Συνέντευξη

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Από -

Συνεχίζοντας τη σειρά αποκλειστικών συνεντεύξεων «Μαθαίνοντας από τη documenta 14», η Δέσποινα Ζευκιλή μιλά με τη Hila Peleg, ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14, για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τη σημασία των έργων τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Hila Peleg
Hila Peleg

Τι έκανες πριν σου ανατεθεί η θέση της επιμελήτριας στη documenta 14;


Το 2009 ίδρυσα ένα διατομεακό event που γίνεται κάθε δύο χρόνια και εστιάζει στην παραγωγή, διαμεσολάβηση και ερμηνεία των ντοκουμέντων, ιδίως των πολιτιστικών ντοκουμέντων. Τα ντοκουμέντα σπάνια είναι ουδέτερες, αντικειμενικές καταγραφές της πραγματικότητας – είναι αναπόφευκτα προϊόντα ερμηνείας και πλαισίωσης. Με αυτό κατά νου, το project ανέλαβε να διερευνήσει πώς οι αφηγήσεις και εικόνες καταγραφής όχι μόνο αναπαριστούν την κοινωνική πραγματικότητα αλλά συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωσή της.


Το πρόγραμμα αυτό με τίτλο Berlin Documentary Forum (BDF) πραγματοποιήθηκε στο Haus der Kulturen der Welt (HKW), ένα δημόσιο ίδρυμα στο Βερολίνο τρεις φορές: το 2010, 2012 και 2014.  Έχοντας διάρκεια αρκετές μέρες, κάθε πρόγραμμα διαρθρώθηκε γύρω από αυτόνομα καλλιτεχνικά projects, τα περισσότερα από τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για το event. Κινηματογραφιστές, εικαστικοί, ιστορικοί, ανθρωπολόγοι, θεωρητικοί των πολιτιστικών σπουδών, κριτικοί, αρχιτέκτονες και επιμελητές συνεργάστηκαν σε ερευνητικά projects και έργα, χρησιμοποιώντας ετερογενείς τεχνικές και υβριδικές φόρμες. Αυτά παρουσιάστηκαν σε προβολές, performances, εκθέσεις και εκδόσεις και οδήγησαν σε πάνω από 40 projects που δημιούργησαν από και σε συνεργασία με τους συμμετέχοντες.

Berlin Documentary Forum, Eyal Sivan
Berlin Documentary Forum, Eyal Sivan

Το 2015 συνδιοργάνωσα δυο πολύ διαφορετικές εκθέσεις για το HKW: την ομαδική έκθεση ‘Ape Culture’ (Ο πολιτισμός των πιθήκων) που ασχολούνταν με τους πιθήκους και τις μαϊμούδες ως πολιτιστικές μεταφορές της ανθρώπινης κοινωνίας, και την αρχιτεκτονική έκθεση ‘Wohnungsfrage’ (The Housing Question), που είχε ως αφορμή τη συνεχιζόμενη στεγαστική κρίση στο Βερολίνο και έδειχνε πώς οι σχεδιασμός του φυσικού, χτισμένου περιβάλλοντος θα μπορούσε δυνητικά να εφεύρει νέες μορφές κοινοχρησίας και μοντέλα συλλογικού βίου.


Παρόλη τη διάφορα ανάμεσα στα δυο αυτά projects, και τα δύο μοιράζονται μια ευρύτερη πρόθεση -  της ενασχόλησης με μια κριτική ανάλυση των κοινωνικών συνθηκών και εμπειριών, και της επινόησης καλλιτεχνικών μεθόδων που διερευνούν και πάνω απ’ όλα επηρεάζουν αντιλήψεις για τον εαυτό μας και τον κόσμο.

banner
Ape Culture
Ape Culture

Ποια είναι τα βασικά ενδιαφέροντά σου ως επιμελήτρια;
Το βασικό μέλημα του Berlin Documentary Forum ήταν η καλλιτεχνική εμπλοκή με συγκρουόμενες πραγματικότητες, και πολιτιστικές πρακτικές που σπάνε τη συμμαχία μεταξύ ηγεμονικών δυνάμεων και αναπαράστασης, μεταξύ των συστημάτων καταπίεσης και της παραγωγής εικόνων, τα οποία συμμετέχουν πολλές φορές στη διατήρησή τους.

Η δική μου ευαισθησία γι αυτό το θέμα έχει σίγουρα διαμορφωθεί από την κληρονομιά του φασισμού στην Ευρώπη, και με φόντο τη μοιραία ιστορική δυναμική των γεγονότων στη Μέση Ανατολή. Έχω οδηγηθεί σε συνθέτες πολιτιστικές πρακτικές που όχι μόνο ασχολούνται με το πρόβλημα της αναπαράστασης και του αναπαριστώμενου, παρατηρητή και παρατηρούμενου, με τις ηθικές και πολιτικές επιπτώσεις της παραγωγής εικόνας και αφήγησης, αλλά που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «ζωντανά ντοκουμέντα» ως προς τον τρόπο που μεταχειρίζονται την πραγματικότητα ως θεμελιωδώς εύθραυστη, μη κατασταλαγμένη, δυναμική και γεμάτη αντιθέσεις και ανταγωνισμούς.


Δεν με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι πρακτικές καταγραφής που φαίνονται υπερβολικά σίγουρες για την αντίληψή τους για το τι συνιστά το πραγματικό, ή που παρουσιάζουν ένα εύκολο αίσθημα σιγουριάς και κρίσης. Αντ’ αυτού, με ενδιαφέρει το πώς οι πρακτικές καταγραφής αλλά και τέχνης γενικότερα δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη, ανήσυχη, μας κατατρέχει και όπου υποθετικά μέλλοντα σχεδιάζονται. Η κινηματογραφική αφήγηση εμπλέκεται πιο άμεσα με την κατασκευή της πραγματικότητας και της ιστορίας - για την Documenta 14 δουλεύω αποκλειστικά με κινούμενες εικόνες, φιλμ και σινεμά.

«Με ενδιαφέρει το πώς οι πρακτικές καταγραφής αλλά και τέχνης γενικότερα δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη, ανήσυχη, μας κατατρέχει και όπου υποθετικά μέλλοντα σχεδιάζονται.»

Πώς αντιλαμβάνεσαι το concept της documenta 14 «Μαθαίνοντας από την Αθήνα»;


Ο στόχος είναι να σκεφτούμε κριτικά πάνω στην τρέχουσα κατάσταση της Ευρώπης και τη θέση της μες στον κόσμο. 
 
Τι έχεις μάθει από την Αθήνα μέχρι στιγμής; (Πώς) έχουν αλλάξει οι προηγούμενες αντιλήψεις σου;


Είναι μεγάλη χαρά και προνόμιο να ζω στην Αθήνα, μια πόλη τόσο όμορφη, με καταπληκτικό φαγητό και γεμάτη καλή ενέργεια, παρόλες τις συγκρούσεις και τις απογοητεύσεις των τελευταίων χρόνων. Πέρα από αυτό, η Αθήνα είναι τόσο ένας πραγματικός όσο και ένας φανταστικός τόπος. Φανταστικός γιατί η ίδια η πόλη είναι μέχρι ενός σημείου το αποτέλεσμα μιας προβολής: της ανακάλυψης και της κατασκευής του Ευρωπαϊκού πολιτισμού τον 19ο αιώνα, ενός πολιτισμού που θεωρεί ως ρίζες του τους λόφους της Ιερουσαλήμ, της Αθήνας και της Ρώμης αντίστοιχα, σαν τρεις κολώνες πάνω στις οποίες αναπαύτηκε η ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης. Αυτή είναι, βέβαια, μια προφανής κατασκευή με κραυγαλέες παραλείψεις και αποκλεισμούς - για παράδειγμα, ο βαθμός στον οποίο ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είχε γνώση της αφρικανικής κουλτούρας.

Berlin Documentary Forum, Sylvère Lotringer
Berlin Documentary Forum, Sylvère Lotringer

Η Αθήνα, επίσης, συνδέεται πολύ με τη γερμανική ιστορία, ειδικότερα. Είναι όμως, φυσικά, την ίδια στιγμή, ένας πραγματικός τόπος, με μια μακρινή και μια πρόσφατη ιστορία κατοχής, πολέμων, αγώνων και μετατοπίσεων του πληθυσμού της.


Όπως και άλλες περιοχές με παρόμοια ιστορία, η Αθήνα προσφέρει περιορισμένη ασφάλεια και σταθερότητα, οι δημόσιοι θεσμοί της είναι εύθραυστοι, ο πληθυσμός της ζει επισφαλώς, επωάζοντας μια ισχυρή αίσθηση εθνικής ταυτότητας. Η θέση της Αθήνας στην Ευρώπη και τον κόσμο γενικότερα  αποκλείει τα εύκολα συμπεράσματα – είναι ένα σύνορο όπου οι τρέχουσες εξελίξεις έχουν παγκόσμια κλίμακα, και προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις εξελίξεις αυτές και το πώς οι κοινωνίες μπορούν να αντιδράσουν σε αυτές.
 
Μίλησέ μας για το πώς αντιλαμβάνεσαι την Ντοκουμέντα σαν ένα ζωντανό ντοκουμέντο, όπως ανέφερες στο εναρκτήριο συμπόσιο στο Κάσελ;


Κατ' αρχήν, κάθε εικόνα, ήχος, αφήγηση ή αντικείμενο μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ντοκουμέντο και σίγουρα δεν περιορίζεται σε ένα συγκεκριμένο είδος ή μορφή τέχνης. Ποιά χαρακτηριστικά χρειάζεται ένα ντοκουμέντο προκειμένου να θεωρηθεί έμψυχο;


Πιστεύω ότι η σημασία ενός «ζωντανού ντοκουμένου» βρίσκεται στην ικανότητά του να συμβιβαστεί με πολύπλοκες και πολυεπίπεδες πραγματικότητες και ιστορίες. Αν είναι «ζωντανό», δεν μπορεί να διαδώσει μια ηγεμονική αναπαράσταση του χώρου και του χρόνου - είναι εξ ορισμού ανοιχτό σε ποικίλες ερμηνείες μέσα από κάθε συνάντηση με τον καθένα μας και το κοινό που αντιλαμβάνονται και βγάζουν νόημα από αυτό.

«Η θέση της Αθήνας στην Ευρώπη και τον κόσμο γενικότερα αποκλείει τα εύκολα συμπεράσματα – είναι ένα σύνορο όπου οι τρέχουσες εξελίξεις έχουν παγκόσμια κλίμακα, και προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις εξελίξεις αυτές και το πώς οι κοινωνίες μπορούν να αντιδράσουν σε αυτές.»

Το «ζωντανό ντοκουμέντο» ασχολείται με την πραγματικότητα, μεν, αλλά όχι ως μια στατική, σταθερή οντότητα. Καταπιάνεται με τις μετασχηματιστικές δυνάμεις της πραγματικότητας και της ιστορίας.


Πιστεύω ότι ένα ζωτικό καθήκον της επιμελητικής δουλειάς σήμερα δεν βρίσκεται στην αναζήτηση των τελευταίων τάσεων, αλλά στην ενασχόληση με αυτή τη διαδικασία της μετάφρασης. Αν αντιληφθούμε την έκθεση ως ένα «ζωντανό ντοκουμέντο», αυτό σημαίνει ότι προσπαθούμε να κάνουμε τις σύνθετες πραγματικότητες να μιλήσουν, αν μη τι άλλο με την ενεργοποίηση της ιστορικής τους διάστασης.


Για μένα, ένα από τα καθήκοντα της documenta 14 είναι να ενεργοποιήσει τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις και να τις διατυπώσεις εκ νέου μέσα στις συνθήκες του παρόντος.  

Berlin Documentary Forum, Angela Melitopoulos
Berlin Documentary Forum, Angela Melitopoulos

Τι έμαθες από την εμπειρία σου στο Berlin Documentary Forum;
 
Ιδιαίτερα συναρπαστικά και διαφωτιστικά ήταν τα projects που είχαν να κάνουν με ανασκαφές σε παλιές κινούμενες εικόνες και ηχητικά ντοκουμέντα που είχαν παρουσιαστεί σπάνια στο παρελθόν και τώρα αποκτούσαν ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο μες στο οποίο μπορούσαν να επανεκτιμηθούν: για παράδειγμα, ξεχασμένα πειραματικά πολιτικά τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ της Δυτικής Γερμανίας της δεκαετίας του ΄70 και παρόμοια παραδείγματα από την Ιρανική τηλεόραση της δεκαετίας του ’80.


Και αυτά είναι «ζωντανά ντοκουμέντα» που αποδεικνύουν την σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητη δυναμική του να δουλεύεις με εναλλακτικές πολιτικές αφηγήσεις και popular μορφές. Για μένα, μια κρίσιμη πτυχή του Berlin Documentary Forum είναι ότι επέτρεψε τη στενή συνεργασία μεταξύ επαγγελματιών από διαφορετικά πολιτισμικά πεδία, για παράδειγμα, την πολιτιστική φιλοσοφία και την πολεμική δημοσιογραφία, ή το σύγχρονο χορό και το ντοκιμαντέρ. 


Αυτό ενίσχυσε τον πειραματισμό με νέες μορφές παρουσίασης, νέες μορφές μετάφρασης, ακόμη και το να βρεθούν τελικά κοινές γλώσσες που επέτρεψαν ανταγωνιστικές πραγματικότητες να μιλήσουν η μία στην άλλη.

Berlin Documentary Forum, Jimmie Durham
Berlin Documentary Forum, Jimmie Durham

Μπορεί ένα έργο τέχνης να είναι ένα έγκυρο ντοκουμέντο και το αντίστροφο;


Ναι, φυσικά. Όταν παράγεται, τοποθετείται (ή μετατοπίζεται) ή απλά βλέπεται μες στο πλαίσιο της τέχνης, κάθε ντοκουμέντο αποκτά μια διαφορετική ποιότητα, μια κάποια ασάφεια, μια αβεβαιότητα σχετικά με το στάτους και τη λειτουργία του σε σχέση με την πραγματικότητα και την ιστορία.


Και ένα έργο τέχνης είναι, φυσικά, επίσης, ένα ντοκουμέντο - ιδιαίτερα ίσως αν κατανοήσουμε το «document» όπως ο Georges Bataille ως κάτι που δεν καθορίζει μια δεδομένη πραγματικότητα, αλλά μάλλον θεωρείται ως η εισροή ενός μη αφομοιωμένου «πραγματικού» μέσα στο φανταστικό ύφασμα της πραγματικότητας.
 
Ποιές πιστεύεις ότι είναι οι προκλήσεις της τέχνης του ντοκουμέντου, αλλά και του αρχείου, σήμερα;
 
Αυτή η κατανόηση του «ντοκουμέντου» ως κάτι που διαταράσσει μια δεδομένη σειρά, αντί να την διορθώνει, είναι πιστεύω ζωτικής σημασίας ως προς το πώς ασχολούμαστε σήμερα με τα αρχεία. 

Ape Culture
Ape Culture

Μίλησέ μας λίγο για την ενασχόλησή σου με τον κινηματογράφο και για το νέο σου φιλμ.


Σπούδασα φωτογραφία και βίντεο στο πανεπιστήμιο, αλλά γρήγορα τα εγκατέλειψα για την επιμέλεια εκθέσεων. Παρόλα αυτά, χρησιμοποιώ ακόμη από καιρού εις καιρού την κινηματογράφηση ως ένα εργαλείο για να παρατηρώ το άμεσο επαγγελματικό μου περιβάλλον και να σκέφτομαι πάνω σε αυτό: ένα μέσο ίσως αναζήτησης νομιμοποίησης.


Η ταινία 'Sign Space' (70’, 2016), που κάνει πρεμιέρα στην Berlinale αυτό το μήνα, ακολουθεί την εγκατάσταση μιας έκθεσης, από το χτίσιμο ψεύτικων τοίχων ως τη στιγμή που ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό, αναζητώντας τα ίχνη των πολλών σκέψεων, τόσο σε μορφολογικό όσο και διαδικαστικό επίπεδο, που λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια του στησίματος μιας έκθεσης.

«Πιστεύω ότι η σημασία ενός «ζωντανού ντοκουμένου» βρίσκεται στην ικανότητά του να συμβιβαστεί με πολύπλοκες και πολυεπίπεδες πραγματικότητες και ιστορίες. Αν είναι «ζωντανό» είναι εξ ορισμού ανοιχτό σε ποικίλες ερμηνείες.»

Η εξαντλητική παρατήρηση αυτής της διαδικασίας αποκαλύπτει πώς παρέχοντας έναν εξαιρετικά κωδικοποιημένο τύπο παρουσίασης της τέχνης, οι σύγχρονοι χώροι εκθέσεων είναι κι αυτοί εσκεμμένες κατασκευές όπως και κάθε έργο τέχνης.


Η αφήγηση της ταινίας εστιάζει στις εκθέσεις ως μια ιστορική μορφή, εξιστορώντας την αλυσίδα των ιστορικών διαδικασιών που, μες στην πάροδο του χρόνου, παρήγαγαν το σύνολο των κανονιστικών αρχιτεκτονικών και θεσμικών πρωτοκόλλων που χρησιμοποιούνται σήμερα - πρακτικές που επηρεάζουν όχι μόνο τη μορφή των εκθέσεων σύγχρονης τέχνης, αλλά και το πώς λειτουργούν επιστημολογικά, και το πώς οι μορφές γνώσης που παρουσιάζουν αφορούν το ευρύ κοινό.


Στην πραγματικότητα, οι χώροι τέχνης έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως προς την εμφάνιση αυτού που σήμερα ονομάζουμε δημόσια σφαίρα, βοηθώντας να δημιουργηθεί το κοινό γι αυτό που παρουσιάζουν

Σχετικά Θέματα

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

06/07/2017

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

Μιλήσαμε με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τους επιμελητές Τίνα Πανδή και Σταμάτη Σχιζάκη με αφορμή την έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» στο πλαίσιο της documenta 14 στο Κάσελ.

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

12/06/2017

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

Λίγη ακόμη documenta 14 πριν επιστρέψουμε στην Αθήνα, ενώ η έκθεση άνοιξε και επίσημα τις πόρτες της το Σάββατο 10/6 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και των Γερμανών ομολόγων τους.

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

19/05/2017

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

Με μουσικές του 20ού αιώνα γέμισε το Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Απρίλη.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

09/05/2017

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

Η διευθύντρια επικοινωνίας της documenta 14 Henriette Gallus θεωρεί ότι η φετινή έκθεση δοκιμάζει πόσο μπορεί κανείς να κάμψει έναν θεσμό πριν αυτός αρχίσει να σπάει.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

25/04/2017

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

Από τα λιγοστά ελληνικά θέατρα που συμμετέχουν στη διεθνή οργάνωση, το Άττις του Θόδωρου Τερζόπουλου παρουσιάζει απόψε, Κυριακή 18 Ιουνίου την περφόρμανς "Ιοκάστη post mortem" στο πλαίσιο της Documenta 14.

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

20/04/2017

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

Mια περφόρμανς του Spinario Ensemble εμπνευσμένη από το έργο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

19/04/2017

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

Ένα μετα-Πασχαλινό δώρο από την κορυφαία έκθεση σύγχρονης τέχνης, που για μια ολόκληρη μέρα ανοίγει τους κεντρικούς της χώρους με ελεύθερη είσοδο.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

11/04/2017

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Δείτε φωτογραφίες από τα δρώμενα που έλαβαν χώρα στη διάρκεια (αλλά όχι απαραίτητα στο πλαίσιο) της documenta 14.

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

21/03/2017

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

Με ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τη συνέντευξη Τύπου του Δήμου της Αθήνας, με την αφορμή την ανακοίνωση των πολιτιστικών φορέων της πόλης που θα συνεργαστούν με τη documenta.  

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

07/03/2017

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

Το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς που αναμένεται σε ένα μήνα στην Αθήνα ανοίγει κάποια από τα χαρτιά του.

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

23/02/2017

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

Ενώ έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τα εγκαίνια της documenta14, το Γκαίτε εστιάζει στην ιστορία της κορυφαίας έκθεσης και όχι μόνο.

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

10/01/2017

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

Τα «Κείμενα» είναι μια εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών που σκοπό έχει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών.

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

22/11/2016

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

Οι δράσεις της documenta 14 συνεχίζονται δυναμικά με πλούσιο πρόγραμμα για τις 23–30 Νοεμβρίου.

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

25/10/2016

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

Τρεις από τις «Ανοιχτές Κοινότητες» που θα λειτουργούν ως αυτοδίδακτα και αυτο-οργανωμένα μικρο-κοινά συστήνονται στο κοινό στις 25–27 Οκτωβρίου.

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

18/10/2016

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο Γκαίτε αναλαμβάνει να μας μυήσει στην ιστορία του κορυφαίου εικαστικού θεσμού, αρχίζοντας με ένα ολοήμερο event, το Σάββατο 22/10 που περιλαμβάνει από προβολές και ομιλίες μέχρι DJ set.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

24/05/2016

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

Η εναρκτήρια εκδήλωση του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος “Μαθαίνοντας από την documenta” θα γίνει την Πέμπτη 2 Ιουνίου και ώρα 17:00 - 22:00 στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

11/03/2016

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

Η Aegean Airlines είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται επίσημος συνεργάτης στην ιστορία της documenta. 

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

07/10/2014

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

Σε μια ιστορική για το Κάσελ πόσο μάλλον για την Αθήνα στιγμή, ένας από τους δύο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο αποφασίζει να συνομιλήσει με την Αθήνα μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ισότιμα ανάμεσα στις δυο πόλεις.

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

13/09/2012

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

Η διεθνής έκθεση, που πραγματοποιείται ανά πενταετία (από το 1955) στο Κάσελ, ταυτίστηκε με τη μεταπολεμική αναγέννηση της Γερμανίας και της Ευρώπης, συνδέθηκε με καλλιτέχνες όπως ο Joseph Beuys και πιο πρόσφατα ανέδειξε το ρόλο του επιμελητή σε πρωταγωνιστή της εκθεσιακής εμπειρίας, επηρεάζοντας έτσι τα διεθνή εικαστικά δρώμενα όσο λίγες εκθέσεις. Η 13η διοργάνωσή της όμως φαίνεται να είναι από τις πιο αδύναμες στην πρόσφατη ιστορία του θεσμού, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε σε τι διαφέρει πλέον από το χάρτη των μπιενάλε και μεγάλων εκθέσεων, όπως έχει διαμορφωθεί στις μέρες μας.