Games για PS5 ή Xbox Series S/X: τα 79.99 ευρώ προ των πυλών

Ένα βήμα πριν την καθιέρωση η αύξηση τιμής των νέων τίτλων επιπέδου ΑΑΑ, σχολιάζουμε

Με όλα τα σημαντικά στοιχεία που χρειάζονται οι καταναλωτές για να αποφασίσουν όσον αφορά στο PlayStation5 και στα Xbox Series S|X πλέον ανακοινωμένα, και λίγες εβδομάδες πλέον μακριά από την εμπορική τους πρεμιέρα, το ζήτημα του κόστους των games τους αυτών καθ' αυτών απασχολεί περισσότερο από πριν τα μέσα ενημέρωσης της αγοράς. Όχι αδικαιολόγητα: το πολυσυζητημένο εκείνο €79.99 που μόνο μία ή δύο εκδότριες εταιρείες games είχαν "τολμήσει" να αναφέρουν ως πρόθεση μέχρι τον Σεπτέμβριο, έγινε από "κακό σενάριο" περίπου... πραγματικότητα όταν η Sony γνωστοποίησε την τιμή πώλησης του PS5 και των τίτλων του. Και αυτό που επικρατεί ως εντύπωση έκτοτε είναι μεν η εικόνα μίας κατάστασης ακόμη ρευστής, η οποία τείνει ωστόσο να παγιώσει το παραπάνω κόστος ως σίγουρα αποδεκτό, αν όχι το de facto.

To Αθηνόραμα Digital έχει τοποθετηθεί αναλυτικά όσον αφορά στο γιατί η αύξηση αυτή κόστους των games για PS5/XSS/XSX θα μπορούσε να θεωρηθεί δικαιολογημένη και γιατί όχι - ο καθένας αξιολογεί την βαρύτητα των επιχειρημάτων από τις δύο πλευρές και καταλήγει στο δικό του συμπέρασμα. Η Sony, πάντως, εν τέλει φαίνεται να συμφωνεί με τις εκδότριες εταιρείες που υποστηρίζουν πως επειδή το κόστος παραγωγής των games έχει υπερτριπλασιαστεί την τελευταία 15ετία ενώ η τιμή πώλησής τους όχι, η δεύτερη πρέπει τώρα να αυξηθεί. Οι Ιάπωνες κρίνουν πως η μετάβαση σε νέο PlayStation είναι ένα πλαίσιο στο οποίο η αύξηση αυτή μπορεί να συμπεριληφθεί και γι' αυτό τιμολογούν 3 από τα 5 δικά τους games προς €79.99: τα Demon's Souls, Destruction AllStars και Spider-man Miles Morales Ultimate Edition (η οποία περιέχει και την επανέκδοση του αρχικού Marvel's Spider-man για PS5).

Το πρόβλημα, φυσικά, είναι πως η Sony δεν είναι άλλη μία εκδότρια games, είναι η κατασκευάστρια των PlayStation: αυτό πρακτικά σημαίνει πως ενώ δεν μπορεί να επιβάλλει σε άλλες εκδότριες το πώς θα τιμολογήσουν τα games τους, κατά μία έννοια "δίνει το παράδειγμα" για το πού μπορεί να κινηθεί το PS5 ως φορμά συνολικά. Ορισμένες εκδότριες είναι πλέον φανερό πως ήταν αποφασισμένες να προχωρήσουν σε αυξήσεις ανεξαρτήτως του τί θα έκανε η Sony - όμως και με την ίδια να προχωρά σε αυτές, οι υπόλοιπες εκδότριες έχουν πάρει στην ουσία "το πράσινο φως" να ενεργήσουν όπως κρίνουν. Και... μάλλον όλοι μπορούμε να φανταστούμε πώς θα το εκλάβουν αυτό όλες πρακτικά οι εκδότριες εταιρείες τίτλων για το PlayStation5.

Ορισμένες από τις εκδότριες αυτές δείχνουν αναποφάσιστες για την ώρα. Η Take2 είχε πρώτη ανακοινώσει πρόθεση για αυξήσεις και την υλοποίησε (το NBA2K21 στην χώρα μας θα κοστίζει €74.99 για PS5/XSS/XSX), η Activision έκανε το ίδιο με το νέο Call of Duty (στα €79.99), η Gearbox με το Godfall το ίδιο (στα €79.99). Η Electronic Arts δεν έχει ακόμη κάνει σχετική ανακοίνωση επίσημα, όμως όλα δείχνουν πως θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Activision. Η Ubisoft, από την άλλη πλευρά, έχει επιβεβαιώσει πως οι 4 τίτλοι της που θα κυκλοφορήσουν σε PS5/XSS/XSX αλλά και στα PS4/XO - τα Watch Dogs Legion, Assasssin's Creed Valhalla, Immortals: Fenyx Rising και Far Cry 6 - θα έχουν όλοι το παρόν κόστος κι όχι αυξημένο. Οι τέσσερις μεγάλες Ιαπωνικές εκδότριες - Namco, Capcom, Sega, Square/Enix - δεν έχουν ακόμη κάνει επίσημες ανακοινώσεις. Κοινώς: η τιμή των €79.99 δεν έχει ακόμη υιοθετηθεί απ' όλους.

Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος για τον οποίο υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να καθιερωθεί δυστυχώς γρήγορα αυτό το επίπεδο τιμής για τα games των PS5/XSS/XSX: σε αυτήν την αρχική περίοδο κυκλοφορίας των νέων συστημάτων "πρωταγωνιστές" θα είναι οι αφοσιωμένοι gamers και οι λεγόμενοι early adopters, εκείνοι δηλαδή που αγαπούν τόσο την τεχνολογία και τα προϊόντα της ώστε να τα αγοράζουν το συντομότερο δυνατό. Και οι δύο αυτές κατηγορίες καταναλωτών καταβάλλουν το ζητούμενο αντίτιμο αυτού που θέλουν χωρίς... διαμαρτυρίες. Θα δημιουργηθεί λοιπόν μέσα στους επόμενους 3-6 μήνες η εντύπωση πως δεν υπήρξε ιδιαίτερη "αντίσταση" στην αύξηση του κόστους των games, ακόμη και αν αυτό δεν ανταποκρίνεται απαραίτητα στην πραγματικότητα για το ευρύτερο κοινό.

Όλα αυτά, μάλιστα, υπενθυμίζουμε πως ισχύουν και συμβαίνουν ενώ οι ίδιες οι εταιρείες ανάπτυξης και έκδοσης video games δεν έχουν δώσει μέχρι στιγμής ικανοποιητικές - ή και καθόλου... - απαντήσεις σχετικά με το γιατί ακριβώς είναι επιβεβλημένο να αγγίξουν τα €80 οι νέες παραγωγές για PS5/XSS/XSX. Χωρίς περισσότερη πρόκληση από τα κλαδικά ΜΜΕ και με τους πάντες επικεντρωμένους στην εμπορική έναρξη των ίδιων των συστημάτων, οι εταιρείες αυτές δεν πρόκειται να "δώσουν εξηγήσεις", τρόπον τινά, σε κανέναν. Είναι εφικτό μία κατάσταση που οδεύει προς καθιέρωση χωρίς αντίσταση να ανατραπεί μελλοντικά; Η αλήθεια είναι πως δεν είμαστε ακριβώς αισιόδοξοι, μα δεν το αποκλείουμε κιόλας. Ακόμη.

Ένα ενδιαφέρον ερώτημα είναι αυτό: πού θα επιλέξει να σταθεί η Microsoft; Ο αμερικανικός κολοσσός έχει την πολυτέλεια να μην εμπλακεί στο όλο ζήτημα για την ώρα, καθώς δεν θα κυκλοφορήσει κανέναν νέο τίτλο επιπέδου ΑΑΑ μέχρι το 2021 το λιγότερο. Μέχρι τότε, ωστόσο, ίσως δεν θα έχει σημασία τί θα αποφασίσει να κάνει: αν οι πιο πολλές ή και όλες οι εκδότριες εταιρείες καθιερώσουν τα €79.99 ως το αντίτιμο για τις "μεγάλες" παραγωγές τους πολλαπλών φορμά, αυτό θα ισχύει τόσο για το PS5 όσο και για τα Xbox Series S/X. Η ίδια η Microsoft θα μπορούσε να κρατήσει τις δικές της παραγωγές στο σημερινό αντίτιμο από την στιγμή που θα εμφανιστούν την ίδια ημέρα ούτως ή άλλως στο Game Pass (έστω για λόγους... PR) αλλά ποιό το νόημα; Υποθέτουμε λοιπόν ότι σε βάθος χρόνου και ο αμερικανικός κολοσσός θα υιοθετήσει αυτήν την τιμή, αν μη τί άλλο για να υπογραμμίσει πόσο υψηλό συντελεστή κόστους/αξίας προσφέρει συγκριτικά μία συνδρομή στην υπηρεσία Game Pass.

Ως έχουν τα πράγματα αυτήν την στιγμή οι καταναλωτές που δεν θεωρούν ότι μία αύξηση στις τιμές πώλησης των games για PS5 και Xbox Series S/X είναι δικαιολογημένη - και θέλουν η γνώμη τους να γίνει αντιληπτή - μόνο έναν τρόπο αντίδρασης έχουν: να μην αγοράσουν τα games αυτά αμέσως, με την κυκλοφορία των νέων συστημάτων δηλαδή, αλλά να περιμένουν τις αναπόφευκτες εκπτώσεις της άνοιξης. Αυτό, ωστόσο, είναι στην πράξη... ανεφάρμοστο: αφενός οι άνθρωποι που έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν τα νέα PlayStation και Xbox δεν θα πτοηθούν από τα €10 επιπλέον στο κόστος των τίτλων, αφετέρου θα τα αποκτήσουν επί τούτου για να παίξουν games σε αυτά, προφανώς. Και τα πλέον δημοφιλή τέτοια games θα είναι πολλά από εκείνα που ήδη γνωρίζουμε πως θα κοστίζουν €79.99.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ