News

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

Οι δράσεις της documenta 14 συνεχίζονται δυναμικά με πλούσιο πρόγραμμα για τις 23–30 Νοεμβρίου.

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2016
Η Νοοσφαιρική Κοινότητα
The Making of Brotherhood/Sisterhood and Tanta Rising
Με τον Μιχάλη Φιλίνη και τον Άγγελο Πλέσσα
7-9 μ.μ., Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας
Η συνάντηση της Νοοσφαιρικής Κοινότητας στο Πάρκο Ελευθερίας έχει τον τίτλο The Making of Brotherhood/Sisterhood and Tantra Rising. Κατά τη διάρκειά της, ο καλλιτέχνης Άγγελος Πλέσσας παρουσιάζει την τελευταία εκδοχή του Eternal Internet Brotherhood/Sisterhood, ενός πρότζεκτ που επιμελείται ο καλλιτέχνης και το οποίο φιλοξενεί διαφορετικούς καλεσμένους κάθε χρόνο. Τον Οκτώβριο του 2016 έλαβε χώρα στην ιστορική τοποθεσία Sigiriya στη Σρι Λάνκα. Για το δεύτερο και μεγαλύτερο μέρος της συνάντησης, ο καλλιτέχνης προσκαλεί τον Μιχάλη Φιλίνη να διδάξει το νοοσφαιρικό ταντρικό μασάζ. Περιλαμβάνονται ποικίλες τεχνικές με στοιχεία από γιόγκα, βιοενεργητική και ήπια σεξουαλική θεραπεία.
Η Νοοσφαιρική Κοινότητα είναι ένας δημόσιος χώρος που δημιούργησε ο Άγγελος Πλέσσας με στόχο τη στοχαστική ανάπαυλα. Ένας βωμός αποτοξίνωσης από τον ψηφιακό πολιτισμό ή μια θεραπευτική συνεδρία, ένας χώρος εξερεύνησης νου και σώματος, ένα κοινωνικό περιβάλλον γεμάτο ιδέες και σωματίδια, και τέλος μια απόπειρα ελεύθερης περιπλάνησης στον χώρο και τον χρόνο. Η Κοινότητα φωτίζει πτυχές της πνευματικότητας, της πολιτισμικής ετερογένειας, της κοσμικής ζωής και της υπαίθριας εκπαίδευσης. Η Νοοσφαιρική Κοινότητα αποτελεί στάδιο προετοιμασίας για την ανάπτυξη του Eternal Internet Brotherhood/Sisterhood.
 


Παρακαλούμε να φέρετε μαζί σας ένα στρώμα yoga.


Ο Μιχάλης Φιλίνης είναι εκπαιδευτής yoga και δάσκαλος του διαλογισμού. Ο Φιλίνης ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


Ο Άγγελος Πλέσσας είναι καλλιτέχνης. Το έργο του επικεντρώνεται στη δικτύωση της ψηφιακής μας ζωής και της ζωής μας εκτός δικτύου, με τρόπους που να μας κάνουν να κατανοήσουμε τις δύο καταστάσεις. Οι δραστηριότητες του Πλέσσα περιλαμβάνουν περφόρμανς και artist residencies, ιδιωτικές εκδόσεις και διαδραστικές ιστοσελίδες, γλυπτική και live-streaming εκδηλώσεων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Ο Πλέσσας ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

24, 25 και 26 Νοεμβρίου 2016
Η Κοινότητα για το Τέλος της Νεκροπολιτικής
Wars and Capital
Τριήμερο σεμινάριο
Με τους Eric Alliez και Maurizio Lazzarato
7-10 μ.μ., Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας
Αυτό το τριήμερο σεμινάριο επανεξετάζει τις θεμελιώδεις σχέσεις των πολέμων και των εμφυλίων (ανάμεσα σε κοινωνικές τάξεις, φυλές και φύλα) με το κεφάλαιο (και ιδιαίτερα το χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο) καθ' όλη την ιστορία του καπιταλισμού. Η χρηματιστικοποίηση στις αρχές του 20ού αιώνα πυροδότησε δύο ολοκληρωτικούς πολέμους, διακοπτόμενους από το κραχ του χρηματιστηρίου το 1929 και τους εμφυλίους στην Ευρώπη. Έναν αιώνα αργότερα, η σύγχρονη χρηματιστικοποίηση μάς ωθεί βεβιασμένα στις πολώσεις των εμφυλίων της υπερμοντερνικότητας. Η χρηματοπιστωτική «κρίση» του 2008 εγκαινίασε μια εποχή υποκειμενικοποιημένων εμφύλιων πολέμων. Αυτό το σεμινάριο εξετάζει τους συγκεκριμένους πολέμους υπό το φως της κατά Μαρξ «πρωταρχικής συσσώρευσης» ως οικονομικής, πολιτικής και υποκειμενικής συνθήκης του κεφαλαίου. Αυτοί είναι οι στρατηγικοί άξονες στους οποίους εδράζονται οι σύγχρονες πολεμικές μηχανές του κατεστημένου. Ένας από τους στόχους του σεμιναρίου είναι να κατανοηθούν καλύτερα οι πρόσφατες εκλογές στις ΗΠΑ και άλλα γεγονότα όπου το Αμερικανικό Όνειρο έγινε ο εφιάλτης ενός πλανήτη που πάσχει από αϋπνία. Το «σενάριο των νέων τύπων φασισμού», σε ανάλυση των Eric Alliez και Maurizio Lazzarato, επικεντρώνεται στο πεδίο της εμφύλιας διαμάχης. Ορίζει ρητά τον ξένο, τον μετανάστη, τον πρόσφυγα, τον μουσουλμάνο ως εχθρό εντός και εκτός, διακηρύσσοντας ταυτόχρονα τη «φυσικότητα» της ετεροφυλοφιλίας, μιας δύναμης dispositif που έχει εξασθενίσει ιδιαίτερα μετά τη δεκαετία του 1960. Η «φυλή» δεν περιορίζεται στον καθορισμό του εχθρού, αλλά μαζί με την πατριαρχία και την ετεροφυλοφιλία αποτελεί το έδαφος για φασιστική και ταυτοτική υποκειμενοποίηση.


Το σεμινάριο θα γίνει στη γαλλική γλώσσα, με ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.


Ο Eric Alliez είναι καθηγητής στο Université de Paris 8 και στο Centre for Research for Modern European Philosophy, Kingston University, στο Λονδίνο. Το τελευταίο του βιβλίο, σε συνεργασία με τον Jean-Claude Bonne, έχει τον τίτλο Défaire l’image. De l’art contemporain (Ακυρώνοντας την εικόνα. Περί σύγχρονης τέχνης, 2013). Ζει και εργάζεται στο Παρίσι.


Ο Maurizio Lazzarato είναι κοινωνιολόγος και φιλόσοφος. Τα τελευταία βιβλία του είναι τα Marcel Duchamp et le refus du travail (Ο Marcel Duchamp και η απάρνηση της εργασίας, 2014) και Gouverner par la dette (Κυβερνώντας δια του χρέους, 2014). Ζει και εργάζεται στο Παρίσι.


Οι Eric Alliez και Maurizio Lazzarato εξέδωσαν από κοινού το έργο Guerres et Capital (Πόλεμοι και κεφάλαιο, 2016).

banner

Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016
Η Κοινότητα των Απατρίδων της Πολιτικής Ετερότητας
Αυτόχθονη γνώση 1:
Σε ταραγμένα νερά. Μια συζήτηση περί συνόρων και μετανάστευσης
Φόρουμ συζητήσεων, ακροάσεων και προβολών
Με τους Δημήτρη Παρσάνογλου, Maria Iorio και Raphaël Cuomo
Συντονισμός: Max Jorge Hinderer Cruz, Νέλλη Καμπούρη και Μαργαρίτα Τσώμου
7-10:30 μ.μ., Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας
Στις σύγχρονες συζητήσεις περί ευρωπαϊκών συνόρων, η θάλασσα αποτελεί ένα σιωπηλό και αόρατο κι όμως βίαιο μέσο που προσδίδει έμφαση στην τραγική ή ηρωική διέλευση μεταναστών και προσφύγων από τη μεθόριο. Παρότι δεν μπορεί να είναι πλήρως κατανοητό, η θάλασσα γίνεται ένα δυναμικό περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις βίαιες παραβιάσεις συνόρων και τις τεχνολογίες παρακολούθησης. Τρία διαφορετικά αφηγήματα συγχέονται σε αυτή την εκδήλωση για να εξερευνηθούν οι διαφορετικοί τύποι γνώσης με τους οποίους γίνονται αντιληπτές οι τεχνολογικές και φυσικές πτυχές της βίας στα ύδατα και στις ακτές της μεσογειακής μεθορίου.

Δαμάζοντας τα κύματα: Το πλεόνασμα κινητικότητας στο μακρύ καλοκαίρι της μετανάστευσης
Ομιλία του Δημήτρη Παρσάνογλου
7-8:30 μ.μ.

Sudeuropa (2005–2007)
Maria Iorio και Raphaël Cuomo
Προβολή και συζήτηση
9-10:30 μ.μ.
Η ταινία Sudeuropa (Νότια Ευρώπη) ξεκινά με πλάνα των λόφων κινηματογραφημένα από αέρος, από μια τηλεοπτική εκπομπή για την τοπική λαογραφία, που μεταδόθηκε από το ιταλικό Canale 5 Mediaset. Μια γυναικεία φωνή αναφέρει τα λόγια του συντονιστή της εκπομπής. Μιλάει για το όμορφο πανόραμα, τη Μεσόγειο θάλασσα, το υπέροχο τοπίο και τις χαρές των διακοπών στο ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, το νοτιότερο άκρο της ιταλικής επικράτειας. Μετά καταλαβαίνουμε ότι αυτές οι εικόνες της ακτής πιστοποιούν και την παρακολούθηση της περιοχής. Κινηματογραφημένες σε στενή συνεργασία με τις αρχές, ακολουθούν τις τακτικές διαδρομές περιπολίας των στρατιωτικών και αστυνομικών ελικοπτέρων που μεριμνούν για την ασφάλεια της ιταλικής μεθορίου και παρεμποδίζουν οποιαδήποτε ανεξέλεγκτη άφιξη ανθρώπων που έφυγαν από τις ακτές της Τυνησίας και της Λιβύης για να φτάσουν στην Ευρώπη με πλεούμενο.


Ο Δημήτρης Παρσάνογλου είναι κοινωνιολόγος μετανάστευσης. Το έργο του επικεντρώνεται στις διακρατικές αγορές εργασίας και τον αστικό χώρο, στη μεταναστευτική εργασία, τα ψηφιακά μέσα και τις συνοριακές διελεύσεις. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


Οι Maria Iorio και Raphaël Cuomo είναι καλλιτέχνες με έδρα στη Γενεύη και στο Βερολίνο.  Η συνεργατική καλλιτεχνική τους δημιουργία περιλαμβάνει μακροχρόνια έρευνα στις οικονομίες ορατότητας σε σχέση με τα καθεστώτα κινητικότητας στο παρελθόν και στο παρόν στις νότιες και βόρειες ακτές της Μεσογείου.



 

Σχετικά Θέματα

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

25/10/2016

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

Τρεις από τις «Ανοιχτές Κοινότητες» που θα λειτουργούν ως αυτοδίδακτα και αυτο-οργανωμένα μικρο-κοινά συστήνονται στο κοινό στις 25–27 Οκτωβρίου.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

11/02/2016

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Η ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14 μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τα έργα τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

21/05/2015

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

Η πραγματοποίηση της documenta14, της μεγάλης διεθνούς έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης, το έτος 2017 στις πόλεις του Κάσελ και της Αθήνας, ανακοινώθηκε επισήμως στις 20/5 στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!