Gran Turismo 7

Μετά από χρόνια, ο βασιλιάς επιτέλους στον θρόνο του

Από πλευράς περιεχομένου και διαθέσιμων επιλογών παιχνιδιού το Gran Turismo 7 είναι υπεράνω κριτικής, ποιές εντυπώσεις αποκομίζει όμως κανείς οδηγώντας τα αυτοκίνητά του και συμμετέχοντας στους αγώνες ή τα πρωταθλήματά του; Απάντηση: αυτές που περιμένει κανείς από ένα GT, τις καλύτερες. Όπως και παρελθόντα, έτσι και αυτό το Gran Turismo πετυχαίνει την τέλεια ισορροπία ανάμεσα στον ρεαλισμό και την ψυχαγωγία: το οδηγικό του μοντέλο είναι αληθοφανές, με την έννοια π.χ. πως "εισπράττει" κανείς την φυγόκεντρο στις στροφές ή την ολίσθηση σε διαφόρων τύπων οδόστρωμα, αλλά όχι τόσο πιστό στην πραγματικότητα ώστε να... μην μπορούν να οδηγηθούν π.χ. τα supercars του ή οποιοδήποτε όχημα σε συγκεκριμένες αγωνιστικές πίστες. Είναι σχετικά εύκολο να οδηγήσει κανείς ακόμη και τα ταχύτερα αυτοκίνητα στα πιο πολλά σιρκουί (ειδικά με ενεργοποιημένες τις σχετικές "βοήθειες") αλλά πολύ δύσκολο να τα οδηγήσει "στο όριο", οπότε η πρόοδος του παίκτη "μεταφράζεται" στην ικανότητά του να πλησιάζει αυτό το όριο σε όλες τις πίστες.

Αυτό που έχει πετύχει το GT7 σε υψηλότερο βαθμό από τους προκατόχους του είναι (α) η πειστική απόδοση της οδηγικής "αίσθησης" των διαφορετικών αυτοκινήτων, αλλά και (β) η διαφορά που κάνουν τα ανταλλακτικά ή αξεσουάρ των αναβαθμίσεων στην οδηγική συμπεριφορά κάθε οχήματος. Σε όλα αυτά βοηθούν βέβαια οι δύο ειδικές λειτουργίες του χειριστηρίου DualSense στο PS5, της τοπικής ανάδρασης και της βαθμιαίας πίεσης ή/και αντίστασης στα πλήκτρα-σκανδάλες, που "μεταφέρουν" την σχέση του αυτοκινήτου με το οδόστρωμα και την "αντίσταση" των φρένων ή των τροχών στο απότομο "γκάζι" με πιο πολλή σαφήνεια από ποτέ. Οι αντίπαλοι οδηγοί επίσης δείχνουν "εξυπνότεροι" απ' ότι στο παρελθόν, έστω κι αν περιμένουμε ανυπόμονα την ημέρα που θα καταστεί και η GT Sophy διαθέσιμη ως επιλογή στο GT7. Αυτό που δεν έχει αλλάξει σε σχέση με τα υπόλοιπα GT είναι το μοντέλο καταστροφής των αμαξωμάτων: τα τρακαρίσματα επηρεάζουν μεν την οδήγηση του αυτοκινήτου, αλλά σ' ελάχιστα πράγματα το παρουσιαστικό του. Είμαστε πια πεπεισμένοι πως αυτή είναι προσωπική επιλογή του Kazunori Yamauchi και δεν αλλάζει, οπότε...


Αυτό, φυσικά, που έχει άρδην αλλάξει στο νέο Gran Turismo με την μετάβαση της σειράς στο PlayStation5 είναι ο τεχνικός τομέας. Το GT7 είναι η πρώτη παραγωγή της Polyphony Digital που λειτουργεί σε πλήρη ανάλυση 4Κ "στοχεύοντας" πάντοτε τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο (και πετυχαίνοντάς τα στο 95% των περιπτώσεων), έχοντας μόνιμα ενεργοποιημένα πολλά εφέ βελτίωσης των γραφικών. Το αποτέλεσμα είναι υπέροχο: τόσο μεγάλος, και τόσο φροντισμένος, αριθμός από pixel περιγράφει όπως τούς αξίζει όχι μόνο τα απίθανα λεπτομερή μοντέλα των αυτοκινήτων, αλλά και τα εσωτερικά τους και τα καλοσχεδιασμένα σιρκουί που περιγράφονται με περισσότερα στοιχεία από ποτέ. Το άλμα από το επίπεδο γραφικών του GT Sport - που ήταν ήδη πολύ υψηλό στο PS4 Pro - είναι αμέσως αντιληπτό και η συνολική οπτική εντύπωση... κυριολεκτικά πλέον και χωρίς ίχνος υπερβολής "τηλεοπτική" δύο ή τρία βήματα μακριά από την οθόνη.

Η πολυσυζητημένη υλοποίηση της τεχνικής ray tracing στο GT7 δεν εφαρμόζεται στην διάρκεια των αγώνων αλλά μόνο στα replay: είναι εντυπωσιακή, σαφώς, μα επικροτούμε την επιλογή της Polyphony να μην αποπειραθεί καν να την εφαρμόσει στην εξέλιξη του gameplay αυτού καθ' αυτού γιατί οι συνέπειες στην ομαλότητα της κίνησης θα ήταν μεγάλες. Αντιθέτως έχουμε "παραδοσιακές" τεχνικές φωτισμού, άκρως εντυπωσιακές όμως ως προς την αληθοφάνειά τους και την ανάδειξη λεπτομέρειας στα πάντα. Το πόσο εξελιγμένο είναι σε αυτόν τον τομέα το GT7 γίνεται καλύτερα αντιληπτό από τον τρόπο που αυτός αναπαριστά διαφορετικές ώρες της ημέρας στο ίδιο σιρκουί κατά την διάρκεια ενός αγώνα, καθώς και πώς συνδυάζει τα ρεαλιστικά καιρικά φαινόμενα (που προφανώς επηρεάζουν και την οδήγηση) με αυτόν τον περιβάλλοντα φωτισμό που αλλάζει στην μετάβαση από την μέρα στην νύχτα ή το αντίθετο.


Τα υπόλοιπα τεχνικά κινούνται σε αντίστοιχα υψηλό επίπεδο ποιότητας και δεν αφήνουν περιθώριο για παράπονο ουσιαστικό. Ο ήχος, για παράδειγμα, είναι απίθανα φροντισμένος με εξαιρετική απόδοση των εφέ ακόμη και από απλά στερεοφωνικά ηχεία τηλεόρασης, πόσο μάλλον μέσα από τα ακουστικά Pulse 3D της Sony που είναι σε θέση να προσφέρουν σε όλο του το μεγαλείο τον πολυκατευθυντικό, τρισδιάστατο ήχο που "τυλίγει" τον παίκτη από παντού κατά την διάρκεια των αγώνων. Η μουσική είναι θέμα γούστου, φυσικά, αλλά όλοι οι παίκτες θα βρουν κομμάτια που τούς αρέσουν για να χρησιμοποιούν καθώς η ποικιλία που καλύπτει το σχετικό soundtrack είναι μεγάλη. Ο χειρισμός με το DualSense είναι άψογος (υποστηρίζει ακόμη και την αναγνώριση κίνησης "στον αέρα" ως τρόπο ελέγχου!), η παρουσίαση προσεγμένη σε όλα τα επίπεδα, τα μενού επιλογών λογικά δομημένα και εκτενέστατα. Στην απροβλημάτιστη "ροή" του τίτλου από την μία περιοχή περιεχομένου στην άλλη, στους αγώνες κλπ. βοηθά πάρα πολύ φυσικά και ο ταχύτατος δίσκος SSD του PS5, που μεταφέρει τα σχετικά δεδομένα σχεδόν ακαριαία.

Σε κάθε αξιολόγηση τίτλου τόσο μεγάλου "ειδικού βάρους" όσο αυτού ενός νέου Gran Turismo είναι δημοσιογραφικά... επιβεβλημένο σχεδόν ν' αναφερθούν και αρνητικά στοιχεία - για το GT7, δε, είναι πολύ εύκολο επειδή αυτά είναι λιγοστά κι απολύτως συγκεκριμένα. Η απαίτηση του τίτλου να είναι μόνιμα συνδεδεμένο το PS5/PS4 στο Internet, για παράδειγμα, έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις γιατί ισχύει ακόμη και για επιλογές που είναι απολύτως "τοπικές" και single-player, όπως π.χ. το ανταγωνιστικό παιχνίδι με "χωρισμένη οθόνη στα δύο" ή τα Licenses. Η Polyphony υποστηρίζει πως έχει γίνει αυτή η επιλογή ώστε τα δεδομένα προόδου των παικτών να είναι πάντα ενημερωμένα και να μην μπορούν να... "πειραχτούν πονηρά", θέλουμε να πιστεύουμε όμως πως με αναβάθμιση λογισμικού αυτό μπορεί ν' αλλάξει.


Η δυνατότητα απόκτησης credits του GT7 με αληθινά χρήματα μέσω μικροαγορών (microtransactions) είναι επίσης συζητήσιμη καθώς ουκ ολίγα ποθητά αυτοκίνητα κοστίζουν απίθανα πολλά credits "ωθώντας" τους ανυπόμονους παίκτες σε πρόσθετα έξοδα. Εκεί τουλάχιστον υπάρχει πάντα η επιλογή της κανονικής, σταδιακής συλλογής credits και προόδου στο περιεχόμενο του τίτλου. Πιθανό είναι επίσης - θέλοντας να προσελκύσει νέους παίκτες και να δείξει την αγάπη της στην αυτοκίνηση - η Polyphony Digital με την λειτουργία GT Cafe πρακτικά υποχρεωτικής ενασχόλησης να προκαλέσει μικρή... σύγχυση στους βετεράνους παίκτες των GT, οι οποίοι προφανώς θέλουν να λάβουν μέρος σε πρωταθλήματα αμέσως ώστε να συγκεντρώσουν γρήγορα τα credits που ζητούν τ' αγαπημένα τους αυτοκίνητα και να συμμετάσχουν σε online αναμετρήσεις έχοντας πλήρες γκαράζ με διάφορες επιλογές. Ευπρόσδεκτη, τέλος, θα ήταν η δυνατότητα αποθήκευσης των εικονικών φωτογραφιών μας σε αρχεία 4Κ PNG ώστε να μπορούν στην συνέχεια να αντιγραφούν από το PS5 σε π.χ. κάποιο USB stick.

Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, ωστόσο, αν... αυτά είναι όλα κι όλα τα παράπονά μας από το νέο Gran Turismo, τότε δεν είναι σε καμία περίπτωση αρκετά για να μειώσουν την αξία του: το GT7 είναι όχι μόνο ο πληρέστερος τίτλος στην 25ετή πορεία της σειράς, όχι μόνο ένα από τα καλύτερα διαθέσιμα games του PlayStation5, αλλά ένα από τα κορυφαία racing games όλων των εποχών. Τα έχει όλα: πάρα πολλές επιλογές παιχνιδιού και δραστηριότητες συνολικά, άφθονο περιεχόμενο, προσεγμένο τεχνικό τομέα και προσοχή στην λεπτομέρεια συχνά... αδιανόητη. Μπορεί το "διάλλειμα" του Gran Turismo Sport να έδωσε σε άλλους ανταγωνιστικούς τίτλους της ίδιας κατηγορίας την ευκαιρία να εξελιχθούν και να πλησιάσουν τα GT όσον αφορά στο συνολικό επίπεδο ποιότητας που τους διακρίνει, όμως ο σύγχρονος... "βασιλιάς" των racing games είναι ένας και μόλις επέστρεψε στον θρόνο του. Gran Turismo 7, υποκλινόμαστε!

Βαθμολογία: 10 αστεράκια αθηνόραμα digital - top spot

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ