Games σε οπτικούς δίσκους: για ακόμη 6 χρόνια, minimum

Τα επόμενα PlayStation και Xbox θ' αξιοποιούν και υλικό μέσο διανομής, με ό,τι αυτό σημαίνει

Η Ε3 2019 μπορεί να "πέρασε στην ιστορία" ως μάλλον διεκπεραιωτική για μία σειρά από λόγους, "στο περιθώριό" της ωστόσο προέκυψε μία διαπίστωση που μόνο ως θετική μπορεί να χαρακτηριστεί για το καταναλωτικό κοινό: τα δύο επόμενα συστήματα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας των Sony και Microsoft, αυτά που σήμερα αποκαλούμε PlayStation5 και Xbox Scarlett αναμένοντας την επίσημη αποκάλυψη του ονόματός τους το 2020, θα φέρουν αμφότερα drives οπτικών δίσκων (και) για τα games τους. Από την πλευρά των Ιαπώνων το είχε αναφέρει ο αρχιτέκτονας του PS5, ο Mark Cerny, ήδη από τον Απρίλιο στην πρώτη εκείνη σχετική συνέντευξη στο περιοδικό Wired. Από την πλευρά των Αμερικανών, δε, το επιβεβαίωσε ο επικεφαλής του τμήματος του Xbox, ο Phil Spencer, σε πολλαπλές συνεντεύξεις που έδωσε σε διάφορα ΜΜΕ.

Όσον αφορά στην τεχνική πλευρά του θέματος, ο μόνος... "άγνωστος Χ" εντοπίζεται στο στρατόπεδο της Sony, όχι της Microsoft. Η δεύτερη θεωρούμε δεδομένο πως, από την στιγμή που τα Xbox One S και Xbox One X προσφέρουν drive ικανό να αξιοποιεί δίσκους Ultra HD Blu-ray, το Xbox Scarlett (ως ικανότερο και ακριβότερο) θα το κάνει επίσης. Η πρώτη, ωστόσο, η Sony, δεν είναι απαραίτητο πως θα κάνει το ίδιο. Η λογική αυτό υπαγορεύει βεβαίως (τα UHD BD drives δεν είναι πια τόσο ακριβά ως υποσυστήματα αν αξιοποιηθούν στην κλίμακα παραγωγής ενός νέου οικιακού PlayStation), όμως από την άλλη, έστω για λόγους δημόσιας εικόνας, θεωρούσαμε πως το ίδιο θα ίσχυε και για την παρουσία UHD BD drive στο PlayStation4 Pro ενώ αυτό δεν συνέβη.

Αν υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο αυτή τη φορά η Sony είναι πιθανό να κάνει διαφορετική επιλογή, είναι το μέγεθος που αναμένεται να έχουν τα games του PS5: καθώς αυτά θα στοχεύουν πια σε πλήρη ανάλυση 4Κ, το νέο σύστημα του ιαπωνικού κολοσσού θα χρειάζεται περισσότερο (αρχικό) αποθηκευτικό χώρο απ' ότι σήμερα. Τα απλά Blu-ray προσφέρουν αυτήν την στιγμή περίπου 50 GB αποθηκευτικού χώρου και υπάρχουν ήδη ορισμένα games για PS4 (γνωστότερο ανάμεσά τους το Red Dead Redemption 2) που χρειάζονται 2 δίσκους για να παιχθούν. Τα Ultra HD Blu-ray προσφέρουν περίπου 100 GB, χώρος επαρκής ακόμη και για εξαιρετικά περίπλοκα games. Θα αξιοποιούνται φυσικά ρουτίνες συμπίεσης των δεδομένων όπως και σήμερα, όμως τα 100 GB είναι σαφώς προτιμότερα για τις αυξημένες ανάγκες απεικόνισης σε εικόνα 4Κ απ' ότι τα σημερινά 50 GB - ασχέτως αν τα δεδομένα θα καταλήγουν στο εσωτερικό μέσο αποθήκευσης των PS5/Xbox Scarlett (κοινώς στον δίσκο SSD).

Κατά πολύ σημαντικότερο, ωστόσο, από το τεχνικό θέμα του ποιά είδη οπτικών δίσκων θα αξιοποιούν τα επόμενα PlayStation και Xbox είναι φυσικά το γεγονός ότι το υλικό μέσο αποθήκευσης θα παραμείνει ως επιλογή στην διάθεση των καταναλωτών. Με την απόκτηση όλο και πιο πολλών games από όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του κοινού σε αμιγώς ψηφιακή μορφή - απευθείας από τα PlayStation Store και Microsoft Store δηλαδή - για καιρό είχαν προκύψει στο Web ουκ ολίγες συζητήσεις για το αν και κατά πόσο θα έκριναν οι Ιάπωνες κι οι Αμερικανοί σκόπιμο να συμπεριλάβουν τους οπτικούς δίσκους ως τρόπο διανομής games για τα συστήματά τους. Η Microsoft έχει άλλωστε ήδη στην αγορά το Xbox All-Digital Edition με ακριβώς αυτήν την προσέγγιση, ενώ και η Sony έχει τα τελευταία χρόνια δώσει μεγαλύτερη έμφαση από ποτέ στις πωλήσεις περιεχομένου μέσω του PS Store με πολλές προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις για το κοινό.

Ευτυχώς και οι δύο μεγάλες πολυεθνικές αναγνώρισαν τις ρεαλιστικές συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια αγορά. Σε πρώτο επίπεδο, το ποσοστό των καταναλωτών που έχει στην διάθεσή του οικιακή Δικτυακή σύνδεση ικανή να διαμεταφέρει κάθε φορά σε αποδεκτό χρονικό διάστημα π.χ. 75-80 GB δεδομένων στα PS5/Xbox Scarlett για εγκατάσταση ενός video game απευθείας σε αυτά δεν είναι ακόμη η πλειοψηφία (για την ακρίβεια ούτε καν ικανοποιητική μειοψηφία). Σε δεύτερο επίπεδο υπάρχει το θέμα του περιορισμένου όγκου δεδομένων που έχουν διαθέσιμο προς κατανάλωση πολλοί χρήστες π.χ. στις ΗΠΑ και αλλού (data cap), η συνήθεια της συλλογής games σε υλική μορφή, την οποία διατηρούν καταναλωτές αρκετοί σε αριθμό ώστε να μην μπορούν ν' αγνοηθούν, καθώς και η εξασφάλιση κατοχής του υλικού προϊόντος (η οποία δεν είναι και... 100% εγγυημένη ακριβώς στα ψηφιακά προϊόντα).

Το περισσότερο ενδιαφέρον, ωστόσο; Το γεγονός ότι εκπρόσωποι και των δύο εταιρειών, ερωτηθέντες, αναγνώρισαν πως οι καταναλωτές ήθελαν, θέλουν και θα συνεχίσουν να θέλουν να έχουν την σχετική επιλογή στα χέρια τους. Δεν τούς αρέσει να τούς στερεί κάποιος... φορσέ αυτήν την αίσθηση της δυνατότητας επιλογής, ακόμη κι αν την αξιοποιήσουν ελάχιστες φορές. Έτσι, με δεδομένο ότι τα PS5/Xbox Scarlett θα γίνουν διαθέσιμα τον Νοέμβριο του 2020, οι καταναλωτές αυτοί μπορούν να προσβλέπουν σε ακόμη 6 χρόνια (το λιγότερο) δυνατότητας αγοράς games σε μορφή οπτικού δίσκου. Και φτάνοντας πια σχεδόν στο 2026... ποιός ξέρει; Ίσως τότε οι περισσότεροι από μας θα μπορούν να "κατεβάζουν" τα 100 GB σε 100 λεπτά ώστε για τα μεθεπόμενα PlayStation και Xbox να υπάρχει τουλάχιστον ρεαλιστικός αντίλογος εκ μέρους των εταιρειών. Για την ώρα, ωστόσο, απλώς ικανοποίηση: τα γυαλιστερά μας δισκάκια, τα θέλουμε!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ