God of War Ragnarok

Κύκνειο άσμα επίσημο, ολοκλήρωση θριαμβευτική

Η αίσθηση πάντως που αποπνέει το God of War Ragnarok κατά την διάρκεια του παιχνιδιού είναι πανομοιότυπη με αυτή του προκατόχου του - συνειδητή επιλογή εκ μέρους του Studio Santa Monica και μάλλον η σωστή, καθώς μεγάλες αλλαγές σε αυτό που είχαν αγαπήσει τόσα εκατομμύρια παικτών από το 2018 θα αποδεικνύονταν σίγουρα αμφιλεγόμενες. Ο ρυθμός των χτυπημάτων, οι εναλλαγές από γοργά σε δυνατά χτυπήματα και μετά σε ειδικές κινήσεις, οι ελιγμοί αποφυγής, τα χτυπήματα από μακριά κλπ. όλα εκτελούνται και συνδυάζονται όπως ήδη γνωρίζουν και έχουν αγαπήσει οι φίλοι της σειράς. Τόσο ο Kratos όσο και ο Atreus έχουν, δε, πολλαπλές "διαδρομές" διαθέσιμες στην κλίμακα εξέλιξης (skill tree) των δυνατοτήτων τους, ώστε κάθε παίκτης να προσαρμόζει όπλα και ειδικές κινήσεις στο στυλ μάχης που τού αρέσει πιο πολύ.

Υπάρχουν βέβαια προσθήκες σαφώς ευπρόσδεκτες. Στην χρήση όπλων, για παράδειγμα, προσφέρονται περισσότερες επιλογές: το πλήκτρο του χειριστηρίου που στο αρχικό God of War καλούσε πίσω το τσεκούρι του Kratos τώρα χαρίζει έξτρα ιδιότητες, και δύναμη, στα χτυπήματά του (είτε αυτά γίνονται με το τσεκούρι είτε με τις χαρακτηριστικές διπλές λεπίδες του Σπαρτιάτη πολεμιστή). Το τόξο του Atreus, από την άλλη, μπορεί π.χ. να αξιοποιήσει βέλη "ηχητικά" που o νεαρός χρησιμοποιεί για να χτυπήσει συγκεκριμένα σημεία στο γύρω περιβάλλον, ενώ διαθέσιμες στον νεαρό είναι και καλύτερες επιθέσεις μαγείας. Οι διπλές λεπίδες του Kratos μπορούν επίσης να γαντζώνονται από διάφορα σημεία στο γύρω περιβάλλον που "προσφέρονται" γι 'αυτό (ώστε να περνά πάνω από χάσματα με άνεση), ενώ το σχετικό πλεονέκτημα ύψους που αποκτά αξιοποιείται και με κινήσεις-χτυπήματα καθώς προσγειώνεται.


Αν και η αίσθηση στον χειρισμό είναι παρόμοια, η ομαλότητα στην κίνηση των χαρακτήρων είναι βελτιωμένη - γεγονός που βοηθά πολύ στις μάχες με πολλαπλούς αντιπάλους όπου ο παίκτης πρέπει να "περάσει" από άμυνα σε επίθεση και από την μία κίνηση στην άλλη χωρίς "παύσεις" που αλλοιώνουν την ροή των χτυπημάτων του. Η βελτιωμένη κίνηση αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμη βέβαια στις συγκρούσεις με τους μεγαλύτερους αντιπάλους, όπου ο συγχρονισμός είναι ενίοτε καθοριστικής σημασίας και η σχετική δυσκολία εκτέλεσης π.χ. μιας συγκεκριμένης ακολουθίας από χτυπήματα αυξημένη. Το God of War Ragnarok είναι γενικότερα δυσκολότερο από το αρχικό - μιλώντας πάντοτε για το επίπεδο "Balanced" - και οι επιλογές αναβάθμισης του οπλισμού και των δυνατοτήτων των Kratos και Atreus δεν θα διευκολύνουν απλώς τους παίκτες: θ' αποδειχθούν σχεδόν απαραίτητες σε πολλές περιστάσεις.

Ως παραγωγή του Santa Monica Studio, ενός από τα 2-3 κορυφαία της Sony παγκοσμίως, το God of War Ragnarok ήταν δεδομένο πως σε τεχνικό επίπεδο θα ήταν εντυπωσιακό, όμως... δεν είμασταν έτοιμοι γι' αυτό που εισπράξαμε ως τελικό αποτέλεσμα. Στα γραφικά του τίτλου θα αναφερθούμε με λεπτομέρεια σε ξεχωριστό άρθρο, γιατί αληθινά το αξίζουν, όμως για την ώρα αρκεί να υπογραμμίσουμε πως είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει ως τώρα στο PlayStation5 από πλευράς σχεδιασμού και λεπτομέρειας - και με διαθέσιμες ήδη παραγωγές όπως τα Horizon Forbidden West και Returnal, αυτή είναι... μεγάλη κουβέντα να πει κανείς! Η καλλιτεχνική διεύθυνση της όλης παραγωγής, η παρουσίαση, το περιβάλλον ρυθμίσεων, οι διαθέσιμες επιλογές, όλα κινούνται στο επίπεδο ποιότητας που περιμένει κανείς, εννοείται, και σε κάποια πράγματα ακόμη υψηλότερα (όπως στις λειτουργίες προσβασιμότητας για άτομα με ειδικές ανάγκες όπου έχει γίνει... εξωπραγματικά πολλή και και καλή δουλειά αυτή τη φορά).


Οι άλλοι δύο σημαντικοί τεχνικοί τομείς, αυτοί του ήχου και του χειρισμού, ακολουθούν αυτόν των γραφικών από πολύ κοντά. Η ορχηστική μουσική - που έχει γραφεί για το God of War Ragnarok και πάλι από τον Bear McCreary - είναι υπέροχη, συναρπαστική και υποβλητική ακριβώς όσο και όπου πρέπει. Η απόδοση των διαλόγων είναι (αναμενόμενο ίσως για τίτλο της Sony αλλά σε κάθε περίπτωση άξιο αναφοράς) κινηματογραφικού επιπέδου και ύφους - τα εύσημα, δε, αξίζουν και στην ελληνική εκδοχή της, που είναι για μία ακόμη φορά αξιοπρεπέστατη. Οι τελειομανείς θα προτιμήσουν τις αγγλικές φωνές με ελληνικούς υπότιτλους, πιθανώς, όμως ο εξελληνισμός είναι πάντοτε εκτιμητέος. Ο χειρισμός είναι άψογος τόσο στην έκδοση για PS5 όσο και σε αυτήν για PS4 (στην πρώτη υποστηρίζεται και η ανάδραση αφής του DualSense), με άριστη ανταπόκριση σε κάθε εντολή και κάθε κίνηση, βασική ή βοηθητική, να εκτελείται άμεσα.

Θα μπορούσαν να γραφούν σελίδες επί σελίδων για το God of War Ragnarok, όμως... γυρίζουμε στην αρχή: αποφεύγοντας να πεις ο,τιδήποτε που θα στερήσει έστω και μια στιγμή ψυχαγωγίας από πάρα πολλές χιλιάδες Έλληνες παίκτες, πως περιγράφεις τί είναι και τί δεν είναι το αριστούργημα του Sony; Αποφασίζεις, έστω, να προσπαθήσεις. Δεν είναι ο τίτλος που πειραματίζεται με πάρα πολλές αλλαγές, ριψοκινδυνεύοντας να δυσαρεστήσει τα δεκάδες εκατομμύρια των καταναλωτών που ξέρουν πολύ καλά τί θέλουν και περιμένουν από αυτόν. Δεν είναι, λόγω χρονικού σημείου και σεναριακής θέσης, το ίδιο σημαντικός στην πορεία της σειράς συνολικά όσο ο τίτλος-επανεκκίνηση του 2018. Δεν είναι επίσης, όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο για τις ικανότητες του Santa Monica Studio, η παραγωγή που εξαντλεί τις δυνατότητες του PS5.


Είναι, ωστόσο, το αληθινό κύκνειο άσμα του PlayStation4 - κι ας πιστεύαμε πως έτσι θα θυμόμασταν το The Last of Us Part II ή το Ghost of Tsushima - γιατί πραγματικά δεν μπορούμε να φανταστούμε άλλη παραγωγή να ωθεί τα υποσυστήματα του αρχικού μοντέλου τόσο κοντά στα όριά τους. Είναι, όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, η σημαντικότερη κυκλοφορία του 2022 για το PlayStation5 (και πανάξια η τεράστια εμπορική επιτυχία που ήδη διαφαίνεται πως θα σημειώσει). Είναι, επίσης, ένας από τους 3-4 τίτλους (ασχέτως φορμά κυκλοφορίας προφανώς) που ξεχώρισαν σε τέτοιο βαθμό από τους υπόλοιπους της τρέχουσας χρονιάς, ώστε η αναγνώριση του Game of the Year να "παιχθεί" ξεκάθαρα ανάμεσά τους και μόνο.

Πέρα και πάνω απ' όλα, ωστόσο, είναι το μεγαλύτερο, πληρέστερο, καλύτερο God of War στην 17χρονη πορεία της σειράς. Και μόνο γι' αυτό, είναι o τίτλος-υποχρεωτική αγορά του 2022 για το PlayStation4 και το PlayStation5: επειδή ορισμένες διαπιστώσεις δεν χρειάζονταν καν 3000 λέξεις. Είναι από μόνες τους αρκετές.

7/11/2022-11/11/2022: Αθηνόραμα Digital God of War Ragnarok Week!
Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που θέλουν να μάθουν ακόμη περισσότερα για το God of War Ragnarok της Sony, μπορούν στην διάρκεια όλης της επόμενης εβδομάδας να διαβάσουν αναλυτικά άρθρα για το θέμα: από την ιστορία της σειράς των God of War και την ειδική προσέγγιση του νέου στην παρουσίαση και σκηνοθεσία, μέχρι την ανάλυση του τεχνικού τομέα του Ragnarok, τις συχνότερες ερωτήσεις σχετικά με τον τίτλο αλλά και πολύτιμες συμβουλές για τις πρώτες ώρες ενασχόλησης με το αριστούργημα του Santa Monica Studio. Όλα εδώ!

Βαθμολογία: 10 αστεράκια αθηνόραμα digital - top spot

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ