The Last of Us

Θρυλική παραγωγή σε κορυφαία επανέκδοση

Μία δεκαετία σχεδόν στην αγορά των video games φαντάζει... αιώνας σχεδόν σε άλλες αγορές, εύλογα λοιπόν περιμένει κανείς πως αν η Sony επιλέξει να επανακυκλοφορήσει έναν τίτλο του 2013 για PS3, το 2022 για PS5, οι διαφορές θα είναι πάρα πολύ μεγάλες - ακόμη βάσει τεχνικών δυνατοτήτων και μόνο. Αυτό ισχύει για κάποια, πολλά, από τα στοιχεία του The Last of Us, αλλά όχι για κάποια άλλα και ίσως σε αυτό οφείλονται οι μεγάλες συζητήσεις που έχουν γίνει ήδη στο Web σχετικά με το αν ο τίτλος αυτός είναι "remaster", "remaster του remaster" ή "remake" (ενώ εξαρτάται φυσικά πάντοτε τί εννοεί κανείς όταν χρησιμοποιεί τους όρους αυτούς!).

Καθώς είναι... λιγότερα, αναφερόμαστε σε όσα δεν έχουν αλλάξει - γιατί, αν άλλαζαν ριζικά περισσότερα, δεν θα μιλούσαμε για επανέκδοση μα για άλλη παραγωγή στην ουσία. Δεν έχει αλλάξει ο σχεδιασμός των επιπέδων, ο οποίος δεν μπορούσε να είναι τόσο φιλόδοξος στο PS3 όσο τον έχουμε δει σε άλλα games την τελευταία τριετία. Δεν έχουν αλλάξει οι βασικές κινήσεις των χαρακτήρων και οι επιλογές δράσης που έχουν: πολλοί περίμεναν πως η Sony θα "δανειζόταν" γι' αυτήν την επανέκδοση στοιχεία από το The Last of Us Part II, πράγμα φυσικά ανεφάρμοστο. Δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα και η τεχνητή νοημοσύνη των αντιπάλων ή των συντρόφων του πρωταγωνιστικού κάθε φορά χαρακτήρα: ναι, είναι κατά τι περισσότερο πειστική, αλλά μέσα στα ίδια επίπεδα αμφότεροι ακολουθούν αναγκαστικά τα ίδια προδιαγεγραμμένα μονοπάτια, οπότε το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι τόσο διαφορετικό.


Από κει και πέρα, ωστόσο, η επένδυση σε πόρους, χρόνο και προσπάθεια που έχει κάνει η Sony ώστε να φέρει το The Last of Us στο τεχνικό επίπεδο που αναμένει κανείς από τίτλο για PS5 το 2022 είναι ολοφάνερη. Τα γραφικά είναι αυτά που καθιστούν το γεγονός κατανοητό περισσότερο πειστικά: ο τίτλος αποδίδεται πλέον σε πλήρη ανάλυση 4Κ - με επιλογή την υψηλότερη ομαλότητα στην κίνηση ή το υψηλότερο επίπεδο λεπτομέρειας - ενώ υποστηρίζει τόσο τα 120 Hz σε ανάλυση 1440p, όσο και την λειτουργία εξομάλυνσης κίνησης VRR όπου έχει νόημα. Όλα αυτά σε ένα εικονικό περιβάλλον όπου έχει αναβαθμιστεί θεαματικά η ποιότητα σε κάθε τρισδιάστατο μοντέλο και υφή επιφάνειας, με αποκορύφωμα τα πρόσωπα των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων τα οποία αγγίζουν πια τον φωτορεαλισμό (ακόμη και λίγες στιγμές ενασχόλησης με την επιλογή Photo Mode είναι αρκετές για να... αφήσουν οποιονδήποτε "με το στόμα ανοιχτό").

Πολλά ακόμη τεχνικά στοιχεία του The Last of Us για το PS5 έχουν δεχθεί την ίδια σχεδόν προσοχή. Ο φωτισμός και τα εφέ των γραφικών είναι ποιοτικού επιπέδου που όντως παραπέμπει σε σύγχρονη παραγωγή, προσδίδοντας περισσότερο "όγκο" και "παρουσία" στα πάντα. Η κίνηση των χαρακτήρων είναι ομαλότερη - είναι ουσιαστικά περισσότερο λεπτομερείς οι "συνδετικές" κινήσεις του σώματός τους - ενώ ο έλεγχος είναι κατά πολύ βελτιωμένος και επιτέλους απόλυτα αξιόπιστος στην σκόπευση με ακρίβεια. Ο ήχος, δε, είχε αποκτήσει πολυκατευθυντικές ιδιότητες στην έκδοση Remaster για το PS4, όμως στο PS5 αληθινά... "δίνει ρέστα", όντας πια αληθινά 3D τόσο στην ομιλία όσο και στα εφέ: οι χαρακτήρες ακούγονται να μιλάνε πιο "κοντά" ή "μακριά" με τρόπο πειστικό βάσει και του πού βρίσκονται και πού κοιτούν (!), οι μικροήχοι του γύρω περιβάλλοντος "χτίζουν ατμόσφαιρα" και "κινούνται" αποτελεσματικά, ενώ το ηχητικό πεδίο στο σύνολό του αποδίδεται από την δημιουργία στο στούντιο πλέον (mastering) σε υψηλότερη ανάλυση δειγματοληψίας που γίνεται αμέσως αντιληπτή.


Με ιδιαίτερη ικανοποίηση, δε, υπενθυμίζουμε πως η Naughty Dog είχε δώσει στον ήχο του The Last of Us τη σημασία που τού αξίζει και όχι ρόλο συμπληρωματικό. Το soundtrack είναι κινηματογραφικό σε όλες του τις παραμέτρους και εμπνέει τη μελαγχολία, την αποξένωση, την αγωνία ενίοτε και την αίσθηση της απώλειας, χωρίς να καταφεύγει ποτέ στην κλισέ υπερβολή. Η απόδοση των διαλόγων είναι εξαιρετική, καθιστώντας τους χαρακτήρες πιστευτούς σε βαθμό που ελάχιστα άλλα games έχουν καταφέρει, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η ελληνική τους μετάφραση (όπου είχε γίνει πολύ καλή δουλειά στον αρχικό τίτλο). Η γλώσσα μας είναι διαθέσιμη και στις άλλες πλευρές του τίτλου - menu, βοήθεια κλπ. - προσθέτοντας ένα ακόμη ποιοτικό παράδειγμα στα games για PlayStation που έχει εξελληνίσει με επιτυχία η Sony.

Θα μπορούσαμε να γράφουμε σελίδες επί σελίδων για το The Last of Us, εξηγώντας τα πώς και τα γιατί αυτός ο τίτλος είναι στα μάτια μας ένας από τους σημαντικότερους στην ιστορία του PlayStation. Μπορεί να είχε νόημα κάτι τέτοιο, μπορεί και όχι. Το σίγουρο είναι πως πρόκειται για ένα video game της εποχής του PS3 "που άντεξε το τεστ του χρόνου" όσο ελάχιστα άλλα και μία παραγωγή που απλά οφείλει στον εαυτό του να παίξει οποιοσδήποτε κάτοχος PlayStation5 αγαπά το είδος των survival thriller. Το κόστος του σαφώς δεν είναι αμελητέο αλλά, πάντοτε για όσους θα παίξουν σήμερα για πρώτη φορά το The Last of Us, ακριβοδίκαιο. Κι αυτούς τους παίκτες κυριολεκτικά... τους ζηλεύουμε: η εμπειρία της ενασχόλησης με την θρυλική αυτή παραγωγή της Naughty Dog είναι ανεπανάληπτη, πόσο μάλλον σε ανάλυση 4Κ και τόσο βελτιωμένο τεχνικό τομέα συνολικά. Χρειάζεται να ειπωθεί κάτι παραπάνω; Από πλευράς μας, τίποτε!

Βαθμολογία: 9 αστεράκια

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ