PS4.5: η θεωρία, η πράξη και η ανοησία

Είναι βάσιμη η φημολογία για βελτιωμένο PS4 και, αν όχι, γιατί; Τα δεδομένα και η γνώμη μας.

Ελάχιστα πράγματα αρέσουν στo Web περισσότερο από μία διαρροή πληροφοριών που κανείς δεν περίμενε - και τα τελευταία εικοσιτετράωρα ακριβώς μία τέτοια έχει εξαπλωθεί με ταχύτητα... πυρκαγιάς στα sites που επικεντρώνονται στα video games και το hardware προσωπικών υπολογιστών καθώς, αν αληθεύει, όντως αλλάζει τα δεδομένα δεκαετιών στον χώρο της οικιακής ψυχαγωγίας. Αναφερόμαστε στην φημολογία γύρω από το λεγόμενο PS4K, φυσικά, η οποία ξεκίνησε από ένα μάλλον γενικόλογο άρθρο του Kotaku και έχει εξελιχθεί σε μείζον ζήτημα, αν μη τί άλλο ακριβώς επειδή τα ελάχιστα συγκεκριμένα πράγματα που αναφέρονται εκεί αφήνουν... ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για συζήτηση. Όπως, φυσικά, και το ενδεχόμενο η όλη φημολογία να μην έχει ουσιαστική σχέση με την πραγματικότητα... ή τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που παρουσιάζεται στις πιο πολλές περιπτώσεις.

Πρώτα στα ελάχιστα στοιχεία που έχουν συγκεκριμένο χαρακτήρα: το άρθρο του Kotaku επικαλείται τόσο προσωπικές πηγές συντακτών του, όσο και συζητήσεις μεταξύ προγραμματιστών ανάπτυξης games στο πλαίσιο της πρόσφατης εκδήλωσης GDC 2016, για την ύπαρξη ενός καινούργιου, ανανεωμένου μοντέλου PlayStation4 που υποτίθεται πως η Sony σχεδιάζει και σκοπεύει να κυκλοφορήσει το 2017 ή αργότερα. Αυτό το "PS4.5" ή "PS4K" όπως το ονομάζουν - προφανώς ανεπίσημα - υποτίθεται πως ενσωματώνει ισχυρότερο κεντρικό επεξεργαστή και υποσύστημα γραφικών ώστε όχι μόνο να διευκολύνει το PlayStation VR στην σύνθεση λεπτομερέστερων εικονικών κόσμων, αλλά έτσι ώστε να προσφέρει και games σε ανάλυση 4Κ (!). Και... κάπου εδώ, φυσικά, αρχίζει να γίνεται κατανοητό το γεγονός ότι η διαρροή αυτών των "πληροφοριών" είναι είτε ανακριβής, είτε απλώς αβάσιμη σε ρεαλιστικό πλαίσιο. Πιστεύουμε το πρώτο... και εξηγούμε το γιατί.

Ας ξεκινήσουμε από τα αδιαμφισβήτητα, ώστε να προχωρήσουμε στα συζητήσιμα: δεν υπάρχει καμία περίπτωση να κυκλοφορήσει καινούργιο μοντέλο PlayStation4 μέσα στους επόμενους 18-24 μήνες το λιγότερο, το οποίο θα απομακρύνεται πολύ στις προδιαγραφές από το υπάρχον μοντέλο. Η Sony δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να το κάνει, καθώς και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην "γενιά" αυτή συστημάτων κατέχει, και πλησιάζει σε εγκατεστημένη βάση τα 40 εκατομμύρια συστήματα παγκοσμίως, και σε πολύ υψηλά κέρδη από το software και τις υπηρεσίες που τροφοδοτούν αυτά τα συστήματα έχει να προσβλέπει. Ένα νέο μοντέλο PS4 με σημαντικά διαφορετικές δυνατότητες θα "έσπαγε στα δύο" την πελατειακή αυτή βάση, καθώς θα δημιουργούνταν τμήματα "δύο ταχυτήτων" σε αυτήν και οι δημιουργοί games δεν θα μπορούσαν να βελτιστοποιήσουν τους τίτλους τους σε δύο διαφορετικές υλοποιήσεις. Υπενθυμίζουμε, άλλωστε, πως η φημολογία θέλει τον σχεδιασμό ενός "ισχυρότερου PS4" και όχι ενός PS5, δηλαδή συστήματος που πιθανώς θα έχει τελείως διαφορετικά υποσυστήματα.

Υπάρχει, βέβαια, πάντοτε το ενδεχόμενο ένα "ισχυρότερο PS4" να στηρίζεται σε κεντρικό επεξεργαστή και υποσύστημα γραφικών τα οποία είναι 100% συμβατά με αυτά του παρόντος PS4, αλλά ταχύτερα και ικανότερα. Έτσι θα ήταν εφικτό οι δημιουργοί games να προσφέρουν παραγωγές π.χ. που προβάλλονται σε ανάλυση 1080p στα 30 καρέ το δευτερόλεπτο στο ένα PS4, στα 60 στο άλλο. Το πρόβλημα είναι πως, απ' όσο γνωρίζουμε τουλάχιστον, η AMD δεν έχει στα σχέδια τέτοιον "επόμενο" συνδυασμό επεξεργαστή και υποσυστήματος γραφικών (η αρχιτεκτονική Zen που περιμένουμε από αυτήν φέτος είναι διαφορετική), ενώ και η υλοποίηση που παρέδωσε στην Sony για το PS4 ήταν ούτως ή άλλως ειδικής διαμόρφωσης (custom design), όχι αυτή που μπορεί να βρει κανείς σε διάφορα laptop ή μικρού μεγέθους PC. Εκτός κι αν η AMD προσφέρει νέο τέτοιον συνδυασμό στη Sony ειδικά σχεδιασμένο εξ αρχής με ρητή "εντολή" την 100% συμβατότητα με το παρόν PS4, βέβαια. Πρόκειται όμως για κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στο παρελθόν και συνεχίζουμε να θεωρούμε δύσκολο σε πρακτικό επίπεδο.

Έπειτα είναι και το σχεδόν... αστείο θέμα των games σε ανάλυση 4Κ από το PS4 - ή οποιοδήποτε άλλο συμπαγές σύστημα ψυχαγωγίας, για να είμαστε ακριβείς. Όπως θα πιστοποιήσουν και οι... πρώτοι παθόντες στο θέμα αυτό, οι PC gamers, χρειάζεται υποσύστημα γραφικών σοβαρής επεξεργαστικής δύναμης για να απεικονιστούν χαρακτήρες, αντικείμενα και περιβάλλοντα σε ανάλυση 3840x2160 pixels, μαζί με εφέ και περαιτέρω επεξεργασία εικόνας κλπ. Ακόμη και με τα ωφέλη που μπορεί να περιμένει κανείς από την πρόσβαση στα υποσυστήματα ενός PS4 "απευθείας", χωρίς την μεσολάβηση λειτουργικού συστήματος (το λεγόμενο coding to the metal), η απαραίτητη δύναμη είναι ακόμη παραπάνω από σεβαστή. Επεξεργαστής και υποσύστημα γραφικών που μπορούν να χωρέσουν και να ψύχονται δίχως προβλήματα σε περίβλημα μεγέθους PS4, με τις αντίστοιχα χαμηλές απαιτήσεις σε ενέργεια, δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Μπορεί να υπάρχουν σε δύο χρόνια, αλλά όχι σήμερα. Αν αναφερόμαστε φυσικά σε γραφικά 3D και όχι απλά 2D, δηλαδή - και χωρίς να αναφερόμαστε καν στο σχετικό κόστος που θα προσέθεταν σε ένα "PS4".

Αυτό που θεωρούμε πως συμβαίνει είναι πιθανώς μία... παρερμηνεία της σχέσης του PS4 με την εικόνα 4Κ. To σύστημα της Sony αυτή τη στιγμή μπορεί να προβάλλει φωτογραφίες και video σε ανάλυση 3840x2160 pixels, μεν, αλλά με την έξοδο HDMI του να είναι έκδοσης 1.4 και όχι 2.0, δεν μπορεί ούτε με περισσότερα από 30 καρέ να αποδώσει κινούμενη εικόνα, ούτε σε μεγαλύτερη χρωματική γκάμα - ενώ παράλληλα δεν μπορεί και να προσφέρει και εικόνα 4Κ από Δικτυακές υπηρεσίες τύπου Netflix, λόγω της απουσίας του κυκλώματος ασφαλείας HDCP 2.2. Ένα PS4 με (α) έξοδο HDMI τελευταίας εσοδείας και (β) Ultra HD BD drive θα το καθιστούσε απολύτως συμβατό με τα πρότυπα εικόνας 4Κ τηλεοράσεων και προβολέων, που έχουν πια επίσημα θεσπιστεί, καθώς και με τα νέα δισκάκια UHD BD που έρχονται σε λίγες εβδομάδες - έτσι η Sony θα μπορούσε να επαναλάβει την επιτυχία που σημείωσε με το PS2 ως DVD player και το PS3 ως Blu-ray player. Αυτές οι προδιαγραφές θα επέτρεπαν, θεωρητικά, και κάποια games σε ανάλυση 4Κ με το υπάρχον hardware του PS4 στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο, μιλάμε ωστόσο φυσικά για απλοϊκότατα games από πλευράς γραφικών.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ένα "PS4K" όπως αυτό, πιθανότερο από ένα "PS4.5" με αναβαθμισμένα υποσυστήματα τόσο ισχυρά, ώστε να προσφέρουν games σε υπερυψηλή ευκρίνεια. Εκτός, φυσικά, αν οι Sony και AMD έχουν βρει όντως έναν τρόπο διατήρησης 100% συμβατότητας με τα games του παρόντος PS4, σε ένα νέο σύστημα που με κάποιο μαγικό τρόπο θα προσφέρει αρκετή ισχύ για games σε υπερυψηλή ευκρίνεια για λιγότερα από €500. Ε, αν το έχουν καταφέρει αυτό, χαλάλι η δημοσιογραφική μας υπερηφάνεια που θα "τσαλακωθεί" σε τέτοιο ενδεχόμενο. Όπως πάντα, ίδωμεν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ