H Sony, η Microsoft, τα χειριστήρια και η απρέπεια

Όταν το marketing στοχοποιεί την καινοτομία, κερδισμένος σίγουρα δεν είναι ο καταναλωτής

Σε περίπου έναν μήνα η αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας θα εισέλθει στην "τελική ευθεία", τρόπον τινά, για την κυκλοφορία του νέου PlayStation και του νέου Xbox. Είναι μάλλον αναμενόμενο, λοιπόν, οι Sony και Microsoft να εντείνουν τις προσπάθειές τους όσον αφορά στην προώθηση αυτών των προϊόντων, ναι. Ορισμένες από αυτές τις προσπάθειες θα υιοθετήσουν σε κάποιο βαθμό έναν τόνο υπερβολής ή πρόκλησης, ναι. Όμως η απροκάλυπτη στοχοποίηση του ανταγωνισμού, και μάλιστα όσον αφορά σε θέματα αναπόφευκτης τεχνικής φύσης και όχι στρατηγικής τοποθέτησης στην αγορά, δεν είναι πρακτική που προσφέρει πολλά εν τέλει στο καταναλωτικό κοινό. Ακριβώς αυτού του είδους η κίνηση έγινε χθες από την Microsoft με στόχο την Sony - και, οδεύοντας προς την εμπορική διάθεση των PlayStation5 και Xbox Series X, είναι επίσης το είδος της κίνησης που δεν θέλουμε να ξαναδούμε από κανέναν εκ των δύο ανταγωνιστών (και κανέναν άλλον "παίκτη του χώρου" γενικότερα).

Εν τάχει: η Sony χθες ανακοίνωσε ποιά περιφερειακά του PlayStation4 μπορούν να αξιοποιηθούν και στο PlayStation5, παραθέτοντας και ορισμένες λεπτομέρειες που καλό είναι να γνωρίζουν οι καταναλωτές. Η γενική υποδοχή του περιεχομένου της ανακοίνωσης από τα μέσα ενημέρωσης ήταν θετική καθώς στην ουσία όλα τα περιφερειακά που η Sony είτε έχει κατασκευάσει η ίδια είτε επισήμως εγκρίνει για να φέρουν στην αγορά άλλοι κατασκευαστές, θα λειτουργούν χωρίς πρόβλημα. Μόνο ένα στοιχείο της ανακοίνωσης προκάλεσε συζητήσεις: η διευκρίνιση εκ μέρους της Sony πως το DualShock4, το χειριστήριο που εξ ορισμού συνοδεύει κάθε PS4, στο PS5 δεν θα λειτουργεί με τα games του δεύτερου αλλά μόνο του πρώτου. Τα games του PS4 θα μπορούν να παιχθούν και με το χειριστήριο του PS5, αλλά το αντίθετο όχι. Μερικές ώρες αργότερα το επίσημο προφίλ του Xbox στο Twitter δημοσίευσε αυτό.






Με την πρώτη ματιά το παραπάνω δείχνει να είναι μία απλή ή και... "αθώα" τρόπον τινά "υπενθύμιση" που απευθύνεται στους καταναλωτές που έχουν ήδη Xbox One, καθώς δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πως παίκτες θα επέλεγαν ένα Xbox Series X αντί για ένα PS5 (ή προφανώς το αντίθετο) βάσει του αν το νέο σύστημα αξιοποιεί το χειριστήριο που έχουν ήδη. Υπάρχουν πολλοί άλλοι λόγοι σε υψηλότερες θέσεις στην... σχετική λίστα που θα οδηγήσει εν τέλει το κοινό στην επιλογή του ενός ή του άλλου συστήματος. Αλλά κάτω από αυτήν την αυτοαναφορική και ειρωνική δημοσίευση κρύβεται κάτι άλλο: η υπόνοια πως... είναι ΟΚ να υποβαθμίζει κάποιος την προσπάθεια κάποιου άλλου να καινοτομήσει, αν αυτό είναι προς όφελος του πρώτου. Και αυτό είναι - ή θα έπρεπε να είναι - απαράδεκτο, γιατί είναι κυριολεκτικά επικίνδυνο ως εντύπωση.

Το χειριστήριο DualSense δεν είναι απλώς "ανασχεδιασμένο στα σημεία" σε σχέση με τον προκάτοχό του, ένα... DualShock5 κατά μία έννοια. Ενσωματώνει σημαντικό αριθμό βελτιώσεων και νέες τεχνολογίες που "μεταφράζονται" σε νέες λειτουργίες και δυνατότητες των games για PS5. Το χειριστήριο του PS4, το DualShock4, απλώς δεν γίνεται να υποστηρίξει τις λειτουργίες αυτές καθώς δεν ενσωματώνει τα απαραίτητα υποσυστήματα. Το να έχει επενδύσει η Sony τόσα σε αυτές τις νέες δυνατότητες αλλά οι δημιουργοί games για PS5 να μην τις αξιοποιούν έτσι ώστε να... παραμείνει συμβατό με τα games του το DualShock4 όχι απλώς δεν έχει νόημα. Όχι μόνο δεν είναι λόγος αρκετός για να μην αξιοποιηθούν τα νέα στοιχεία του DualSense, αλλά θα ήταν ανοησία σε όλα τα επίπεδα: κυριολεκτικά το "παλιό" που στέκεται εμπόδιο στο "καινούργιο", με ό,τι αυτό σημαίνει.

Καλώς ή κακώς η Sony έχει κάνει από τα πρώιμα στάδια σχεδιασμού του PlayStation5 μία επιλογή με το DualSense και έχει αποδεχθεί ένα διόλου ευκαταφρόνητο ρίσκο γι' αυτό. Επέλεξε να καινοτομήσει αντί να "εξελίξει στα σημεία". Θα είναι αυτές οι νέες του λειτουργίες τόσο ενδιαφέρουσες; Ποιός ξέρει; Θα "κάνουν την διαφορά" στην αίσθηση του χειρισμού όσο υπόσχονται οι μηχανικοί της Sony; Ποιός ξέρει; Θα καταλήξουν μήπως να θεωρούνται μετά από λίγο καιρό κολπάκια του εντυπωσιασμού, χωρίς ουσιαστική πρόσθετη αξία για την όλη ψυχαγωγική εμπειρία των τίτλων του PS5; Ποιός ξέρει; Αλλά ο ιαπωνικός κολοσσός, τουλάχιστον, προσπαθεί να κάνει κάτι καινούργιο και διαφορετικό σε έναν τομέα σημαντικό, στον οποίο τα video games έχουν παραμείνει εν πολλοίς στάσιμα για περισσότερα από 25 χρόνια πλέον.

Από ορισμένες απόψεις... καιρός ήταν να προσπαθήσει κάποιος να φέρει στο προσκήνιο μερικά νέα στοιχεία στον έλεγχο των games και, αυτόν τον καιρό, αυτός ο κάποιος είναι η Sony που θα επιδιώξει να το κάνει με το DualSense. Αν μη τί άλλο, κοινώς, αξίζει τα εύσημα γι' αυτό - και σίγουρα όχι φτηνή ειρωνεία.

Με άλλα λόγια: Microsoft, δεν τις χρειαζόμαστε τέτοιες κινήσεις " επιθετικού marketing" που προσβάλλουν την νοημοσύνη μας. Δεν βοηθούν πραγματικά σε κάτι. Υπάρχουν άλλα θετικά στοιχεία των Xbox όπου μπορείς να στηριχθείς και να επικαλεστείς ως ουσιαστικά επιχειρήματα. Το αν και κατά πόσο οι δικοί σου μηχανικοί μπορούσαν κι επέλεξαν να μην το κάνουν ή αν εν τέλει δεν μπορούσαν να προσφέρουν ένα χειριστήριο περισσότερο προηγμένο τεχνολογικά, δεν έχει σημασία. Περισσότερη σημασία έχει ν' αναγνωρίζει κάποιος την καινοτομία όπου αυτή προκύπτει, ακόμη κι αν προέρχεται από τον ανταγωνισμό του - ή, θα έλεγε κανείς, ειδικά τότε.

Ας ελπίσουμε πως το τμήμα PR σου θα επανεξετάσει την προσέγγισή του και δεν θα έχουμε άλλα τέτοια φέτος, γιατί αν συνεχίσει να την υιοθετεί, τότε θα αρχίσει να θυμίζει πια απελπισία. Και αυτό είναι κάτι που σίγουρα δεν θέλεις, σωστά;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ