Αντίο, Satoru Iwata

Μόλις στα 55 απεβίωσε ο πρόεδρος της Nintendo, θλίψη στην κοινότητα των gamers όλου του κόσμου

Δεν είναι κρυφό το γεγονός ότι εδώ και χρόνια έχουμε διαφωνήσει σε πολλαπλές περιπτώσεις με τις επιλογές της Nintendo στην αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας, ποτέ ωστόσο δεν αμφισβητήσαμε τον σημαντικό της ρόλο στα πράγματα και το νόημα ύπαρξης που έχει η παρουσία της και τα προϊόντα της. Αυτή η εταιρεία, δυστυχώς, στερείται σήμερα τον ηγέτη της - τον άνθρωπο που, δικαιολογημένα, πολλοί θεωρούν πως την έφερε στην εμπορική επιτυχία όταν η τροχιά της οδηγούσε ολοφάνερα προς το περιθώριο: τον Satoru Iwata. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nintendo απεβίωσε πριν από λίγες ώρες, στην ηλικία των 55 ετών, υποκύπτοντας στον καρκίνο του παχέος εντέρου που αντιμετώπιζε τα τελευταία χρόνια.

O Iwata αποτελεί αληθινά σπάνια περίπτωση στο χώρο της ψηφιακής διασκέδασης και μάλιστα αυτής που σχετίζεται ευθέως με τις ιαπωνικές... παραδόσεις: ήταν από τα ελάχιστα παραδείγματα στελεχών που ξεκίνησαν από τις χαμηλότερες θέσεις της "ιεραρχίας" και μάλιστα τις πλέον πρακτικές, όπως αυτή του απλού προγραμματιστή, για να καταλήξει "στο τιμόνι" μιας πολυεθνικής που διατηρούσε πάντοτε οικογενειακό χαρακτήρα. Τον Iwata έφερε στην Nintendo προσωπικά ο ίδιος ο Hiroshi Yamauchi το 2000 από μία συνεργαζόμενη εταιρεία, την HAL Laboratories, διορίζοντάς τον στο τμήμα του εταιρικού σχεδιασμού. Και, με την υγεία του ίδιου του Yamauchi να φθίνει λίγο αργότερα, το 2002 ο Iwata ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου και προέδρου - το πρώτο πρόσωπο εκτός οικογένειας Yamauchi που κατόρθωσε ποτέ κάτι τέτοιο.

Ο Iwata είχε ήδη διακρίνει από εκείνα τα χρόνια (2001-2004) πως αν η Nintendo συνέχιζε να κινείται στην ίδια πορεία, προωθώντας συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης μόνο για αφοσιωμένους gamers και μόνο για το πιστό της κοινό, θα είχε την τύχη της Sega - η οποία είχε ελάχιστο καιρό νωρίτερα αποδεχθεί την ήττα της με το Dreamcast και είχε αποσυρθεί από την αγορά ως κατασκευάστρια τέτοιων συστημάτων. Ο Iwata πάντοτε πίστευε πως "τα games πρέπει να είναι, πρώτα και πάνω απ' όλα, διασκεδαστικά για όλους", γι' αυτό και (στην ουσία πριν γίνει καν προφανές πως το Nintendo Gamecube θα αποτύγχανε εμπορικά) είχε πολύ γρήγορα ξεκινήσει να αναπτύσσει το Wii, προσπαθώντας παράλληλα να "γεφυρώσει" σε έναν βαθμό την τραγικά μεγάλη διαφορά που χώριζε την Nintendo από τις Sony και Microsoft στον νευραλγικής σημασίας τομέα των Δικτυακών υπηρεσιών.

Με έξυπνη προώθηση και έναν τρόπο ελέγχου που η ευρεία αγορά δεν είχε ξαναδεί σε εφαρμογή, πάντως, το Wii κατόρθωσε να σημειώσει πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία - παρά την τεχνική του κατωτερότητα και παρά τον αδύναμο Δικτυακό του χαρακτήρα. Η... ιστορία από εκείνο το σημείο και πέρα είναι γνωστή: κάποια "στοιχήματα" του Iwata απέδωσαν (όπως το Nintendo Wii) έστω και βραχυπρόθεσμα, κάποια όχι αρχικά αλλά στη συνέχεια (όπως το Nintendo 3DS), κάποια όχι και απομένει ν' αποδειχθεί αν θ' αποδώσουν ποτέ (όπως το Nintendo WiiU). Σε όλο αυτό το διάστημα ο Iwata επεδίωξε να προσφέρει στην ιαπωνική εταιρεία ένα προφίλ διαφορετικό, με περισσότερη έμφαση στο lifestyle και λιγότερη στο "παραδοσιακό" gaming - επιλογή που επικροτήθηκε και κατακρίθηκε ταυτόχρονα, αναλόγως με την οπτική γωνία του κάθε σχολιαστή.

Ο Satoru Iwata, μπορούν να υποστηρίξουν πολλοί, δεν κατόρθωσε να μετασχηματίσει την Nintendo σε μία εταιρεία που μπορεί να ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Δεν κατόρθωσε να διορθώσει πολλά κακώς κείμενα (όπως την αναζονική της στάση απέναντι στις ανεξάρτητες εταιρείες δημιουργίας games) και πολλές της αδυναμίες (όπως την έλλειψη εμπειρίας στην υλοποίηση Δικτυακών υπηρεσιών που στηρίζουν και συμπληρώνουν τα συστήματά της). Όμως κανείς δεν μπορεί να τον κατηγορήσει πως δεν προσπάθησε. Προς υπεράσπισή του, ανέλαβε τα ηνία της Nintendo σε μία μεταβατική εποχή κατά την οποία οι οποιεσδήποτε προβλέψεις για την μετέπειτα πορεία του gaming ήταν πολύ δύσκολο να γίνουν και συνέχισε να την διοικεί ενώ οι συνθήκες της αγοράς αυτής - με την επικράτηση των smartphones, των tablets και του Internet παντού - άλλαζαν κάθε χρόνο δραματικά.

Ίσως χρειάζονταν τολμηρότερες επιλογές. Ίσως αυτές δεν ήταν εφικτές. Σε κάθε περίπτωση, ο Satoru Iwata ήταν, πέρα από κάθε αμφιβολία, σημαντικότατο "κεφάλαιο" ανάμεσα στα κορυφαία στελέχη της Nintendo - η οποία θα πρέπει τώρα να πορευθεί προς το επόμενο, ίσως καθοριστικό, μεγάλο της στοίχημα (τον διάδοχο του WiiU) χωρίς την καθοδήγηση του Iwata. Προσωρινοί διευθυντές για την ανάληψη των καθηκόντων του από πλευράς διαχειριστικής υπάρχουν, όμως η Nintendo θα χρειαστεί έναν πραγματικό ηγέτη για τα δύσκολα χρόνια που έρχονται. Η επιρροή του Iwata θα συνεχίσει ωστόσο να είναι φανερή και με την κυκλοφορία του Nintendo NX, και με αυτήν του επόμενου φορητού συστήματός της, και με την νέα της στρατηγική που ενστερνίζεται πολλά στοιχεία της αγοράς του mobile gaming. Όλες οι σχετικές "ζυμώσεις" που έχουν γίνει "στο παρασκήνιο" είναι δικές του επιλογές. Αντίο, Satoru Iwata. Κρατάμε τη δεδηλωμένη σου πεποίθηση πως "τα games πρέπει να είναι, πρώτα και πάνω απ' όλα, διασκεδαστικά για όλους" και ελπίζουμε η μετά από σένα Nintendo να την υλοποιήσει όπως τής αξίζει. Αντίο.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ