Gran Turismo Sport: τα τεχνικά

Σε ποιό επίπεδο κινούνται τα γραφικά και ο ήχος του πολυαναμενόμενου τίτλου της Sony;

Οποιοδήποτε video game έχει κυκλοφορήσει σε οποιοδήποτε προηγούμενο οικιακό PlayStation έχει ομολογουμένως στο PS4 την... αποστολή να "περάσει" πήχυ τοποθετημένο ιδιαίτερα ψηλά. Το Gran Turismo Sport, ωστόσο, ακόμη περισσότερο: και η Polyphony έχει καλλιεργήσει σχετική παράδοση εδώ και 20 χρόνια, και ο Kazunori Yamauchi έχει ήδη δώσει σχετικές υποσχέσεις για υπεροχή της νέας του δημιουργίας σε μία σειρά από τομείς. Πώς διαπιστώσαμε λοιπόν - στην διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου που διανύουμε πάντοτε - ότι αποδίδει το GT Sport σε τεχνικό επίπεδο, στην παρούσα του μορφή, με δεδομένο πως βρίσκεται πια μερικούς μήνες μακριά (θέλουμε να πιστεύουμε) από την διάθεσή του στα καταστήματα;

Η απάντηση μπορεί να δοθεί με μία μόνο λέξη: υπέροχα. Επειδή, ωστόσο, οι λεπτομέρειες είναι σημαντικές, τις παραθέτουμε μία προς μία. Το GT Sport το δοκιμάσαμε σε PlayStation4 Pro, στην Sony Bravia ZD9, με σύνδεση VDSL 50/5 στην πλήρη της ταχύτητα. Ναι, οι συνθήκες ήταν σχεδόν ιδανικές, όμως όλοι οι κάτοχοι PS4 μπορούν να προσβλέπουν σε εντυπωσιακά αποτελέσματα ούτως η άλλως: το νέο Gran Turismo προσφέρει γραφικά ανάλυσης 1080 γραμμών ως minimum σε σταθερά 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο, εξομαλύνοντας παράλληλα σε σημαντικό βαθμό τις ακμές των αντικειμένων (antialiasing) και αξιοποιώντας το ικανότερο υποσύστημα φωτισμού περιβάλλοντος που έχουμε συναντήσει ποτέ σε τίτλο αγώνων ταχύτητας. Οι κάτοχοι PS4 Pro, δε, έχουν να προσβλέπουν σε εικόνα ανάλυσης 2160 γραμμών, επίσης στα 60 καρέ, οι οποίες έχουν προέλθει από 1800 αρχικές με την γνωστή αποδοτική τεχνική checkerboard της Sony.

Έχοντας δει στην ίδια τηλεόραση PC games με πλήρη ανάλυση 4Κ, μπορούμε να πιστοποιήσουμε ότι από "κανονική" απόσταση παιχνιδιού είναι απλώς... αδύνατον να διακρίνει οποιοσδήποτε ότι οι γραμμές ανάλυσης του GT Sport δεν είναι εξ αρχής 2160. Το περιμέναμε, αλλά συνεχίζει να είναι άκρως εντυπωσιακό το γεγονός κάθε φορά που το διαπιστώνουμε. Η Polyphony Digital έχει δώσει, ωστόσο, μεγάλη σημασία σε τόσα άλλα στοιχεία των γραφικών, και το έχει κάνει τόσο προσεκτικά, που η ανάλυση είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως δεν θ' απασχολήσει κανέναν. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζει αμέσως, βέβαια, ο προαναφερθείς φωτισμός: αυτός διακρίνεται στα πάντα, όχι μόνο εκεί που τον περιμένει κανείς (όπως π.χ. οι μεταλλικές επιφάνειες) και γνήσια αλλάζει την οπτική εντύπωση του τίτλου, χαρίζοντας "όγκο" και "παρουσία" στα πάντα. Έχει εφαρμοστεί, δε, με τρόπο ρεαλιστικό: τα αμαξώματα των αυτοκινήτων δεν "υπεργυαλίζουν", τα φώτα τους δεν "τυφλώνουν" μα είναι πειστικά "θολά", οι σκιές είναι άτονες στα όριά τους.

Σε τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας ικανές να αποδώσουν την τεχνολογία χρώματος HDR ικανοποιητικά, δε, το GT Sport είναι όλα όσα υποσχέθηκε ο Yamauchi: αληθινή... "επίδειξη δύναμης" του πώς η κατά πολύ ευρύτερη διαθέσιμη γκάμα ανάμεσα στις περισσότερο "ανοιχτές" και τις περισσότερο "κλειστές" αποχρώσεις προσθέτει στην πειστικότητα και φυσικότητα των γραφικών. Ναι, ο πιο πολύς κόσμος θα προσέξει πρώτα τα απίθανα highlights της ανατολής ή της δύσης του ήλιου, των επιγραφών neon και των φαναριών LED - όμως μετά από λίγες ώρες ο παίκτης συνειδητοποιεί πως είναι τελικά όλες οι "μέσες" αποχρώσεις, αυτές που δεν διέκρινε σε συμβατικές τηλεοράσεις, εκείνες που ευθύνονται για την "τηλεοπτικότητα" του νέου Gran Turismo. Μαζί με το Horizon: Zero Dawn το GT Sport είναι η παραγωγή εκείνη των PS4/PS4 Pro που μπορεί να "πουλήσει τηλεοράσεις" HDR κυριολεκτικά... από μόνη της!

Η αλήθεια είναι πως δεν διακρίνονται όλα τα γραφικά στοιχεία του GT Sport από το ίδιο επίπεδο λεπτομέρειας. Ενώ, για παράδειγμα, το αμάξωμα των αυτοκινήτων είναι σχεδόν... αδιανόητα προσεγμένο και το εσωτερικό τους φετιχιστικά αληθοφανές - όσων οχημάτων είδαμε στην διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου τουλάχιστον, γιατί δεν θα είναι όλα έτσι - ο περίγυρος στις αγωνιστικές πίστες, τόσο τις "κλειστές" όσο και τις υπαίθριες, είναι συχνά περισσότερο απλοϊκός απ' όσο θα τον θέλαμε. Οι ακμές των γραφικών σε πολλά πράγματα, επίσης, είναι διακριτές (aliasing) παρά την τεχνική που έχει εφαρμόσει η Polyphony Digital για την εξομάλυνσή τους. Και στα δύο αυτά ζητήματα υπάρχει περιθώριο αντιμετώπισης ή έστω σημαντικού περιορισμού, αν ωστόσο ο Kazunori Yamauchi και η ομάδα του δεν σκοπεύουν να κάνουν την σχετική βελτιστοποίηση παρά στο τελικό στάδιο ανάπτυξης του τίτλου (υπάρχει και το θέμα των 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο που δεν είναι διαπραγματεύσιμο), δεν θα το ξέρουμε παρά μόνο... την ημέρα που θα λάβουμε την τελική έκδοση του GT Sport. Επιφυλασσόμαστε λοιπόν.

Ο τομέας, παραδόξως, του GT Sport στον οποίο έχει γίνει η πλέον θεαματική βελτίωση σε σχέση με παρελθόντα Gran Turismo είναι αυτός των ηχητικών εφέ. Όλα, μηδενός εξαιρουμένου, είναι πλέον πολύ περισσότερο πειστικά, πολύ ευκολότερα διακριτά μεταξύ τους από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο, ακολουθούν το τί συμβαίνει στην οθόνη με πολύ αποτελεσματικότερο τρόπο και συμμετέχουν στην "αίσθηση" της οδήγησης όπως ποτέ δεν έκαναν σε άλλο GT. Η Polyphony είχε επενδύσει σημαντικά σε ανθρώπινο δυναμικό για να καλύψει αυτήν την αδυναμία περασμένων Gran Turismo και η επιλογή αυτή απέδωσε τα μέγιστα. Οι... jazz, new grunge και low-fi μουσικές επιλογές της εταιρείας για το περιβάλλον χειρισμού του GT Sport και τους αγώνες αυτούς καθ' αυτούς δεν θα αρέσουν σε όλους (όπως πάντα), όμως υπάρχει πια τρόπος να τις αλλάξει κανείς με άλλες της αρεσκείας του (αφού μπορεί να ορίσει ν' αναπαράγεται μουσική από μέσο αποθήκευσης USB στο PS4 ενόσω παίζει με το GT Sport έχοντας ενεργοποιημένα μόνο τα εφέ).

O τεχνικός τομέας μιας υπερπαραγωγής επιπέδου Gran Turismo δεν εξαντλείται φυσικά σε λίγες παραγράφους, όμως η δοκιμαστική έκδοση του GT Sport μάς έδωσε την ευκαιρία να σχηματίσουμε σαφή ιδέα του τί μπορούμε να περιμένουμε από την τελική έκδοση τον χειμώνα - και το έκανε με την άνεση και την αυτοπεποίθηση ενός τίτλου που ξέρει πολύ καλά πόσο εντυπωσιακός είναι και πόση δουλειά έχει χρειαστεί γι' αυτό. Η Polyphony έχει υποσχεθεί κι άλλες δοκιμαστικές περιόδους Δικτυακής συμμετοχής μέσα στο καλοκαίρι, θα επανέλθουμε λοιπόν στην εξελικτική πορεία του GT Sport μέχρι την τελική του έκδοση αμέσως μόλις έχουμε την δυνατότητά να αξιολογήσουμε νεότερη έκδοσή του. Έως τότε...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ