dolby. Μέχρι πρότινος ήταν κατανοητό κι αποδεκτό το γεγονός ότι για να υποστηρίξει μία συσκευή - είτε τηλεόραση, είτε player - το πρότυπο Dolby Vision θα πρέπει να έχει γίνει πρόβλεψη σχετική στην υλοποίησή της, έτσι ώστε να είναι παρόν ένα ειδικό chip που αναλαμβάνει την αποκωδικοποίηση του περιεχομένου που εμπεριέχει την σχετική χρωματική πληροφορία. Ε, η Dolby μόλις επιβεβαίωσε πως μπορεί να προσφέρει σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο κατασκευαστή όλη την απαραίτητη υποδομή σε software, ώστε μία συσκευή να μπορεί να αποδώσει την χρωματική πληροφορία Dolby Vision και μόνο μέσω λογισμικού!

Για να είμαστε ακριβείς, η Dolby προσφέρει πλέον τρεις διαφορετικούς τρόπους αποκωδικοποίησης της χρωματικής πληροφορίας στο περιεχόμενο που τήν ενσωματώνει: αυτόν που υπήρχε (μόνο με hardware), τον υβριδικό (με έναν συνδυασμό hardware και software) και αυτόν που μπορεί να γίνει μόνο μέσω λογισμικού. Αυτός o τελευταίος είναι εκείνος που ενδιαφέρει περισσότερο το κοινό, καθώς σημαίνει πως οι κατασκευαστές τηλεοράσεων, προβολέων και players μπορούν με μία ενημέρωση λογισμικού μέσω Internet να αναβαθμίσουν τις συσκευές αυτές ώστε να καταστούν συμβατές με Dolby Vision - ακόμη και αν κυκλοφορούν ήδη στην αγορά εδώ και καιρό.

Όπως με πολλά άλλα πράγματα, φυσικά, υπάρχουν... "αστερίσκοι" στην προσέγγιση της Dolby. Πρώτα απ' όλα δεν μπορούν όλες οι συσκευές να αναλάβουν αυτήν την αποκωδικοποίηση: θα πρέπει να ενσωματώνουν αρκετή επεξεργαστική ισχύ, της οποίας το επίπεδο δεν έχει επακριβώς οριστεί από την Dolby (η εταιρεία υπογραμμίζει πως θα κάνει δικές της δοκιμές για να προσδιορίσει αν έχουν αυτήν την δυνατότητα ή όχι). Έπειτα το όλο ζήτημα είναι και εμπορικό: για να προσφέρει αυτήν την συμβατότητα η Dolby θα ζητήσει από τους ενδιαφερόμενους κατασκευαστές το ίδιο χρηματικό αντίτιμο που ζητά και από εκείνους που ενσωματώνουν την συμβατότητα με Dolby Vision στα προϊόντα τους εξ αρχής. Κάποιοι από αυτούς θα είναι δεκτικοί σε κάτι τέτοιο (όπως οι Sony και LG για παράδειγμα), κάποιοι άλλοι όχι (όπως οι Samsung και Panasonic για παράδειγμα).

Δεν χωρά αμφιβολία, ωστόσο, στο γεγονός ότι πρόκειται για σημαντική εξέλιξη για όλους τους εμπλεκόμενους, τόσο δηλαδή για την Dolby, όσο και για τους κατασκευαστές και, φυσικά, το καταναλωτικό κοινό. Και μόνο το PS4/PS4 Pro της Sony, που έχει την απαραίτητη επεξεργαστική ισχύ (και την ελάχιστη προαπαιτούμενη έκδοση HDMI 1.4b) να ενσωματώσει αυτήν την δυνατότητα υποστήριξης Dolby Vision (για υλικό από Netflix/Hulu/YouTube προφανώς), η πελατειακή βάση του αγγίζει αμέσως-αμέσως τα... 60 εκ. συσκευές. Αν κάνει το ίδιο και το Xbox One/One S της Microsoft ο αριθμός αυτός αγγίζει τα 90 εκ. συστήματα (και στην περίπτωση του δεύτερου αφορά και στα δισκάκια Ultra HD Blu-ray).

Προσθέτοντας κανείς και κάποια ακόμη μοντέλα τηλεοράσεων και UHD players μπορεί θεωρητικά να αγγίξει τα 100 εκατομμύρια συμβατά συστήματα με Dolby Vision μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα... αν βέβαια η Dolby φανεί λογική στις απαιτήσεις της και δώσει προτεραιότητα στην διάδοση του προτύπου της, όχι στα άμεσα έσοδα που μπορεί να αποσπάσει. Όπως πάντα, ίδωμεν!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ