Η Sony, η Microsoft, η εικόνα 4K κι ο... ξένος αχυρώνας

Ανεδαφική η προσπάθεια των Αμερικανών να μειώσουν το PS4 Pro - και όχι ιδιαίτερα έξυπνη. Εξηγούμε γιατί.

Το... "φαίνεσθαι", όπως δείχνουν τα πράγματα, θα συνεχίσει στα μάτια των ανθρώπων του marketing σε πολυεθνικές εταιρείες να είναι σημαντικότερο από την ουσία για πολύ καιρό ακόμη. Σε διαφορετικό συμπέρασμα, δυστυχώς, δεν μπορεί να καταλήξει κανείς παρακολουθώντας την... κοκορομαχία που εκτυλίσσεται στα μέσα ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα ανάμεσα στην Sony και την Microsoft, με την δεύτερη κατά βάση να προκαλεί την πρώτη σε κάθε ευκαιρία όσον αφορά στο αν και κατά πόσο το PS4 Pro είναι σύστημα που αποδίδει "πραγματικά υπερυψηλής ευκρίνειας" γραφικά στα games του ή όχι. Και επειδή η κατάσταση έχει αγγίξει επίπεδα τραγελαφικά, καλύτερα να... "βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους" όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα. Για τελευταία φορά, ελπίζουμε.

Συνοπτικά: στην αποκάλυψη του PS4 Pro στην Νέα Υόρκη η Sony υποστήριξε πως το νέο της, αναβαθμισμένο σύστημα είναι σε θέση να προσφέρει games σε ανάλυση 4Κ, με τον τεχνικό επικεφαλής της, ωστόσο, τον Mark Cerny, ν' αναφέρει με σαφήνεια πως άλλα games θα δημιουργούνται εξ αρχής σε αυτήν την ανάλυση, ενώ άλλα θα καταλήγουν στην εκάστοτε τηλεόραση σε αυτήν την ανάλυση αφού πρώτα έχει γίνει ποιοτικός πολλαπλασιασμός γραμμών (upscaling) των γραφικών τους από χαμηλότερη. Ο Cerny, με άλλα λόγια, αναγνώρισε την διαφορά ανάμεσα στην "πραγματική υπερυψηλή ευκρίνεια" και την "υπερυψηλή ευκρίνεια που προκύπτει μετά από διαδικασία upscaling". Το PS4 Pro, βάσει τεχνικών προδιαγραφών, δεν έχει την απαραίτητη, πολύ μεγάλη, ισχύ ώστε να αποδίδει όλα τα games, όλων των ειδών, σε ανάλυση 4Κ εξ αρχής. Τo γνωρίζαμε, η Sony δεν το έκρυψε και το PS4 Pro θα κριθεί με αυτά τα δεδομένα. Και με το πώς τα games του δείχνουν στα μάτια του κοινού - για κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά.

Η Microsoft, ωστόσο, εννοεί να μην επιτρέψει ούτε μία πιθανή πώληση του επόμενου Xbox της - του κωδικά ονομαζόμενου Scorpio - να μετατραπεί σε πώληση ενός PS4 Pro, γι' αυτό και έχει εστιάσει τις τελευταίες ημέρες στην διαφορά ισχύος ανάμεσα στα δύο συστήματα (συνολική δύναμη 6 TeraFLOPS στο Scorpio και 4.2 TF στο PS4 Pro), καθώς και στην "πραγματική εικόνα 4Κ" και την "όχι πραγματική". Οι συνεντεύξεις των στελεχών της, οι δηλώσεις των επικεφαλής των τμημάτων της και τα... tweets αμφότερων ξεκάθαρα υποστηρίζουν πως η Sony κατά κάποιο τρόπο "εξαπατά" τους gamers γιατί οι τίτλοι του PS4 Pro δεν θα είναι σε μεγάλο τους ποσοστό δημιουργημένοι εξ αρχής σε ανάλυση 2160 γραμμών. Παράλληλα υποστηρίζει πως το Xbox Scorpio θα είναι σύστημα "πραγματικών games σε ανάλυση 4Κ", σημειώνοντας μάλιστα πως, τουλάχιστον οι δικοί της τίτλοι γι' αυτό θα είναι εξ αρχής δημιουργημένοι σε 2160 γραμμές.

Είναι μία σειρά από πράγματα αυτή που καθιστά από παραπλανητική έως ανόητη την θέση κι επιλογή της Microsoft να "παίξει το παιχνίδι των εντυπώσεων" με αυτόν τον τρόπο - και θα τα αναφέρουμε κάθε ένα ξεχωριστά. Πρώτον, η οπτική εντύπωση οποιουδήποτε video game δεν εξαρτάται μόνο από την ανάλυση. Αυτή είναι ένας παράγοντας σημαντικός, αλλά μόνο ένας. Το πόσο περίπλοκα είναι τα σχετικά γραφικά - πόσα πολύγωνα απαρτίζουν κάθε καρέ, πόσο λεπτομερείς είναι οι υφές υλικών, πόσα ειδικά εφέ όλων των ειδών έχουν εφαρμοστεί στην εικόνα κλπ. - είναι κατά βάση σημαντικότερο. Είναι απολύτως εφικτό ένας τίτλος ανάλυσης 1080p να είναι οπτικά καλύτερος από έναν ανάλυσης 2160p. Δεύτερον, όσον αφορά στην εικόνα 4Κ, ό,τι ισχύει στις ταινίες, ισχύει και στα games: πολύς κόσμος δεν μπορεί να διακρίνει καν την διαφορά, ακριβώς επειδή σε πολλές συνθήκες - μεγάλη απόσταση θέασης, μικρή διαγώνιος οθόνης - αυτό είναι... πρακτικά αδύνατο με "φυσιολογικού επιπέδου" ανθρώπινη όραση.

Και τρίτον, ίσως σημαντικότερο όλων: η Microsoft προσπαθεί να προκαλέσει την Sony σε καυγά σε... ξένο αχυρώνα, γιατί ρεαλιστικά, πρακτικά, κανένα από τα δύο συστήματα, ούτε το PS4 Pro ούτε το Xbox Scorpio, δεν έχει την ισχύ να αποδώσει μοντέρνα games όπως τα αντιλαμβανόμαστε σήμερα - με περίπλοκα περιβάλλοντα, πλούσιους σε λεπτομέρεια χαρακτήρες, πολλαπλά ειδικά εφέ ενεργά μόνιμα - σε 2160 γραμμές εξ αρχής. Κανένα από τα δύο. Οι PC gamers, φυσικά, χαμογελούν με... πίκρα και κατανόηση εδώ, με το δίκιο τους: κάρτες γραφικών που κοστίζουν €600 από μόνες τους και προσφέρουν ισχύ μεγαλύτερη των 6 TF - και πάλι από μόνες τους, χωρίς να συνυπολογίσει κανείς με τί κεντρικό επεξεργαστή συνεργάζονται - οριακά προσφέρουν γύρω στα 35-40 καρέ ανά δευτερόλεπτο σε σύγχρονα PC games. Χρειάζονται κάρτες γραφικών, δε, κόστους €800 ή €900 και ισχύος 9 TF για να πλησιάσουν τα πολυπόθητα 60 καρέ. Ακόμη και συνυπολογίζοντας στην εξίσωση τα "πλήρη" Windows 10, τα οποία αφαιρούν κάποια ισχύ αξιοποιήσιμη από το εκάστοτε PC (το Xbox One στηρίζεται σε προσαρμοσμένη τους έκδοση), τα 6 TF του Xbox Scorpio δεν δείχνουν να είναι ούτε κατά διάνοια αρκετά για "εικόνα 4Κ σε όλα τα games του". Αν μιλάμε για ΑΑΑ παραγωγές φυσικά.

Με άλλα λόγια: αν η Microsoft με όλους της τους ισχυρισμούς πρακτικά εννοεί πως π.χ. το Forza 7 στο Xbox Scorpio θα είναι εξ αρχής ανάλυσης 2160p αλλά τα περιβάλλοντα κάθε αγωνιστικής πίστας θα είναι σχεδόν... άδεια (όπως συχνά π.χ. στο Forza 5/6) και τα καρέ άλλοτε 30, άλλοτε λιγότερα, δεν πρόκειται για κάποιου είδους "υπεροχή". Είναι "νίκη" μόνο κατά περίπτωση και με τόσους... "αστερίσκους", ώστε να φέρνει τον αμερικανικό κολοσσό στην δύσκολη θέση να "χρωστά εξηγήσεις". Και αν η Sony αποδείξει πως οι παραγωγές του PS4 Pro πολλαπλασιάζουν της γραμμές τους σε επίπεδο hardware με τρόπο ποιοτικό και - όπως ισχυρίζεται ο Μark Cerny πως γίνεται - χωρίς συνέπειες στον ρυθμό ανανέωσης των καρέ, τότε ο ιαπωνικός κολοσσός υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να έχει επιλέξει εξυπνότερο τρόπο να αναδείξει τα δικά του games: στις 1080 γραμμές αλλά πλουσιότερα οπτικά και σίγουρα με περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο. Σε κάθε περίπτωση: χωρίς να έχουμε δει κοινά τους games δίπλα-δίπλα, και τα καλύτερα αποκλειστικά τους δείγματα παραγωγών διαθέσιμα, είναι από πρόωρο έως ανεδαφικό να συγκρίνουμε σήμερα τα PS4 Pro και Xbox Scorpio. Και σίγουρα ν' αναδεικνύουμε οποιοδήποτε εκ των δύο ως "καλύτερο", μην έχοντας για το Xbox Scorpio απτά στοιχεία στα χέρια μας όσον αφορά στο τελικό εμπορικό προϊόν που θα φτάσει στα χέρια του καταναλωτή.

Όταν, πριν από τρία χρόνια, τα PS4 και Xbox One βρίσκονταν στην "πρώτη γενιά" games τους, είχαμε σε πολλαπλές περιπτώσεις "υπερασπιστεί" το σύστημα της Microsoft: οι πλέον... θερμοκέφαλοι οπαδοί της Sony (και όχι η ίδια) είχαν ανάγει σε μείζον θέμα το γεγονός ότι οι πιο πολλοί κοινοί τίτλοι ανάμεσα στα δύο συστήματα απέδιδαν εξ αρχής 900 γραμμές στο Xbox One και 1080 στο PS4. Η διαφορά δεν ήταν τόσο φανερή και εν τέλει πιο πολλή σημασία είχε (κι έχει) ποιό από τα δύο συστήματα μπορούσε να διατηρήσει τα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο στα games αυτά με τρόπο σταθερό, παρά οι 180 γραμμές ανάλυσης παραπάνω. Σε αυτό συχνά υπερείχε το PS4, αλλά σε πολλές περιπτώσεις και το Xbox One (εξαρτάται από το είδος του τίτλου και το ταλέντο κάθε δημιουργικής ομάδας). Τρία χρόνια μετά θα κάνουμε ακριβώς το ίδιο και θα... "υπερασπίσουμε" την Sony και το PS4 Pro, τρόπον τινά: η ανάλυση εικόνας 4Κ, "αληθινή" ή "κατασκευασμένη", δεν είναι από μόνη της επαρκές μέτρο σύγκρισης ανάμεσα σε δύο συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης (που δεν έχουμε μάλιστα καν κρίνει ακόμη πρακτικά!).

Συν τοις άλλοις θα υπενθυμίσουμε στην Microsoft πως καλύτερα να αποδείξει τους ισχυρισμούς της έμπρακτα - πολλά μπορούν να συμβούν στους ενδιάμεσους 14 μήνες - πριν βιαστεί να μειώσει τον ανταγωνισμό για λόγους εντυπώσεων και μόνο. Και... μακάρι τόσο το PS4 Pro όσο και το Xbox Scorpio να προσφέρουν ομορφότερα αποκλειστικά games, το καθένα με τον τρόπο του, και ικανό αριθμό από κοινά games, τα οποία θα είμαστε σε θέση να συγκρίνουμε "κατά μέτωπο". Και τα δύο, και τα δύο. Από μας, κανείς δεν θα χαρεί περισσότερο!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ