Electronic Arts: το FIFA της ντροπής, επεισόδιο 3o

Μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, τρεις του κλέφτη τελικά. Η Sony και η Nintendo ακούν;

Ακόμη ένας Σεπτέμβρης, ακόμη ένα FIFA από την EA - και, κάτω από οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες, δεν θα επανερχόμασταν στο ίδιο ακριβώς θέμα για... τρίτη φορά. Όμως ο τρόπος με τον οποίο ο καναδικός κολοσσός συνεχίζει να επαναλαμβάνει το ίδιο απαράδεκτο "φάουλ" δεν αφήνει πολλά περιθώρια για κάτι άλλο. Η επιλογή αυτή φανερώνει πολλά πράγματα για τη νοοτροπία του. Και η επιλογή του να κάνει την ίδια κίνηση εις βάρος του καταναλωτικού κοινού επί τρία συναπτά έτη, παρά την αρνητικότατη κριτική, επιβεβαιώνουν δυστυχώς πανηγυρικά όσους θέλουν την ΕΑ να μην έχει κανέναν ηθικό ή έστω τυπικό φραγμό προκειμένου να σημειώσει υψηλότερα έσοδα. Το θυμόσοφο "μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη", μάλιστα, αποδεικνύεται... πολύ λίγο για την περίπτωσή της. Και είναι πια καιρός να την περιορίσουν άλλοι.

Επανερχόμαστε υπενθυμίζοντας, λοιπόν. Πρόπερσι είχαμε αναφέρει και εμείς και δεκάδες άλλα μέσα ενημέρωσης παγκοσμίως το πώς η Εlectronic Arts κυκλοφόρησε το FIFA 2013 για PS Vita και Wii ως... νέο τίτλο για τα φορμά των Nintendo και Sony, ενώ ήταν ακριβώς ο ίδιος τίτλος με το FIFA 2012 του Wii και το FIFA Football του PS Vita, με μόνες αλλαγές στον κώδικα τις φανέλες των παικτών και τις συνθέσεις των ομάδων. Η ένστασή μας, όπως και όλων όσων διαπραγματεύτηκαν το θέμα, εντοπιζόταν στο οθφαλμοφανές: δεν μπορεί μια εταιρεία να μην προσθέτει απολύτως τίποτε από πλευράς νέων επιλογών και λειτουργιών σε ένα περυσινό video game, να αλλάζει πανελάχιστα πράγματα (που απαιτούν γελοιωδώς λιγοστές ανθρωποώρες δουλειάς) και να το κυκλοφορεί ως καινούργια παραγωγή, ζητώντας την πλήρη τιμή που οι κάτοχοι των Wii και Vita καταβάλλουν για πρωτοεμφανιζόμενους τίτλους. Δεν είναι τίποτε λιγότερο από απάτη.

Πέρυσι τέτοιο καιρό η Εlectronic Arts επανέλαβε ακριβώς το ίδιο "φάουλ" με το FIFA 2014: κυκλοφόρησε τον τίτλο της στα PS Vita, Wii, 3DS, PSP και PS2 με το ίδιο ακριβώς εξώφυλλο που έφεραν οι εκδόσεις των PC, PS3 και Xbox 360, με μόνη διαφορά την ένδειξη "Legacy Edition" στα πρώτα - αλλά την πλήρη τιμή πώλησης που αντιστοιχεί σε καινούργια video games για τα 5 πρώτα φορμά! Η Electronic Arts δεν είχε κάνει καμία επίσημη ενημέρωση πουθενά, φυσικά, όσον αφορά στο τί σημαίνει αυτό το... "Legacy Edition". Είναι μάλλον ασφαλές να υποθέσουμε πως το μεγάλο ποσοστό του καταναλωτικού κοινού ΔΕΝ γνώριζε πως το FIFA 2014 για Vita, Wii, 3DS, PSP και PS2 ήταν ΑΚΡΙΒΩΣ η ίδια παραγωγή, ο ίδιος κώδικας με το FIFA 2013 με μόνη διαφορά μερικά κείμενα στις οθόνες συνθέσεων των ομάδων και γραφικά στις φανέλες των ποδοσφαιριστών. Ειδικά οι γονείς των μικρότερων σε ηλικία παικτών το πιθανότερο είναι να μην είχαν την παραμικρή ιδέα, αλλά να κλήθηκαν να πληρώσουν το ίδιο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό με πέρυσι (και πρόπερσι!) για την νέα έκδοση FIFA που ήθελε το παιδί τους. Τρεις φορές επί €40, γιατί... έτσι!

Και φέτος; Η ίδια ακριβώς ιστορία. Η Electronic Arts κυκλοφορεί το FIFA 2015 για PS Vita, Wii και 3DS με την ένδειξη "Legacy Edition", τιμή πώλησης στα €40 και μόνη διαφορά ανάμεσα στο FIFA 15 και το FIFA 14 (και το FIFA 13 και το FIFA 12) τις επικαιροποιημένες συνθέσεις των ομάδων και τα ονόματα στις φανέλες των παικτών. Τίποτε άλλο.

Το ζήτημα έχει ξεπεράσει πια το επίπεδο του απαράδεκτου κι έχει αγγίξει το σημείο του "κάτι πρέπει να γίνει γι' αυτό". Ούτε η Electronic Arts, ούτε καμία άλλη πολυεθνική σε καμία αγορά δεν έχει δικαίωμα να κοροϊδεύει με αυτόν τον τρόπο το κοινό. Καταλαβαίνουμε πως στα PS Vita, Wii και 3DS είναι δύσκολο να υπάρξει εμπορική αναβάθμιση λογισμικού (software update) που θα ανανέωνε τα στοιχεία στις συνθέσεις και τις φανέλες, "επικαιροποιώντας" τις εκδόσεις αυτές. Όμως το να χρεώνει εκ νέου, σε πλήρη τιμή, δουλειά που έχει γίνει... τρία χρόνια πριν (!), είναι σκανδαλώδες. Ας χρέωνε το 1/4 ή 1/3 των χρημάτων. Και σίγουρα ας φρόντιζε το κοινό να είναι απολύτως ενήμερο για την επιλογή της να μην επενδύσει τίποτε στα Vita, Wii και 3DS - ώστε ο καταναλωτής να αποφασίσει εν πλήρη γνώσει του αν τον ενδιαφέρει η "Legacy Edition" ή αν είναι καλύτερο να την προσπεράσει ή να αγοράσει άλλο ανταγωνιστικό προϊόν.

Το απίθανα μεγάλο "φάουλ" της EA βρίσκεται, εν τέλει, στην επιμονή της να δείχνει απληστία και όχι ευθιξία. Αν η εταιρεία θεωρεί πως οι αναμενόμενες πωλήσεις του FIFA 2015 στα PS Vita, Wii και 3DS δεν αξίζουν το κόστος επένδυσης ή πως τεχνικά δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι περισσότερο από τις εκδόσεις 14, 13 και 12, ας μην το κυκλοφορήσει καθόλου σε αυτά. Ας εστιάσει στα PS4/PS3, στα Xbox One/Xbox 360 και τα PC, όπου κάθε χρόνο γίνεται δουλειά και σημειώνεται μια κάποια εξέλιξη. Αλλά... όχι. Η ΕΑ προτιμά να συγκεντρώνει και τα έσοδα των εκδόσεων Vita/Wii/3DS, προωθώντας κάθε χρόνο το ίδιο ακριβώς προϊόν. Η κοροϊδία, και μάλιστα "στα σιωπηλά", θεωρείται από τα στελέχη της ορθότερη πρακτική. Για τρίτη φορά το ίδιο φάουλ, ωστόσο, πάει πολύ. Και είναι πια καιρός να πάρουν θέση και να επέμβουν οι Sony και Nintendo - ως κάτοχοι των φορμά που ο καναδικός κολοσσός θεωρεί ταυτόχρονα "παρακατιανά" αλλά βολικά κερδοφόρα - για να προστατεύσουν το δικό τους κοινό. Αν η Electronic Arts σκοπεύει να κυκλοφορήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβρη ένα FIFA 2016 σε PS Vita, Wii και 3DS με κώδικα... πενταετίας, οι δύο ιαπωνικές εταιρείες δεν πρέπει να τον δεχθούν για πιστοποίηση. Τόσο απλά.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ