Τα Paper Dresses του '60 στο Μουσείο Μπενάκη

Μόδα από χαρτί

Από -

Μόδα από χαρτί

Τα χάρτινα φορέματα μιας χρήσης, μια σύντομη αλλά εκρηκτική στιγμή στην ιστορία της μόδας, αναβιώνει μέσα από την πολυαναμενόμενη έκθεση της εταιρείας πολιτισμού Atopos, που εγκαινιάζεται την 1η Μαρτίου στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.

Θυμάμαι ακόμη έντονα τον ενθουσιασμό με τον οποίο παρακολουθούσα ένα χρόνο πριν τον Βασίλη Ζηδιανάκη, επιμελητή και καλλιτεχνικό διευθυντή της έκθεσης και ιδρυτικό μέλος της Atopos, να βγάζει τη μία μετά την άλλη τις κρεμάστρες με τα paper dresses από την ντουλάπα των γραφείων τους. Μαυρόασπρα οπ αρτ και πολύχρωμα ψυχεδελικά σχέδια, η σούπα Kάμπελ του Γουόρχολ, στίχοι του Γκίνγκσμπεργκ αλλά και γκι και χριστουγεννιάτικα μοτίβα που περίμεναν τις «πολύχρωμες» Αμερικανές νοικοκυρές του '60 ως δώρο-ανταλλαγή με κουπόνια βαφής μαλλιών... Δημοκρατικά και ευφάνταστα ταυτόχρονα σύμβολα μιας οπτιμιστικής εποχής που πειραματιζόταν με τα νέα υλικά, τα χάρτινα φορέματα μιλούν για μια Αμερική που ονειρευόταν έναν κόσμο χωρίς σίδερο και πλυντήριο και «μελλοντολογούσε» κυνηγώντας την ουτοπία. Παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Αμερική το 1966 για την προώθηση των προϊόντων μεγάλης χαρτοβιομηχανίας και σύντομα πέρασαν στα χέρια σχεδιαστών και οίκων ραπτικής, δημιουργώντας μια καινούργια μόδα που εξέφραζε απόλυτα την ποπ κουλτούρα της δεκαετίας του '60. Τελικά, η τεράστια επιτυχία τους διήρκεσε δύο μόνο χρόνια (1966-68) και μετά εξαφανίστηκαν για να ανασυρθούν δεκαετίες αργότερα από τη λήθη και να πάρουν τη θέση τους ως συλλεκτικά αντικείμενα-σύμβολα μιας εποχής στα μουσεία μόδας.
Στην έκθεση «Χρααατς» η συλλογή της Atopos, που διαθέτει πάνω από 100 αυθεντικά χάρτινα φορέματα της εποχής, παρουσιάζεται σε μια πρωτότυπη εγκατάσταση σχεδιασμένη από το γαλλικό γραφείο βιομηχανικού σχεδιασμού Normal Studio. Ταυτόχρονα ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής της Atopos, Βασίλης Ζηδιανάκης, ζήτησε από νέους σχεδιαστές μόδας και εικαστικούς να εμπνευστούν από κάποιο από τα φορέματα της συλλογής. Παράλληλα, η έκθεση διερευνά τη χρήση του χαρτιού στην ιστορία του ενδύματος και τη σύγχρονη μόδα γενικότερα μέσα από έργα όπως χάρτινα κιμονό της περιόδου Έντο στην Ιαπωνία έως ενδύματα υγειονομικής και βιομηχανικής χρήσης αλλά και χαρακτηριστικά δείγματα χάρτινων δημιουργιών επώνυμων σχεδιαστών, όπως των John Galliano, Issey Miyake, A.F. Vandervorst, Hussein Chalayan, Kosuke Tsumura, Walter Van Beirendonck κ.ά.

Διά χειρός Bob Wilson & Σοφίας Κοκοσαλάκη
Η έκθεση θα περιλαμβάνει, δίπλα στα αυθεντικά χάρτινα φορέματα του '60, μεταξύ άλλων τις δημιουργίες των Σοφίας Κοκοσαλάκη, Mike Cepress, Γιώργου Ελευθεριάδη, Johanna Trudzinski, Bas Kosters, Άγγελου Μπράτη, Demna Gvasalia, Deux Hommes, Marcus Tomlinson κ.ά., καθώς και ένα λευκό χάρτινο φόρεμα ζωγραφισμένο από το διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Bob Wilson.

Το φόρεμα της Nico
Ιδιαίτερη θέση στην έκθεση κατέχει το Fragile Dress από το Brooklyn Museum της Νέας Υόρκης, το χάρτινο φόρεμα της Νico που ο Andy Warhol δημιούργησε το 1966, αφήνοντας το προσωπικό του στίγμα στην εφήμερη αυτή μόδα. Πέρα από τη συλλογή της Atopos, η συνεργασία μεγάλων μουσείων του εξωτερικού -του Musee d'Art Moderne Grand-Duc Jean του Λουξεμβούργου και του Μουσείου Μόδας της Αμβέρσας- συνέβαλε καθοριστικά στον εμπλουτισμό των εκθεμάτων.

Η συνέχεια στην Bettina
Στο πλαίσιο της έκθεσης Χρααατς η avant-garde μπουτίκ του Κολωνακίου φιλοξενεί μια σειρά χάρτινα φορέματα από τις 22 Φεβρουαρίου ως τις 5 Μαρτίου στην είσοδο του καταστήματος επί της οδού Αναγνωστοπούλου.

INFO
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Γκάζι, 2103453111.

Δέσποινα Ζευκιλή
[email protected]

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης