Μαθαίνοντας από την documenta 14

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Από -

Συνεχίζοντας τη σειρά κειμένων «Μαθαίνοντας από την documenta 14», το αθηνόραμα δημοσιεύει μια ακόμη αποκλειστική συνέντευξη των επιμελητών της μεγάλης έκθεσης που θα συνδιοργανωθεί σε Κάσελ και Αθήνα το 2017. Ερχόμενη από το Σικάγο της community art σε ένα σπίτι των Atelier66 στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14, Monika Szewczyk, μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα. 

Η Μonika Szewczyk στην αυλή του σπιτιού της στου Φιλοπάππου, με την υπογραφή των Atelier 66
Η Μonika Szewczyk στην αυλή του σπιτιού της στου Φιλοπάππου, με την υπογραφή των Atelier 66

Τι έκανες πριν σου ανατεθεί η θέση της επιμελήτριας για την documenta 14;
Ήμουν επιμελήτρια του εικαστικού προγράμματος στο Reva and David Logan Center for the Arts του Πανεπιστημίου του Σικάγου, ένα διατομεακό κέντρο τέχνης που άνοιξε το 2012 – περίπου την ίδια εποχή που έφτασα εκεί. Έδινα και σεμινάρια ως προέκταση συγκεκριμένων εκθέσεων.

Ποια είναι τα βασικά ενδιαφέροντά σου ως επιμελήτρια; Δύσκολη ερώτηση. Δεν δουλεύω τόσο με προκαθορισμένα θέματα, περισσότερο με μια αίσθηση του χώρου και του χρόνου, ξεκινώντας από συγκεκριμένους χώρους και προσπάθειες ενεργοποίησης πτυχών ενός τόπου που δεν μπορεί να γίνει αισθητός, λόγω ορισμένων συνηθειών που προκαλούν αποξένωση. Η περιπέτεια της επιμέλειας προκύπτει για μένα από το να εμπλέκεις τους ανθρώπους (τις δημιουργίες και τις αντιλήψεις τους) σε αυτό το συλλογικό πείραμα, το να μοιράζεσαι το ρίσκο.

Κάθε φορά που κάνω μια έκθεση, όσο μικρός ή μεγάλος κι αν είναι ο χώρος ή ο χρόνος, θέλω να δοκιμάσω στις μετασχηματιστικές πιθανότητες της τέχνης. Το καλύτερο κομπλιμέντο που μου έκανε ποτέ καλλιτέχνης που συμμετείχε σε έκθεση που είχα οργανώσει ήταν ότι ένιωσε ελεύθερος. Φαντάζομαι ότι αν πιεζόμουν θα έλεγα ότι με ενδιαφέρει η άσκηση της ελευθερίας, δίνοντας έμφαση στην άσκηση.

banner

«Η απόφαση του Adam Szymczyk να συνδέσει το Kassel με την Αθήνα υπογραμμίζει την αίσθηση ενός ταξιδιού, κάτι το οποίο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε μια «πραγματική αλληγορία» για τον κόσμο.»

Τι είναι για σένα η documenta; Είναι η πιο σημαντική έκθεση στον κόσμο; Μοιράζεσαι την άποψη του Adam Szymczyk ότι πρέπει να ανακτήσει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος;
Νομίζω ότι η documenta είναι μια ζωντανή, εξελισσόμενη ιστορία. Ξεκίνησε με την ιδέα να παρουσιάσει ένα ευρύ φάσμα της πιο επίκαιρης σύγχρονης τέχνης στον (όπως τον αντιλαμβάνονταν τότε) κόσμο, και να την παρουσιάσει μέσα σε μια ζώνη πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής επείγουσας ανάγκης – το 1955, το Κάσελ ήταν ένα είδος συνόρου (μεταξύ Ανατολής και Δύσης), ένας χώρος όπου τα ιστορικά ρεύματα συγκρούονταν.

Η έννοια του «κόσμου» έχει αναθεωρηθεί πολλές φορές από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές της documenta με την ενσωμάτωση διαφορετικών θέσεων, καθώς και ιστορικών έργων που μοιάζουν ιδιαίτερα προφητικά. Αν οι δραστηριότητες της documenta έχουν λάβει χώρα στο παρελθόν σε στρατηγικά σημεία εκτός του Kassel, αυτό συνέβη μεταξύ άλλων για να υπενθυμίσει στο κοινό ότι το Kassel δεν ήταν το κέντρο του κόσμου, ή ίσως ότι ο κόσμος δεν είχε κανένα κέντρο. Νομίζω ότι η απόφαση του Adam Szymczyk να συνδέσει το Kassel με την Αθήνα και να δουλέψει και στις δύο πόλεις «πυκνώνει την πλοκή» αυτής της ζωντανής ιστορία με ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο.

Υπογραμμίζει την αίσθηση ενός ταξιδιού, ενός φορέα (αντί για ένα πεδίο με ένα σύνολο συντεταγμένων), μιας κίνησης, κάτι το οποίο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε μια «πραγματική αλληγορία» για τον κόσμο. Όσον αφορά το κατεπείγον και την παγκόσμια σημασία, σίγουρα θέλω να τιμήσω τις υψηλότερες φιλοδοξίες της documenta, τις οποίες αντιλαμβάνομαι ως ένα καθήκον που έχω επιβάλει η ίδια στον εαυτό μου παρά ως δεδομένο.

Πώς βλέπεις την άποψη του Adam Szymczyk ότι η documenta πρέπει να μάθει από την Αθήνα; Πώς μπορεί το διεθνές ενδιαφέρον για την Αθήνα να αποφύγει την παγίδα ενός εξωτισμού της κρίσης;
Πιστεύω ότι η μάθηση είναι ακριβώς αυτή η σχέση με έναν τόπο που αποφεύγει τον εξωτισμό, ή τις προβολές σε μια κουλτούρα που επιχειρούν να την πακετάρουν ως μια απολαυστική διαφορά, η οποία μπορεί εύκολα να καταναλωθεί. Επιβραδύνει και περιπλέκει το βλέμμα. Η Αθήνα αξίζει την προσοχή για πολλούς περισσότερους λόγους από την τρέχουσα κρίση. Έτσι, διεκδικώντας τη μάθηση, μια δύσκολη κατάσταση κρίσης θα μπορούσε να μετατραπεί σε μια μεγάλη ευκαιρία.

«Αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση εδώ είναι η συγκινητική γενναιοδωρία, η οποία σηματοδοτεί ότι η Αθήνα είναι πράγματι πλούσια με τρόπους που δεν μπορούν να μετρηθούν χρηματικά.»

Πώς νιώθεις που μετακόμισες στην Αθήνα σε μια στιγμή σαν τη σημερινή; Ποιες είναι πρώτες σου εντυπώσεις;  
Αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση είναι η συγκινητική γενναιοδωρία, η οποία σηματοδοτεί ότι η Αθήνα είναι πράγματι πλούσια με τρόπους που δεν μπορούν να μετρηθούν χρηματικά. Αισθάνομαι ότι δεν είμαι σε θέση να επαναλάβω τις καταγραφές της μιζέριας που διαβάζουμε στις ειδήσεις σαν να ήταν δικές μου, επειδή η ζωή μου εδώ είναι δομημένη με ένα απίστευτο δίκτυο υποστήριξης. Υπενθυμίζω επίσης διαρκώς στον εαυτό μου (εν μέρει λόγω της επικοινωνίας μου με Kassel) ότι η Αθήνα είναι μία ώρα μπροστά από ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης. Έτσι αναρωτιέμαι συνέχεια αν μπορούμε να σκεφτούμε και να διαμορφώσουμε το μέλλον της Ευρώπης σε αυτή τη ζώνη ώρας.

Άποψη της έκθεσης Szalon στη Logan Center Gallery. Διακρίνονται τα έργα των Lawrence Paul Yuxweluptun (στο βάθος αριστερά), Mina Totino (στον τοίχο δεξιά), και Hannah Givler and Katherine Harvath (στο πάτωμα, στο κέντρο). Φωτό: Tom Van Eynde
Άποψη της έκθεσης Szalon στη Logan Center Gallery. Διακρίνονται τα έργα των Lawrence Paul Yuxweluptun (στο βάθος αριστερά), Mina Totino (στον τοίχο δεξιά), και Hannah Givler and Katherine Harvath (στο πάτωμα, στο κέντρο). Φωτό: Tom Van Eynde

Τι είναι για σένα ο Νότος;
Είναι ένας όρος – καραμέλα τελευταία. Εν μέρει, γιατί πολλοί είναι απασχολημένοι διαμορφώνοντας φαντασιώσεις του Νότου που εξυπηρετούν το σκοπό της πλήρωσης του ιδεολογικού κενού που άφησε πίσω της η παντελής αποτυχία της Δύσης ως θετική εικόνα. Όταν μεγάλωσα στην Πολωνία στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα και του ογδόντα, η Δύση ήταν ένα είδος γης της επαγγελίας, που κατοικούνταν από όμορφους, επιτυχημένους ανθρώπους που ζούσαν σε αρμονία και ελευθερία. Είχαν απεριόριστες προμήθειες σοκολάτας.

Όταν μετακόμισα στη Δύση, δεν ήταν καθόλου όπως την είχα φανταστεί. Σήμερα, με τα διδάγματα της ιστορίας της αποικιοκρατίας, βλέπω ένα μεγάλο μέρος του πολιτισμού και της ευημερίας της Δύσης να εξαρτώνται από την εκμετάλλευση των τμημάτων του κόσμου που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε ως Νότο. Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε τι είναι η Ελλάδα - το λεγόμενο λίκνο του δυτικού πολιτισμού – από αυτήν την άποψη. Την εκμεταλλεύεται η Δύση για την δική της κατασκευή ή είναι η ίδια ένας από τους βασικούς εκμεταλλευτές; Και τι σημαίνει να είναι και τα δύο;

Άποψη εγκατάστασης της έκθεσης The Fifth Dimension στη Logan Center Gallery, με το έργο του Pieter Vermeersch’s Untitled (2013). Φωτό: Jim Prinz
Άποψη εγκατάστασης της έκθεσης The Fifth Dimension στη Logan Center Gallery, με το έργο του Pieter Vermeersch’s Untitled (2013). Φωτό: Jim Prinz

Τι αποκόμισες από την εμπειρία σου στο Σικάγο;
Αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα, αλλά ίσως μπορώ να δώσω μια περιεκτική νύξη. Πριν μετακομίσω στο Σικάγο, μια φίλη καλλιτέχνης που ζει στη Νέα Υόρκη, μου είπε «Α, Σικάγο, κάνουν community art εκεί». Ακούστηκε άσχημο. Η community art εκλαμβάνεται συχνά ως κάτι feelgood και αμφίβολης ποιότητας. Αλλά οι άνθρωποι που συνάντησα εκεί και νιώθουν μέρος μιας κοινότητας, ιδιαίτερα ίσως όσοι επηρεάστηκαν από την αισθητική, τις αρχές της οργάνωσης και των δομών εξουσίας της μαύρης ριζοσπαστικής παράδοσης, σίγουρα μου δίδαξαν ότι η τέχνη που διαμορφώνεται από μια αίσθηση κοινότητας μπορεί να συμβάλει σε μια ζωή με λιγότερες τρύπες.

«Στο Σικάγο οι καλλιτέχνες που επηρεάστηκαν από τη μαύρη ριζοσπαστική παράδοση, μου δίδαξαν ότι η τέχνη που διαμορφώνεται από μια αίσθηση κοινότητας μπορεί να συμβάλει σε μια ζωή με λιγότερες τρύπες».

Με ποιόν τρόπο έχεις διερευνήσει την τέχνης της συζήτησης;  
Τα παλιότερα γραπτά μου εξέφραζαν έναν σκεπτικισμό για τη χρήση του όρου «συζήτηση» προκειμένου να υποδηλωθεί μια ιδέα αρμονικής επικοινωνίας. Η συζήτηση γινόταν ένα είδος λέξης φετίχ, κάτι σαν διαφημιστικό μάντρα - πολύ πιο εύκολο να δηλωθεί παρά να κατασκευαστεί στην εποχή του πολλαπλασιασμού των τεχνολογιών επικοινωνίας, λογισμικού και hardware.

Στις εκθέσεις στο Logan Arts Center (όπου χρησιμοποίησα πολλά μαθήματα που είχα διδαχθεί δουλεύοντας ως επικεφαλής των εκδόσεων στο Witte de With στο Ρότερνταμ, όταν το διεύθυνε ο Nicolaus Schafhausen), άρχισα να διερευνώ τη συζήτηση από την άποψη της μουσικότητας και της υλικής κουλτούρας που είναι απαραίτητες προκειμένου να λάβει χώρα μια καλή συζήτηση. Ήθελα η συζήτηση να γίνει κατανοητή ως κάτι που δεν είναι αυτόματο, αλλά κάτι που είναι τόσο δύσκολο να παραχθεί όσο ένα καλό έργο τέχνης.

Άποψη της έκθεσης Szalon στη Logan Center Gallery. Διακρίνονται έργα των Paulina Olowska (στον τοίχο αριστερά) και Lisa Alvarado (κρέμεται δεξιά). Φωτό: Tom Van Eynde.
Άποψη της έκθεσης Szalon στη Logan Center Gallery. Διακρίνονται έργα των Paulina Olowska (στον τοίχο αριστερά) και Lisa Alvarado (κρέμεται δεξιά). Φωτό: Tom Van Eynde.

Βλέποντας εκθέσεις που επιμελήθηκες στο Logan Arts Center διακρίνω ένα ενδιαφέρον για το άυλο, και για την εξερεύνηση του πλαισίου και του περιβάλλοντος του “καλλιτεχνικού αντικειμένου”. Ποιός θεωρείς ότι είναι ο συνδετικός ιστός ανάμεσα στα διαφορετικά επεισόδια της δουλειάς σου εκεί;
Αντί για το άυλο, ίσως μπορούμε να πούμε ατμοσφαιρικό ή πολυδιάστατο. Έχω, επίσης, επηρεαστεί αρκετά από την έννοια των αντικειμένων ως φορέων ενός συγκεκριμένου πνεύματος, που γεννήθηκε από ένα αστερισμό ιδεών, ιστοριών και ζωτικών δυνάμεων. Έτσι, η υλικότητα και η σωματικότητα παραμένουν πολύ σημαντικές.

Μου αρέσει που το εκφράζεις αυτό ως περιβαλλοντικό. Τώρα το άμεσο περιβάλλον μου είναι του Φιλοπάππου. Ζω στο Λόφο των Μουσών. Λατρεύω το πώς οι αρχαίοι Έλληνες έδωσαν σε πολύ αφηρημένες παρορμήσεις ένα σώμα. Με κάνει να μην ντρέπομαι και τόσο να πω ότι προχωρώ πάντα βάσει της διαίσθησης.

ΒΙΟ
Η Monika Szewczyk ήταν επιμελήτρια του προγράμματος εικαστικών τεχνών στο κέντρο τεχνών Reva and David Logan του πανεπιστημίου του Σικάγου, όπου ήταν και λέκτορας στο τμήμα Καλών Τεχνών και Ιστορίας της Τέχνης. Η πιο πρόσφατη έκθεσή της στο κέντρο Logan, η Szalon, φέρνει στο προσκήνιο καλλιτεχνικές πρακτικές που έχουν τις ρίζες τους στην προφορική παράδοση και άλλες οριακές αισθητικές εμπειρίες.

Έχει διατελέσει διευθύντρια εκδόσεων στο κέντρο σύγχρονης τέχνης Witte de With στο Ρότερνταμ (2008-11), βοηθός επιμελήτρια στη Vancouver Art Gallery (2004-07) και συντονίστρια εκθέσεων στη Satellite Gallery της Morris and Helen Belkin Art Gallery του πανεπιστημίου British Columbia στο κέντρο του Βανκούβερ. Έχει διδάξει στο Emily Carr University of Art + Design (Βανκούβερ), στο ινστιτούτο Piet Zwart (Ρότερνταμ), και στην Bergen Art Academy. Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε πολλούς καταλόγους και περιοδικά όπως τα Afterall, Artforum, The Exhibitionist και το διαδικτυακό e-flux journal.

Σχετικά Θέματα

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

06/07/2017

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

Μιλήσαμε με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τους επιμελητές Τίνα Πανδή και Σταμάτη Σχιζάκη με αφορμή την έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» στο πλαίσιο της documenta 14 στο Κάσελ.

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

12/06/2017

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

Λίγη ακόμη documenta 14 πριν επιστρέψουμε στην Αθήνα, ενώ η έκθεση άνοιξε και επίσημα τις πόρτες της το Σάββατο 10/6 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και των Γερμανών ομολόγων τους.

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

19/05/2017

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

Με μουσικές του 20ού αιώνα γέμισε το Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Απρίλη.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

09/05/2017

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

Η διευθύντρια επικοινωνίας της documenta 14 Henriette Gallus θεωρεί ότι η φετινή έκθεση δοκιμάζει πόσο μπορεί κανείς να κάμψει έναν θεσμό πριν αυτός αρχίσει να σπάει.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

25/04/2017

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

Από τα λιγοστά ελληνικά θέατρα που συμμετέχουν στη διεθνή οργάνωση, το Άττις του Θόδωρου Τερζόπουλου παρουσιάζει απόψε, Κυριακή 18 Ιουνίου την περφόρμανς "Ιοκάστη post mortem" στο πλαίσιο της Documenta 14.

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

20/04/2017

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

Mια περφόρμανς του Spinario Ensemble εμπνευσμένη από το έργο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

19/04/2017

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

Ένα μετα-Πασχαλινό δώρο από την κορυφαία έκθεση σύγχρονης τέχνης, που για μια ολόκληρη μέρα ανοίγει τους κεντρικούς της χώρους με ελεύθερη είσοδο.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

11/04/2017

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Δείτε φωτογραφίες από τα δρώμενα που έλαβαν χώρα στη διάρκεια (αλλά όχι απαραίτητα στο πλαίσιο) της documenta 14.

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

06/04/2017

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14 (από 8/4 έως μέσα Ιουλίου), της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο που κάνει απόβαση στην Αθήνα, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε έναν οδηγό πλοήγησης.

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

21/03/2017

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

Με ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τη συνέντευξη Τύπου του Δήμου της Αθήνας, με την αφορμή την ανακοίνωση των πολιτιστικών φορέων της πόλης που θα συνεργαστούν με τη documenta.  

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

07/03/2017

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

Το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς που αναμένεται σε ένα μήνα στην Αθήνα ανοίγει κάποια από τα χαρτιά του.

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

23/02/2017

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

Ενώ έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τα εγκαίνια της documenta14, το Γκαίτε εστιάζει στην ιστορία της κορυφαίας έκθεσης και όχι μόνο.

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

10/01/2017

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

Τα «Κείμενα» είναι μια εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών που σκοπό έχει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών.

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

22/11/2016

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

Οι δράσεις της documenta 14 συνεχίζονται δυναμικά με πλούσιο πρόγραμμα για τις 23–30 Νοεμβρίου.

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

25/10/2016

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

Τρεις από τις «Ανοιχτές Κοινότητες» που θα λειτουργούν ως αυτοδίδακτα και αυτο-οργανωμένα μικρο-κοινά συστήνονται στο κοινό στις 25–27 Οκτωβρίου.

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

18/10/2016

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο Γκαίτε αναλαμβάνει να μας μυήσει στην ιστορία του κορυφαίου εικαστικού θεσμού, αρχίζοντας με ένα ολοήμερο event, το Σάββατο 22/10 που περιλαμβάνει από προβολές και ομιλίες μέχρι DJ set.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

24/05/2016

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

Η εναρκτήρια εκδήλωση του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος “Μαθαίνοντας από την documenta” θα γίνει την Πέμπτη 2 Ιουνίου και ώρα 17:00 - 22:00 στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

11/03/2016

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

Η Aegean Airlines είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται επίσημος συνεργάτης στην ιστορία της documenta. 

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

11/02/2016

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Η ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14 μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τα έργα τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

21/05/2015

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

Η πραγματοποίηση της documenta14, της μεγάλης διεθνούς έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης, το έτος 2017 στις πόλεις του Κάσελ και της Αθήνας, ανακοινώθηκε επισήμως στις 20/5 στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

07/10/2014

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

Σε μια ιστορική για το Κάσελ πόσο μάλλον για την Αθήνα στιγμή, ένας από τους δύο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο αποφασίζει να συνομιλήσει με την Αθήνα μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ισότιμα ανάμεσα στις δυο πόλεις.

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

13/09/2012

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

Η διεθνής έκθεση, που πραγματοποιείται ανά πενταετία (από το 1955) στο Κάσελ, ταυτίστηκε με τη μεταπολεμική αναγέννηση της Γερμανίας και της Ευρώπης, συνδέθηκε με καλλιτέχνες όπως ο Joseph Beuys και πιο πρόσφατα ανέδειξε το ρόλο του επιμελητή σε πρωταγωνιστή της εκθεσιακής εμπειρίας, επηρεάζοντας έτσι τα διεθνή εικαστικά δρώμενα όσο λίγες εκθέσεις. Η 13η διοργάνωσή της όμως φαίνεται να είναι από τις πιο αδύναμες στην πρόσφατη ιστορία του θεσμού, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε σε τι διαφέρει πλέον από το χάρτη των μπιενάλε και μεγάλων εκθέσεων, όπως έχει διαμορφωθεί στις μέρες μας.