αθηνόραμα digital

Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2019

H nVidia, οι οθόνες FreeSync και οι άβολες αλήθειες

Γιατί ο αμερικανικός κολοσσός κάνει το σωστό και ταυτόχρονα... ψεύδεται γι' αυτό; Εξηγούμε και αναλύουμε.

Η παρουσία της nVidia στην πρόσφατη έκθεση CES 2019 προσέφερε κάτι που περιμέναμε (την ανακοίνωση της "μέσης κατηγορίας" 2060 στην νέα της σειρά καρτών γραφικών RTX) και κάτι που... κανείς δεν περίμενε: την απόφασή της να επιτρέψει την χρήση δικών της καρτών γραφικών GeForce με οθόνες μεταβλητής ταχύτητας σάρωσης τεχνολογίας FreeSync, ενώ ως τώρα αυτό ήταν εφικτό μόνο με οθόνες που ενσωμάτωναν αντίστοιχη τεχνολογία της ίδιας της nVidia, την G-Sync. Ήταν μία εξέλιξη ευχάριστη για χιλιάδες PC gamers: η μεταβλητή ταχύτητα σάρωσης αποδίδει την κίνηση σε τίτλους Η/Υ ομαλά και διευκολύνει τον χειρισμό, ενώ οι οθόνες FreeSync είναι πάντα φθηνότερες από τις αντίστοιχες G-Sync, ακόμη και με πανομοιότυπα τεχνικά χαρακτηριστικά μεταξύ των δύο. Τώρα θα ήταν επιτέλους εφικτό να συνδυαστούν κάρτες γραφικών GeForce και monitor FreeSync χωρίς πρόβλημα.

Φυσικά επειδή η nVidia... είναι η nVidia, o διευθύνοντας σύμβουλός της έκανε την ανακοίνωση "μειώνοντας" την τεχνολογία FreeSync, την οποία υποστήριξε εξ αρχής η ανταγωνίστρια AMD και πολλοί κατασκευαστές (αφού είναι ελεύθερη προς χρήση και όχι μόνο μέσω πώλησης δικαιωμάτων όπως η G-Sync). Σύμφωνα με τον Jensen Huang, λοιπόν, μόνο... 12 από τις 400 (!!!) τέτοιες οθόνες που συνολικά δοκίμασε η nVidia κρίθηκαν ως επαρκώς ποιοτικές και αντάξιες της δικής της πιστοποίησης, μόνο αυτές τις 12 λοιπόν θα υποστήριζε επίσημα στις 15 Ιανουαρίου, όταν με την νέα έκδοση του λογισμικού ελέγχου των καρτών γραφικών GeForce θα ενεργοποιούσε την πολυπόθητη δυνατότητα. Ναι, το κοινό του Αθηνόραμα Digital διάβασε σωστά: η nVidia έκανε δοκιμές σε 400 οθόνες FreeSync και από αυτές πιστοποίησε μόνο 12. Κάτι... δεν πήγαινε καλά.

Όπως αποδείχθηκε, όντως κάτι δεν πήγαινε καλά - συγκεκριμένα, κάτι στο... μυαλό των ανθρώπων που αποφασίζουν για το marketing και την δημόσια εικόνα της nVidia, πιθανότατα και στο μυαλό του Jensen Huang που, όταν όλα έχουν ειπωθεί, έχει την συνολική ευθύνη για τις παραπάνω αποφάσεις. Γιατί αυτό που επέλεξε να κάνει η nVidia είναι να καλλιεργήσει για πολλοστή φορά στην μακρόχρονη πορεία της εσφαλμένη εντύπωση στο καταναλωτικό κοινό για ένα θέμα, ώστε να αποσπάσει "πόντους ανωτερότητας" στα μάτια του - αυτή τη φορά, ωστόσο, απαξιώνοντας την πολύ καλή δουλειά που η ίδια έχει κάνει για ένα ζήτημα που αφορά πάρα πολλούς PC gamers, και μάλιστα με τρόπο που την επόμενη ημέρα διάθεσης του λογισμικού ελέγχου των GeForce, θα την εξέθετε.. με ευκολία!

Χωρίς να υπεισέλθουμε σε τεχνικές λεπτομέρειες: η nVidia βολικά διακρίνει 4 κατηγορίες οθονών PC πλέον. Η κορυφαία είναι η G-Sync HDR η οποία μπορεί να αποδώσει και σάρωση των καρέ με μεταβλητό ρυθμό και εικόνα με χρώματα υψηλών δυναμικών. Κάθε οθόνη της κατηγορίας αυτής ενσωματώνει και το υποχρεωτικό chip της nVidia για χρήση ως G-Sync. Το ίδιο ισχύει και για την αμέσως επόμενη κατηγορία, την "απλή" G-Sync που γνωρίζαμε ως τώρα. Ακολουθεί μία τρίτη κατηγορία η οποία αποκαλείται "G-Sync Compatible", δηλαδή με οθόνες που δεν περιέχουν το chip της nVidia μα είναι συμβατές με τις κάρτες GeForce μέσω του νέου λογισμικού ελέγχου. Στην τέταρτη κατηγορία η nVidia περιλαμβάνει... όλες τις υπόλοιπες οθόνες - οι οποίες μπορεί να είναι ικανές να προσφέρουν μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης, μπορεί όχι, μα η nVidia δεν εγγυάται γι' αυτό: προσφέρει έναν "διακόπτη on-off" στο λογισμικό της κι αφήνει στον παίκτη την επιλογή ή ευθύνη να δοκιμάσει ο ίδιος αν η οθόνη του είναι "συνεργάσιμη".

Η πρακτική εξαπάτηση εκ μέρους της nVidia έγκειται στο γεγονός ότι δεν είναι, φυσικά, μόνο... 12 τα monitor τεχνολογίας FreeSync για προσωπικούς υπολογιστές αυτά που μπορούν να υπαχθούν στην κατηγορία "G-Sync Compatible". Είναι πολύ, πολύ περισσότερα - για την ακρίβεια είναι σχεδόν όλα τα monitor "ενός επιπέδου και πάνω" ποιοτικά, τα οποία αποδίδουν χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα εικόνα με μεταβλητό ρυθμό σάρωσης όταν συνεργάζονται με κάρτες γραφικών της AMD. Ένας αριθμός από web sites τις τελευταίες 48 ώρες έκανε εκτενείς δοκιμές σε πολλές τέτοιες οθόνες και... το μόνο που χρειάστηκε να κάνουν οι συντάκτες ήταν να "πατήσουν τον διακόπτη" στις ρυθμίσεις του λογισμικού ελέγχου των GeForce για να λάβουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα καλά monitor τεχνολογίας FreeSync ανεξαρτήτως κατασκευαστή και οθόνης το πιθανότερο είναι να λειτουργήσουν με αυτόν τον τρόπο. Εξαίρεση αποτελούν μόνο αυτά που δεν έχουν θύρα σύνδεσης DisplayPort αλλά μόνο HDMI... μα μέσω HDMI δεν λειτουργεί το G-Sync ούτως ή άλλως!

Ειλικρινά αδυνατούμε να καταλάβουμε για ποιόν λόγο η nVidia επέλεξε να ακολουθήσει αυτήν την επικοινωνιακή οδό. Θα μπορούσε απλώς να δηλώσει "Υποστηρίζουμε και εμείς πλέον το ελεύθερο πρότυπο προβολής εικόνας μεταβλητής σάρωσης FreeSync", να δώσει στην δημοσιότητα έναν κατάλογο με οθόνες που η ίδια επιβεβαίωσε πρακτικά ότι λειτουργούν με το νέο της λογισμικό - το πόσο καλά εξαρτάται από τον κατασκευαστή των οθονών, όχι από το πρότυπο FreeSync - και να εισπράξει την θετική αντιμετώπιση των μέσων ενημέρωσης και του κοινού. Οι άνθρωποι που επέλεξαν να αγοράσουν monitor τεχνολογίας FreeSync δεν θα... το πετάξουν από το παράθυρο για να αγοράσουν την επόμενη μέρα ένα G-Sync/G-Sync HDR απλώς και μόνο επειδή η nVidia κατέταξε τα monitor της δικής της τεχνολογίας σε ανώτερες κατηγορίες μιας κλίμακας που η ίδια δημιούργησε. Και αν είναι οι μειωμένες πωλήσεις των οθονών G-Sync αυτό που φοβάται η nVidia, ας βρει άλλους τρόπους να διαφοροποιηθεί και να προσφέρει "το κάτι παραπάνω" - οι περιορισμοί που είχε επιβάλλει με τις κάρτες γραφικών GeForce ήταν τεχνητοί ούτως ή άλλως. Αλλά παραπλάνηση και μισαλήθειες, για ποιό λόγο; Τόσο αχρείαστα όσο και τα "κλειστά" πρότυπα... τελικά.


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ