Εικόνα HDR σε games: αληθινό... υπερθέαμα

H πλέον εντυπωσιακή εφαρμογή της τεχνολογίας αυτής - πού και πώς υποστηρίζεται τώρα και στο μέλλον;

Στο πλαίσιο της Αθηνόραμα Digital HDR Week έχουμε μέχρι στιγμής αναφερθεί στο τί ακριβώς είναι και τί προσφέρει η εικόνα HDR, στο τί αξίζει να γνωρίζει κάποιος που σκέφτεται να αγοράσει τηλεόραση ή προβολέα που αξιοποιεί αυτήν την τεχνολογία, καθώς και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να απολαύσει κανείς ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές εικόνας HDR. Υπάρχει όμως μία άλλη μορφή ηλεκτρονικής διασκέδασης η οποία όχι μόνο μπορεί να αξιοποιήσει την τεχνολογία HDR με τρόπο ακόμη περισσότερο εντυπωσιακό σε σχέση με τις σειρές ή τις ταινίες, αλλά έχει... ήδη ξεκινήσει να το κάνει παρά τους μόλις τρεις μήνες προσπαθειών του προς αυτήν την κατεύθυνση. Αναφερόμαστε βεβαίως στα games, κυρίως αυτά που διατίθενται για PlayStation4/PlayStation4 Pro, Xbox One S και προσωπικούς υπολογιστές (αν και για τους τελευταίους η κατάσταση είναι ελαφρώς... περίπλοκη ακόμη και θα εξηγήσουμε γιατί).

Η εικόνα HDR στα games προκύπτει με διαφορετικό τρόπο απ' ότι στις τηλεοπτικές σειρές ή στις ταινίες. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε τεχνικές λεπτομέρειες: κατά βάση η πληροφορία της εικόνας HDR υπάρχει... από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας των γραφικών ενός video game, αφού αυτά δημιουργούνται με μαθηματικά και σε εικονικό περιβάλλον. Όλα αυτά τα χρόνια, που δεν υπήρχαν διαθέσιμες τηλεοράσεις ή προβολείς ικανοί να αποδώσουν αυτήν την χρωματική πληροφορία, οι προγραμματιστές χρειαζόταν να την... "κόβουν" και να κάνουν αλλαγές και ρυθμίσεις τέτοιες, ώστε η εικόνα των games να μην δείχνει άσχημη στις συμβατικές συσκευές απεικόνισης. Αυτό που κάνουν, λοιπόν, πλέον οι εταιρείες ανάπτυξης είναι το... προφανές: δημιουργούν τα γραφικά των games με τον τρόπο που το έκαναν, αλλά φροντίζουν ώστε οι νέες παραγωγές να μην "κόβουν" την πρόσθετη χρωματική πληροφορία. Με κάποια έξτρα δουλειά μάλιστα - όχι πολλή - θα κάνουν το ακριβώς αντίθετο: θ' αναδεικνύουν τα λαμπερότερα και πλουσιότερα χρώματα της εικόνας HDR σε κάθε ευκαιρία.

Επειδή η πληροφορία αυτή στα αρχικά στάδια ανάπτυξης ενός τίτλου υπήρχε αναλλοίωτη, πολλοί προγραμματιστές ήταν σε θέση να την επαναφέρουν και να εμπλουτίσουν υπάρχοντα games με αυτήν: ακριβώς αυτό έκαναν, για παράδειγμα, η Sony και πολλές εταιρείες συνεργάτιδές της "προσθέτοντας" σε παραγωγές περυσινές, διετίας ή και... τριετίας απεικόνιση HDR μέσω ενημερώσεων λογισμικού, έτσι ώστε τα games τους να προβάλλονται χρωματικά εμπλουτισμένα σε συμβατά μέσα προβολής από το PlayStation4 Pro (θεωρητικά κι από το αρχικό PS4 αλλά αυτό... είναι άλλη συζήτηση). Έτσι, συμπεριλαμβανομένων των νέων παραγωγών, οι τίτλοι που υποστηρίζουν την εικόνα HDR στο PS4 Pro ανέρχονται σε 25 περίπου ήδη, ενώ πολύ περισσότεροι έχει επιβεβαιωθεί πως θα το κάνουν το 2017. Στο Xbox One S, από την άλλη πλευρά, είναι κυρίως νέα games αυτά που προσφέρουν εικόνα HDR και αριθμητικά λιγότερα (περίπου 15), όμως και στο σύστημα της Microsoft η υποστήριξη της εικόνας HDR αναμένεται πως θα διευρυνθεί σημαντικά μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο.

Είναι αυτές οι μελλοντικές παραγωγές των PS4 Pro και Xbox One S που έχουν "λάβει στα υπ' όψιν" εξ αρχής την τεχνολογία HDR αυτές που θα "πείσουν" ακόμη και τους πλέον... δύσπιστους καταναλωτές από την πρώτη κιόλας στιγμή. Τίτλοι που βρίσκονται ακόμη πολλούς μήνες μακριά από την κυκλοφορία τους, όπως τα Days Gone και Gran Turismo Sport στο PS4 Pro, μάς έχουν ήδη εντυπωσιάσει σε απρόσμενο βαθμό με τον τρόπο που χρησιμοποιούν την διευρυμένη χρωματική γκάμα HDR στον φωτισμό του περιβάλλοντος και των αντικειμένων. Σε σχετικές επιδείξεις είχαμε την ευκαιρία να δούμε τους δύο τίτλους σε τηλεοράσεις "χωρίς" και "με" απεικόνιση HDR - και στην δεύτερη περίπτωση η αίσθηση που εισπράξαμε ήταν αυτή της... αφαίρεσης ενός γκρίζου πέπλου που μέχρι τώρα δεν ξέραμε πως υπήρχε εκεί! Ακόμη και σε games που γνωρίζουμε καλά εδώ και καιρό, όπως τα δύο Infamous, το Rise of the Tomb Raider και The Witness, η διαφορά είναι αμέσως αισθητή κι εκτιμητέα. Την πρώτη γεύση από παραγωγή επιπέδου ΑΑΑ που έχει σχεδιαστεί εξ αρχής ώστε να αξιοποιεί την τεχνολογία HDR θα την έχουμε τον Φεβρουάριο με το πανέμορφο Horizon: Zero Dawn στα PS4/PS4 Pro.

Στα συστήματα των Sony και Microsoft η απεικόνιση HDR έχει από λίγο έως πολύ "πάρει τον δρόμο της" και, σε έναν χρόνο από σήμερα, θεωρούμε πως θα συγκαταλέγεται στις "αρετές" των νέων games τους με τρόπο αναμενόμενο. Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί, δυστυχώς, για τους προσωπικούς υπολογιστές - τουλάχιστον για την ώρα: παρ' όλο που οι nVidia και AMD έχουν θέσει το ζήτημα "επί τάπητος" εδώ και πολύ καιρό, ουσιαστικά μόνο οι νεότερες σειρές των καρτών γραφικών τους, δηλαδή οι GeForce 10xx της πρώτης και οι Radeon 4xx της δεύτερης, συνεργάζονται σωστά με τα Windows 10 για να προσφέρουν απεικόνιση HDR σε PC games. Την ημέρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δε, ένας (1) μόνο τίτλος για Η/Υ υποστήριζε επίσημα την εικόνα HDR, με έξι ακόμη υπάρχοντες να αναμένουν σχετικές ενημερώσεις λογισμικού αλλά σε ασαφές χρονικό πλαίσιο. Δεν βοηθά, φυσικά, και το γεγονός ότι ακόμη δεν υπάρχει στην αγορά κανένα monitor απεικόνισης HDR (τα πρώτα αναμένεται να επιδειχθούν στην έκθεση CES τον Ιανουάριο) και... όλοι ξέρουμε πόσο μικρό είναι στην πραγματικότητα το ποσοστό των PC gamers που μεταφέρει τον Η/Υ του στο σαλόνι για σύνδεση με την εκεί τηλεόραση.

Όταν όλα έχουν ειπωθεί, ωστόσο, δεν χωρά η παραμικρή αμφιβολία στο εξής: η τεχνολογία HDR θα διαδοθεί και στα video games με τον ίδιο γρήγορο ή γρηγορότερο ρυθμό από αυτόν που παρατηρούμε σήμερα στις τηλεοπτικές σειρές και ταινίες... και θα το κάνει προσφέροντας οπτικά αποτελέσματα ακόμη περισσότερο εντυπωσιακά. Λόγω της ευκολίας υλοποίησής της, δε, αναμένουμε να καθιερωθεί σχεδόν σε όλες τις ΑΑΑ παραγωγές μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες - και το ζητούμενο θα είναι περισσότερο το πόσο ποιοτικά (με την έννοια του πόσο πειστικά και αποτελεσματικά) θα προσφέρεται, παρά το αν. Στις μεγάλες διαγωνίους των τηλεοράσεων θα αναδεικνύεται πάντοτε με περισσότερη μεγαλοπρέπεια, προφανώς, γι' αυτό και τα πλέον αξιοπρόσεκτα παραδείγματα games με απεικόνιση HDR τα περιμένουμε - παρά την τεχνική υπεροχή των PC - από το PS4 Pro ή το Xbox One (και τον διάδοχό του). Για να δούμε... πόσα χρώματα σε πόσα games θα δούμε το 2017, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ