Ρεπορτάζ

«Όλη η Ελλάδα – Ένας πολιτισμός»: 251 μεγάλες εκδηλώσεις στους αρχαιολογικούς χώρους από το Υπουργείο Πολιτισμού

Από -

Από την Ρωμαϊκή Αγορά και το Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, το κάστρο Καλαμάτας, την αρχαία Κορινθία και τις Μυκήνες, μέχρι το Σούνιο, την Ελευσίνα και την Βραυρώνα, τον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού, την νότια κλιτή της Ακρόπολης και τη Μονή Καισαριανής, οι αρχαιολογικοί χώροι της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας βρίσκονται σε αναβρασμό, καθώς προετοιμάζονται πυρετωδώς για το κύμα μεγάλων πολιτιστικών εκδηλώσεων που εξαπολύει το Υπουργείο Πολιτισμού τους ερχόμενους καλοκαιρινούς μήνες με το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα – Ένας πολιτισμός».

«Η πανδημία του κορωνοϊού μας έδωσε το έναυσμα να επισπεύσουμε κάτι που ούτως ή άλλως είχαμε δρομολογήσει», ανέφερε η υπουργός Λίνα Μενδώνη κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά το πρωί της Δευτέρας 25 Μαΐου, παραπέμποντας σε περσινές της δηλώσεις για την αξιοποίηση του μνημειακού πλούτου μέσα από τη σύζευξή του με την σύγχρονη δημιουργία.

«Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε από τον Απρίλιο ώστε να δημιουργήσουμε αυτή τη σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων εντός των αρχαιολογικών χώρων με δύο στόχους: ο πρώτος ήταν βγαίνοντας από την ταλαιπωρία του ιού και μπαίνοντας στην κανονικότητα, να προσφέρουμε σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους πολιτιστικές εκδηλώσεις, δεν θέλαμε ένα α-πολιτιστικό καλοκαίρι, και δεύτερον να μπορέσουν να συνεργαστούν με ανθρώπους από τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό τομέα που φέτος έχουν πράγματι προβλήματα στην εργασιακή τους απασχόληση».

Έτσι, από τις 18 Ιουλίου έως και τις 30 Σεπτεμβρίου, δρομολογούνται 251 παρουσιάσεις (55 ξεχωριστές παραγωγές) σε 111 αρχαιολογικούς χώρους όλης της Ελλάδας, συμπεριλαμβάνοντας συναυλίες, θεατρικά δρώμενα, χορό και εικαστικές εγκαταστάσεις, πάντα σύμφωνα με τα ενδεδειγμένα πρωτόκολλα προστασίας κοινού και συντελεστών. Πρόκειται μόνον για την αρχή του προγράμματος, σε πειραματική μάλιστα εκδοχή όπως σημειώθηκε, μια και το «Όλη η Ελλάδα – Ένας πολιτισμός» θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια, αυξάνοντας τους θεσμούς του Υπουργείου Πολιτισμού κατά έναν (αναμένεται ξεχωριστή πλατφόρμα και σύσταση επταμελούς επιτροπής για τις μελλοντικές εκδόσεις). Οι εκδηλώσεις θα είναι δωρεάν, με μοναδικό κόστος το αντίτιμο του εκάστοτε αρχαιολογικού χώρου.

Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είναι μερικοί μόνο από τους οργανισμούς που δίνουν σώμα στην παρθενική χρονιά του προγράμματος, ενώ οι φορείς με τη σειρά τους απευθύνθηκαν –σύμφωνα με την οδηγία της υπουργού– σε εργαζόμενους της ελεύθερης αγοράς, καταλήγοντας το 91% να αποτελείται από εξωτερικούς συνεργάτες ώστε να ενισχυθεί η αγορά.

Η πρεμιέρα των εκδηλώσεων γίνεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή κι ένα δυνατό ρεσιτάλ της κορυφαίας μέτζο σοπράνο Ανίτας Ρατσβελισβίλι (με τη συνοδεία της ορχήστρας της ΕΛΣ) στην Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας, το οποίο αφιερώνεται σε όσους ήταν στην πρώτη γραμμή της μάχης με τον ιό και πρόκειται να μεταδοθεί διαδικτυακά σε ζωντανή σύνδεση. Από εκεί κι έπειτα, για εβδομήντα πέντε περίπου ημέρες, τα κατάλοιπα των αρχαίων δονούνται με πολλές, πολλές βαρυσήμαντες εκδηλώσεις, με πρωταγωνιστή το θέατρο: ακόμη τρεις παραγωγές προστίθενται στα προσεχώς του Εθνικού Θεάτρου (πέρα από τη «Λυσιστράτη» και τις «Πέρσες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου), ανάμεσα στις οποίες το «Αμάρτημα της μητρός μου» του Γεώργιου Βιζυηνού στην αγγλική γλώσσα, χορογραφίες των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου, Κωνσταντίνου Ρήγου και χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ, αλλά και μια φρέσκια παραγωγή πάνω σε όσα περάσαμε, το «Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού» του Γιώργου Βέλτσου με την ηθοποιό Ρένη Πιττακή. Στη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε, επίσης, πως αναμένεται ένα ακόμη κύμα θεατρικών έργων στους αρχαιολογικούς χώρους από τα ΔΗΠΕΘΕ.

Το ταξίδι συνεχίζεται με μουσική για ακροατές όλων των προτιμήσεων, μια και το πρόγραμμα σχεδιάστηκε ώστε να αγκαλιάσει όλο το κοινό. Πειραγμένα παραδοσιακά ακούσματα από νέες ομάδες, όπως το γυναικείο φωνητικό σύνολο Chórεs που δημιούργησε η Μαρίνα Σάττι και η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα, τιμητικές βραδιές για τα 95 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη, πολλά υποσχόμενα ρεσιτάλ του βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά στην πατρίδα του, την Καλαμάτα, επανεμφάνιση της Καμεράτας από το Μέγαρο Μουσικής, το «Χαμόγελο της Τζοκόντας» του Μάνου Χατζιδάκι και η «Μήδεια» του Τζορτζ Μπέντα με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη –«ένα ρηξικέλευθο μελωδικό δράμα που δεν τραγουδιέται αλλά απαγγέλλεται», όπως ανέφερε ο Γιάννης Βακαρέλης– είναι μερικά απ’ όσα αναφέρθηκαν εν τάχει στη διαδικτυακή ομήγυρη.

Η σύγχρονη τέχνη δηλώνει επίσης «παρών» με εικαστικές παρεμβάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας από το ΕΜΣΤ, βιντεοεγκαταστάσεις Ελλήνων δημιουργών στους αντίστοιχους χώρους της Θεσσαλονίκης από το MOMus καθώς και μια εικαστική παρέμβαση του σπουδαίου γλύπτη Ρίτσαρντ Λονγκ στο ιερό του Διονυσίου Ελευθερέως, στη νότια πλευρά της Ακρόπολης, ύστερα από την πρωτοβουλία του οργανισμού ΝΕΟΝ να συμμετέχει στο πρόγραμμα με δική του χορηγία.

Δείτε το πλήρες πρόγραμμα για το «Όλη η Ελλάδα – Ένας πολιτισμός» του 2020 εδώ

Σχετικά Θέματα