Συνέντευξη

Κώστας Μπακογιάννης: «Μετατρέπουμε τον Δήμο σε ένα μέσο για να συνομιλούμε και να συμπράττουμε για τον πολιτισμό»

Από -

Ενεργοποίηση νέων χώρων για τον πολιτισμό, ειδικά στις γειτονιές εκτός κέντρου, παραχώρηση στέγης στους καλλιτέχνες για ένα ακόμη καλοκαίρι, αλλά και σε βάθος χρόνου με ανοιχτές προσκλήσεις, νέα μουσεία και συνεργάτες.

banner

Θέλοντας να μοιράσει και να μοιραστεί τον πολιτισμό μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και από τις συμπράξεις με όλους τους φορείς και τις υπηρεσίες, η νέα προγραμματική για τον πολιτισμό εκκινεί από την πεποίθηση ότι χρειάζεται μία ριζική επικαιροποίηση των πολιτιστικών χαρακτηριστικών της πόλης.

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου, όπως επισημαίνει ο Δήμαρχος, θέλουν να έχουν δημιουργήσει τις συνθήκες που θα γεννούν εμπειρίες επίσκεψης στην πόλη, αλλά και να αλλάξουν τον πολιτισμό της καθημερινότητας του Αθηναίου.

banner

Ο Πολιτισμός είναι από τους κλάδους που έχουν πληγεί αποφασιστικά από την πανδημία και οι άνθρωποι του δηλώνουν σε μεγάλο βαθμό επισφαλείς και αγανακτισμένοι. Τι έχει κάνει ο Δήμος σε αυτήν την κατεύθυνση μέχρι τώρα και τι σκοπεύει να κάνει στο μέλλον για να τους στηρίξει;
Οι επιπτώσεις της κρίσης που ζούμε σήμερα είναι αλυσιδωτές. Το πρόβλημα μιας επαγγελματικής ομάδας απλώνεται και στις υπόλοιπες, επηρεάζοντας την οικονομική και την κοινωνική ζωή της πόλης στο σύνολό της. Έτσι λοιπόν, κληθήκαμε να βρούμε τρόπους, να ενεργοποιήσουμε ολόκληρο το μηχανισμό μας και να δημιουργήσουμε συνθήκες που θα στηρίξουν τους εργαζόμενους στον πολιτισμό.
Και, επιτρέψτε μου να πω, το επιτύχαμε σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό. Το 2020 πραγματοποιήθηκαν 116 εκδηλώσεις που παρακολούθησαν περισσότεροι από 31.000 θεατές και 8.000 τηλεθεατές μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Είναι εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν 780 ωφελούμενοι καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στον πολιτισμό.

«Δεν σταθήκαμε αμυντικά απέναντι στην πανδημία. Αποφασίσαμε να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία, να διευρύνουμε το σχέδιό μας και να εκσυγχρονίσουμε την πολιτιστική ταυτότητα της Αθήνας ξεκινώντας από τώρα. Με ένα σχέδιο που αλλάζει τον χάρτη της πόλης μέσα στα επόμενα τρία χρόνια».

Φτάσαμε σε αυτούς τους υψηλούς, για την περίοδο, αριθμούς γιατί άμεσα ανοίξαμε τους πολιτιστικούς χώρους της πόλης και τους διαθέσαμε εντελώς δωρεάν, μαζί με τον εξοπλισμό τους, στους πληττόμενους καλλιτέχνες και εργαζόμενους.
Για δεύτερη χρονιά λοιπόν, συνεχίζουμε ακόμη πιο δυνατά στην ίδια κατεύθυνση ανοίγοντας τους χώρους της Τεχνόπολης, τα θέατρα του Κολωνού και της Γκράβας και τον κινηματογράφο ΑΒ για παραστάσεις.
Θέλω όμως να πω ότι δεν σταθήκαμε αμυντικά απέναντι στην πανδημία. Αποφασίσαμε να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία, να διευρύνουμε το σχέδιό μας και να εκσυγχρονίσουμε την πολιτιστική ταυτότητα της Αθήνας ξεκινώντας από τώρα. Με ένα σχέδιο που αλλάζει τον χάρτη της πόλης μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

Τηρώντας ευλαβικά μέτρα κι αποστάσεις, οι χώροι του Δήμου, η Τεχνόπολη (φωτό) και τα θέατρα του ΟΠΑΝΔΑ πρόκειται να επαναλειτουργήσουν το φετινό καλοκαίρι.
Τηρώντας ευλαβικά μέτρα κι αποστάσεις, οι χώροι του Δήμου, η Τεχνόπολη (φωτό) και τα θέατρα του ΟΠΑΝΔΑ πρόκειται να επαναλειτουργήσουν το φετινό καλοκαίρι.
 Το  2020 πραγματοποιήθηκαν 116 εκδηλώσεις που παρακολούθησαν περισσότεροι από 31.000 θεατές και 8.000 τηλεθεατές μέσω της ψηφιακής  τεχνολογίας.
Το 2020 πραγματοποιήθηκαν 116 εκδηλώσεις που παρακολούθησαν περισσότεροι από 31.000 θεατές και 8.000 τηλεθεατές μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας.

Το νέο τριετές σχέδιο για τον πολιτισμό εφορμάται από την πανδημία ή σχεδιαζόταν ήδη από πριν; Ποιοί είναι οι στόχοι του; Με ποιόν τρόπο θα στηρίξει στην πράξη τον πολιτισμό; Πώς θα θέλατε να βρείτε την πολιτιστική Αθήνα με την ολοκλήρωσή του;
Είναι σχέδιο που αποτέλεσε βασική προγραμματική δέσμευσή μας και, προφανώς, απέκτησε και στοιχεία προσαρμογής στην κρίση. Για πρώτη φορά η Αθήνα, υλοποιεί ένα τόσο ευρύ σχέδιο για τον πολιτισμό και είμαι σε θέση να το πω γιατί πριν ανακοινώσουμε οτιδήποτε σε σχέση με αυτό το πλάνο, έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για τη χρηματοδότησή του. Άρα, δεν μιλάμε για κάτι θεωρητικό αλλά για κάτι που πολύ σύντομα θα αρχίσει να μετριέται στην πράξη.
Ο πρώτος στόχος μας είναι να στηρίξουμε τους ανθρώπους του πολιτισμού που δοκιμάζονται σκληρά. Θέλουμε ο Δήμος των Αθηναίων να γίνει το μέσο για να ακουστεί η φωνή των καλλιτεχνών, η άποψή τους, τα έργα τους και η δουλειά τους. Να ανοίξουμε έναν δίαυλο επικοινωνίας μαζί τους και να τους ακούσουμε.
Αυτός είναι ο λόγος που, πλέον, ο ΟΠΑΝΔΑ, η Τεχνόπολη, το Athens Culture Net αλλά και ο ραδιοφωνικός μας σταθμός, ο Αθήνα 9,84 γίνονται μία ομάδα και δημιουργούν ένα μεγάλο δίκτυο παραγωγής πολιτισμού σε όλη την πόλη.
Ένας άλλος, πολύ σημαντικός στόχος μας, είναι να επενδύσουμε επιτέλους στις υποδομές της Αθήνας. Σε όλους εκείνους τους χώρους που έμειναν επί χρόνια στην εγκατάλειψη και το σκοτάδι και πρέπει να τους αποκαταστήσουμε και να τους αναβαθμίσουμε αλλά και σε νέους πολιτιστικούς χώρους που θα δημιουργήσουμε.
Μπορώ να σας δώσω μερικά παραδείγματα με την ανακαίνιση του ιστορικού θεάτρου του Λυκαβηττού που παραμένει επί χρόνια κλειστό ή την δημιουργία του Μουσείου «Μαρία Κάλλας» και το άνοιγμα του κτιρίου του ΕΑΤ ΕΣΑ στο πάρκο Ελευθερίας.

«Ακολουθούμε μια νέα στρατηγική που λέει ότι δεν αρκεί στην Αθήνα να είναι γνωστή για την κληρονομιά του παρελθόντος της, πρέπει να γίνει ελκυστική και για το σήμερα. Χρειάζεται στην ουσία μία ριζική επικαιροποίηση των πολιτιστικών χαρακτηριστικών της».

Αυτοί είναι στόχοι που φέρνουν αποτέλεσμα στην πράξη. Αναβαθμίζουμε το πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης και το πολλαπλασιάζουμε δημιουργώντας νέο χώρο και προοπτική που συνδέεται και με την συνολική ανάπτυξη της πόλης. Στόχο όμως αποτελεί και η αλλαγή τους τρόπου που αντιλαμβανόμαστε τον πολιτισμό. Προσπαθούμε να τον μοιράσουμε και να τον μοιραστούμε μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και εφήβους αλλά και από τις συμπράξεις μας με όλους τους φορείς και τις υπηρεσίες.
Κινούμαστε με αυτόν τον τρόπο γιατί έως σήμερα, αυτό το πολιτιστικό κεφάλαιο έμενε αδρανές λόγω συγκυριών, γραφειοκρατίας ή πολιτικών αποφάσεων που ακολουθούσαν άλλο δρόμο. Ακολουθούμε μία νέα στρατηγική που λέει ότι δεν αρκεί στην Αθήνα να είναι γνωστή για την κληρονομιά του παρελθόντος της, πρέπει να γίνει ελκυστική και για το σήμερα. Χρειάζεται στην ουσία μία ριζική επικαιροποίηση των πολιτιστικών χαρακτηριστικών της.
Με την ολοκλήρωση του σχεδίου μας, θέλουμε να έχουμε δημιουργήσει τις συνθήκες που θα γεννούν εμπειρίες επίσκεψης στην πόλη. Όχι ευκαιριακά όμως, ουσιαστικά, πραγματικά. Και εννοώ ότι δεν προσπαθούμε να μετατρέψουμε την πόλη σε μία τουριστική attraction. Αλλάζουμε τον πολιτισμό της καθημερινότητας του Αθηναίου, δουλεύουμε για να αναβαθμίσουμε την ποιότητα της ζωής του στην πόλη για να είναι ελκυστική και στον επισκέπτη.

Η Κατερίνα Κοσκινά και ο Ολιβιέ Ντεκότ, στο πλευρό πλεόν του Δήμου Αθηναίων
Η Κατερίνα Κοσκινά και ο Ολιβιέ Ντεκότ, στο πλευρό πλεόν του Δήμου Αθηναίων

Με ποιόν τρόπο η Κατερίνα Κοσκινά αναμένεται να ενισχύσει την πολιτιστική ομπρέλα του Δήμου; Σε ποιούς τομείς θα εστιάσει; Υπάρχουν κάποια πρώτα σχέδια;
Η κυρία Κατερίνα Κοσκινά έχει γνώσεις και πολυετή εμπειρία στο διοικητικό και ασφαλώς στον καλλιτεχνικό τομέα, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Αυτή η εμπειρία μας είναι πολύτιμη. Η οπτική της είναι χρήσιμη για την συνολική αποτίμηση του πολιτιστικού αποθέματος του Δήμου και διάθεση της ομαδική, αυτό είναι αναγκαίο σε ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Αυτό που μας ενδιαφέρει όλους είναι η αναβάθμιση και βιωσιμότητα του πολιτιστικού αποθέματος της πόλης, η διασύνδεση των δομών του Δήμου μεταξύ τους και οι συνέργειες με ελληνικά και ξένα κρατικά και ιδιωτικά ιδρύματα και καλλιτέχνες. Είναι ένας τομέας στον οποίο η καταρτιση και η εμπειρία της θα παίξει καθοριστικό ρόλο.

Τι σχεδιάζει ο Ολιβιέ Ντεκότ για το θέατρο Ολύμπια και γενικά για τις παραστατικές και μουσικές τέχνες;
Χαίρομαι πολύ γιατί
μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα της ολικής επαναφοράς του «Ολυμπία» με έναν βαθύ γνώστη του πολιτισμού, τον Ολιβιέ Ντεκότ. Είναι ο άνθρωπος που τίθεται επικεφαλής μίας προσπάθειας να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε την ισχυρή ταυτότητα και την παράδοση του θεάτρου, με όπερα, οπερέτα και κλασική μουσική στον πυρήνα του προγραμματισμού που περιλαμβάνει κυρίως τα μουσικά σύνολα του ΟΠΑΝΔΑ αλλά ανοίγεται και σε άλλες μουσικές ομάδες.
Στο πρόγραμμα θα δούμε παρουσιάσεις Ελλήνων συνθετών και έργα εμπνευσμένα από την Ελλάδα αλλά και θεματικές ενότητες όπως αυτή την επετείου για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση με έξι έργα όπερας, οπερέτας, θεάτρου και χορού. Είναι σημαντικό όμως ότι το Δημοτικό Θέατρο ανοίγεται και σε συνεργασίες με μεγάλα μουσικά ιδρύματα όπως της ΕΡΤ, της Λυρικής Σκηνής, της ΚΟΑ, του Ωδείου Αθηνών και του Μεγάρου.

Αέρας ανανέωσης στο Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Ολύμπια « Μαρία Κάλλας»
Αέρας ανανέωσης στο Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Ολύμπια « Μαρία Κάλλας»

Με ποιόν τρόπο δίνει ξανά ζωή ο Δήμος σε αγαπημένες θεατρικές σκηνές της Αθήνας;
Αυτό που θέλουμε
είναι η Αθήνα να γίνει μία μεγάλη σκηνή. Ένα σώμα αποτελούμενο από μικρά κύτταρα πολιτισμού. Γι ‘αυτό, με το σχέδιό μας, αποκεντρώνουμε την πολιτιστική δραστηριότητα και την απλώνουμε και στις 129 γειτονιές της πόλης. Αλλάζουμε δηλαδή τη ροή του πολιτισμού που ξεκινά από τις μικρότερες σκηνές στις γωνιές της πόλης.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δημιουργούμε χώρους καλλιτεχνικής έκφρασης παντού αλλά και ξαναζωντανεύουμε αυτούς που είχαν αφεθεί στη μοίρα τους. Το έθεσα πρακτικά γιατί όλο αυτό δεν ανήκει στη σφαίρα της πρόθεσης ή της ευχής. Για όλα τα βήματά μας, πριν γίνουν, έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή τους.
Το Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Ολύμπια « Μαρία Κάλλας» ενισχύεται και ενεργοποιείται ακόμη περισσότερο με ένα πολιτιστικό πρόγραμμα που καλύπτει όλο το φάσμα των τεχνών με παραγωγές διεθνών προδιαγραφών. Στην ουσία, αποκτά μία νέα φυσιογνωμία και αγκαλιάζει κάθε μορφή σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

«Στο πρόγραμμα του "Ολυμπία" θα δούμε παρουσιάσεις Ελλήνων συνθετών και έργα εμπνευσμένα από την Ελλάδα αλλά και θεματικές ενότητες όπως αυτή την επετείου για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση με έξι έργα όπερας, οπερέτας, θεάτρου και χορού, ενώ ανοίγονται και συνεργασίες με μεγάλα μουσικά ιδρύματα».

Δεν αρκεί βέβαια να ξαναζωντανέψουμε τους χώρους με μελέτες, έργα και παρεμβάσεις. Για να αναπνεύσουν πρέπει να γεμίσουν από ιδέες, προγράμματα και ανθρώπους. Αυτός είναι ένας πολύ βασικός παράγοντας για να ξαναδούμε τις σκηνές της Αθήνας, μικρές και μεγάλες, να φωτίζονται και γι’ αυτό, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, θα δείτε την ανοιχτή πρόσκληση που θα απευθύνουμε στους καλλιτέχνες για να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις, την δική τους οπτική.
Τι καταφέρνουμε με αυτό; Τους στηρίζουμε στην πράξη, ανοίγουμε δρόμο και σε νέους καλλιτέχνες για να ακουστούν και πάνω απ’ όλα, μιλάμε όλοι με όλους. Μετατρέπουμε τον Δήμο σε ένα μέσο για να συνομιλούμε και να συμπράττουμε για τον πολιτισμό. Και δεν μιλάμε μεταξύ μας, δεν κλεινόμαστε στα δικά μας τείχη. Συνομιλούμε με την Ευρώπη, με τους ανθρώπους που αγαπούν τον πολιτισμό από όλο τον κόσμο και αυτό που δημιουργούμε πρέπει να μιλάει και σε όλους αυτούς.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, θα γίνουν θεατρικές παραστάσεις στο θέατρο του Κολωνού και της Γκράβας. Οι χώροι που διαθέτουμε, ενεργοποιούνται από την συμμετοχή των καλλιτεχνών στο κάλεσμα του Δήμου. Όμως, το σχέδιό μας, όπως σας είπα, επεκτείνεται και στην δημιουργία ή την αναγέννηση και άλλων χώρων. Ως παράδειγμα σας αναφέρω το ιστορικό θέατρο του Λυκαβηττού που παραμένει κλειστό επί χρόνια και έπειτα από μία μεγάλη γραφειοκρατική μάχη που δώσαμε, είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες ανακαίνισής του για να ανοίξει και πάλι. Στα επόμενα χρόνια, θα το δείτε σε πλήρη λειτουργία.

Τι ετοιμάζει ο Δήμος για το φετινό Πολιτιστικό Καλοκαίρι; Mε ποια κριτήρια θα επιλεχθούν οι παραγωγές που θα παρουσιαστούν; Υπάρχει σκέψη ο Δήμος να αναλάβει και την υγειονομική διασφάλιση των παραγωγών, όπως πχ με δωρεάν τεστ στους θεατές όπως έχουμε δει στο εξωτερικό;
Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις του 2020 δεν ήταν επιτυχημένες μόνο ως προς την συμμετοχή των καλλιτεχνών και των ανθρώπων που τις παρακολούθησαν αλλά και ως προς την υγειονομική ασφάλειά τους. Πραγματοποιήθηκαν με υποδειγματική προστασία της Δημόσιας Υγείας, όχι στα πρότυπα εκδηλώσεων άλλων χωρών αλλά με τους κανόνες που θέσαμε εμείς χωρίς να αφήνουμε το παραμικρό περιθώριο ρίσκου για κανέναν. Με την ίδια σχολαστική οργάνωση θα κινηθούμε και αυτό το καλοκαίρι.
Το καλοκαίρι του 2021 γίνεται το πρώτο βήμα για την αλλαγή πορείας στον πολιτιστικό χάρτη της Αθήνας, για την οποία μιλάμε. Είναι η αφετηρία της υλοποίησης αυτού του προγράμματος και η έναρξη αυτού του πολιτιστικού διαλόγου.
Σε λίγες ημέρες εκδίδεται η πρόσκληση προς τους καλλιτέχνες που θα γεμίσουν το πολιτιστικό πρόγραμμα της Αθήνας. Ανοίγουμε τους χώρους και θα πλαισιωθούν από τις νέες ιδέες που θα προκύψουν. Σε αυτήν την πρόσκληση θα περιγράφονται και οι προδιαγραφές και τα ζητούμενα.

«Το καλοκαίρι του 2021 γίνεται το πρώτο βήμα για την αλλαγή πορείας στον πολιτιστικό χάρτη της Αθήνας, για την οποία μιλάμε. Είναι η αφετηρία της υλοποίησης αυτού του προγράμματος και η έναρξη αυτού του πολιτιστικού διαλόγου».

Σε ποιο κομμάτι συμβάλλει η Ανάπλαση Α.Ε. στο επικείμενο πρόγραμμα πολιτιστικών δράσεων;
Η Ανάπλαση Α.Ε
είναι ο συντονιστής του τεχνικού μέρους για την υλοποίηση του σχεδίου για τον πολιτισμό. Δηλαδή, είναι ο φορέας εκείνος που προετοιμάζει τους διαγωνισμούς και τις μελέτες για τις αναπλάσεις, τις ανακαινίσεις και τις τεχνικές παρεμβάσεις που θα κάνουμε σε κτίρια και χώρους. Γιατί αυτό που προσπαθούμε να επιτύχουμε με τον εκσυγχρονισμό του πολιτιστικού αποτυπώματος της Αθήνας, περνά μέσα από την αναβάθμιση των εμβληματικών χώρων της Αθήνας και την αξιοποίηση κτιρίων που είτε πρέπει να προσαρμοστούν στις ανάγκες φιλοξενίας δραστηριοτήτων είτε πρέπει να τα ξανακάνουμε ασφαλή με χώρους φιλικούς στον επισκέπτη, διαδραστικούς και, κυρίως, προσβάσιμους για όλους.

Ποια ιστορικά κτίρια-χώροι είναι σε προτεραιότητα να αναζωογονηθούν και να ενταχθούν ξανά στο δυναμικό της Αθήνας;
Είναι χώροι
που αποτελούν την προίκα για τον πολιτισμό της Αθήνας και θέλουμε να τους «ξυπνήσουμε». Να συμπληρώσουμε το ψηφιδωτό της πόλης και να ξαναγίνουν σημεία προορισμού.
Για παράδειγμα, το κτίριο του Μουσείου Αγγελική Χατζημιχάλη ανανεώνεται και επιστρέφει ως ένας σύγχρονος χώρος τεχνών, στην τουριστική καρδιά της Αθήνας, την Πλάκα. Το Δωδεκανησιακό Σπίτι που διαθέτει έναν μεγάλο πλούτο λαογραφικών εκθεμάτων τα οποία βγαίνουν και πάλι στο φως. Το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», γνωστό και ως «Πιλοποιείο Πουλόπουλου», εκσυγχρονίζεται, ανανεώνεται και ανοίγει για τους επισκέπτες του με την έκθεση των σημαντικών συλλογών του. Κάνουμε όμως και ουσιαστικές παρεμβάσεις για την ανακαίνιση της Πινακοθήκης του Δήμου της Αθήνας στο Μεταξουργείο.
Σας έδωσα μερικά παραδείγματα κτιρίων σε διαφορετικά σημεία της Αθήνας, για να γίνει αντιληπτή η φιλοσοφία μας για τη διάχυση του πολιτισμού σε όλη την πόλη. Για την δημιουργία νέων σημείων ενδιαφέροντος που δεν κρατάνε τον επισκέπτη μόνο στο κέντρο αλλά φτιάχνουν έναν ενιαίο ιστό από άκρη σε άκρη. Και ολόκληρος ο ιστός, αποτελεί μία ξεχωριστή εμπειρία.

Το πάρκο Κλωναρίδη - ΦΙΞ, ένα ιστορικό πάρκο της Αθήνας, αλλάζει μέσω της συμμετοχής της Ολυμπιακή Ζυθοποιίας και της...

Δημοσιεύτηκε από Athens Partnership στις Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2021

Ποιο είναι το μέλλον του κινηματογράφου ΑΒ στην Πλατεία Κλωναρίδη, όπου θα φιλοξενηθούν μερικές από τις εκδηλώσεις;
Και σε αυτήν την περίπτωση, μιλάμε για έναν εμβληματικό χώρο της Αθήνας ο οποίος θα αποτελέσει την καρδιά της πολιτιστικής αναμόρφωσης μιας ολόκληρης περιοχής. Αρχικά να σας πω ότι ο κινηματογράφος που έχει ενταχθεί πλέον στο κτιριακό δυναμικό του Δήμου Αθηναίων, θα φιλοξενήσει φέτος παραστάσεις θεάτρου και χορού. Ζωντανεύει και αυτός και εντάσσεται στον πολιτιστικό μας ιστό. Έχω όμως καλά νέα για την πλήρη ανακαίνιση και την αναβάθμισή του για τις οποίες έχουν τρέξει ήδη οι διαδικασίες. Έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια και προχωράμε για την δημοπράτηση του έργου.
Ο κινηματογράφος βρίσκεται στην περιοχή όπου έχουμε αναμορφώσει το πάρκο Φιξ-Κλωναρίδη που όσοι δεν το έχουν δει με τη νέα του μορφή, αξίζει τον κόπο να το επισκεφθούν. Έχει δημιουργηθεί ένα καταπράσινο πάρκο με μονοπάτια που περνούν μέσα από σπάνια φυτά και λουλούδια. Σε αυτά τα δύο σημεία προσθέτουμε και τα εκπαιδευτικά προγράμματα της βίλλας Θεοτοκόπουλου και καταλήγουμε σε έναν πολιτιστικό κόμβο της περιοχής. Ακόμη ένα σημείο προορισμού σε ένα κομμάτι της Αθήνας που είχε χάσει την λάμψη του.

Υπάρχουν σκέψεις να εμπλακεί και η ιδιωτική πρωτοβουλία, σε επίπεδο συνεργειών φυσικά, για την αξιοποίηση ορισμένων από τους χώρους είτε σε μόνιμη βάση είτε σε επίπεδο δράσεων;
Μέχρι σήμερα
καταφέραμε να ξεπεράσουμε αγκυλώσεις, προκαταλήψεις και αναχρονιστικές αντιλήψεις που ήθελαν πάντα τον καλό δημόσιο τομέα και τον κακό ιδιωτικό ή το αντίστροφο. Δημιουργήσαμε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, το «Υιοθέτησε την πόλη σου» που μας έχει δώσει την δυνατότητα να συνεργαζόμαστε με φορείς, συλλόγους και επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε αυτό, σε πολλά επίπεδα που αλλάζουν έναν άλλο πολιτισμό από αυτόν για τον οποίο μιλάμε εδώ. Τον πολιτισμό της καθημερινότητας.
Μας δόθηκε η δυνατότητα να δημιουργήσουμε τα «πάρκα τσέπης» μέσα στις γειτονιές μας, σε χώρους που μέχρι σήμερα ήταν γεμάτοι από μπάζα και σκουπίδια. Μας επέτρεψε να κάνουμε μεγάλες επιχειρήσεις αντιγκράφιτι από τα Αναφιώτικα μέχρι την Πατησίων και από την Σταδίου μέχρι την Ερμού στις μεγάλες επιφάνειες της πόλης. Μπορούμε να κάνουμε αναπλάσεις αξιοποιώντας τους ελεύθερους χώρους της πόλης.
Σας μιλώ για διαδικασίες και έργα που λόγω της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα, μειώνεται κατά πολύ το κόστος για τους Αθηναίους. Είμαστε ανοιχτοί σε όλες αυτές τις συνέργειες που θα μας βοηθήσουν να αλλάξουμε την ποιότητα της καθημερινής ζωής μέσα από την ανάπλαση χώρων και φυσικά μέσα από δράσεις και εκδηλώσεις.

«Μας δόθηκε η δυνατότητα να δημιουργήσουμε τα πάρκα τσέπης μέσα στις γειτονιές μας, σε χώρους που μέχρι σήμερα ήταν γεμάτοι από μπάζα και σκουπίδια»
«Μας δόθηκε η δυνατότητα να δημιουργήσουμε τα πάρκα τσέπης μέσα στις γειτονιές μας, σε χώρους που μέχρι σήμερα ήταν γεμάτοι από μπάζα και σκουπίδια»

Ποια νέα μουσεία βρίσκονται στα σκαριά και ποιό είναι το χρονοδιάγραμμα γι αυτά;
Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί την ώρα που ανακοινώνουμε το σχέδιό μας για τον πολιτισμό, έχουμε στα χέρια μας την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την ανάπλαση του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος αλλά και τις μελέτες που θα μας οδηγήσουν στην δημιουργία του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών. Είναι το πρώτο μουσείο της Αθήνας, γιατί, όσο κι αν ακούγεται περίεργο, η πρωτεύουσα της χώρας δεν έχει δικό της μουσείο.
Πριν σας μιλήσω και για τους άλλους μουσειακούς χώρους που δημιουργούμε, επιτρέψτε μου μία μικρή αναφορά στα οφέλη ύπαρξης νέων πολιτιστικών χώρων. Για κάθε χώρο που γεννιέται μέσα στην πόλη, αναπτύσσεται και μία ολόκληρη περιοχή γύρω του. Αλλάζει η εικόνα της, αναβαθμίζεται και δημιουργούνται ευκαιρίες επιχειρηματικότητας αλλά και θέσεων εργασίας.
Αυτή η στρατηγική διέπει ολόκληρο των σχεδιασμό μας και γι αυτό εστιάζουμε στην ανάπτυξη του πολιτισμού σε όλες τις γειτονιές και σε σημεία της πόλης όπου μπορούμε να δώσουμε και ανάσες ισόρροπης ανάπτυξης.

«Για κάθε χώρο που γεννιέται μέσα στην πόλη, αναπτύσσεται και μία ολόκληρη περιοχή γύρω του. Αλλάζει η εικόνα της, αναβαθμίζεται και δημιουργούνται ευκαιρίες επιχειρηματικότητας αλλά και θέσεων εργασίας».

Επιστρέφω λοιπόν στα νέα μουσεία μας αρχίζοντας από το «Μαρία Κάλλας» που θα στεγαστεί σε ένα υπέροχο κτίριο στην Μητροπόλεως 44, που ήταν κλειστό εδώ και 12 χρόνια. Είναι ένας χώρος που χρειαζόταν η Αθήνα και ο οποίος θα περιλαμβάνει πολύ ενδιαφέροντα και σπάνια εκθέματα. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσης μελετών και θα είναι έτοιμο μέσα στο 2022.
Ένα άλλο μουσείο που θεωρώ ότι λείπει από την Αθήνα και θα γίνει πραγματικότητα, είναι του Αντιδικτατορικού Αγώνα στο συγκρότημα των κτιρίων του ΕΑΤ-ΕΣΑ. Είναι από εκείνους τους χώρους που έχουμε χρέος να δημιουργήσουμε, όχι μόνο συμβολικά αλλά και για τη διατήρηση της μνήμης και της ιστορικής αλήθειας. Το συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα βρίσκεται πίσω από το πάρκο Ελευθερίας και αυτό που επιδιώκουμε είναι να μεταμορφώσουμε ολόκληρη την περιοχή σε κεντρικό πολιτιστικό προορισμό. Να δημιουργήσουμε δηλαδή μία νέα εικόνα που ενώνει μικρά σημεία που φτιάχνουν το μεγάλο.
Μετατρέπουμε την οικεία Γεωργαντή σε έναν σύγχρονο χώρο ανάδειξης της γλυπτικής τέχνης μέσα από την αξιοποίηση της συλλογής της Λουκίας Γεωργαντή, προσθέτοντας ακόμη ένα σημείο στον μουσειακό χάρτη της πόλης. Και για τα δύο αυτά μουσεία έχει ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσης μελετών.

Τι είδους πολιτιστικές διαδρομές σχεδιάζονται και με ποιόν τρόπο ο δημόσιος χώρος ενεργοποιείται σε αυτήν την κατεύθυνση;
Ανοίγετε ένα τεράστιο κεφάλαιο
που για εμάς αποτελεί αυτοσκοπό για το μέλλον της Αθήνας. Η δημιουργία μίας ενιαίας διαδρομής που θα ενώνει ολόκληρη την πόλη, είναι το μεγαλύτερο στοίχημά μας. Ο τελικός στόχος είναι το νήμα που θα ενώνει και τις 129 γειτονιές της Αθήνας με πολλούς τρόπους. Το πάρκο Φιξ ή το πάρκο Ελευθερίας τα οποία σας ανέφερα, είναι χαρακτηριστικά σημεία που αποκτούν αυτόν τον χαρακτήρα. Όμως, σας δίνω και ακόμη ένα παράδειγμα για τη φιλοσοφία μας σε σχέση με τις παρεμβάσεις με τον στόχο της ενιαίας διαδρομής.
Ολοκληρώσαμε το έργο της Ομόνοιας που έγινε πλατεία ξανά. Δώσαμε ένα τέλος στην ύπαρξή της ως κυκλοφοριακού κόμβου. Επανήλθε το σιντριβάνι, το πράσινο και φιλοξενεί το υπέροχο γλυπτό του Ζογγολόπουλου. Η Ομόνοια όμως εξυπηρετεί και σε κάτι άλλο. Γίνεται η αφετηρία της διαδρομής που την ενώνει με την πλατεία θεάτρου, η ανάπλαση της οποίας ξεκινά πολύ σύντομα. Ενώνουμε δύο σημεία της πόλης και φτιάχνουμε μία νέα διαδρομή που φωτίζει ολόκληρη την περιοχή επαναφέροντας τα χαρακτηριστικά της παλιάς Αθήνας αλλά σε σύγχρονη μορφή και συνθήκες. Ζωντανεύουμε ένα σημείο της πόλης που είχε βυθιστεί στο σκοτάδι.
Έτσι αντιλαμβανόμαστε την έννοια του δημόσιου χώρου. Έννοια που είχε χαθεί τα προηγούμενα χρόνια γιατί τίποτα δεν είναι δημόσιο αν δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους. Άρα, ο πολιτισμός της καθημερινότητας στοχεύει στην ποιότητα της ζωής που έχει ως βασικό χαρακτηριστικό, όχι μόνο την ανάκτηση των δημόσιων χώρων της Αθήνας αλλά και την αξιοποίησή τους.

«Η περίοδος της πανδημίας μας έχει κάνει όλους να εκτιμήσουμε την αξία του δημόσιου χώρου. Μας έχει οδηγήσει να τον επιζητούμε και να τον θέλουμε ακόμη περισσότερο. Όμως δεν θέλουμε δημόσιους χώρους που
υφίστανται μόνο για να μας εξυπηρετούν αλλά και για να δίνουν χρώμα και φως στη ζωή μας».

Σας μίλησα για τα «pocket parks» που έγιναν εκεί όπου θεωρητικά υπήρχε δημόσιος χώρος αλλά δεν μπορούσε να πατήσει άνθρωπος. Σας αναφέρω τον λόφο του Στρέφη όπου θα ξεκινήσουμε τις εργασίες ανάπλασής του και θα αποδοθεί στους κατοίκους της γειτονιάς οι οποίοι, όπως θα ξέρετε, δεν μπορούσαν να πλησιάσουν ειδικά το βράδυ. Είναι ο Εθνικός Κήπος όπου βρίσκονται σε εξέλιξη οι παρεμβάσεις για να ανακτήσει το μεγαλείο, τη λάμψη και την λειτουργικότητά του. Οι παρεμβάσεις μας στον Λυκαβηττό που πέρα από το θέατρο, περιλαμβάνουν και την ανακαίνιση των μονοπατιών του, τη φύτευση περισσότερων δέντρων και φυτών και την ανανέωση του εξοπλισμού του.
Και επειδή μιλάμε για τη φροντίδα και την ανάδειξη του δημόσιου χώρου, πρέπει να μιλήσουμε και για τον τρόπο με τον οποίο τον συντηρούμε πλέον. Οι πλατείες μας είναι καθαρές. Κλιμάκια των ηλεκτρολογικών συνεργείων, των τεχνικών υπηρεσιών, της υπηρεσίας καθαριότητας και του πρασίνου, τις σαρώνουν διαρκώς για να τις συντηρούν. Είναι η αλλαγή της νοοτροπίας για την διαχείριση του δημόσιου χώρου. Ο Δήμος της Αθήνας δεν λειτουργεί πια αποσπασματικά με την επίσκεψη ενός συνεργείου σε μία πλατεία σήμερα και ενός άλλου έπειτα από ένα μήνα. Δουλεύουμε συνολικά, πλένοντας και σφουγγαρίζοντας τις πλατείες και κάθε δημόσιο χώρο.
Η συζήτησή μας αυτή γίνεται στη φάση που ολοκληρώνουμε την ανακαίνιση των σιντριβανιών της πόλης αλλά και στην εξέλιξη της μεγαλύτερης σε κλίμακα ασφαλτόστρωσης που έχει γίνει στην Αθήνα. Μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο, θα έχουμε ασφαλτοστρώσει περίπου 1050 δρόμους της πόλης, δηλαδή το 50% των δρόμων της, με έκταση 450 χιλιόμετρα. Ήδη έχουμε ασφαλτοστρώσει 120 και στις επτά Δημοτικές Κοινότητές μας και συνεχίζουμε.
Ξέρετε, η περίοδος της πανδημίας μας έχει κάνει όλους να εκτιμήσουμε την αξία του δημόσιου χώρου. Μας έχει οδηγήσει να τον επιζητούμε και να τον θέλουμε ακόμη περισσότερο. Όμως δεν θέλουμε δημόσιους χώρους που υφίστανται μόνο για να μας εξυπηρετούν αλλά και για να δίνουν χρώμα και φως στη ζωή μας. Και αυτό κάνουμε στην Αθήνα.

«Πρόσφατα, διοργανώσαμε το διαδικτυακό 7ο Travel Trade Athens, δίνοντας την ευκαιρία στις ελληνικές επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με τη διεθνή αγορά»
«Πρόσφατα, διοργανώσαμε το διαδικτυακό 7ο Travel Trade Athens, δίνοντας την ευκαιρία στις ελληνικές επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με τη διεθνή αγορά»

Έχει κάνει κάτι ο Δήμος για την προσέλκυση τουριστών στην Αθήνα με το δεδομένο ότι τα city breaks είναι από τους πιο δύσκολους τομείς ως προς την ανάκαμψη;
Οι συνθήκες που δημιούργησε
η πανδημία άλλαξαν τα δεδομένα που γνωρίζαμε το 2019. Πλέον ξεκινούμε από μία διαφορετική βάση, ωστόσο ακολουθούμε σταθερά και μεθοδικά βήματα, προκειμένου η Αθήνα να επανακάμψει το συντομότερο δυνατό. Τον τελευταίο χρόνο, εν μέσω lockdown, φροντίσαμε να διατηρήσουμε «ζωντανή» την εικόνα της Αθήνας στους ξένους ταξιδιώτες, δημιουργώντας μία σειρά από bridging campaigns μέσω του This is Athens, του επίσημου οδηγού της πόλης μας.
Δημιουργήσαμε νέες ψηφιακές καμπάνιες όπως το «We will always have Athens», το «Even Lockdown is better in Athens» και το «Love Letters from Athens» για να στείλουμε το μήνυμα ότι η Αθήνα προσαρμόζεται στη νέα περίοδο και είναι έτοιμη να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο τουριστικό χάρτη, όπως αυτός διαμορφώνεται. Μέσω της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου, υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προβολής του προορισμού.
Πρόσφατα, διοργανώσαμε το διαδικτυακό 7ο Travel Trade Athens, δίνοντας την ευκαιρία στις ελληνικές επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με τη διεθνή αγορά, να προβάλουν τις υπηρεσίες τους στους ξένους επαγγελματίες και να συνάψουν μαζί τους πολύτιμες συνεργασίες. Παράλληλα, συμμετέχουμε σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και διοργανώνουμε ταξίδια εξοικείωσης του προορισμού με στόχο την προβολή της πόλης και των εμπειριών που προσφέρει στους ξένους εκπροσώπους του τουρισμού. Εργαζόμαστε μεθοδικά για μια βιώσιμη και προσβάσιμη πόλη.
Πριν από λίγους μήνες ξεκινήσαμε μία σημαντική συνεργασία με το Global Sustainable Tourism Council. Η Αθήνα θα αξιολογείται πλέον με βάση τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, όπως τους έχουν θέσει από κοινού ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, ενέργεια που σηματοδοτεί τη στρατηγική μας προσπάθεια για έναν ανταγωνιστικό προορισμό. Επίσης, συμμετέχουμε στο World Council of Cultural Heritage, επιδιώκοντας τον τουρισμό «ιδανικού μεγέθους». Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η πολιτιστική ταυτότητα και η υποδομή της πόλης διατηρούνται, αλλά και ενισχύονται με τον τουρισμό. Η Αθήνα διατηρεί ένα ισχυρό brand που θα τη βοηθήσει να επανακάμψει το επόμενο διάστημα, αποτελώντας όχι μόνο έναν ιδανικό city break προορισμό στην Ευρώπη, αλλά και μία πόλη που θα είναι σε θέση να υποδεχθεί μεγάλα συνέδρια και επαγγελματικές εκδηλώσεις. Να σας υπενθυμίσω ότι η Αθήνα το 2019 είχε ήδη ανέβει στην 17η θέση της κατάταξης στον παγκόσμιο συνεδριακό τουρισμό από την 24η στην οποία βρισκόταν.

«Η Αθήνα διατηρεί ένα ισχυρό brand που θα τη βοηθήσει να επανακάμψει το επόμενο διάστημα, αποτελώντας όχι μόνο έναν ιδανικό city break προορισμό στην Ευρώπη, αλλά και μία πόλη που θα είναι σε θέση να υποδεχθεί μεγάλα συνέδρια και επαγγελματικές εκδηλώσεις».

Πέραν του πολιτισμού, σχεδιάζει κάτι για την επανεκκίνηση του εμπορίου αλλά και της εστίασης που είναι ο κλάδος που έχει πληγεί περισσότερο; Πέρυσι, παρότι είχε ειπωθεί πως θα παραχωρηθεί δημόσιος χώρος στις επιχειρήσεις εστίασης για να αυξήσουν τα τραπεζάκια τους λόγω της πανδημίας, οι επιχειρήσεις δεν είχαν λάβει, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του Ιουλίου κάποιο επίσημο έγγραφο που να ορίζει ακριβώς το χώρο αυτό. Θα γίνει κάτι διαφορετικό φέτοςπροκειμένου να κινηθούν με ασφάλεια οι επιχειρήσεις με μικρό εξωτερικό χώρο;
Επειδή η επανεκκίνηση
του εμπορίου δεν εξαρτάται από έναν δήμο, δηλαδή ένας δήμος δεν μπορεί να δημιουργήσει ένα πλήρες σχέδιο στήριξης και ενίσχυσης του εμπορίου, εμείς καταφέραμε να εξασφαλίσουμε τους πόρους για την υλοποίηση ενός προγράμματος που έχει ως στόχο να βοηθήσει για να κρατηθούν ζωντανές οι επιχειρήσεις της Αθήνας. Είναι ένα πρόγραμμα 40εκατ. Ευρώ που βρίσκεται σε εξέλιξη και το δουλεύουμε μαζί με τους ανθρώπους της αγοράς. Τους ακούμε, μας δίνουν τις προτεραιότητες που πρέπει να θέσουμε και πορευόμαστε όλοι μαζί για την αντιμετώπιση της κρίσης. Στόχος του προγράμματος είναι η ψηφιακή αναβάθμιση, η εκπαίδευση και ο εκσυγχρονισμός των επιχειρήσεων για να σταθούν στα πόδια τους. Παράλληλα, στην περίοδο της καραντίνας μειώσαμε τα δημοτικά τέλη ή αναστείλαμε την πληρωμή τους στις περιπτώσεις των κλειστών επιχειρήσεων.
Όσον αφορά στα τραπεζάκια και τους χώρους, πρέπει να σας πω ότι δεν αποφασίζουμε μόνοι μας. Οι επιχειρήσεις υπέβαλαν τα αιτήματά τους τα οποία έπρεπε να περάσουν και από το Υπουργείο Πολιτισμού. Και οφείλω να σας πω ότι οι περιπτώσεις στις οποίες αναφέρεστε δεν ανήκουν στην πλειονότητα των επιχειρήσεων που τους διατέθηκε περισσότερος χώρος με ισορροπία και σεβασμό προς το δικαίωμα μετακίνησης των πεζών. Στην ίδια λογική της ισορροπίας κινούμαστε και φέτος, δίνοντας βάρος στην επικοινωνία με όλους τους φορείς της αγοράς της Αθήνας για να βρίσκουμε διαρκώς τρόπους στήριξης στο πλαίσιο που μπορούμε να κινηθούμε.

Θα αξιοποιηθούν ΕΣΠΑ ή άλλα κονδύλια από το κράτος ή την Ευρωπαϊκή ένωση για την οικονομική ανάκαμψη της Αθήνας στην μετά-covid εποχή όσο αρχίζει να φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ, και σε τι χρονικό ορίζοντα;
Αυτά τα κονδύλια
δεν διεκδικούνται από τον δήμο γιατί, συνήθως, αφορούν στο σύνολο της αγοράς της χώρας. Όμως, εμείς θα συνεχίσουμε να κινούμαστε στην στρατηγική που ακολουθούμε μέχρι σήμερα. Δηλαδή στην δημιουργία αναπτυξιακών προγραμμάτων για τα οποία καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλίσουμε την χρηματοδότησή τους.
Σας είπα για το πρόγραμμα των 40εκατ. Ευρώ που υλοποιείται αλλά δεν πρέπει να αποσυνδέσουμε και την προγραμματική του πολιτισμού από την ενίσχυση των επιχειρήσεων και της αγοράς της πόλης. Είναι ένας δυνατός κρίκος στην οικονομική αλυσίδα της Αθήνας. Γιατί το πλάνο μας επεκτείνεται στους χώρους και τις δράσεις πολιτισμού που δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας σε ολόκληρες περιοχές. Δηλαδή, δίνουν ζωή στις υφιστάμενες επιχειρήσεις και δίνουν ευκαιρίες για νέες.
Το σημαντικότερο από όλα όμως είναι οι επιχειρήσεις της Αθήνας, να αισθάνονται τον Δήμο ως συμπαραστάτη και όχι ως αντίπαλο και αυτό το έχουμε κατακτήσει. Οι άνθρωποι της αγοράς δίνουν πνοή στην πόλη και η πόλη τους το επιστρέφει με κάθε δυνατό τρόπο και σε συνεργασία μαζί τους.

Σε προσωπικό επίπεδο τι σας έχει λείψει περισσότερο από την πολιτιστική Αθήνα αυτήν την χρονιά; Ποιές είναι πρώτες εμπειρίες που θα θέλατε να ζήσετε όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες;
Μου έχουν λείψει
οι άνθρωποι της Αθήνας. Αυτοί είναι ο πολιτισμός της. Περιμένω την στιγμή που θα κάτσω στο καφέ της γειτονιάς για να ακούσω και να τα ακούσω. Να συζητήσουμε όλοι μαζί, να διαφωνήσουμε και να συμφωνήσουμε. Μου λείπουν πολύ οι ήχοι της πόλης και το χρώμα που παίρνει από τις μουσικές, τις παρέες και τους ρυθμούς της. Νομίζω όμως ότι αν προχωρήσουμε προσεκτικά και σταθερά, θα τα καταφέρουμε.
Γιατί όπως έχει πει και ο Νίτσε: « Ο κόσμος μπορεί να είναι όσο θέλει σκοτεινός, όμως αρκεί να παρεμβάλουμε ένα κομμάτι ελληνικής ζωής, για να φωτιστεί αμέσως άπλετα».