PS4: μπορεί να εκθρονίσει το... PS2;

Η διάκριση του οικιακού συστήματος διασκέδασης με τις υψηλότερες πωλήσεις ever ίσως εφικτή - υπό προϋποθέσεις

Έχει αρχίσει να γίνεται πλέον σχεδόν αντικείμενο... ρουτίνας και γι' αυτόν τον λόγο έχουμε πάψει πια να "κρατάμε λογαριασμό", αλλά η σχετική είδηση μάς έκανε να αναρωτηθούμε κάτι άλλο, περισσότερο ενδιαφέρον. Γινόμαστε συγκεκριμένοι: η Sony ανακοίνωσε χθες πως το PlayStation4, το σύστημά της οικιακής ψυχαγωγίας που επικράτησε θεαματικά του Xbox One και αναδείχθηκε στο μακράν δημοφιλέστερο της αγοράς, έχει πλέον σημειώσει πωλήσεις που αγγίζουν τα 103 εκατομμύρια παγκοσμίως (είχε συμπληρώσει τα 100 εκ. πριν από τρεις μήνες περίπου). Με αυτόν τον τρόπο το PS4 ξεπερνά τόσο το Wii της Nintendo, του οποίου οι πωλήσεις συνολικά ανήλθαν σε 101.5 εκ. συστήματα, όσο και το αρχικό PlayStation, του οποίου ανήλθαν σε 102.5 εκ. συστήματα - περνώντας παράλληλα στην δεύτερη θέση των πλέον επιτυχημένων οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας στην μακρά ιστορία του video gaming.

Στην δεύτερη θέση όμως. Γιατί την πρώτη την κατέχει από τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας το, ως τώρα αδιαφιλονίκητα αξεπέραστο, PlayStation2: αυτό συγκέντρωσε σε όλη του την διαδρομή πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 155 (!) εκατομμύρια συστήματα παγκοσμίως, αριθμό που όλοι οι δημοσιογράφοι και αναλυτές του home entertainment θεωρούσαν και θεωρούν πως δεν θα αγγίξει ποτέ ξανά κανένα άλλο προϊόν του είδους. Μέχρι χθες ανήκαμε και εμείς σε αυτούς, όμως το 103 μάς... έβαλε σε σκέψεις: το 103 δεν είναι τόσο μακριά από το 110, τον στόχο που είχε θέσει αρχικά η Sony για πωλήσεις του PS4 μέχρι τις 31/03/2020 (αυτός ο στόχος ίσως αναθεωρηθεί). Και το 110 ίσως δεν είναι τόσο μακριά από το 155... υπό ορισμένες, έστω και δύσκολες, προϋποθέσεις!

Προϋπόθεση πρώτη: να μην σταματήσουν να κυκλοφορούν νέα games, σε ικανό αριθμό και ποικιλία, για το PS4. Αυτό, ωστόσο, είναι λίγο έως πολύ... δεδομένο: αν κρίνουμε από το τί συνέβη με το PS2, οι εκδότριες εταιρείες video games απλώς δεν θα επιθυμούν να μην εκμεταλλευτούν εμπορικά ένα σύστημα με εγκατεστημένη βάση 110 ή 115 εκ. συστημάτων, ασχέτως αν το PS5 θα κυκλοφορήσει στην επόμενη εορταστική περίοδο. Nέα games για το PS2 κυκλοφορούσαν έως και το 2013 (!), χρονιά που ξεκίνησε η πορεία του PS4. Τί κι αν είχε μεσολαβήσει... ένα ολόκληρο PS3; Πάνω από τα 100, είναι πολλά τα εκατομμύρια συστήματα για να αγνοηθούν. Τόσο απλά!

Προϋπόθεση δεύτερη, όχι άσχετη με την πρώτη: ν' αξιοποιήσει η Sony την συμβατότητα ανάμεσα στα PlayStation5 και PlayStation4... "προς τα πίσω", όχι μόνο στα υπάρχοντα games του δεύτερου μα και για τα μελλοντικά της games επιπέδου ΑΑΑ. Πρόκειται για κάτι πιθανώς εφικτό, αν υπάρχει η απαραίτητη θέληση εκ μέρους της Sony: μπορεί π.χ. τα games του PS5 να προβάλλονται σε πλήρη ανάλυση 4Κ και τα ίδια στο PS4 σε ανάλυση 2K, με λιγότερη λεπτομέρεια, χωρίς τον περιβαλλοντικό ήχο κλπ., αλλά με τους ίδιους βασικούς μηχανισμούς παιχνιδιού. Μόνη παράμετρος που μάς καθιστά επιφυλακτικούς στο συγκεκριμένο: η ύπαρξη του δίσκου SSD στο PS5. Οι παραγωγές του νέου PlayStation στις οποίες αυτός θα παίζει λειτουργικό, καθοριστικό ρόλο, δεν θα είναι εφικτό να διαμορφωθούν μέσω... "υποβάθμισης" για το PS4.

Προϋπόθεση τρίτη, ιστορικά αποδεδειγμένη κι όχι εξαρτημένη από τεχνικές προδιαγραφές: η Sony να κυκλοφορήσει π.χ. το 2021 μία έκδοση PS4 "SuperSlim", όπως αυτήν του PS2 που είχε προσφέρει το 2005, και να την διαθέσει στο εμπόριο στην χαμηλότερη δυνατή τιμή: στα €149 ή ακόμη κι €99 μακροπρόθεσμα. Υπολογίζεται πως τα 30 τελευταία εκατομμύρια πωλήσεων του PS2 έγιναν με αυτήν την έκδοση, όταν το κόστος της μειώθηκε στα $149 (2007) και $99 (2009). Εκείνο το μοντέλο του PS2 ήταν τόσο λεπτό, ώστε κυκλοφόρησαν ως αξεσουάρ ειδικές "θήκες" με... ενσωματωμένα monitor, καθιστώντας το ένα "μεταφερόμενο" σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης ικανό να λειτουργήσει χωρίς τηλεόραση οπουδήποτε υπήρχε παροχή ρεύματος. Γιατί όχι και μία τέτοια έκδοση PS4, με ή χωρίς το Blu-ray drive του, πάντα σε χαμηλό κόστος;

Με το κόστος, δε, των φορητών επίπεδων οθονών έως 13.3 ίντσες να μειώνεται συνεχώς - ανακοινώνονται συνεχώς τέτοια πάνλεπτα monitor με ποιοτική απεικόνιση, υψηλή αυτονομία και άψογη διασυνδεσιμότητα για λιγότερα από $149 σε μικρούς αριθμούς παραγωγής - θα μπορούσε ακόμη και η ίδια η Sony να κυκλοφορήσει ένα τέτοιο "φορητό" PS4 με συνοδευτική οθόνη σε ελκυστική τιμή. Κάτι σαν Nintendo Switch, τύπου, αλλά φυσικά κατά πολύ ισχυρότερο, με πολύ μεγαλύτερη βιβλιοθήκη τίτλων, για χρήση εντός σπιτιού, από σπίτι σε σπίτι ή όπου αλλού υπάρχει ικανοποιητική τροφοδοσία (κάτι που δεν σημαίνει απαραίτητα πρίζα). Γιατί όχι; Την... υπερβολική επιτυχία ενδεχομένως πολλοί εμίσησαν, το σχετικό κέρδος ουδείς!

Όταν όλα έχουν ειπωθεί γνωρίζουμε, φυσικά, πως δεν θα είναι εύκολο πια για ένα σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας που κυκλοφόρησε το 2013 να παραμείνει εμπορικά ενεργό μέχρι π.χ. το 2023 ώστε να ξεπεράσει τα 155 εκατομμύρια πωληθέντα συστήματα του PS2. Η αγορά του gaming ήταν διαφορετική τότε: σήμερα κινείται πολύ γρήγορα και διαφοροποιεί τα πλέον ενεργά της τμήματα με ρυθμούς και τρόπους ενίοτε απρόβλεπτους. Όμως, από την άλλη πλευρά, η αγορά αυτή ποτέ δεν ήταν μεγαλύτερη αριθμητικά και δεν ήταν ποτέ φθηνότερο για τις πρωταγωνίστριες πολυεθνικές να επιτύχουν το είδος της "κατασκευαστικής σμίκρυνσης" που πραγματοποίησε η Sony το 2005 με το PS2 Slim. Με άλλα λόγια... τίποτε δεν αποκλείεται: έχουμε δει να συμβαίνουν και πράγματα πολύ δυσκολότερα ή απρόσμενα σε αυτήν την αγορά. Μακάρι και αυτό!