PS5 και Xbox Series, ένας μήνας μετά

Παρατηρήσεις και συμπεράσματα για την μόνη εκκίνηση PlayStation ή Xbox εν μέσω πανδημίας - έπρεπε, τελικά;

Χρησιμοποιούμε λοιπόν καθημερινά πια το PlayStation5 εδώ και δύο μήνες σχεδόν και, στο μεσοδιάστημα, η Microsoft κυκλοφόρησε τα Xbox Series S|Χ, με την Sony να ακολουθεί και στην Ελλάδα λίγες ημέρες αργότερα. Τα πανίσχυρα αυτά συστήματα έδωσαν πολλές υποσχέσεις πριν την εμπορική τους πρεμιέρα και κατόρθωσαν να κρατήσουν τις πιο πολλές από αυτές, αποσπώντας τα θετικά σχόλια των δημοσιογράφων και... δίχως κόπο, στην πραγματικότητα, τα χρήματα του κοινού. Τα PS5 και XSX χαρακτηρίζονται όντως από πάρα πολύ υψηλό δείκτη κόστους/αξίας - η έκδοση του πρώτου χωρίς drive οπτικών δίσκων και το XSS λιγότερο, μα είναι περισσότερο προσιτές επιλογές που οι Sony και Microsoft ήθελαν να προσφέρουν για διάφορους λόγους - και οι προοπτικές τους είναι ολοφάνερα μεγάλες μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Τώρα που... "έχει κάτσει η σκόνη", πάντως, σε κάποιο βαθμό, γίνονται πλέον αντιληπτά διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα. Πρώτον: η δύναμη του brand που έχει "χτίσει" επί δεκαετίες το PlayStation είναι πολύ μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του Xbox, ασχέτως κόστους και τεχνικών προδιαγραφών. Το PS5 βρίσκεται ήδη στα χέρια 2.5 εκατομμυρίων ανθρώπων (πωλήσεις των δύο μοντέλων αθροιστικά), ενώ τα δύο νέα Xbox μαζί έχουν μόλις και μετα βίας ξεπεράσει το 1.5 εκατομμύριο, παρ' ότι κυκλοφόρησαν μία εβδομάδα νωρίτερα. Η κλάσεις ανώτερη επιλογή από νέα games που προσέφερε το PS5 έπαιξε σίγουρα κάποιο ρόλο, όμως οι πρώτοι καταναλωτές που σπεύδουν ν' αποκτήσουν νέο PlayStation ή Xbox την ημέρα που γίνονται διαθέσιμα τείνουν να έχουν αποφασίσει ανάμεσα στα δύο πολλούς μήνες νωρίτερα, οπότε...

Επίσης: παρά την δεδομένη πλέον θέληση και προσπάθεια των Sony και Microsoft να προωθήσουν δυναμικά την αμιγώς ψηφιακή διανομή games και την χρήση των δικών τους καταστημάτων κατ' επέκταση, όλα δείχνουν πως οι καταναλωτές είτε συνεχίζουν να σκέφτονται περισσότερο "παραδοσιακά", είτε θέλουν να έχουν στην διάθεσή τους περισσότερες επιλογές. Όχι μόνο το Xbox Series X σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις από το Xbox Series S (παρ' ότι είναι €200 ακριβότερο), και μάλιστα σημαντικά υψηλότερες, αλλά το Series S δεν σημείωσε σε καμία περίπτωση αυτές που θα ήθελε η Microsoft. Η διαφορά στην επεξεργαστική δύναμη μεταξύ των δύο μοντέλων έπαιξε σίγουρα κάποιο ρόλο, αλλά τον σημαντικότερο πιθανότατα τον έπαιξε ο περιορισμένος αποθηκευτικός χώρος του Series S (και το υψηλό κόστος επέκτασής του).

To ίδιο συνέβη εν πολλοίς και με το PS5: η "πλήρης" του έκδοση, αυτή με το drive οπτικών δίσκων δηλαδή, είναι κατά $100/€100 ακριβότερη από την Digital Edition, όμως σημείωσε κατά πολύ υψηλότερες πωλήσεις. Η συνολική εντύπωση που επικρατεί στο εμπόριο, δε, είναι πως αν ήταν διαθέσιμα περισσότερα "πλήρη" μοντέλα PS5 θα τα προτιμούσε ακόμη πιο πολύς κόσμος από τις Digital Edition, τις οποίες ουκ ολίγοι φαίνονται να αγόρασαν επειδή δεν έβρισκαν τα πρώτα.

Ενδεχόμενο που μάς οδηγεί... νομοτελειακά στο προφανές συμπέρασμα των ημερών: τόσο η εμπορική πρεμιέρα του PS5 όσο και η αντίστοιχη των Xbox Series ήταν μία μεγάλη επιτυχία και μία τεράστια αποτυχία ταυτόχρονα. Μία μεγάλη επιτυχία γιατί και οι δύο εταιρείες πούλησαν μέχρι κάθε PS5 ή XSX που διέθεσαν στην αγορά. Μέχρι και το τελευταίο. Είναι, φυσικά, ο στόχος που έχει οποιαδήποτε κατασκευάστρια εταιρεία οποιουδήποτε κλάδου για οποιοδήποτε προϊόν της. Από την άλλη, ωστόσο, είναι ολοφάνερα και τεράστια αποτυχία γιατί οι δύο εταιρείες θα είχαν πουλήσει περισσότερα τέτοια συστήματα - κατά πάσα πιθανότητα πολύ, μα πολύ περισσότερα από 4 εκατομμύρια μαζί - αν τα είχαν διαθέσει στα καταστήματα ή έστω online.

Είναι πλέον σαφές πως ούτε το σύστημα προπαραγγελιών της μίας ή της άλλης εταιρείας λειτούργησε απρόσκοπτα, ούτε οι ίδιες ή οι εμπορικοί τους συνεργάτες ήταν προετοιμασμένοι για τους αμέτρητους επιτήδειους που αγόρασαν μαζικά τα PS5/XSX για να τα πουλήσουν σε πολύ υψηλότερες τιμές στο E-bay (scalpers). Αυτό που δεν είναι το ίδιο σαφές είναι το αν και σε ποιό βαθμό ευθύνεται η πανδημία για όλα αυτά ή αν πρόκειται απλώς για βολική αιτιολόγηση. Ναι, κι άλλα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας στο παρελθόν είχαν "ξεπουλήσει" αρχικά. Ναι, περισσότερα εκατομμύρια άνθρωποι από ποτέ βρίσκονται τους τελευταίους μήνες "στημένοι" μπροστά στις τηλεοράσεις τους λόγω των μέτρων εγκλεισμού παγκοσμίως, αναζητώντας νέους τρόπους να ψυχαγωγηθούν. Και ναι, ο COVID-19 είχε αρνητικό αντίκτυπο και στις γραμμές παραγωγής πολλών καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας φέτος.

Μπορούσε, λοιπόν, να είχε γίνει καλύτερη διαχείριση της εμπορικής πρεμιέρας των PS5 και XSX από αυτήν που έκαναν οι Sony και Microsoft ή δεν υπήρχε περίπτωση, εν τέλει, να έχουν τα συστήματα αυτά απροβλημάτιστο ξεκίνημα; Αν κρίνει οποιοσδήποτε από το τί συνέβη στο ίδιο χρονικό πλαίσιο με τις nVidia και AMD - οι οποίες ανακοίνωσαν νέες σειρές καρτών γραφικών για PC αλλά διέθεσαν απελπιστικά μικρό αριθμό από αυτές στην αγορά - τότε... μάλλον όχι. Οι κάρτες αυτές, κατά πολύ ακριβότερες από PS5 ή XSX, όχι μόνο συνεχίζουν να μην βρίσκονται πουθενά, αλλά δεν θα είναι ευρέως διαθέσιμες ως τον Μάιο. Ευελπιστούμε πως δεν ισχύει το ίδιο για τα PS5/XSX, μα ακόμη και μία "κατανοητά περιορισμένης έκτασης" πρεμιέρα γι' αυτά όλα δείχνουν πως δεν ήταν ποτέ εφικτό να γίνει, ασχέτως κόστους, προδιαγραφών ή συνοδευτικών games.

Με την κατάσταση όσον αφορά στην διαθεσιμότητα των PS5 και XSX πάντως να μην βελτιώνεται σύντομα - τόσο η Sony όσο και η Microsoft έχουν επιβεβαιώσει πως όλα τα αποθέματα που θα κατασκευάζονται για ακόμη 2 ή και 3 μήνες θα καλύπτουν την ήδη υπάρχουσα ζήτηση - δεν μπορεί να μην αναρωτηθεί κανείς αν το εμπορικό ξεκίνημα των συστημάτων αυτών κάτω από τις παρούσες συνθήκες ήταν τελικά καλή ιδέα. Με... ειρωνική διάθεση, δε, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς αν στην πραγματικότητα είχαμε όντως εμπορική πρεμιέρα νέου PlayStation και Xbox ή αν πήραμε... μία πρόγευση μόνο από τα συστήματα αυτά, με το αληθινό τους ξεκίνημα να τοποθετείται ουσιαστικά στο 2021. Στο κάτω-κάτω, έχει στ' αλήθεια ξεκινήσει ένα προϊόν την πορεία του στην αγορά αν δεν μπορεί πρακτικά κανείς να το βρει για να το αγοράσει;

Το ερώτημα δεν είναι... ρητορικό, μα απολύτως πρακτικό. Θα έχει, δε, ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αν αυτή η απογήτευση ή και θυμός που αισθάνονται εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο τις τελευταίες αυτές εβδομάδες με την όλη κατάσταση θα επηρεάσει ή όχι το πώς θα πορευθούν τα επόμενα χρόνια τα PS5 και XSX. Οι gamers είναι... παράξενη συνομοταξία καταναλωτών, άλλωστε: εξίσου ικανοί να συγχωρήσουν όταν θέλουν κάτι πάρα πολύ όσο και να "τιμωρήσουν" αν κρίνουν πως αδικήθηκαν. Για να δούμε... τί θα δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ