αθηνόραμα digital

Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2018

Google σε ευρωπαϊκά smartphones, όχι πια δωρεάν

Ο αμερικανικός κολοσσός σχεδιάζει να χρεώνει υπηρεσίες και apps ανά συσκευή - λεπτομέρειες

Όχι μόνο των Σαξόνων, αλλά... πολλών λαών το γνωμικό "Πρόσεξε τί εύχεσαι" έχει εφαρμογή στην αγορά της τεχνολογίας - και αυτές τις ημέρες έχουμε ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα του γιατί. H Google, μετά από εκτενή έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και απόφασής της πως ναι, ο αμερικανικός κολοσσός χρησιμοποιεί πρακτικές εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού ενσωματώνοντας σε κινητά με Android μεγάλο αριθμό από δικές της υπηρεσίες και apps, ανακοίνωσε πως (από το καλοκαίρι και μετά ουσιαστικά) είναι υποχρεωμένη να το κάνει. Ίσως, όμως, έτσι ώστε να... "πάρει το αίμα της πίσω", τρόπον τινά, για το απίθανα μεγάλο πρόστιμο των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων που καλείται από την ΕΕ να πληρώσει αναδρομικά για αυτές τις πρακτικές, από δω και πέρα η Google θα χρεώνει τους κατασκευαστές έως και $40/€30 για να τούς επιτρέπει να προσφέρουν αυτό το λογισμικό με τα smartphones τους στην Ευρώπη!

Πράγματι, ενώ το Android ως λειτουργικό σύστημα αυτό καθ' αυτό θα συνεχίσει να προσφέρεται δωρεάν σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο γιατί θεωρείται στην ουσία "ανοιχτό λογισμικό", μια σειρά από apps και υπηρεσίες/λειτουργίες που ανήκουν στην Google δεν θα δίνονται πια δίχως κόστος στους κατασκευαστές smartphones ή tablets. Αυτές οι υπηρεσίες και apps περιλαμβάνουν το Play Store, το Gmail, τα Google Maps, το YouTube, τον Google Assistant, το Photos και διάφορα άλλα. Η... "πέτρα του σκανδάλου" στην όλη υπόθεση των μονοπωλιακών πρακτικών της Google, η λειτουργία Search και ο δημοφιλής Chrome, επίσης δεν θα περιλαμβάνονται μα στους κατασκευαστές που θα πληρώσουν το αντίτιμο για τις άλλες προαναφερθείσες λειτουργίες ή apps θα προσφέρονται δωρεάν (και προαιρετικά).

Πόσο ακριβώς θα υποχρεούνται να πληρώνουν οι κατασκευαστές συσκευών με Android προκειμένου να έχουν στα προϊόντα τους προεγκατεστημένα τα παραπάνω; εξαρτάται. Στα κινητά υπάρχουν τρεις "τιμολογιακές ζώνες" για την Ευρώπη, οι οποίες διαμορφώνονται βάσει της ανάλυσης οθόνης τους (κατά βάση οι ακριβότερες συνοδεύονται από υψηλότερο αντίτιμο). Το κόστος λοιπόν διαμορφώνεται στα $40/€30 για τις ακριβότερες συσκευές, στα $20/€15 για αυτές της μεσαίας κατηγορίας και στα $10/€7 για αυτές της κατώτερης. Στα tablets βασισμένα σε Android το αντίτιμο έχει οριστεί στα $20/€15 για όλες τις χώρες.

Η κίνηση της Google αξίζει μεν σχολιασμού αλλά... δεν ξέρουμε πώς ακριβώς να την χαρακτηρίσουμε. Από την μία πλευρά φαντάζει ρεβανσιστική γιατί, ενώ έχει μεν ασκηθεί έφεση για το πρόστιμο των 5 δις δολαρίων, ο αμερικανικός κολοσσός στην πραγματικότητα και το πρόστιμο "αντέχει" με άνεση, και σε ιδιαίτερα έσοδα δεν προσβλέπει από την χρέωση των apps και υπηρεσιών που προσέφερε μέχρι σήμερα στους πάντες δωρεάν. Από την άλλη πλευρά υπάρχει και η πρακτική πλευρά του ζητήματος: οι κατασκευαστές θα μπορούσαν ίσως να προσφέρουν συσκευές που δεν έχουν προεγκατεστημένα τα πιο πολλά από τα προαναφερθέντα apps που συνδέονται με υπηρεσίες της Google, αλλά όχι και το Play Store. Αυτό ναι μεν ανήκει στην Google, αλλά είναι η μόνη εύχρηστη, νόμιμη και ασφαλής πηγή λήψης apps για το Android. Είναι σχετικά μικρό το ποσοστό του κόσμου που είναι σε θέση να εγκαταστήσει μόνο του (sideloading) το Play Store και η εγκατάστασή του π.χ. απευθείας από Web sites μέσω browser εγκυμονεί κινδύνους για πολλά εκατομμύρια καταναλωτές.

Αυτό που θα καταλήξει να συμβεί λοιπόν, υποθέτουμε, είναι να έλθουν οι κατασκευαστές σε κάποιου είδους σταθερή, μακρόχρονη συμφωνία με την Google ώστε όλα τα παραπάνω apps και υπηρεσίες να συνεχίσουν να προσφέρονται με τις συσκευές τους και στην Ευρώπη όπως συνέβαινε πάντοτε. Μπορεί το κόστος αυτό το τελικό να μην είναι €30 ή €20 ανά συσκευή, είναι ωστόσο πρακτικά βέβαιο πως ένα ποσοστό από αυτό θα "μετακυλιστεί" στην συνολική τιμή πώλησης του κάθε προϊόντος. Και μπορεί στα κινητά των €400 "και πάνω" αυτή η αύξηση να μην γίνει αντιληπτή ή και να απορροφηθεί από τον κατασκευαστή, στην πλέον "ενεργή" εμπορικά όμως κατηγορία, την εισαγωγική των "έως €200" ενδέχεται να μην ισχύει το ίδιο. Θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε πώς θα διαχειριστεί κάθε κατασκευαστής ξεχωριστά την εξέλιξη αυτή στην Ευρώπη. Έως τότε...


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ