Νέα

Σχέδιο Μπακογιάννη για το κέντρο: Ευρεία πεζοδρόμηση και περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.

Καθοριστικές αλλαγές στο κέντρο της Αθήνας σχεδιάζει ο Κώστας Μπακογιάννης με το πρόγραμμα ανάπλασης «Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας», το οποίο παρουσίασε το πρωί της Δευτέρας 5 Μαΐου στον Τάκη Θεοδωρικάκο, εξασφαλίζοντας την εύνοια του Υπουργείου Εσωτερικών σε πρώτη φάση, και λίγες ώρες αργότερα η πρόταση τέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο, όπου και εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία. Η πολυπόθητη ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων επανέρχεται στο προσκήνιο μαζί με μερικές ακόμη κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ζώνες χωρίς ιδιωτικά αυτοκίνητα, νέες λεωφορειολωρίδες και ποδηλατοδρόμους, προαναγγέλλοντας μια νέα Αθήνα, περισσότερο βιώσιμη και φιλική σε περιπατητές και ποδηλάτες.

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβίωσης και ενοποίησης του ιστορικού κέντρου, που θα δημιουργήσει έναν μεγάλο περίπατο μήκους 6,8 χιλιομέτρων, με διαδρομές ανάμεσα στις ιστορικές γειτονιές της Αθήνας, τα αρχαιολογικά της μνημεία και τις πλατείες της. Το σχέδιο βασίζεται σε επικαιροποιημένες μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και συντάσσεται στο αίτημα για ευρεία πεζοδρόμηση του κέντρου της πρωτεύουσας, το οποίο ταλανίζει τις δημοτικές αρχές για πάρα πολλά χρόνια. Ενόψει της επιστροφής από την πανδημία, οι νέες ανάγκες για δημόσιο χώρο και για αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας (μαζί με την επερχόμενη ρύθμιση για τα τραπεζοκαθίσματα) κάνουν το αίτημα ακόμη πιο επιτακτικό.

«Οι οδικές μετακινήσεις στην Αθήνα τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, σημείωσαν δραστική μείωση, η οποία ξεπέρασε το 75% σε σχέση με τα στοιχεία του Φεβρουαρίου», αναφερόταν στην αρχική εισήγηση, επισημαίνοντας πως νέες χρήσεις παρατηρήθηκαν στο δημόσιο χώρο και στόχος είναι αυτές να διατηρηθούν από εδώ κι έπειτα. Περίπου 50.000 τ.μ. δημόσιου χώρου υπολογίζεται ότι θα αποδοθούν με την ολοκλήρωση του έργου, οι ιστορικές περιοχές της πόλης αλλά και σημαντικά οδικά κομμάτια του κέντρου, όπως οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως και Αθηνάς, θα μετατραπούν σε ζώνες ελεύθερες από Ι.Χ., ενώ ένας νέος ποδηλατόδρομος θα κάνει την εμφάνισή του στην οδό Πανεπιστημίου. Το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων θέλει τα έργα να ξεκινούν τέλος Μαΐου (για την πιλοτική εφαρμογή με ήπιες διαμορφώσεις οδών μέσω σήμανσης, χρωματισμών και αστικού εξοπλισμού) ενώ το σύνολο του έργου έχει ορίζοντα το 2022.

«Ήρθε η ώρα να υλοποιηθεί ένα οραματικό έργο, που μας συστήνει την Αθήνα από την αρχή», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης. Μαζί με τις ήδη διαμορφωμένες οδούς Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας» διαμορφώνει ενιαία πεζοδρομημένη εικόνα για σημαντικό ποσοστό του κέντρου, προγραμματίζοντας μια σειρά από επιμέρους παρεμβάσεις:

Πεζοδρόμηση της λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας, η οποίο αντιστοιχεί σε 10.500 τετραγωνικά μέτρα νέου δημόσιου χώρου και προβλέπει την ενοποίηση του Ζαππείου με τον Ναό Ολυμπίου Διός, τη σύνδεση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης του τραμ.

Μεγάλη παρέμβαση στην οδό Πανεπιστημίου. Τρεις από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα πεζοδρομούνται και στη νέα της φάση θα αποτελείται από έναν νέο ποδηλατόδρομο, δύο λωρίδες κυκλοφορίας για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα ίδιας κατεύθυνσης με αυτή των ΙΧ. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000 τετραγωνικά μέτρα στον δημόσιο χώρο.

Νέα εικόνα στην Πλατεία Συντάγματος με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας για να δημιουργηθεί επιπλέον κοινόχρηστος χώρος (1300 τετραγωνικά μέτρα). Παραμένουν τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα και μία λωρίδα κυκλοφορίας για τα λεωφορεία.

Σε ζώνες ελεύθερες από Ι.Χ. μετατρέπονται τα εξής: η οδός Ερμού μέχρι την Αγίων Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς στο σύνολό της, η οδός Μητροπόλεως και η οδός Ηρώδου Αττικού στο σύνολό τους, καθώς και οι περιοχές του Εμπορικού Τριγώνου και της Πλάκας. Αυτό σημαίνει πως σ’ αυτά τα σημεία πρόσβαση θα έχουν μόνο τα οχήματα των δημόσιων μεταφορών και έκτακτης ανάγκης, τα οχήματα τροφοδοσίας, τα απορριμματοφόρα και τα οχήματα εξυπηρέτησης κατοίκων ή ξενοδοχείων.

Βελτιώσεις στην οδό Πατησίων, στο τμήμα μεταξύ Ομόνοιας και της πλατείας Αιγύπτου προκειμένου να ενοποιηθεί ο περίπατος με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αποδίδοντας επιπλέον 7.000 τετραγωνικά μέτρα. Στο πλάνο των παρεμβάσεων συγκαταλέγεται και η συντήρηση της Πλατείας Ομόνοιας, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί και πρόκειται άμεσα να παραδοθεί.

Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις στην Πλατεία Θεάτρου, την Πλατεία Δικαιοσύνης, την Πλατεία Κοραή αλλά και την Βαρβάκειο Αγορά ώστε να αναδειχθούν ως κεντρικά σημεία της πόλης, παρασύροντας την ευρύτερη αναβάθμιση των περιοχών που αγκαλιάζουν. Επίσης, σε δεύτερο χρόνο, αναφέρονται κι άλλες παρεμβάσεις που θα συνδέσουν τον περίπατο με την Ακαδημία Πλάτωνος.