Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014

DirectX 12, η... επιστροφή!

Το σύστημα διαχείρισης 3D γραφικών για games της Microsoft στα πρόθυρα ανανέωσης

Δεν είναι ακριβώς... κρυφό το γεγονός ότι η Microsoft - άλλοτε αληθινή πρωταγωνίστρια στην αγορά των PC games με τίτλους όπως τα Flight Simulator και Age of Empires - δεν έχει βοηθήσει την κατηγορία αυτή με τρόπο ουσιαστικό τα τελευταία χρόνια (ίσως και λόγω της επιτυχίας του Xbox 360). Η πρωτοβουλία των Games for Windows απέτυχε (η λειτουργία της σε λίγο καιρό αναστέλλεται), κάποιες λειτουργίες κι επιλογές των Windows Vista και 7 σχετικές με το gaming δεν προσέθεσαν κάτι σημαντικό στη ζωή των παικτών που προτιμούν τους Η/Υ, ενώ το υποσύστημα των Windows 7/8 που καθορίζει ποιές δυνατότητες θα έχουν αυτά στην προβολή 3D γραφικών, το περίφημη DirectX/Direct3D, έχει μείνει στην ουσία στάσιμο εδώ και πολύ καιρό. Tο τελευταίο αυτό θα αλλάξει σύντομα, ωστόσο, αν κρίνει κανείς από την πρόσκληση της Microsoft για σχετική ομιλία στο πλαίσιο της εκδήλωσης GDC για το DirectX 12!

Χωρίς με την πρόσκλησή της αυτή η αμερικανική εταιρεία να αναφέρει συγκεκριμένα στοιχεία και λεπτομέρειες για το επόμενο βήμα εξέλιξης του DirectX - βρισκόμαστε αισίως στην έκδοση 11.2, η οποία ήταν παρόμοια με την 11.1, η οποία ήταν παρόμοια με την 11, που ήταν παρόμοια με την 10.1... - τα λεκτικά και τα λογότυπα της πρόσκλησης αφήνουν σαφέστατα "υπονοούμενα". Για πρώτη φορά μαζί με τα ονόματα των δύο σχεδιαστών επεξεργαστών υλικού 3D που μοιράζονται σε διαφορετικά ποσοστά όλες τις κατηγορίες στις κάρτες γραφικών (δηλαδή τις AMD και nVidia) φιγουράρει και το όνομα της Intel, αλλά και της... Qualcomm (!). Αυτό πρακτικά σημαίνει πως το DirectX 12 δεν θα αφορά μόνο στα Windows 8.1/9, αλλά και στα Windows Phone 8.1/9 - με άλλα λόγια όχι μόνο στα PC, αλλά και στα tablets και στα smartphones με το "φορητό" λειτουργικό της Microsoft. Η ύπαρξη, δε, του λογοτύπου του Xbox One στην πρόσκληση επίσης υποννοεί πως οι Αμερικανοί σκοπεύουν να "περάσουν" με κάποιο τρόπο μερικές από τις δυνατότητες του DX12 στο νέο τους οικιακό σύστημα, παρά το γεγονός ότι το hardware του Xbox One αυτό καθ' αυτό είναι προδιαγραφών DX11.

Το πιο ενδιαφέρον... υπονοούμενο, πάντως, εντοπίζεται σε λεκτικό της περιγραφής της ομιλίας, όπου η Microsoft αναφέρει πως "οι δημιουργοί PC games μάς εξέφρασαν την επιθυμία τους να έχουν περισσότερο άμεση πρόσβαση στις δυνατότητες των καρτών γραφικών", αλλά και πως "ζήτησαν ισχυρότερα εργαλεία για να αποσπάσουν όσο το δυνατόν περισσότερη ισχύ από μία γκάμα διαφορετικών συσκευών όπως τα PC, τα tablet, τα smartphones και τα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας". Για τους φίλους και τις φίλες του Αθηνόραμα Digital που από την πρώτη πρόταση "εισπράττουν" αυτό που προσπαθεί να πετύχει η AMD με το σύστημα Mantle, θα παραθέσουμε τη σύμφωνη γνώμη μας: ακόμη και η ίδια η Microsoft χρησιμοποιεί την ίδια έκφραση ("programming closer to the metal").

Η δεύτερη πρόταση, άλλωστε, είναι σαφής και ευθυγραμμισμένη με τη γενικότερη στρατηγική της Microsoft: ένας από τους στόχους του DX12 θα είναι τμήματα της δουλειάς που γίνεται για τη δημιουργία ενός video game να αξιοποιούνται σε όλα τα συστήματα με εκδόσεις των Windows/Windows Mobile και τα υπόλοιπα να προσαρμόζονται στις τεχνικές δυνατότητες της κάθε συσκευής. Τα ανώτερα χαρακτηριστικά του DirectX 12, σε κάθε περίπτωση, θα είναι αυτά που θα καθορίσουν τί θα είναι σε θέση να κάνουν και οι κάρτες γραφικών για PC που θα διατεθούν από τον Οκτώβριο και μετά. H σχετική παρουσίαση θα λάβει χώρα στις 20 Μαρτίου, οπότε σύντομα θα έχουμε σαφέστερη εικόνα των σχεδίων της Microsoft για "ενοποίηση" των λειτουργικών της συστημάτων όχι μόνο όσον αφορά στο περιβάλλον χρήσης, αλλά και στη διαχείριση των 3D γραφικών σε σύγχρονα video games. Λίγες ημέρες υπομονή, λοιπόν!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ