Θέμα

Η Σύλβια Κούβαλη μας υποδέχεται στη νέα γκαλερί Rodeo σε μια αποθήκη του 1900 στον Πειραιά

Από -

Μιλήσαμε με τη Σύλβια Κούβαλη για το νέο της βήμα και πήραμε μια πρώτη γεύση από τον ιδιαίτερο χώρο.

H Σύλβια Κούβαλη στο χώρο της Rodeo Athens, Φωτό: Ανδρέας Σιμόπουλος
H Σύλβια Κούβαλη στο χώρο της Rodeo Athens, Φωτό: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η Σύλβια Κούβαλη είναι από τις γκαλερίστριες με τις οποίες χαίρεσαι να συζητάς. Με intellectual υπόβαθρο και κοφτερή ματιά, είναι διαρκώς updated, χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με καλλιτέχνες και έχει πρόγραμμα με ταυτότητα. Από την εποχή που πρωτοεκπονούσε ερευνητικά project στην Αθήνα ως την ίδρυση της γκαλερί Rodeo το 2007 στην Κωνσταντινούπολη και τη μετακόμισή της στο Λονδίνο το 2014, όπου η γκαλερί λειτουργεί μόνιμα ως σήμερα, κάθε φορά που την πετυχαίνω στα σύντομα περάσματά της από την Αθήνα καθοδόν σε ένα ακόμη art circuit δεν χάνω την ευκαιρία να συνεχίσουμε τον εποικοδομητικό μας διάλογο που έχει φιλοξενηθεί αρκετές φορές και σε αυτές τις σελίδες.

Την τελευταία φορά ξεκλέψαμε λίγο χρόνο για έναν καφέ ανάμεσα στα ραντεβού της, τα οποία αυτή τη φορά δεν ήταν με καλλιτέχνες αλλά με μαραγκούς και μπογιατζήδες! Μπορεί η ανακαίνιση της εμπορικής αποθήκης των αρχών του 1900 στον Πειραιά, η οποία θα στεγάσει το νέο χώρο της Rodeo στην Αθήνα από τη Δευτέρα 18 Ιουνίου, να αποδείχθηκε μαραθώνιος, απ’ ότι καταλαβαίνω όμως από τις πρώτες κλεφτές ματιές άξιζε τον κόπο η ταλαιπωρία.

Η Σύλβια θεωρεί την γκαλερί της Αθήνας (που θα τρέχει παράλληλα με τις δραστηριότητες της γκαλερί στο Λονδίνο) πρώτα απ’ όλα ένα «production house», ένα χώρο παραγωγής έργων και διαλόγου, τα οποία κάποιες φορές είναι δύσκολο να υποστηρίξεις στη σκηνή του Λονδίνου.

Η ίδια θεωρεί την γκαλερί της Αθήνας (που θα τρέχει παράλληλα με τις δραστηριότητες της γκαλερί στο Λονδίνο) πρώτα απ’ όλα ένα «production house», ένα χώρο παραγωγής έργων και διαλόγου, τα οποία κάποιες φορές είναι δύσκολο να υποστηρίξεις στη σκηνή του Λονδίνου. Εκεί η αγορά... σε ξεχνάει έτσι και φιλοξενήσεις ένα δυο πιο πειραματικά projects που δεν μεταφράζονται εύκολα σε αντικείμενα προς πώληση, ενώ ο τρόπος που έχει εξελιχθεί η αγορά της τέχνης διεθνώς κάνει δύσκολη τη βιωσιμότητα των γκαλερί μεσαίας τάξης (οι συλλέκτες προτιμούν να αγοράζουν είτε από τις πολύ ακριβές είτε από τις ανερχόμενες). Στη Αθήνα της Σύλβιας της αρέσει που ο χρόνος τρέχει λίγο πιο αργά σε σχέση με το Λονδίνο δίνοντας χώρο για σκέψη, ακόμη και διάβασμα!

Λεπτομέρεια από την ξύλινη οροφή της γκαλερί στον Πειραιά. Φωτό: Ανδρέας Σιμόπουλος
Λεπτομέρεια από την ξύλινη οροφή της γκαλερί στον Πειραιά. Φωτό: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στον νέο χώρο πίσω από την Ακτή Κονδύλη με τα ψηλά ταβάνια και τους χοντρούς πέτρινους τοίχους έχει επέμβει ο αρχιτέκτων Etienne Descloux που έχει βάση το Βερολίνο. Η επέμβαση αυτή έχει υπάρξει όσο πιο λειτουργική κρατώντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του χώρου και αδιαφορώντας για τον παραδοσιακό πλέον καθαρό λευκό κύβο. Θα παρουσιάζονται εκθέσεις καλλιτεχνών από το εξωτερικό αλλά και την Ελλάδα, ακολουθώντας πάντα την πορεία που η Rodeo έχει διαγράψει ως τώρα η οποία «εστιάζεται στην παρουσίαση έργου μουσειακής ποιότητας από τους καλλιτέχνες που εκπροσωπεί, που κυρίως πραγματεύονται την ιστορία μέσα από τις ταυτότητες, τα φύλλα και έναν κοινωνικό μυστικισμό». Παράλληλα με νέες παραγωγές εκθέσεων θα παρουσιάζονται ιστορικά έργα εντός του εννοιολογικού πλαισίου της Rodeo αλλά και προβολές, ομιλίες, δράσεις και άλλα events.

Η απόφαση να στεγάσει την γκαλερί στον Πειραιά ήρθε όταν η Σύλβια είδε το συγκεκριμένο κτίριο που τη γοήτευσε και πιστεύει ότι η ενέργεια του λιμανιού που θυμίζει έντονα και την Κωνσταντινούπολη θα εμπνεύσει την παραγωγή νέων έργων. Το άνοιγμα της Rodeo έρχεται να συμβάλλει δυναμικά στη νέα εποχή του Πειραιά που έχει αρχίσει να διαφαίνεται αλλά υπάρχει και στα σχέδια φορέων και επιχειρηματιών για τη μετατροπή των παλιών αποθηκών σε χώρους πολιτισμού και ψυχαγωγίας στα πρότυπα άλλων διεθνών λιμανιών.

Leidy Churchman, “Cairo 1550 BC”. Φωτό: Lewis Ronalds
Leidy Churchman, “Cairo 1550 BC”. Φωτό: Lewis Ronalds

Η αρχή γίνεται με την ατομική έκθεση του Αμερικάνου ζωγράφου Leidy Churchman από τις 18 Ιουνίου και θα συνεχίσει και με άλλες εκθέσεις και δραστηριότητες μέσα στη χρονιά. Ο τριανταεννιάχρονος διεμφυλικός καλλιτέχνης είχε επιλεχθεί για το Rijksakademie Residency το 2011 και έχει συμμετάσχει σε μουσειακές εκθέσεις στην Αμερική και την Ευρώπη ενώ έργο του βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου Whitney. Οι πίνακες του έχουν αναφορές από την αμερικάνικη πριμιτιβιστική ζωγραφική ως αυτό που ο ίδιος έχει αποκαλέσει «την εκπληκτική αυλή με τα σκουπίδια της σύγχρονης κουλτούρας» και συχνά εστιάζουν στον φυσικό και ζωικό κόσμο.

i Πολυδεύκους 41, Πειραιάς, [email protected]