Panic Room στο ΔΕΣΤΕ

Εναλλακτικό σχέδιο δράσης

Από -

Εναλλακτικό σχέδιο δράσης

Με την έκθεση σχεδίων Panic Room από τη συλλογή του Δάκη Ιωάννου που άνοιξε στο κοινό στις 10 Φεβρουαρίου, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ μας υποδέχεται στη νέα του βάση στη Νέα Ιωνία και ανακοινώνει ένα πιο πειραματικό προφίλ παραδεχόμενο ότι η εποχή του hype του Ψυχικού έχει παρέλθει.

Η έκθεση Panic Room σύμφωνα με την επιμελήτρια και διευθύντρια της γκαλερί Deitch Projects, Kathy Grayson, παρουσιάζει μερικούς από τους πιο ενδιαφέροντες νέους καλλιτέχνες της Αμερικής με έμφαση σε δύο περιοχές έντονης καλλιτεχνικής δραστηριότητας: το Σαν Φρανσίσκο και το Providence του Rhode Island. Η Grayson περιγράφει γλαφυρά την ιδιαίτερη υφή της δράσης των καλλιτεχνών αυτών -κοινοβιακοί χώροι δημιουργίας, κολεκτίβες, φανζίν και περιοδεύουσες μπάντες, εναλλακτικές δίοδοι διοχέτευσης των καλλιτεχνικών προϊόντων- υποστηρίζοντας ότι κανένα από τα mainstream κανάλια δεν συνέβαλε στο να γίνουν της μόδας οι καλλιτέχνες αυτοί. Παρ' όλα αυτά, πολλοί από αυτούς έχουν εδώ και καιρό εκθέσει σε γκαλερί όπως οι Deitch Projects, Peres Projects, Metro Pictures κ. ά., ενώ δεν είναι τυχαίο ότι στο ΔΕΣΤΕ παρουσιάζονται ως μέρος μιας μεγάλης συλλογής όπως του Ιωάννου. Είναι γνωστή η δύναμη της αγοράς να αγκαλιάζει το εναλλακτικό, αλλά και η ικανότητα του Jeffrey Deitch να προωθεί τη νεανική δημιουργία επενδύοντάς την με τη μυθολογία των ξέφρενων νιάτων. Στο φετινό απολογισμό της εικαστικής κίνησης στη Νέα Υόρκη τη χρονιά που μας πέρασε, στο τεύχος του Ιανουαρίου του περιοδικού Artforum,ο David Rimanelli αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η γκαλερί Deitch Projects παραμένει η μεγαλύτερη δίοδος για τη μεταφορά των νέων σκηνών με έμφαση στη youth culture σε συλλέκτες, επιμελητές και μουσεία. Αναφερόμενος και στο λεύκωμα «Live Through This: New York in the Year 2005» που κυκλοφόρησαν ο Deitch και η Grayson, μια συλλογή από καλλιτέχνες και κολεκτίβες, ο Rimanelli εστιάζει στο ρόλο που παίζουν οι δεκάδες φωτογραφίες από πάρτυ, ξεσαλώματα, μεθύσια, σέξι πόζες, μοδάτα ρούχα κ.λπ. στο να καταγράψουν περισσότερο μια κατάσταση παρά να εστιάσουν σε μεμονωμένους καλλιτέχνες. Το ίδιο ισχύει πάντως, κατά τη γνώμη μου, και για το site της γκαλερί στο Ίντερνετ, το οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις φωτογραφίες των εγκαινίων (αποτελούν ξεχωριστή ενότητα), που δίνουν γενικά την αίσθηση της νεανικής πάρτυ ατμόσφαιρας μέσα από ξέφρενα στιγμιότυπα από συναυλίες-performances και πάρτυ, και close ups σε χτενίσματα και ντυσίματα.

«Το σχέδιο είναι η νέα ζωγραφική» έγραφε πριν από λίγους μήνες ένα από τα μεγάλα διεθνή περιοδικά τέχνης, υπονοώντας ότι πρόκειται για μια ακόμη κατασκευασμένη «νέα τάση» για τους Αμερικανούς καλλιτέχνες μετά την προ ολίγων ετών «επιστροφή στη ζωγραφική». Πέρα πάντως από μια συλλογή σχεδίων, η έκθεση Panic Room έχει ενδιαφέρον και ως καταγραφή μιας στιγμής στην ιστορία της Αμερικής (και όχι μόνο), αν εξαιρέσουμε βέβαια μερικά «ένθετα» έργα που φαίνεται να εντάσσονται στον κορμό απλώς και μόνο λόγω του μέσου του σχεδίου (χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έργα των τριών Ελλήνων καλλιτεχνών). Πολλά από τα σχέδια έχουν μια καθηλωτική αμεσότητα, όπως, για να αναφέρω ένα μόνο παράδειγμα, τo κουκουλοφόρο κορίτσι με το αρνάκι στα χέρια της Shay Nowick, η οποία, όπως μαθαίνουμε από το κείμενο, βγάζει μαζί με την Ashley Macomber και ένα φανζίν για τα δικαιώματα των ζώων. Θα προτιμούσαμε όμως να δούμε τα έργα των καλλιτεχνών αυτών όχι σε ένα «Salon Style» drawing show επενδυμένο με την αύρα του εναλλακτικού, αλλά μαζί με τα φανζίν τους, τις μουσικές τους ή, έστω, κάποια επεξηγηματικά στοιχεία που να τοποθετούν τη δράση τους στο κοινωνικό πλαίσιο μες στο οποίο γεννήθηκαν, το οποίο, στην πορεία φαίνεται ότι εξελίχθηκε και στο βασικό εργαλείο μάρκετινγκ της προώθησής τους.

Δέσποινα Ζευκιλή
dzeykili@athinorama.gr


INFO
ΔΕΣΤΕ, Φιλελλήνων 11 και Εμμ. Παππά, Νέα Ιωνία, 210 2758490.

Η νέα εποχή του ΔΕΣΤΕ

  • Το hype του Ψυχικού (bar restaurant Cosmos κ.λπ.) δεν τους εκφράζει πλέον και φιλοδοξούν να στραφούν σε ένα πιο πειραματικο-ερευνητικό προφίλ.
  • Δύο project rooms θα φιλοξενούν εκθέσεις και projects -είναι ανοιχτοί και σε προτάσεις από νέους καλλιτέχνες, επιμελητές κ.ά.-, ενώ οι υπόλοιποι χώροι με έργα της συλλογής θα είναι ανοιχτοί μόνο σε ερευνητές και ειδικούς.
  • Η βιβλιοθήκη και το αρχείο Ελλήνων καλλιτεχνών έχουν πλέον το δικό τους χώρο και είναι ανοιχτά στο κοινό σε συνεννόηση με τη γραμματεία.
  • Το focus σε ένα ενημερωμένο κοινό, που θα πάει επί τούτου στη Νέα Ιωνία και όχι απλώς επειδή περνούσε, φαίνεται κι από τα καινούργια ωράρια (μόνο Παρασκευή 4-8 απόγευμα και Σάββατο 11-4, αλλιώς κατόπιν ραντεβού).
  • Μη σας φοβίσει η απόκεντρη Νέα Ιωνία. Φτάνετε πανεύκολα είτε με τον ηλεκτρικό, είτε με λεωφορείο από την Κάνιγγος, είτε με το αυτοκίνητό σας - ακολουθώντας την κάθετη στην Κηφισίας λεωφόρο Καποδιστρίου.

    banner