Ανταπόκριση

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

Από -

Συνεχίζουμε τις ανταποκρίσεις μας από το Κάσελ, με λίγη ακόμη documenta 14. Η έκθεση στο Κάσελ άνοιξε και επίσημα τις πόρτες της το Σάββατο 10/6 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και των Γερμανών ομολόγων τους.

Grimmwelt Kassel and Weinberg-Terrassen, φωτογραφία: Mathias Völzke
Grimmwelt Kassel and Weinberg-Terrassen, φωτογραφία: Mathias Völzke

Την τελευταία μέρα μου στο Κάσελ ξεκίνησα από δυο διαφορετικά μεταξύ τους, αλλά γειτονικά μουσεία, που φιλοξενούν για πρώτη φορά την έκθεση, το καινούργιο μουσείο Grimmwelt, αφιερωμένο στους διάσημους παραμυθάδες που κατάγονται από το Κάσελ και το Museum für Sepulkralkultur, αφιερωμένο στην κουλτούρα του θανάτου!

Το καινούργιο μουσείο Γκριμ, σε εντυπωσιακό σύγχρονο κτίριο σκαρφαλωμένο σε λόφο, άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό τον Σεπτέμβριο του 2015 και εστιάζει στη συμβολή των Γκριμ ως λεξικογράφων και γλωσσολόγων. Η μόνιμη συλλογή του έχει τη μορφή ενός “ζωντανού” λεξικού παρουσιάζοντας το γλωσσικό έργο των Γκριμ, τον τρόπο που τα έργα τους αντικατέστησαν τα χριστιανικά παραμύθια που κυριαρχούσαν πριν, αλλά και ποικίλα εκθέματα: από το ψαλίδι που οι δύο παραμυθάδες είχαν στο γραφείο τους ως κορμούς βαμμένους σε έντονα χρώματα από τον Ai Wei Wei κι από διαδραστικές εγκαταστάσεις με μορφή παραμυθένιων σπιτιών και δασών μέχρι προβολές ταινιών βασισμένων στα παραμύθια τους.

Anna Asja Lacis
Anna Asja Lacis

Τα έργα της documenta 14 που παρουσιάζονται εδώ εστιάζουν στο παραμύθι και την παιδαγωγική με έναν διαφορετικό τρόπο, με ένα ενδιαφέρον αρχειακό υλικό που αναδεικνύει την περίπτωση της Anna Asja Lacis (1891-1979), πρωτοπόρο στο εκπαιδευτικό θέατρο από τη Ρίγα, και σύντροφο του Βάλτερ Μπένγιαμιν, τον οποίο θεωρείται ότι έχει επηρεάσει ιδιαίτερα. Άλλη μια περίπτωση που αναδεικνύεται εδώ είναι ο Tom Seidmann-Freud (1892–1930), Εβραίος διεμφυλικός συγγραφέας παιδικών βιβλίων και εικονογράφος, το εκπαιδευτικό έργο των παιδικών βιβλίων του οποίου (με ιδιαίτερες εικονογραφήσεις εμπνευσμένες από την art nouveau και αργότερα την νέα αντικειμενικότητα αλλά και ειδικές σελίδες για να συμμετέχουν τα παιδιά στο σχεδιασμό) είχε εκθειάσει ο Βάλτερ Μπένγιαμιν.

banner
 Museum für Sepulkralkultur
Museum für Sepulkralkultur

Στο καλτ μουσείο Museum für Sepulkralkultur που περιλαμβάνει από συλλογές φέρετρων και αντικέ νεκροφόρες μέχρι εκθέματα αφιερωμένα στις διαφορετικές ταφικές κουλτούρες, δίνεται έμφαση στην παρουσίαση έργων καλλιτεχνών που φέρνουν στο προσκήνιο το σώμα.

John Heath
John Heath

Ξεχωρίζει η εγκατάσταση του Αυστραλού John Heath που παρεμβαίνει στις αρχειακές ερασιτεχνικές εθνολογικές φωτογραφίες του Thomas Dick (1877-1927) για τη φυλή των Birpai αναζητώντας τους συγγενείς του και άλλα μέλη της κοινότητας που απεικονίζονται σε αυτές και δίνοντάς τους “φωνή”.

Γιάννης Τσαρούχης
Γιάννης Τσαρούχης

Ειδική θέση κατέχουν τα “Εικοσιένα Ζεϊμπέκικα (1974-82 και χ.χ.), και το “πάτωμα με μαίανδρο και μαυρόασπρα πλακάκια ειδικά ζωγραφισμένο για τα μοντέλα που πόζαραν για το ζεϊμπέκικο” του Γιάννη Τσαρούχη

Γιάννης Τσαρούχης
Γιάννης Τσαρούχης
Γιάννης Τσαρούχης
Γιάννης Τσαρούχης

αλλά και το συλλογικό έργο Collective Exhibition for a Single Body, μια πρόταση του επιμελητή της documenta 14 Pierre Bal-Blanc σε συνεργασία με τον Έλληνα χορογράφο Κώστα Τσιούκα και τους χορευτές και περφόρμερ Μυρτώ Κοντονή και Τάσο Κουκουτά που λαμβάνει χώρα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά.

Collective Exhibition for a Single Body
Collective Exhibition for a Single Body

Kαλλιτέχνες και επιμελητές της documenta 14 δίνουν τις δικές τους οδηγίες κίνησης στο χώρο του μουσείο που μεταφράζονται σε παρτιτούρες και ερμηνεύονται από τρεις χορευτές καλώντας μας ίσως να τις ερμηνεύσουμε κι εμείς.

Prinz Gholam, Speaking of Pictures
Prinz Gholam, Speaking of Pictures

Παράλληλα, παρουσιάζονται και τα έργα του Prinz Gholam, μεταξύ των οποίων και οι χορευτικές περφόρμανς στους Στύλους του Ολυμπίου Διός, μια διαδοχή “παγωμένων” στιγμιοτύπων, όπου οι χορευτές εμπνέονται από παλιές φωτογραφίες της Nelly’s κ.ά. Μια αντίστοιχη περφόρμανς (Speaking of Pictures) πετύχαμε λίγες ώρες αργότερα στο γοτθικό περιβάλλον της Lutherplatz.
 

Glass Pavilions στην Kurt-Schumacher-Strasse
Glass Pavilions στην Kurt-Schumacher-Strasse

Λίγες εκατοντάδες μέτρα πιο κάτω, στα Glass Pavilions στην Kurt-Schumacher-Strasse, εγκαταλελειμμένες εδώ και χρόνια βιτρίνες που κάποτε στέγαζαν καταστήματα outlet, σε μια πολυπολιτισμική γειτονιά της πόλης και σημείο διαμονής παλιότερων και τωρινών μεταναστών, φιλοξενούν μια ακόμη σειρά έργα.
 

Γεωργία Σαγρή, Dynamis (Δύναµη)
Γεωργία Σαγρή, Dynamis (Δύναµη)

Σε ένα από αυτά τα pavillions συναντάμε τη Γεωργία Σαγρή να χορεύει απτόητη φορώντας μια μπλε φόρμα που παρέπεμπε σε στολή εργασίας της πρώτην Ανατολικής Γερμανίας, αντί για το λευκό φόρεμα του Πάρκου Ελευθερίας, σε μια περφόρμανς με τίτλο Dynamis (Δύναµη) που λάμβανε χώρα ανάμεσα στα υπερμεγέθη μεταλλικά γλυπτά της με αναφορά στον οργασμό. Στην performance συμμετέχουν κι άλλες performer.

 Άποψη της εγκατάστασης του Άγγελου Πλέσσα
Άποψη της εγκατάστασης του Άγγελου Πλέσσα

Στα διπλανά pavillions παρουσιάζονταν, μεταξύ άλλων, τα animated talismans του Άγγελου Πλέσσα, τα “καθιστικό” από τομάρια του Λάπωνα αρχιτέκτονα Joar Nango που είχαμε συναντήσει στο Ωδείο Αθηνών, μερικά ακόμη από τα σαπούνια που έφτιαξε στο Μοσχάτο η Otobong Nkanga και μερικές ακόμη από τις σιδερένιες ράβδους του Dan Peterman.

Mounira Al Solh, “Nassib’s Bakery”
Mounira Al Solh, “Nassib’s Bakery”

Ξεχωρίζει το “Nassib’s Bakery” της Λιβανοολλανδής καλλιτέχνιδας Mounira Al Solh, που γεννήθηκε στη Βηρυτό το 1978, μια ανασύσταση του φούρνου του μπαμπά της στη Βυρητό όπου δούλευαν ΑΜΕΑ και το οποίο βομβαρδίστηκε, και τον Αύγουστο θα ξαναλειτουργήσει στο Κάσελ.

Mounira Al Solh, “I Strongly Believe in Our Right to be Frivolous”
Mounira Al Solh, “I Strongly Believe in Our Right to be Frivolous”

Παρουσιάζεται μαζί μια σειρά προσωπογραφιών µε τον τίτλο “I Strongly Believe in Our Right to be Frivolous” (Πιστεύω ακράδαντα στο δικαίωµά µας να είµαστε ελαφρόµυαλοι). Τα πορτρέτα δηµιουργήθηκαν µέσα από συναντήσεις στο Κάσελ και στην Αθήνα (καθώς επίσης και σε άλλες πόλεις) µε µετανάστες από τη Μέση Ανατολή και τη βόρεια Αφρική που πέρασαν –ή περνούν– από το στιγµατισµένο στάτους του πρόσφυγα σε αυτό του πολίτη.

Ibrahim Mahama, Check Point Sekondi Loco. 1901–2030. 2016–2017, 2016–17, various materials, Torwache, Kassel, documenta 14, photo: Ibrahim Mahama
Ibrahim Mahama, Check Point Sekondi Loco. 1901–2030. 2016–2017, 2016–17, various materials, Torwache, Kassel, documenta 14, photo: Ibrahim Mahama

Ένα άλλο σημείο της έκθεση είναι το Torwache (Φυλάκιο), απομεινάρι των σχεδίων οικοδόμησης ενός ανακτόρου που έμειναν στη μέση λόγω των Ναπολεόντειων Πολέμων και των εισβολών στις αρχές του 19ου αιώνα. Χάρη στην επιβλητική θέα που προσφέρει στο Wilhelmshöher Allee, υπήρξε σημείο μεγαλεπήβολων σχεδίων της ναζιστικής εξουσίας του Κάσελ. Το εξωτερικό του κτιρίου έχει τυλιχτεί σήμερα με ένα κολάζ σακιών από γιούτα του Γκανέζου καλλιτέχνη Ibrahim Mahama, σαν αυτά που είδαμε να ράβονται συλλογικά στην Πλατεία Συντάγματος, ενώ στο εσωτερικό ξεχωρίζει η πρόταση για το “Μνημείο για τα θύματα του φασισμού στο Άουσβιτς-Μπιρκενάου” του Φινλανδού αρχιτέκτονα Oskar Hansen (1922-2005), που πρότεινε τη δημιουργία ενός δρόμου που διασχίζει το στρατόπεδο, αφήνοντας όλα τα άλλα απομεινάρια της ιστορίας (φράκτες, ράγες, κρεματόρια κλπ.) να καλυφθούν από τη φύση.

Douglas Gordon “I had nowhere to go”
Douglas Gordon “I had nowhere to go”

Στη συνέχεια επέλεξα ένα ακόμη κινηματογραφικό διάλειμμα, αυτή τη φορά στο multiplex Cinestar, όπου καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης προβάλλεται η ενδιαφέρουσα ταινία του Douglas Gordon “I had nowhere to go” για τον Jonas Mekas, ένα σχεδόν μαύρο πλάνο (με λίγα εμβόλιμα πλάνα του Mekas) όπου πρωταγωνιστεί η φωνή του αβαν γκαρντ κινηματογραφιστή να διηγείται στιγμές από τη ζωή του, όπως την κατέγραψε στην αυτοβιογραφία του. Άλλο ένα συν της εδώ έκθεσης σε σχέση με την Αθήνα, όπου η ταινία αυτή προβλήθηκε μόλις δυο φορές, την πρώτη σε μια sold out προβολή στα εγκαίνια.

Επιστρέφοντας στην Neue Galerie, τον πιο πυκνό χώρο της έκθεσης, ξαναδιατρέχω τα έργα, όπου εκτός από αυτά που έχω ήδη αναφέρει, σταματώ στα δωμάτια που διηγούνται τη γέννηση και την ιστορία του γερμανικού ιδεαλισμού και φιλελληνισμού μέσα από ιστορικά έργα αλλά και προσωπικές ιστορίες πολιτικών-καλλιτεχνών-πολεοδόμων. Το σχέδιο με κάρβουνο  “Athen” του Theodor Heuss (1884-1963), Γερμανού φιλελεύθερου πολιτικού και πρώτου προέδρου της Ομοδπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας από το 1949 ως το 1959 (η πρώτη δημόσια επίσκεψη του οποίου ήταν στην Αθήνα) και το “Σχέδιο για τη νέα πόλη της Αθήνας” (1833) του  νεοκλασικιστή αρχιτέκτονα, ζωγράφου και συγγραφέα Leo von Klenze (1784-1864) αντιπαραβάλλονται με σχέδια και φωτογραφίες του Δημήτρη Πικιώνη.

Σταματατώ στο διαβόητο Μαύρο Κώδικα, ο οποίος εκδόθηκε υπό τον Λουδοβίκο ΙΔ΄ το 1685 και προσδιόριζε το νομικό καθεστώς της σκλαβιάς και της άσκησης των θρησκευτικών καθηκόντων στη γαλλική αποικιοκρατική αυτοκρατορία.

Στους 37 χάρτες της Ρωσικής ιστορίας (“κατά προτίμηση διαβάζονται ανάποδα”) του George Maciunas (1931-1978) που προηγούνται της βιντεοεγκατάστασης Journey to Russia (1989-2017) των Yervant Gianikian και Angela Ricci Lucchi που ταξίδεψαν στη Ρωσία και πήραν συνεντεύξεις από καλλιτέχνες της αλλοτινής αβαν γκαρτν για τον πόλεμο που τους έγινε από το Σοβιετικό καθεστώς (“αυτό είναι χάος δεν είναι μουσική” έγραφε η Pravda για τον Σοστακόβιτς, διαβάζουμε σε κάποιο πλάνο).

Lorenza Bottner
Lorenza Bottner

Στα κολάζ και τους ήχους της Sonata for the Woman DDR Leipzig της Σέβας ποιήτριας, μουσικού και εικαστικού Katalin Ladik που αντιτάχθηκε στην κυριαρχία της ανδροκρατίας και εκδιώχθηκε από τον Κοµµουνιστικό Συνασπισµό της Γιουγκοσλαβίας µε την κατηγορία της «ανηθικότητας» το 1975 και τότε, παραδόξως, έγινε αστέρι της κρατικής τηλεόρασης. Στις φουτουριστικές παρτιτούρες του Mikhail Matyushin (1861-1934). Στα έργα και τη ζωή της τρανς ΑΜΕΑ ζωγράφου Lorenza Bottner (1959-1994) που αγωνίστηκε ενάντια στον ευνουχισμό του “άλλου” σώματος από την κοινωνία και ενέπνευσε την αμφιλεγόμενη μασκότ των παραολυμπιακών της Βαρκελώνης Petra από τον Mariscal.

Δεν ξέρω τι ακριβώς μπορεί να μας πει αυτό το εκλεκτικό ξαναδιάβασμα της πρωτοπορίας μέσα από τη διασταύρωση με την έννοια της μεταμόρφωσης, ειδικά σε ζητήματα ταυτότητας, και των προσωπικών μετατοπίσεων που διακόπτουν ή αλλάζουν έστω και λίγο το ρου της ιστορίας. Το σίγουρο είναι πάντως, ότι σε σχέση με την Αθήνα, η πρόταση της documenta 14, γίνεται εδώ πιο ξεκάθαρη και απτή, διεκδικώντας πιο ενεργά την εμπλοκή μας.     

Σχετικά Θέματα

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

06/07/2017

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

Μιλήσαμε με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τους επιμελητές Τίνα Πανδή και Σταμάτη Σχιζάκη με αφορμή την έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» στο πλαίσιο της documenta 14 στο Κάσελ.

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό!

19/06/2017

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό!

Ας ελπίσουμε να υπάρξει η πολιτική βούληση και η έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» να αποτελέσει μοχλό πίεσης για να ανοίξει το συντομότερο το μουσείο στην Αθήνα.

Preview στη documenta14 στο Κάσελ – μέρος β’ (pics)

09/06/2017

Preview στη documenta14 στο Κάσελ – μέρος β’ (pics)

Συνεχίζουμε τη βόλτα στους χώρους της έκθεσης στο Κάσελ λίγο πριν τα επίσημα εγκαίνια του Σαββάτου και μεταφέρουμε εικόνες.

Η documenta14 ετοιμάζεται για τα εγκαίνια στο Κάσελ και το «αθηνόραμα» έκανε ήδη μια πρώτη βόλτα στην έκθεση

08/06/2017

Η documenta14 ετοιμάζεται για τα εγκαίνια στο Κάσελ και το «αθηνόραμα» έκανε ήδη μια πρώτη βόλτα στην έκθεση

Πρώτες εντυπώσεις από την έκθεση που άνοιξε χθες για τους δημοσιογράφους και εγκαινιάζεται στις 10 Ιουνίου.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

06/04/2017

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14 (από 8/4 έως μέσα Ιουλίου), της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο που κάνει απόβαση στην Αθήνα, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε έναν οδηγό πλοήγησης.

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

21/03/2017

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

Με ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τη συνέντευξη Τύπου του Δήμου της Αθήνας, με την αφορμή την ανακοίνωση των πολιτιστικών φορέων της πόλης που θα συνεργαστούν με τη documenta.  

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

11/03/2016

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

Η Aegean Airlines είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται επίσημος συνεργάτης στην ιστορία της documenta. 

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

11/02/2016

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Η ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14 μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τα έργα τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

07/10/2014

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

Σε μια ιστορική για το Κάσελ πόσο μάλλον για την Αθήνα στιγμή, ένας από τους δύο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο αποφασίζει να συνομιλήσει με την Αθήνα μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ισότιμα ανάμεσα στις δυο πόλεις.

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

13/09/2012

Παραμένει η Documenta η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο;

Η διεθνής έκθεση, που πραγματοποιείται ανά πενταετία (από το 1955) στο Κάσελ, ταυτίστηκε με τη μεταπολεμική αναγέννηση της Γερμανίας και της Ευρώπης, συνδέθηκε με καλλιτέχνες όπως ο Joseph Beuys και πιο πρόσφατα ανέδειξε το ρόλο του επιμελητή σε πρωταγωνιστή της εκθεσιακής εμπειρίας, επηρεάζοντας έτσι τα διεθνή εικαστικά δρώμενα όσο λίγες εκθέσεις. Η 13η διοργάνωσή της όμως φαίνεται να είναι από τις πιο αδύναμες στην πρόσφατη ιστορία του θεσμού, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε σε τι διαφέρει πλέον από το χάρτη των μπιενάλε και μεγάλων εκθέσεων, όπως έχει διαμορφωθεί στις μέρες μας.