Focus

Εγκαίνια Εβδομάδας | Ένα σατυρικό εικονοστάσι για τον εγκλεισμό και τη βιοπολιτική της πανδημίας (22-28/11)

Από -

Γιάννης Σαββίδης: Η λίμνη

Στη νέα ενότητα έργων που παρουσιάζει ο Γιάννης Σαββίδης στη γκαλερί ΔΛ από τη Τρίτη 23 Νοεμβρίου, έμπνευση αποτελεί η επέτειος του ’21 αλλά με βλέμμα κριτικό και μάλλον ειρωνικό, παρά την ιδεαλιστική εικονογραφία που ασπάζονται τα έργα: δεκατέσσερα οριζόντια σχέδια (ακουαρέλες και μελάνια) αντιγράφουν πιστά συνθέσεις Ευρωπαίων φιλελλήνων με σκηνές απ’ την Ακρόπολη, αλλά παράλληλα τις εμπλουτίζουν με νέα μυθοπλαστικά στοιχεία, υπογραμμίζοντας την επίπλαστη φαντασιακή διάσταση που υπηρετούσαν. Συνέβαινε συχνά οι καλλιτέχνες της Δύσης να συνταιριάζουν αβάσιμες –γεωγραφικά και ιστορικά– αναφορές για να προτάξουν το δίκαιο του αγώνα (λ.χ. οι Στύλοι του Ολυμπίου Διός δίπλα στην Ακρόπολη ή μαχόμενοι πολεμιστές πάνω απ’ τα αρχαία αγάλματα). Με μία λογική υπερταύτισης, το ίδιο κάνει ο Σαββίδης.

Γκαλερί ΔΛ | 23/11-31/12 | Τετ., Σάβ.: 11 π.μ.-4 μ.μ. | Τρ., Πέμ.-Παρ.: 11 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


Πρίγκιπας με μπλε κορώνα συναντά την οικογένεια στο σώμα του

Ο Αλέξανδρος Γεωργίου έχει εντυπωθεί στη συνείδηση του εικαστικού κοινού ως καλλιτέχνης που δημιουργεί ταξιδεύοντας: την τελευταία δεκαετία, είχε δείξει δύο φορές ατομικά τη δουλειά του, στο ΕΜΣΤ και στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής τέχνης, ύστερα από πολύμηνα οδοιπορικά σε χώρες της Μέσης και Άπω Ανατολής, κατά τα οποία μετέφερε τα μηνύματα που λάμβαναν οι πνευματικοί του αντένες σε έργα, τύπου χειροποίητες κάρτες και επιζωγραφισμένες ασπρόμαυρες φωτοτυπίες από δικές του φωτογραφίες. Ωστόσο, μετά τη γέννηση του γιού του το 2017, άλλαξε ρότα και –εγκατεστημένος πλέον (για πρώτη φορά) σε ατελιέ– αφιερώθηκε στη ζωγραφική. Έργα με λάδι και σχέδια παρατίθενται επιλεκτικά στη γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή, εντυπωσιάζοντας με την ονειρική, παραμυθένια διάσταση που τα αγκαλιάζει σαν πέπλο.

Ρεβέκκα Καμχή (Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο, 2105233049) | 24/11-24/2 | Τετ.-Σάβ.: 12 μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

banner


Νατάσα Ευσταθιάδη: The Swimmer

Δεύτερη έκθεση για τη σειρά «Raw» του Ιδρύματος Θεοχαράκη, κατά την οποία μη εκθεσιακοί υπαίθριοι χώροι του κτιρίου φιλοξενούν έργα τέχνης με πρόθεση πρωτοτυπίας και σύμπλευσης με τα δεδομένα που γέννησε η πανδημία. Δέκα γύψινες πισίνες τοποθετούνται στο πάτωμα της βεράντας, με την τελευταία να βρίσκεται στο βάθος, με θέα τη Βουλή. Είναι η ολοκληρωμένη μορφή της εγκατάστασης της Νατάσας Ευσταθιάδη που είχε παρουσιάσει μερικώς στη γκαλερί CAN to 2014 – ένα έργο που γεννήθηκε από την ταινία «The Swimmer» του Frank Perry, στην οποία ένας μεσήλικας γοητευτικός άντρας, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του σε μια έπαυλη φίλων, αποφασίζει να διασχίσει όλη την πόλη κολυμπώντας από πισίνα σε πισίνα, ενώ στο τέλος φαντάζεται έναν υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα να τις συνδέει. Στα εγκαίνια της έκθεσης, την Τετάρτη 24 Νοεμβρίου, θα γίνει προβολή της ταινίας στο αμφιθέατρο του ιδρύματος (είσοδος ελεύθερη).

Ίδρυμα Θεοχαράκη | 24/11-20/1 | Τρ., Τετ.-Πέμ.: 10 π.μ.-5 μ.μ. | Γενική είσοδος: €3, μειωμένο εισιτ.: € 2


Leonardo Pucci: Flowers

«Έχουν γραφτεί πολλά για τα λουλούδια και τη συμβολική τους αξία στην ιστορία του πολιτισμού, αλλά τελικά σε κάθε μυθολογική και κοσμογονική ιστορία το λουλούδι αποτελεί το αρχέτυπο του εαυτού του», σημειώνει ο Ιταλός φωτογράφος Leonardo Pucci, «το αρχέτυπο μιας ζωής που ξαναζεί, ενός αέναου κύκλου ανανέωσης και αναγέννησης». Κατά τη διάρκεια του λοκντάουν έπεσε στα χέρια του ένα εγχειρίδιο της πολεμικής τέχνης με σκοινιά Hojō Jutsu και έλαβε το έναυσμα για τη σειρά έργων που παρουσιάζει στην Crux Gallery από 25 Νοεμβρίου (εγκαίνια 6-10 μ.μ.): όμορφα λουλούδια πάνω στην ανθοφορία τους αποτυπώνονται στην κάμερα δεμένα με δεξιοτεχνικούς κόμπους. Οι μίσχοι τους μοιάζουν με σώματα που δαμάζονται πάνω στο ακμή τους.

Crux Gallery (Σέκερη 4, Κολωνάκι) | 25/11-31/12 | Μετά τα εγκαίνια η έκθεση είναι επισκέψιμη κατόπιν ραντεβού στο 2130458911 | Είσοδος ελεύθερη


Trials & Errors

Μια ενδιαφέρουσα έκθεση έρχεται στο Ρομάντσο απ’ το επιμελητικό δίδυμο των Κατερίνας Γκουτζιούλη και Δάφνης Δραγώνα γύρω από τα νέα δεδομένα της τεχνολογικής κυριαρχίας σήμερα. Πέντε εγχώριοι εικαστικοί με δυναμικό αποτύπωμα, οι Μαρία Βαρελά, Θεόδωρος Γιαννάκης, Εύα Παπαμαργαρίτη, Γιώργος Παπαφίγκος και Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, δοκιμάζουν και αμφισβητούν τεχνητά περιβάλλοντα, συστήματα ταξινόμησης και τρόπους σκέψης που διαμορφώνονται μέσα από τη μηχανική μάθηση και τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης. Όλα τα έργα είναι νέες παραγωγές. Εγκαίνια το Σάββατο 27 Νοεμβρίου.

Ρομάντσο | 27/11-22/12 | Τρ.-Κυρ.:5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


Τέρι Τσιόλης: Portraits

«Γεια σας! Θα βρίσκομαι στο στούντιό μου την τάδε ημερομηνία για φωτογράφιση πορτραίτων. Είστε όλοι ευπρόσδεκτοι. Ανεξάρτητα από ηλικία, χρώμα, μέγεθος, φύλο ή θρησκεία. Επικοινωνήστε μαζί μου, εάν ενδιαφέρεστε». Με αυτή την ανακοίνωση στα social media, ο Ελληνοαμερικανός φωτογράφος μόδας Τέρι Τσιόλης, συνεργάτης των Vogue, Harper’s Bazaar και Vanity Fair, ανέπτυξε σε βάθος επτά χρόνων ένα προσωπικό πρότζεκτ, στο οποίο το «ατσαλάκωτο» των editorial λήψεων παραχωρεί τη θέση του στην αλήθεια της διπλανής πόρτας. Άνθρωποι που, ύστερα από δυο λόγια στο φωτογράφο, απελευθερώθηκαν μπροστά στο φακό, συναποτελούν το σώμα της πρώτης έκθεσης του Τσιόλη σε μουσειακό χώρο: το «Portraits» στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς 138, που συνεχίζεται έως 5/12.

Μουσείο Μπενάκη – Κτίριο Πειραιώς 138 | Έως 5/12 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.-Σάβ: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 6, μειωμένο εισιτ.: € 3


Travel App

Αρκετές φωνές απ’ την underground εικαστική σκηνή της Αθήνας συγκεντρώνει η νέα έκθεση στο Fokianou Art Space, με σημείο αναφοράς τα (κυριολεκτικά) ταξίδια και το πώς άλλαξε η σχέση του –γρήγορα και εύκολα συνδεδεμένου, εδώ και χρόνια– κόσμου με τις μετακινήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Έργα ζωγραφικής και χαρακτικής, βίντεο και φωτογραφίας, κολάζ, κεντήματα, γλυπτά και σχέδια αποτολμούν μια επανεκκίνηση με αισιόδοξο πρόσημο, ώστε να αναλογιστούμε τη θέση μας στον κόσμο, χθες, σήμερα και αύριο.

Fokianou Art Space | Έως 18/12 | Πέμ.-Σάβ.: 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


Λυδία Βενιέρη: Βυρωνική Εποχή

Μια νέα εποχή ανατέλλει για την πολιτιστική ταυτότητα του δήμου Αμαρουσίου, καθώς ένας νέος κύκλος εκθέσεων φέρνει στο προσκήνιο αναγνωρισμένους καλλιτέχνες που ζουν κι εργάζονται στην περιοχή, ανοίγοντας την πόρτα σε ένα υπέροχο –και πρόσφατα ανακαινισμένο– νεοκλασικό αρχοντικό (κτίριο του 1871), όπου κάποτε στεγαζόταν το δημαρχείο και πλέον αποτελεί την Ολυμπιακή Δημοτική Πινακοθήκη «Σπύρος Λούης». Την αρχή κάνει η καταξιωμένη εικαστικός Λυδία Βενιέρη με το δεύτερο μέρος του «Βυρωνικού Κώδικα». Είναι νέες παραγωγές με την ίδια τεχνική: φωτογραφίζει στο στούντιο μοντέλα με εσάνς βυρωνικής εποχής και κατόπιν επεξεργάζεται ψηφιακά τα έργα πάνω σε φόντο γκραβούρας. Το αποτέλεσμα προβάλλεται σε μεγάλα φωτογραφικά ταμπλό, αποκτώντας εκτυφλωτική ζωντάνια και αίσθηση κίνησης (έως 31/12). Επιμέλεια: Σωζήτα Γκουντούνα.

Ολυμπιακή Δημοτική Πινακοθήκη «Σπύρος Λούης» (πλ. Ηρώων, Μαρούσι, 2108056314) | Έως 31/12 | Δετ.-Σάβ.: 10 π.μ.-2 μ.μ. & 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


Aleksandar Todorovic: Θαυμαστός καινούργιος –κανονικός– κόσμος

Καταγόμενος απ’ την πονεμένη Σερβία, ο Aleksandar Todorovic μεταφέρει στα έργα του σαφή κριτικά σχόλια για τη δολιότητα του πολιτικού συστήματος, τις σχέσεις εξουσίας και την εκμετάλλευση, σε φορμά αφήγησης που θυμίζει –αισθητικά και πρακτικά– σατυρικό κόμικ: κάθε φιγούρα ή αντικείμενο τοποθετείται επί σκοπού, ως υπαινικτικό σύμβολο κάτι ευρύτερου, ως μέρος δηλαδή μιας ιστορίας, η οποία συχνά εμπλουτίζεται και λεκτικά. Η πρώτη του έκθεση στην Αθήνα πραγματοποιείται στη γκαλερί Δύο Χωριά, με πίνακες πρόσφατης παραγωγής και κύριο αντικείμενο στηλίτευσης τις βιοπολιτικές πρακτικές της Covid εποχής. Γι’ αυτό και δεν είναι τυχαίο που δανείζεται τη γλώσσα της αγιογραφίας στον «Θαυμαστό καινούργιο –κανονικό– κόσμο».

Δύο Χωριά (Μαντζουράκη 16, Νέα Φιλοθέη 2106714827) | Έως 15/1 | Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ.. Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη