Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2019

E3 2019: του... χρόνου τα σπουδαία

Η φετινή έκθεση κλείνει τις πύλες της χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, υπόσχεται ωστόσο πάρα πολλά για το 2020

Το κοινό που έχει σταθεί μάρτυρας μεταβάσεων από μία "γενιά" συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης στην επόμενη - μόνο στις τελευταίες δύο δεκαετίες είχαμε αυτήν από το αρχικό PlayStation στο PS2, από αυτό και το αρχικό Xbox στα PS3/Xbox 360, από αυτά στα PS4/Xbox One και τις... ενδιάμεσες μεταβάσεις της Nintendo - θα επιβεβαιώσει χωρίς δισταγμό το εξής: είναι πλέον όχι απλώς αντιληπτό, μα ολοφάνερο πότε η αγορά του gaming "ξεκινά να κρατά την αναπνοή της" για την μετάβαση αυτή. Και ενώ βέβαια... business is business με την τρέχουσα χρονιά εξελίσσεται κανονικά - κυκλοφορούν πολλά νέα games επιπέδου ΑΑΑ, οι συνδρομητικές υπηρεσίες βελτιώνονται, γίνονται προσφορές, οι πελατειακές βάσεις των συστημάτων ψυχαγωγίας επεκτείνονται περαιτέρω - την προσμονή της αγοράς για το καινούργιο την "εισπράττει" κανείς πια σε πολλαπλά επίπεδα.

Στην μεγαλύτερη έκθεση της αγοράς αυτής μάλιστα - της Ε3, που ολοκληρώθηκε σήμερα - η αίσθηση αυτή επικράτησε από την πρώτη ημέρα διεξαγωγής της μέχρι την τελευταία. Ο ειδικός Τύπος ταξίδεψε στο Los Angeles γνωρίζοντας ήδη πως στην επόμενη Ε3 θα έχει να καλύψει ένα νέο PlayStation, ενώ μία ημέρα πριν η έκθεση ξεκινήσει έλαβε επιβεβαίωση πως το ίδιο θα έχει να κάνει και για ένα νέο Xbox (αυτό που για την ώρα ονομάζουμε Scarlett). Η Sony ούτως ή άλλως σωστά δεν έλαβε μέρος στην φετινή έκθεση και δεν διοργάνωσε συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιό της, αφού όλα δείχνουν πως θ' αποκαλύψει το PlayStation5 σε δική της εκδήλωση. Η Microsoft, δε, στην δική της συνέντευξη Τύπου - η οποία δεν ήταν αυτό που χρειαζόταν ο αμερικανικός κολοσσός - μίλησε προκαταβολικά αλλά όχι διεξοδικά για το Scarlett, εστιάζοντας παράλληλα σε games που στην πλειοψηφία τους δεν βρίσκονται στον ορίζοντα των Χριστουγέννων.

Έτσι οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες της σύγχρονης ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας εκ των πραγμάτων... αποχρωμάτισαν σε σημαντικό βαθμό την φετινή Ε3 - έκθεση που βρισκόταν ήδη σε πορεία φθίνουσα τα προηγούμενα χρόνια - με την προοπτική να την "αποζημιώσουν" με παρουσία ισχυρή, ίσως την ισχυρότερη από το 2013, του χρόνου. H Nintendo βάσει περιστάσεων κατόρθωσε με αυτόν τον τρόπο να συγκεντρώσει πάνω της περισσότερα φώτα δημοσιότητας απ' ότι οι Δικτυακές της "μεταδόσεις" συνήθως κάνουν και το αποτέλεσμα ήταν άκρως θετικό: οι ανακοινώσεις για νέα Pokemon, δύο νέα Zelda (συνέχεια του Breath of the Wild και Link's Awakening), νέο Luigi's Mansion, νέο Animal Crossing και Fire Emblem "συσπείρωσαν" το πιστό κοινό του ιαπωνικού κολοσσού και προετοίμασαν το έδαφος για ένα γόνιμο επόμενο 18μηνο. Και να σκεφτεί κανείς πως... οι φήμες για νέες εκδόσεις Nintendo Switch δεν έχουν στο μεταξύ σιγάσει!

Φυσικά οι ανεξάρτητες εταιρείες ανάπτυξης ή έκδοσης games δεν μπορούν απλώς να... καθήσουν αναπαυτικά στον καναπέ και να περιμένουν τα επόμενα PlayStation και Xbox να κυκλοφορήσουν, είχαμε λοιπόν πολλές ανακοινώσεις για παραγωγές επιπέδου ΑΑΑ μέσα στο επόμενο 12μηνο. Συνεχίζει, ωστόσο, να υπάρχει η αίσθηση πως η παρούσα γενιά συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης πλησιάζει πια το maximum των δυνατοτήτων της, καθώς τα καινούργια FIFA, Pro Evolution Soccer, Watch Dogs, Doom, Star Wars, Gears of War, Borderlands, Wolfenstein κλπ. εν έτει 2019 δεν μπορούν να εντυπωσιάσουν πια, ασχέτως ποιότητας συνολικής. Μοναδική εξαίρεση: το πολυσυζητημένο Cyberpunk 2077 της θρυλικής πια CD Projeκt RED των Witcher, το οποίο δείχνει υπέροχο και σχεδόν... "παγιδευμένο" ανάμεσα σε δύο διαφορετικές γενιές συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης (δημιουργώντας βεβαίως προσδοκίες για μελλοντική του αναβάθμιση στα ισχυρότερα PS5/Xbox Scarlett όταν έλθει η ώρα).

Ίσως, άλλωστε, η Ε3 που μόλις ολοκληρώθηκε δεν είναι μόνο η τελευταία στην οποία τα PlayStation4 και Xbox One έχουν "τον πρώτο λόγο" όσον αφορά τις κυκλοφορίες νέων games, αλλά και η τελευταία στο πλαίσιο της οποίας τα video games κρίνονται με τρόπο σχεδόν... "παραδοσιακό". Στην Ε3 2020, που θα λάβει χώρα αρκετούς μήνες μετά από την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας Google Stadia και ουκ ολίγους μετά από την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας xCloud της Microsoft, οι νέες παραγωγές θα κρίνονται (και) συγκριτικά με το τί προσφέρεται από εκείνες αλλά και με το πώς προσφέρεται από τις συνδρομητικές υπηρεσίες που ενσωματώνουν πια και ολοκαίνουργια games στο ενιαίο μηνιαίο κόστος τους, όπως το Apple Arcade ή το Xbox Game Pass Ultimate ή το αντίστοιχο UPlay+ της Ubisoft. Το ποιοτικό περιεχόμενο εκτιμάται πάντοτε, αλλά όταν αλλάζει ο τρόπος και το κόστος στο οποίο προσφέρεται, αξιολογείται εκ νέου.

Με... αυτά και μ' εκείνα, κοινώς, η Ε3 2019 "περνά στην ιστορία" ως μάλλον διεκπεραιωτική, όχι μόνο επειδή σηματοδοτεί την προετοιμασία για μετάβαση σε νέα γενιά οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας (στερώντας αναπόφευκτα ενθουσιασμό από την παρούσα), αλλά και επειδή συνέβη μέσα σε ένα πλαίσιο γενικότερων αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο η αγορά των video games λειτουργούσε επί τρεις δεκαετίες περίπου. Οι αλλαγές μόνο... κακό πράγμα δεν είναι, φυσικά, ενώ η γοητεία της προσμονής για το καινούργιο παραμένει αμείωτη στα μάτια εκατομμυρίων καταναλωτών. Αρκεί, φυσικά, αυτές οι αλλαγές να είναι προς το καλύτερο και η προσμονή να αποζημιώνει με αληθινή εξέλιξη στην πλέον αγαπημένη μορφή σύγχρονης διασκέδασης σήμερα. Για να δούμε, λοιπόν, του... χρόνου τα σπουδαία!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ